AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Hvilket utstyr anbefaler du å ha i hus før valpen kommer? Hva er unødvendig å kjøpe. Hvilke sele og kobbel anbefaler du? Skal få meg en liten hund på størrelse med chihuahua og er litt usikker på hvilket utstyr som er greit å ha i hus og hva man kan kjøpe etter behov. En enkel seng og mat- og drikkeskåler er forståelig. Er litt usikker hva som er lurest av seler, og lengde på kobbel osv. Anonymkode: 7c83c...51d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Anbefaler deg sele og ikke halsbånd. ellers trenger du valpeleker? Små bamser. Vi har nettopp fått valp- liten hund. Vi har kjøpt en liten reisebag til 400 kr som han kan sitte i i bilen. Matskål, seng, mat, tyggeleker. Han er mest opptatt av små bamser og papp. shampo, klosaks. Anbefaler deg å starte tidlig med det, så den blir vant. god biter. Ta det litt som det kommer, man trenger ikke alt. de små hundene trenger også klær, som jakke, genser og sko. Men hvis den er liten og du ikke skal ta den ut enda så er det bortkastet å kjøpe klær som han vokser ut av. blåkladd på gulvet så den kan tisse på Anonymkode: 20b30...566 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Sele er best til en liten valp, spesielt til en liten hund. Man ønsker ikke å knekke nakken til valpen om man sklir på isen og rykker hardt til når man automatisk kaster opp armene for balanse. En enkel Y eller h sele funker bra. Du kan ordne med en god kvalitetssele når valpen er større. Kloklipper, en god børste (om den er/vil bli langhåret). Klær, men om valpen er veldig liten, så kan det godt hende at det funker og kjøpe et par tykke, vide ullsokker du klipper hull til for hode og forbein. Det gjorde mine foreldre for valpen de hadde, og det funket veldig bra. Kjøp et langt kobbel så valpen har mer frihet til å utforske i eget tempo. Det er også lettere å trene innkalling/god båndgåing med et langt kobbel når de er valper, så de ikke lærer at det er meningen at de skal trekke. Anonymkode: ba909...553 1 1
Gliffy Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Kjøp en sele som kan utvides. Valpen vokser utrolig raskt i starten så kan hende du må gjennom mange seler, men kjøp i alle fall som kan justeres ut så blir det litt færre. Og kjøp ting den har lov til å tygge på, valper elsker å tygge på ting så det er best å ha noe klart. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 En god og justerbar sele. Et kort bånd til trening og et lengre til tisseturer/snuseturer. Refleks/ledhalsbånd. Potesalve. Leker, tyggeben og godteri for liten valp. Underlag under skålene. - vanntett laken (om du vil ha valpen i sengen) https://jysk.no/soverom/lakener/madrassbeskyttere/madrassbeskyttere/tisselaken-anita-150x200cm-hvit - bilsele til hund (kun sånn man klipser på egen sele, ikke komplett bilsele med sele) https://www.zoo.no/hund/produkter/direct-to-seatbelt-swivel-tether-v518032?p=227713001&pv2 - tannbørste og tannkrem til hund (kan også bruke babybørste) - god børste om langhår og klosaks (den som ser ut som en saks) https://www.musti.no/littlebigger-care-klosaks?87595 Anonymkode: 96b85...e48 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Tålmodighet? Anonymkode: 0ffa9...808 3
Tingelling Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 Bilbur, seng, mat som oppdretter bruker, skål, sele og bånd, bein, leker som er lov å bite i. Resten kjøper når du ser du trenger. Fort gjort å kjøpe ting en ikke trenger. kjøpte f.eks dekken til min fordi vi skulle ett sted jeg trudde var veldig kaldt og vi kom til å få bruk for. det hadde jeg ikke trengt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 21.10): Anbefaler deg sele og ikke halsbånd. ellers trenger du valpeleker? Små bamser. Vi har nettopp fått valp- liten hund. Vi har kjøpt en liten reisebag til 400 kr som han kan sitte i i bilen. Matskål, seng, mat, tyggeleker. Han er mest opptatt av små bamser og papp. shampo, klosaks. Anbefaler deg å starte tidlig med det, så den blir vant. god biter. Ta det litt som det kommer, man trenger ikke alt. de små hundene trenger også klær, som jakke, genser og sko. Men hvis den er liten og du ikke skal ta den ut enda så er det bortkastet å kjøpe klær som han vokser ut av. blåkladd på gulvet så den kan tisse på Anonymkode: 20b30...566 Ikke blåkladd. Gå ut med den ofte og med en gang den begynner å tisse. Ikke lær den å tisse inne. Vår var husren kjapt med denne metoden. Anonymkode: b7fc8...b39 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ikke blåkladd. Gå ut med den ofte og med en gang den begynner å tisse. Ikke lær den å tisse inne. Vår var husren kjapt med denne metoden. Anonymkode: b7fc8...b39 Enig! Valpen vår ble husren på 3 uker ved å ta den ut hver gang den hadde spist, sovet eller lekt. Helt unødvendig å lære dem å tisse inne og så måtte avlære det. Anonymkode: d0583...65c 2
Tingelling Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Enig med å lære valpen å tisse ute med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 Jeg er tildels enig i at man bør lære valpen å tisse ute fra start, kanskje med unntak av om man får valp nå. Det er meldt ned mot -30, kanskje lavere, der jeg bor. Hadde jeg fått valp i hus nå, hadde jeg nok valgt kladd ved døra. Spesielt siden min rase ikke har underull og generelt er bitte små når man henter dem. Anonymkode: df406...d5e
Tabris Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Sele bør du prøve på for å se om den passer så kan være litt dumt å kjøpe før valpen kommer. Noen gode pledd/håndkle kan kanskje være bedre til seng i begynnelsen. Mange valper vil bite i stykker en seng og det kan dermed fort bli bortkastede penger å kjøpe en dyr seng. Klotang, godbiter og ulike typer tyggebein.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enig! Valpen vår ble husren på 3 uker ved å ta den ut hver gang den hadde spist, sovet eller lekt. Helt unødvendig å lære dem å tisse inne og så måtte avlære det. Anonymkode: d0583...65c Jeg tror vår også brukte ca 3 uker. Den har aldri bæsjet inne. Det krevde mye av oss en stund, men den lille valpen lærte kjapt å gi tegn (den løp mot døra og peip) når den måtte på do. Vi fikk valp i februar, så det var å løfte den og løpe ut og så rett inn igjen. Anonymkode: b7fc8...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå