Gå til innhold

Hva gjør man i varetekt? Typen fikk 4 uker i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen fikk 4 uker i varetekt i dag i rettsmøte. Jeg er lei meg. Går fire uker fort? Sakte? Tenker jeg..... Jeg Kommer ikke til å høre noe på fire uker.. Kanskje lenger. Gråter hele tiden. Han er gjort seg fortjent til det...hundre prosent, men skulle ønske jeg kunne kontaktet han. 

Hva gjør man i varetekt? Han skulle bli flyttet til fengsel i dag. Omgås man andre da mens man sitter i varetekt? Er det som normalt i fengsel? Kommer han til å jobbe noe der inne på de fire ukene? Som om man skulle sonet? 

Lurer på om han glemmer meg der inne... Glemmer følelsene for meg. Er det noe som vet? 

Anonymkode: b4bce...394

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når det er fortjent at han får fire uker varetekt er du enig i at han har gjort noe veldig ille. Hvorfor er du da så bekymret for om han mister følelser for deg? Hvorfor mister ikke du følelsene for han?! Han velger å risikere forholdet og syns ikke samvær og tid med deg er viktigere enn å være kriminell så hvorfor skal du velge han? Og hvordan kan du ville dele et liv med en som har så dårlig moral at han gjør så alvorlig kriminelle ting? Du kan aldri få barn med han om du vil at barnet ditt skal vokse opp med sunne forbilder og få et godt liv, du kan ikke reise overalt med han, du må regne med å bli mye involvert i politiet for de stopper han oftere på kjøreturer ved å lese bilskiltet og alle flyplasser og tolloverganger kommer til å være mer kontrollerende også. Men det verste er uforutsigbarheten det gir å være sammen med en kriminell. Du vet aldri når han får tilbakefall og du vet aldri om du kan stole på at han er der han sier han er eller med de han sier han er med, og du kan bli offer for å bli dratt inn i straffesaker og selv få fengsel om du blir brukt som alibi eller han oppbevarer noe hos deg som er ulovlig. Flertallet av kvinner i fengsel er der pga mennene dems har dratt dem inn i saker.

Varetekt er glattcelle,  ikke ordinær fengselscelle med mindre man er overført til det ved langtidssoning. Man jobber ikke og har ikke tilgang til studier som ved vanlig soning. Varetekt er kjipt, bare venting på hva som vil skje, men man får lufte seg og ved langtidsvaretekt også møte andre innsatte i varetekt så lenge ingen er til fare for hverandre. 

Mange i fengsel glemmer livet på utsiden og havner i en boble i fengsel. Dette gjør det vanskelig å være pårørende og pårørende blir veldig ofte manipulert til å vente, være trofast, sende penger osv med løfter om at alt skal bli så bra og perfekt når de er ute igjen, for så å bare bli sveket igjen av den kriminelle. 

Ikke kast bort tid av livet ditt på en kriminell. 

Anonymkode: 09f2d...8bf

Jeg skjønner godt hva du mener med dette. Jeg er selvsagt bekymret for dette. Jeg har vært med kjæresten i tre år og han tråkket feil et sted og gjorde seg selv fortjent til det. 

Jeg vet ikke hvordan livet mitt blir videre. Om vi er sammen når han kommer ut eller ei, men jeg klarer ikke lukke følelsene mine per nå. Jeg er lei meg hele tiden. Riktig nok bare to dager vekk fra hverandre, men når man har snakket med en person hver eneste dag i 3 år så føles det tungt. 

Jeg er oppriktig nysgjerrig på det med varetekt også for ingen forklarer til meg hvordan det vil bli for han. Politiet ringte i dag og han får ikke ha kommunikasjon med noen, men han blir overflyttet fengsel i dag. Og da tenker jeg jo at han blir satt inn med andre som soner? Det er jo ikke eget fengsel for bare varetekt dømte? Er man da lukket inne meste parten av dagen? Alene? Eller deler man rom? På glattcelle så ligger man jo bare på en madrass helt isolert. Han skal jo tross alt være der i 4 uker... Det er mange dager. Hva gjør man der inne da? Har man tilgang på tv?.. Sånne type ting? Går tiden fort eller sakte der? 

Skrevet

Hva har han gjort? 

Anonymkode: 62127...6b2

• Liker 6
Skrevet

Om han ikke får ha kontakt med andre så sitter han i isolasjon og har i gen kontakt med andre enn de som jobber i fengslet og advokaten sin. 

Er det  alvorlig det han er tatt for er det mulig han også har medieforbud, så han ikke skal ha mulighet til å få informasjon om saken han er fengslet for. 

4 uker går veldig fort, men du bør si takk for de årene dere har hatt sammen, og håpe du ikke blir dratt inn i dette på noe vis.

Anonymkode: 0a05a...b99

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Vet ikke, men slik jeg har forstått det så er det ofte slik at det er 4 uker i varetekt med brev og besøksforbud. Tror ikke han får ha kontakt med andre innsatte. 
så blir det møte om å videreføre varetekt, eller løslates. Om de har nok på han, blir han sittende inne til rettsak. 

Veldig vondt for deg, men kanskje dette ikke er mannen for deg? 

Anonymkode: 8c46b...26d

• Liker 5
Skrevet

Total isolasjon inne på rom uten media. 24/7 isolasjon unntatt en halvtime daglig lufting alene i inngjerding sammen med vakt. Ellers sitter han helt alene på glattcelle, døgnet rundt. Blir sluppet ut ved toalettbesøk, som da overvåkes. 

Anonymkode: 5c1e9...c1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Total isolasjon inne på rom uten media. 24/7 isolasjon unntatt en halvtime daglig lufting alene i inngjerding sammen med vakt. Ellers sitter han helt alene på glattcelle, døgnet rundt. Blir sluppet ut ved toalettbesøk, som da overvåkes. 

Høres helt forferdelig ut. Hadde fått panikk om jeg ble låst inne på den måten. 
veldig trist for de som havner på skråplanet og ødelegger livet sitt 

• Liker 2
Skrevet

Han overflyttes til en vanlig enmannscelle i et vanlig fengsel, ja.
Så lenge han har medieforbud skal han ikke omgås andre som da kanskje kan gi ham informasjon, så da sitter han på cellen når han ikke er i avhør, har samtaler med advokat eller er til undersøkelse.

På cellen kan han lese bøker, spille kabal, se filmer på DVD, løse kryssord, skrive dagbok osv. Har han medieforbud så får han ikke tilgang på dagsferske nyheter, men han kan evt. lese eldre aviser og ukeblad. 

Etter at medieforbudet er opphevet så lever han som normalt i fengselet og kan henge på kjøkkenet og fellesstua og spille play station og se film.  

Anonymkode: a8cfe...dc4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Blir sluppet ut ved toalettbesøk, som da overvåkes. 

De fleste mannsfengsler som brukes til varerekt har do på cellen. Men felles dusj hvor man booker tid. 

For kvinner er det ikke så flott.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er fortjent at han får fire uker varetekt er du enig i at han har gjort noe veldig ille. Hvorfor er du da så bekymret for om han mister følelser for deg? Hvorfor mister ikke du følelsene for han?! Han velger å risikere forholdet og syns ikke samvær og tid med deg er viktigere enn å være kriminell så hvorfor skal du velge han? Og hvordan kan du ville dele et liv med en som har så dårlig moral at han gjør så alvorlig kriminelle ting? Du kan aldri få barn med han om du vil at barnet ditt skal vokse opp med sunne forbilder og få et godt liv, du kan ikke reise overalt med han, du må regne med å bli mye involvert i politiet for de stopper han oftere på kjøreturer ved å lese bilskiltet og alle flyplasser og tolloverganger kommer til å være mer kontrollerende også. Men det verste er uforutsigbarheten det gir å være sammen med en kriminell. Du vet aldri når han får tilbakefall og du vet aldri om du kan stole på at han er der han sier han er eller med de han sier han er med, og du kan bli offer for å bli dratt inn i straffesaker og selv få fengsel om du blir brukt som alibi eller han oppbevarer noe hos deg som er ulovlig. Flertallet av kvinner i fengsel er der pga mennene dems har dratt dem inn i saker.

Varetekt er glattcelle,  ikke ordinær fengselscelle med mindre man er overført til det ved langtidssoning. Man jobber ikke og har ikke tilgang til studier som ved vanlig soning. Varetekt er kjipt, bare venting på hva som vil skje, men man får lufte seg og ved langtidsvaretekt også møte andre innsatte i varetekt så lenge ingen er til fare for hverandre. 

Mange i fengsel glemmer livet på utsiden og havner i en boble i fengsel. Dette gjør det vanskelig å være pårørende og pårørende blir veldig ofte manipulert til å vente, være trofast, sende penger osv med løfter om at alt skal bli så bra og perfekt når de er ute igjen, for så å bare bli sveket igjen av den kriminelle. 

Ikke kast bort tid av livet ditt på en kriminell. 

Veldig bra skrevet, men har du en link til dette:

"Flertallet av kvinner i fengsel er der pga mennene dems har dratt dem inn i saker." 🤔 eller 🤥🫣

Anonymkode: 1325d...ede

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres helt forferdelig ut. Hadde fått panikk om jeg ble låst inne på den måten. 
veldig trist for de som havner på skråplanet og ødelegger livet sitt 

Varetekt blir de som er uskyldige også satt i, må være ekstra bittert det. Varetekt til man får bevist sin uskyld. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han overflyttes til en vanlig enmannscelle i et vanlig fengsel, ja.
Så lenge han har medieforbud skal han ikke omgås andre som da kanskje kan gi ham informasjon, så da sitter han på cellen når han ikke er i avhør, har samtaler med advokat eller er til undersøkelse.

På cellen kan han lese bøker, spille kabal, se filmer på DVD, løse kryssord, skrive dagbok osv. Har han medieforbud så får han ikke tilgang på dagsferske nyheter, men han kan evt. lese eldre aviser og ukeblad. 

Etter at medieforbudet er opphevet så lever han som normalt i fengselet og kan henge på kjøkkenet og fellesstua og spille play station og se film.  

Men det jeg ikke vet er om han har medieforbud. Ble bare fortalt at han skal overflyttets fengsel i dag. Rettsmøte var i dag, men før rettsmøte så snakket jeg med politiet og det var da de sa at han ikke fikk kontakte noen. Det vet jeg ikke om ble forandret under møtet i dag da ha overflyttes. Får vondt i hjertet om han være totalt isolert i nesten 30 dager... Uten noen ting? Da går jo tiden alt for sakte. Hva gjør man da?? 

Jev forstår at dere ikke mener jeg må bry meg, men dette er en person jeg har delt alt med i tre år. Det er lettere sagt enn gjort. Han har et alkohol problem og gjorde noe veldig dumt da han blir aggressiv i fylla. Rett før han ble satt inn så hadde vi en stor krangel også. Jeg vet ei om vi er sammen eller ikke lenger og har ingen måte å få kontakt med han på før 4 uker er gått... Det kan også bli lenger om han dømmes til mer varetekt 💔

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får vondt i hjertet om han være totalt isolert i nesten 30 dager... Uten noen ting?

Han er ikke totalt isolert. Han kan snakke med fengselsbetjenter, prest, psykolog, lege, advokat og han skal i avhør hos politiet. Mye tid går med til avhør, transport og sjekk. Ellers har han som sagt bøker og filmer, samt tid til å tenke seg om og planlegge noen livsendringer. Forhåpentlig benytter han tiden godt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Uff, TS. Dette høres ut som en voldsom ensom og trist situasjon for deg. 

Håper du har gode folk rundt deg nå ❤️ 

Anonymkode: d0f1c...80c

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt hva du mener med dette. Jeg er selvsagt bekymret for dette. Jeg har vært med kjæresten i tre år og han tråkket feil et sted og gjorde seg selv fortjent til det. 

Jeg vet ikke hvordan livet mitt blir videre. Om vi er sammen når han kommer ut eller ei, men jeg klarer ikke lukke følelsene mine per nå. Jeg er lei meg hele tiden. Riktig nok bare to dager vekk fra hverandre, men når man har snakket med en person hver eneste dag i 3 år så føles det tungt. 

Jeg er oppriktig nysgjerrig på det med varetekt også for ingen forklarer til meg hvordan det vil bli for han. Politiet ringte i dag og han får ikke ha kommunikasjon med noen, men han blir overflyttet fengsel i dag. Og da tenker jeg jo at han blir satt inn med andre som soner? Det er jo ikke eget fengsel for bare varetekt dømte? Er man da lukket inne meste parten av dagen? Alene? Eller deler man rom? På glattcelle så ligger man jo bare på en madrass helt isolert. Han skal jo tross alt være der i 4 uker... Det er mange dager. Hva gjør man der inne da? Har man tilgang på tv?.. Sånne type ting? Går tiden fort eller sakte der? 

Det er naturlig at du er avhengig av han når dere har snakket sammen hver dag i 3 år. Men det er veldig fort gjort å blande avhengighet med kjærlighet. Det mange innser etter en periode med avstand, når avhengigheten ikke er like sterk lenger er at man egentlig ikke trenger personen. Man ser ting med klarere øyne og innser at man ikke kan være sammen lenger. Når jeg sier avhengig så er det en ekte og kjemisk greie, som heroin avhengighet. Oxytocin som er kjærlighetshormonet som gjør at vi føler oss elsket, elsker noen og føler oss tilknyttet og dopamin og serotonin som gjør at vi føler oss bra er de samme stoffene som gjør hjernen avhengig av rusmidler. Det å være avhengig et menneske er en ekstrem sterk kraft. Man må gjennom "abstinenser" på samme måte som rus, føler seg helt jævlig og at man ikke kan overleve uten, og for hvert "påfyll" så blir man avhengig igjen. Derfor kaller man det for 3 måneder no contact for å komme over noen, for det er tre måneder uten "påfyll" som skal til for å dempe den kjemiske avhengigheten som lurer deg til å tro at du ikke kan være uten han. Så tenk på det når du savner han at dette bare er abstinenser du må holde ut og at det blir bedre jo lenger tid som går! 

Prøv å ikke tenk på hvordan han har det og hvordan det er i fengsel. Det blir som en narkoman som fantaserer om sitt neste skudd. 

Er han overført til fengsel er han hvertfall ikke på glattcelle (som bare er en madrass og et hull til do) men på en varetektscelle. De største fengslene har egen avdeling for varetekt. De cellene er som regel ikke helt som vanlig fengselscelle, men bedre enn glattcelle. De som jobber i fengselet behandler folk bra uavhengig av hva de sitter for. Maten er grei. Han lider ingen nød, dette er nok mye verre for deg enn for han. Han har visst at dette kunne skje og forberedt seg og når man er inne må man bare godta at sånn er det. Man stresser ikke så mye over tilværelsen for man får ikke gjort noe uansett. 

Det får ikke du heller. Så vil råde deg til å prøve å glemme at det er der han er, men heller bare tenke at han er på ferie og fortsette ditt eget liv uten å la dette ta styringen på livskvaliteten din ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Ta kontakt med advokaten hans. Da får du spurt om hvordan han har det, og hvordan soningsforholdene er for han. Du kan også sende hilsener/beskjeder via advokaten hans. 

Prøv å hold deg opptatt med dine ting så du ikke blir sittende å gruble dagen lang (vet det er lettere sagt enn gjort 🤗)

• Liker 6
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

4 uker i varetekt!? Da er det avlorlig. Du jenta mi burde løpe andre veien. 

Skrevet

Hva man gjør i varetekt? Skammer seg håper jeg. Hva annet skal man gjøre mener du?

Anonymkode: c8b09...a24

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...