Gå til innhold

Er det vanlig at håret blir tynnere i 40 årene (kvinne)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt tynt nordisk hår. Har prøvd litt produkter og tilskudd uten endring, men det har ikke plaget meg så voldsomt selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at jeg hadde fyldigere hår. Slått meg til ro med at det er genetisk. Alle i familien har tynt hår. 

Problemet er at det har blitt synlig tynnere nå. Er 44 og ikke i overgangsalder ennå. Håret er blitt ennå tynnere. Merker ikke at jeg mister mer hår, og har ikke hårløse flekker på hodet eller noe, men det er likevel blitt tynnere. Merker at det er mindre hår når jeg har det i hestehale. 

Er det noe man kan gjøre her eller bare akseptere det? Farger ikke håret, og bruker ikke varme på det. 

Anonymkode: 6432b...c66

Skrevet

Er det derfor «alle» kvinner klipper seg kort 40++? At de alle blir tynne i håret?

Anonymkode: a7e73...1a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja og 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det derfor «alle» kvinner klipper seg kort 40++? At de alle blir tynne i håret?

Jepp.... 

:(

Anonymkode: 1ffcd...580

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid hatt tynt nordisk hår. Har prøvd litt produkter og tilskudd uten endring, men det har ikke plaget meg så voldsomt selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at jeg hadde fyldigere hår. Slått meg til ro med at det er genetisk. Alle i familien har tynt hår. 

Problemet er at det har blitt synlig tynnere nå. Er 44 og ikke i overgangsalder ennå. Håret er blitt ennå tynnere. Merker ikke at jeg mister mer hår, og har ikke hårløse flekker på hodet eller noe, men det er likevel blitt tynnere. Merker at det er mindre hår når jeg har det i hestehale. 

Er det noe man kan gjøre her eller bare akseptere det? Farger ikke håret, og bruker ikke varme på det. 

Noen blir tynnere i håret i 20 og 30 årsalderen. Andre blir det i 40, 50 og 60 årsalderen. Alt er like normalt

Skrevet

ja.. 46 her, ser hodebunnen gjennom håret i front🥺

Anonymkode: f3b81...ab9

• Hjerte 2
Skrevet

Samme her. Jeg er 36 😞 Bruker Recrea Forte. Det hjelper. Og Toppic for å skjule skalletheten. 

Anonymkode: 4293e...370

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her. Jeg er 36 😞 Bruker Recrea Forte. Det hjelper. Og Toppic for å skjule skalletheten. 

Ser du endringer av Recrea Forte? Hvor lenge har du brukt det? Googler og det virker jo lovende, men litt skeptisk til å bruke så mye penger på noe som "kanskje" fungerer. 

Skrevet

Normalt ja, nødvendig, nei. Kosthold og vitaminer/mineraler påvirker hårvekst/hårtap i stor grad. Jeg fikk veldig tynt hår og viker i slutten av 30 årene. Har fått enormt mye nytt hår siste året. Løsningen var kostholdsomlegging (spiste mer egg, rødt kjøtt, fisk, ikke prosessert/ultraprosessert mat), og litt ekstra tilskudd av bl.a magnesium. 

Anonymkode: 9bb96...b2f

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Normalt ja, nødvendig, nei. Kosthold og vitaminer/mineraler påvirker hårvekst/hårtap i stor grad. Jeg fikk veldig tynt hår og viker i slutten av 30 årene. Har fått enormt mye nytt hår siste året. Løsningen var kostholdsomlegging (spiste mer egg, rødt kjøtt, fisk, ikke prosessert/ultraprosessert mat), og litt ekstra tilskudd av bl.a magnesium. 

Jeg hadde forøvrig ingen mangler i følge blodprøver. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spiser selv sånn du beskriver, og har ikke tro på at det har nsærlig med kosthold å gjøre. Har f.eks en venninne som er veganer og nærmest undervektig som har dobbelt så mye hår som meg. 

Jeg vet det er mest en genetisk greie. Broren min som er noen år eldre enn meg er nesten skallet, men han shaver av alt, og lever greit med det. Ikke like akseptert at kvinner gjør det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser du endringer av Recrea Forte? Hvor lenge har du brukt det? Googler og det virker jo lovende, men litt skeptisk til å bruke så mye penger på noe som "kanskje" fungerer. 

Ser absolutt endringer, og frisøren kommenterer alle nye småhår. Måtte slutte pga graviditet, og da gikk det tilbake til slik det var. Det ble en tydelig kontrast. Brukt det i et par år. Begynt igjen nå og håper det går tilbake til slik det var før jeg sluttet 🤞

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser absolutt endringer, og frisøren kommenterer alle nye småhår. Måtte slutte pga graviditet, og da gikk det tilbake til slik det var. Det ble en tydelig kontrast. Brukt det i et par år. Begynt igjen nå og håper det går tilbake til slik det var før jeg sluttet 🤞

Takk for tips!

Skrevet

Ja. Har en tredjedel av det jeg hadde før. Vet ikke helt hvor fort det gikk. Men noen få år, tenker jeg. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Helt normalt. Håret mitt er tynnere enn før. Hadde veldig tykt hår og har tynnet det noen ganger før, men nå trenger jeg ikke gjøre det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Denne er litt billigere og helt lik: https://www.apotek1.no/produkter/minoksidil-norfri-lin-50mg-ml-575342p 

Jeg har god effekt av den. Brukt i omtrent et halvt år. Kan også fås i tablettform på resept.

Er du bekymret for håravall bør du oppsøke en hudlege som kan undersøke deg grundig.

Anonymkode: 5b9e3...ab7

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spiser selv sånn du beskriver, og har ikke tro på at det har nsærlig med kosthold å gjøre. Har f.eks en venninne som er veganer og nærmest undervektig som har dobbelt så mye hår som meg. 

Jeg vet det er mest en genetisk greie. Broren min som er noen år eldre enn meg er nesten skallet, men han shaver av alt, og lever greit med det. Ikke like akseptert at kvinner gjør det. 

Jeg mistet veldig mye hår fordi jeg var veganer. Det begynte etter rundt 10-12 år, men jeg avskrev det som "normal aldring" siden blodprøver var ok. Får stadige "wow" av frisører pga ekstremt mye ny hårvekst. Hvordan ting manifisterer seg som næringsmangel er så individuelt. En med veldig tykk hårmanke fra naturens side beholder kanskje håret, i hvertfall i en stund. Og hårtap vil også synes i mindre grad enn hos en med tynt hår. 

For noen kan det være at  b12 og andre b-vitaminer må økes, for noen jod, omega 3 fra fisk, for andre er det elektrolytter som kalium og magnesium. For noen en kombinasjon. Når man ser på internasjonale anbefalinger om hvor mye kalium vi egentlig trenger (3500-4700 mg daglig), så kan man jo regne ut hvor langt unna man er anbefalingen. Kalium er et veldig viktig mineral for hårvekst, da det er viktig for muskulatur som påvirker hårfolikler.

Det kan også være at du har svekket næringopptak, ikke får i deg nok av visse ting/trenger tilskudd av noe (kanskje du ligger i nedre del av normalen på f.eks b12 og d vitamin. 

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg mistet mye for for noen år siden. Jeg hadde lavt stoffskifte.  Kommet ut masse nye hår til meg no. 42 år og har langt hår. 

Anonymkode: 912f1...b45

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke alle da. 
Kvinner blir tynnere i håret men ikke alle. Moren min har kjempetykt hår, svigerinna mi likeså, begge er over 40. Så nei, ikke alle kvinner blir tynnere i håret, bare at noen er mer heldige enn andre.

Anonymkode: 6003b...ac3

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 21.44):

Denne er litt billigere og helt lik: https://www.apotek1.no/produkter/minoksidil-norfri-lin-50mg-ml-575342p 

Jeg har god effekt av den. Brukt i omtrent et halvt år. Kan også fås i tablettform på resept.

Er du bekymret for håravall bør du oppsøke en hudlege som kan undersøke deg grundig.

Anonymkode: 5b9e3...ab7

Hei! Ikke ts her, men lurer på hvordan du bruker det. Ser at det står 1ml/6 spray om gangen. Hvordan fordeler en det når det er hele håret som er tynt, og ikke én skalla flekk? 

Og hvor lenge må det brukes? For alltid liksom? Synes det blir klissete av det, og håper at jeg ikke må fortsette for alltid for å opprettholde en eventuell effekt...

Anonymkode: 34774...360

Skrevet

Motsatt hos meg. Fikk ikke hår før jeg var ca i to-tre års alderen. Og er nå jeg 46 og håret mitt er blitt veldig tykt. Håret er blitt tykkere og tykkere med årene, så jeg må ofte tynne det ut.

Jeg har fortsatt langt og glansfullt hår og skal ikke klippe meg kort med det første. De fleste venninnene har klippet håret kortere pga det har blitt tynnere med årene 

Anonymkode: de8c9...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...