AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Har fått 1,5 i tapt inntekt fra NPE etter en pasientskadesak. Må skatte av dette, men hvordan fører jeg dette inn på skatteetaten.no? Er det på lønn? Det idiotiske er at jeg har både sendt mail og pratet med skatteetaten på telefon og ingen vet hvordan det skal gjøres. Hvis jeg fører det opp på lønn og det viser seg at det er feil, kan jeg endre dette i januar 2024 uten å straffes for dette? Svært takknemlig for svar, mvh. Ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Jeg vil tro NPE er ansvarlig for å rapportere dette på deg i utbetalingsåret. Hvis du har fått disse pengene utbetalt i 2023, vil du sannsynligvis motta dokumentasjon som også sendes skatteetaten i løpet av januar 2024. Dette skal i såfall med på skattemeldingen for 2023, som du får tilsendt i mars 2024, så foreløpig ingen grunn til stresse. Anonymkode: f80c5...20f 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg vil tro NPE er ansvarlig for å rapportere dette på deg i utbetalingsåret. Hvis du har fått disse pengene utbetalt i 2023, vil du sannsynligvis motta dokumentasjon som også sendes skatteetaten i løpet av januar 2024. Dette skal i såfall med på skattemeldingen for 2023, som du får tilsendt i mars 2024, så foreløpig ingen grunn til stresse. Anonymkode: f80c5...20f Takk for svar. Ja, det stod nemlig ingen ting på skattemeldingen i kveld. Er så urolig for skattesmell. La inn beløpet under "Andre skattemessige inntekter" men vet ikke om det er korrekt heller. Er det bedre å slette det for så å satse på at NPE sender inn beløpet i løpet av januar, eller bør jeg bare la det stå? Hilsen ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Fikk utbetalingen i juli 2023. Ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Ja, det stod nemlig ingen ting på skattemeldingen i kveld. Er så urolig for skattesmell. La inn beløpet under "Andre skattemessige inntekter" men vet ikke om det er korrekt heller. Er det bedre å slette det for så å satse på at NPE sender inn beløpet i løpet av januar, eller bør jeg bare la det stå? Hilsen ts. Anonymkode: 6eec3...765 Du har ikke fått noen skattemelding for 2023, så du misforstår. Det du har fått nå er skattekort for 2024, og du må ikke legge inn erstatningen der, da vil du få alt for høyt skattetrekk i 2024. Du avventer til skattemeldingen for 2023 kommer og ser hva som er lagt inn der. Anonymkode: 40bdc...16b 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har ikke fått noen skattemelding for 2023, så du misforstår. Det du har fått nå er skattekort for 2024, og du må ikke legge inn erstatningen der, da vil du få alt for høyt skattetrekk i 2024. Du avventer til skattemeldingen for 2023 kommer og ser hva som er lagt inn der. Anonymkode: 40bdc...16b Tuuuuuusen takk for svar, da skal jeg endre på dette øyeblikkelig. Men da vil jeg ikke få skattesmell fordi jeg ikke har meldt om utbetalingen innen 2023? Anonymkode: 6eec3...765
Gjest Lykkedykker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tuuuuuusen takk for svar, da skal jeg endre på dette øyeblikkelig. Men da vil jeg ikke få skattesmell fordi jeg ikke har meldt om utbetalingen innen 2023? Anonymkode: 6eec3...765 Hvis du ikke har skattet av denne utbetalingen enda så vil du nok få "skattesmell" på skattemeldingen for 2023 som du får i 2024. Har du holdt av noe av beløpet du fikk? Endret 30. desember 2023 av Lykkedykker
Fighter83 Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Tror du må skatte 28 % av den summen. Dette kan du gjøre selv så du slipper å måtte betale renter av det du er skyldig. Gå inn på linken for å finne ut hvordan du kan betale inn dette. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 Lykkedykker skrev (28 minutter siden): Hvis du ikke har skattet av denne utbetalingen enda så vil du nok få "skattesmell" på skattemeldingen for 2023 som du får i 2024. Har du holdt av noe av beløpet du fikk? Ups, har ikke skattet enda av beløpet. Har tatt kontakt med Skatteetaten gang på gang men de vet ikke hvordan det skal føres inn. 😔 Ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 Fighter83 skrev (21 minutter siden): Tror du må skatte 28 % av den summen. Dette kan du gjøre selv så du slipper å måtte betale renter av det du er skyldig. Gå inn på linken for å finne ut hvordan du kan betale inn dette. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/ Takk for link. Betyr dette at jeg oppretter KID i dag og betaler i dag? For hvis jeg venter til 2024 blir det skattesmell? Jeg har satt av nok til å betale. Blir bare forvirret ettersom at Skatteetaten sa sist at jeg ikke trengte å foreta meg noe såfremt jeg betalte innen mai 2024 - men stemmer virkelig dette? Fikk utbetalingen i juli 2023. Det viktigste for meg er å unngå skattesmell. Med vennlig hilsen ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 Lykkedykker skrev (33 minutter siden): Hvis du ikke har skattet av denne utbetalingen enda så vil du nok få "skattesmell" på skattemeldingen for 2023 som du får i 2024. Har du holdt av noe av beløpet du fikk? Vil skattesmell utgjøre at jeg må betale mer enn det jeg opprinnelig må? Ønsker å betale det jeg skylder, men ikke ett øre mer da beløpet brukes til omskolering. Mvh. Ts. Anonymkode: 6eec3...765
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for link. Betyr dette at jeg oppretter KID i dag og betaler i dag? For hvis jeg venter til 2024 blir det skattesmell? Jeg har satt av nok til å betale. Blir bare forvirret ettersom at Skatteetaten sa sist at jeg ikke trengte å foreta meg noe såfremt jeg betalte innen mai 2024 - men stemmer virkelig dette? Fikk utbetalingen i juli 2023. Det viktigste for meg er å unngå skattesmell. Med vennlig hilsen ts. Anonymkode: 6eec3...765 Du venter med innbetalingen til du har mottatt og korrigert skattemeldingen for 2023. Da vet du akkurat hva du skal betale. Jeg husker ikke fristen, men mai høres riktig ut. Anonymkode: 05353...821 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil skattesmell utgjøre at jeg må betale mer enn det jeg opprinnelig må? Ønsker å betale det jeg skylder, men ikke ett øre mer da beløpet brukes til omskolering. Mvh. Ts. Anonymkode: 6eec3...765 Så fremt du betaler innen fristen (mai 2024) påløper det ikke renter. Anonymkode: 05353...821 1
Fighter83 Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 (endret) Du går inn å får kid og bankkontonummer via linken og betaler det du er skyldig før mai 2024 for å slippe renter av den evt baksmellen du vil få om du ikke gjør det. Husk å skrive hvorfor/hva du betaler ekstra skatt for og for hvilket år det gjelder. Endret 30. desember 2023 av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 "Når erstatning for framtidig inntektstap utbetales som et engangsbeløp, skal det ikke betales skatt av erstatningen". Sikker på at det er skattepliktig, ts? Anonymkode: f2f07...a77
Gjest Lykkedykker Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vil skattesmell utgjøre at jeg må betale mer enn det jeg opprinnelig må? Ønsker å betale det jeg skylder, men ikke ett øre mer da beløpet brukes til omskolering. Mvh. Ts. Anonymkode: 6eec3...765 Nei må kun betale det du faktisk må.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vil skattesmell utgjøre at jeg må betale mer enn det jeg opprinnelig må? Ønsker å betale det jeg skylder, men ikke ett øre mer da beløpet brukes til omskolering. Mvh. Ts. Anonymkode: 6eec3...765 Nei, det løper ikke renter med en gang. Du har til mai på deg. Så det beste er å vente til du får skattemelding, da slipper du å lure Anonymkode: c82e3...24d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 Det kommer an på hva slags pasientskadeerstatning du har fått, om den er skattepliktig eller ikke. Hvis det er for et påført inntektstap, så må du betale inntektsskatt, men ikke hvis det er menerstatning eller framtidig inntektstap. Dette står forklart på hjemmesiden til deres. Anonymkode: 40bdc...16b
A-hunter Skrevet 30. desember 2023 #19 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hva slags pasientskadeerstatning du har fått, om den er skattepliktig eller ikke. Hvis det er for et påført inntektstap, så må du betale inntektsskatt, men ikke hvis det er menerstatning eller framtidig inntektstap. Dette står forklart på hjemmesiden til deres. Anonymkode: 40bdc...16b Og er den skattepliktig så er skatteulempen beregnet inn i erstatningssummen. Tipper at NPE har kontroll på dette og sørger for at det blir i orden med Skatteetaten. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #20 Skrevet 30. desember 2023 Tusen hjertelig takk for alle svarene jeg har fått. Jeg skal skatte av tapt inntekt + renter fra skadeår til 2023, resten av utbetalingen er skattefri. Jeg er så takknemlig for at dere har tatt dere tid til å svare, da trenger jeg ikke å stresse over mulig skattesmell o.l. Ønsker dere som har svart en god jul videre og et godt nytt år, hilsen ts. Anonymkode: 6eec3...765 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå