AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Heisann! 🙂 Har snakket med x antall personer nå og lest flere vilkår hos flere selskaper når det kommer til forsikring av ufør, kritisk sykdom og ulykke (samt død etter ulykke). Syntes det er vanskelig å få noen gode svar når det kommer til forsikringer da det er så individuelt. Det jeg lurer på er følgende: Hvor mye bør man ha som forsikringssum på de følgende forsikringene jeg nevnte ovenfor? Bør man ha minimum 1 million i forsikringssum på hver og en av dem? eller mer? hva har dere her? tar imot alle råd generelt når det kommer til forsikringer. Kan svært lite om det. Prøver bli flinkere på det. Takk på forhånd ❤️ Anonymkode: 6be56...0c8
Lucky_Jack Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Heisann! 🙂 Har snakket med x antall personer nå og lest flere vilkår hos flere selskaper når det kommer til forsikring av ufør, kritisk sykdom og ulykke (samt død etter ulykke). Syntes det er vanskelig å få noen gode svar når det kommer til forsikringer da det er så individuelt. Det jeg lurer på er følgende: Hvor mye bør man ha som forsikringssum på de følgende forsikringene jeg nevnte ovenfor? Bør man ha minimum 1 million i forsikringssum på hver og en av dem? eller mer? hva har dere her? tar imot alle råd generelt når det kommer til forsikringer. Kan svært lite om det. Prøver bli flinkere på det. Takk på forhånd ❤️ Anonymkode: 6be56...0c8 Hei, alt dette beror på deres situasjon per i dag. Noen trenger en livsforsikring på 5 mill, andre kan klare seg uten. Når det gjelder uføreforsikring så trenger de fleste det. Men har dere store midler som dere kan realisere er det kanskje ikke nødvendig (kan dere selge ett par hytter, båt etc) For guds skyld ikke tegn død etter ulykke. De aller aller fleste dør ikke av ulykker. Og hvis partner f.eks dør av et hjerteinfarkt vil dere ikke få noe utbetalt. Tegn heller en livforsikring som vil gi utbetaling uansett årsak til dødsfall. Jeg har jobbet mer forsikring i over 20 år, og sett mange spare seg til fant, og ringe når det har gått galt å lure på om de har noe som dekker den uheldige hendelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Hva du skal ha i summer på dine forsikringer kommer ann på deg og ditt liv. For eksempel er det totalt irrelevant at jeg har 17 000 i mnd dekket på uføreforsikringen om 34 % av din lønn pr nå tilsvarer at du vil klare deg med 6000 i mnd. Da er det jo totalt bortkastet å betale for 11 000 ekstra du ikke vil få utbetaling på. Hva angår dødsfall er "normen" at man setter opp en sum som tilsvarer enten hele verdien av gjeld eller en så stor andel at partner kan sitte med hus og hjem hvis en av dere faller fra. Eksempel- gjeld 4mil. Setter opp 2 mil på hver av partene, begunster hverandre. Evt sette 4 mil på en part, evt en prosent av gjeld som gjenspeiler betjeningsevne til partene. Kritisk sykdom er hipp som happ, hva er ditt formål med den utbetalingen? Tenker du den skal gå til nedbetaling av gjeld? Behandling i utlandet? En reise? Kjøpe båt?. Et eksempel er at det fort kan gå flere hundre tusen på behandling i utlandet. Du må rett og slett gå igjennom dine behov og velge der etter. Anonymkode: 4b99e...c59 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Lucky_Jack skrev (13 timer siden): Hei, alt dette beror på deres situasjon per i dag. Noen trenger en livsforsikring på 5 mill, andre kan klare seg uten. Når det gjelder uføreforsikring så trenger de fleste det. Men har dere store midler som dere kan realisere er det kanskje ikke nødvendig (kan dere selge ett par hytter, båt etc) For guds skyld ikke tegn død etter ulykke. De aller aller fleste dør ikke av ulykker. Og hvis partner f.eks dør av et hjerteinfarkt vil dere ikke få noe utbetalt. Tegn heller en livforsikring som vil gi utbetaling uansett årsak til dødsfall. Jeg har jobbet mer forsikring i over 20 år, og sett mange spare seg til fant, og ringe når det har gått galt å lure på om de har noe som dekker den uheldige hendelsen. Hei! så hvis vi da er 23 år begge to, samboere, eier ingenting. Leier. Eneste er at vi har studiegjeld på 300 000 hver ca. Er det vits med livs/dødsforsikring for oss da dersom vi ikke eier noe av verdi? og skjønner død ved ulykke er bortkasta kanskje da, men bør alle ha en generell ulykkesforsikring? og hvis du har jobbet i bransjen, hva er din erfaring at folk som ikke eier noe av verdi setter som forsikringssum ved følgende: livsforsikring, ulykkesforsikring og uføreforsikring? Anonymkode: 6be56...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Dere bør ha livsforsikring og uføreforsikring i hvert fall. Selv om dere strengt tatt ikke trenger det nå, så kan det være for sent å skaffe det når dere trenger det. Anonymkode: aefc3...a83 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva du skal ha i summer på dine forsikringer kommer ann på deg og ditt liv. For eksempel er det totalt irrelevant at jeg har 17 000 i mnd dekket på uføreforsikringen om 34 % av din lønn pr nå tilsvarer at du vil klare deg med 6000 i mnd. Da er det jo totalt bortkastet å betale for 11 000 ekstra du ikke vil få utbetaling på. Hva angår dødsfall er "normen" at man setter opp en sum som tilsvarer enten hele verdien av gjeld eller en så stor andel at partner kan sitte med hus og hjem hvis en av dere faller fra. Eksempel- gjeld 4mil. Setter opp 2 mil på hver av partene, begunster hverandre. Evt sette 4 mil på en part, evt en prosent av gjeld som gjenspeiler betjeningsevne til partene. Kritisk sykdom er hipp som happ, hva er ditt formål med den utbetalingen? Tenker du den skal gå til nedbetaling av gjeld? Behandling i utlandet? En reise? Kjøpe båt?. Et eksempel er at det fort kan gå flere hundre tusen på behandling i utlandet. Du må rett og slett gå igjennom dine behov og velge der etter. Anonymkode: 4b99e...c59 Takk for svar!! gir veldig mye mening det du sier! Nå har jeg uten å ha valgt noe selv blitt forsikret på ufør for 950 000kr som en engangsbetaling. Er dette lite ifht at det er det man får som engangs og resten er de 34% man får fra nav på trygd dersom man blir ufør? Anonymkode: 6be56...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere bør ha livsforsikring og uføreforsikring i hvert fall. Selv om dere strengt tatt ikke trenger det nå, så kan det være for sent å skaffe det når dere trenger det. Anonymkode: aefc3...a83 Skjønner veldig godt det med ufør. Men er det vits syntes du med livsforsikring nå før vi i det hele tatt eier noe som gjør at vi kanskje havner med gjeld? Vi skal studere begge to i 3 år til og kommer ikke til å kjøpe bil eller leil eller noe sånt før den tid. Trenger man da livsforsikring AKKURAT nå?😅hørt at flere forsikrer seg «i hjel» også. Så vil forsikre meg med det som faktisk trengs på en måte🙈 veldig usikker på alt dette med forsikringer🙈 Anonymkode: 6be56...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Du bør ha livsforsikring hvis det gjør at partner får dekket gjeld og kan fortsette å bo i felles bolig. Slik jeg skjønner situasjonen er det ikke relevant. Jeg anbefaler alltid uføreforsikring, og ufør pga sykdom viktigere enn ulykke. Forsikringsbeløp må dere vurdere. Denne kan det være for seint å tegne senere i livet. Anonymkode: b123e...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør ha livsforsikring hvis det gjør at partner får dekket gjeld og kan fortsette å bo i felles bolig. Slik jeg skjønner situasjonen er det ikke relevant. Jeg anbefaler alltid uføreforsikring, og ufør pga sykdom viktigere enn ulykke. Forsikringsbeløp må dere vurdere. Denne kan det være for seint å tegne senere i livet. Anonymkode: b123e...5ba Og ser at ufør og kritisk sykdom er hver sin type forsikring. Dekker ikke uførforsikring også sykdom som da gjør at man ikke kan jobbe? Jeg har per nå både ufør, kritisk sykdom og dødsforsikring. Anonymkode: 6be56...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar!! gir veldig mye mening det du sier! Nå har jeg uten å ha valgt noe selv blitt forsikret på ufør for 950 000kr som en engangsbetaling. Er dette lite ifht at det er det man får som engangs og resten er de 34% man får fra nav på trygd dersom man blir ufør? Anonymkode: 6be56...0c8 Litt usikker på hva slags type forsikring du egentlig har.. Poenget med en uføreforsikring er å dekke tapet mellom nåværende lønn og de 66% nav dekker via uføretrygd. Slik at man altså sitter igjen med nogenlunde samme mnd utbetaling selvom man skulle bli ufør. Ja hvis du har en engangsutbetalig på under en mil så er det veldig lite hvis du tenker at summen skal dekke opp tapt inntekt i 30+ år for eksempel. Det viktigste formålet til uføreforsikring er altså å dekke tapt inntekt, potensielt i mange tiår. For meg dekker min forsikring 17 000 i mnd ( det er litt under det jeg taper via nav) dette utgjør omlag 190 000 i året og nesten 6 mil hvis vi tenker 30 års perspektiv. Jo høyere lønn man har jo viktigre blir også uføreforsikring fordi nav sin uføretrygd er 66 % opptil 6 G = ca tall 66% av 700 000. Har du lønn eller lønnsutsikter til å nå over navs satser er dette så absolutt den viktigste forsikringen du kan skaffe deg. Ifht de andre forsikringene så trenger dere ikke dødsfall per nå ettersom at dere ikke har bolig gjeld. Det vil sannsynligvis bli et tema hvis dere ønsker boliglån i fremtiden, gjerne hvis lånet utgjør stor del av betjeningsevne deres. Kritisk sykdom er en billig forsikring som gir en engangsbetaling ved gitt sykdom, en klassisk bingo forsikring som du kanskje aldri kvalifiserer for å få utbetalt ettersom den gjelder spesifikke tilstander. Men den koster lite for noen hunder tusen - 1 mil, så ingenting galt i å ha den om man føler for det. Jeg vil virkelig anbefale deg å legge pengene dine i en god uføreforsikring med tilstrekkelig dekning ta dødsfall når dere evt setter dere i gjeld, kritisk sykdom kan du ha og sette summen til noe du føler passer til dine behov. Vet heller ikke hvilken selskaper du har vært i kontakt med ang dette men de har gjort en elendig jobb, jobben deres er i utgangspunktet å hjelpe deg og avklare behovene dine og hva du trenger. Du kan for eksempel prøve å ta "testen" til Nordea for å få en pekepinn ; https://liv.nordea.no/os/livsforsikringskalkulator?1544354&layout=standalone Anonymkode: 4b99e...c59
Solan98 Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 17.25): Litt usikker på hva slags type forsikring du egentlig har.. Poenget med en uføreforsikring er å dekke tapet mellom nåværende lønn og de 66% nav dekker via uføretrygd. Slik at man altså sitter igjen med nogenlunde samme mnd utbetaling selvom man skulle bli ufør. Ja hvis du har en engangsutbetalig på under en mil så er det veldig lite hvis du tenker at summen skal dekke opp tapt inntekt i 30+ år for eksempel. Det viktigste formålet til uføreforsikring er altså å dekke tapt inntekt, potensielt i mange tiår. For meg dekker min forsikring 17 000 i mnd ( det er litt under det jeg taper via nav) dette utgjør omlag 190 000 i året og nesten 6 mil hvis vi tenker 30 års perspektiv. Jo høyere lønn man har jo viktigre blir også uføreforsikring fordi nav sin uføretrygd er 66 % opptil 6 G = ca tall 66% av 700 000. Har du lønn eller lønnsutsikter til å nå over navs satser er dette så absolutt den viktigste forsikringen du kan skaffe deg. Ifht de andre forsikringene så trenger dere ikke dødsfall per nå ettersom at dere ikke har bolig gjeld. Det vil sannsynligvis bli et tema hvis dere ønsker boliglån i fremtiden, gjerne hvis lånet utgjør stor del av betjeningsevne deres. Kritisk sykdom er en billig forsikring som gir en engangsbetaling ved gitt sykdom, en klassisk bingo forsikring som du kanskje aldri kvalifiserer for å få utbetalt ettersom den gjelder spesifikke tilstander. Men den koster lite for noen hunder tusen - 1 mil, så ingenting galt i å ha den om man føler for det. Jeg vil virkelig anbefale deg å legge pengene dine i en god uføreforsikring med tilstrekkelig dekning ta dødsfall når dere evt setter dere i gjeld, kritisk sykdom kan du ha og sette summen til noe du føler passer til dine behov. Vet heller ikke hvilken selskaper du har vært i kontakt med ang dette men de har gjort en elendig jobb, jobben deres er i utgangspunktet å hjelpe deg og avklare behovene dine og hva du trenger. Du kan for eksempel prøve å ta "testen" til Nordea for å få en pekepinn ; https://liv.nordea.no/os/livsforsikringskalkulator?1544354&layout=standalone Anonymkode: 4b99e...c59 Takk for veldig godt svar!😇skal bli ringt opp av Gjensidige Ila uka. Da øker jeg uførforsirkingen min ganske høyt ettersom det jeg forstår er at det er smart! Hvor mye er det «vanlig» at folk har på ulykkesforsikring?? Det må jeg vel også skaffe da? Ser du ikke anbefaler død etter ulykke, men tenkte på vanlig invaliditet ved ulykke-forsikring?
Brunello Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Husk alltid å sjekke om du har dekning via arbeidsgiver. Mange har det. Når det gjelder dekning, må man se på hva behovet er. Som flere har påpekt, har gjeldsbelastningen din mye (nesten alt) å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå