AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Har du noen tips til hvordan man ikke får den kornete og luftbobler i? Evt andre tips? Jeg tenkte steke den litt lengre på svakeste varme, 110 grader. Anonymkode: 12ef5...dc4
BeTutta Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Anbefaler å bruke ekte vaniljestang i stede for vaniljesukker. Prøvde oppskriften på matprat i år. Det ble meget vellykket. Der finnes det også en video på fremgangsmåten. Å dette var min første gang også. Lykke til 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 BeTutta skrev (Akkurat nå): Anbefaler å bruke ekte vaniljestang i stede for vaniljesukker. Prøvde oppskriften på matprat i år. Det ble meget vellykket. Der finnes det også en video på fremgangsmåten. Å dette var min første gang også. Lykke til Ja, har kjøpt ekte vaniljestang. Tror du det blir for mye å bruke 2? Blir det for søtt? Matprat ja, jeg hadde satt meg ut det søte liv sin, men skal sjekke ut matprat. Var det vanskelig å smelte sukkeret og få det rundt i formen? Anonymkode: 12ef5...dc4
BeTutta Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Jeg brukte bare en. Har aldri brukt to 1
Boetica Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 La den stå og hvile 10 min. før du setter den i ovnen, dette for å unngå luftbobler. Fjern hviten på inntil halvparten av eggene hvis du vil ha en mykere pudding. Jeg bruker å fjerne hviten fra to av fem egg i min oppskrift. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Boetica skrev (7 minutter siden): La den stå og hvile 10 min. før du setter den i ovnen, dette for å unngå luftbobler. Fjern hviten på inntil halvparten av eggene hvis du vil ha en mykere pudding. Jeg bruker å fjerne hviten fra to av fem egg i min oppskrift. Tusen takk😄 Anonymkode: 12ef5...dc4
Gjest Kanino Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 BeTutta skrev (36 minutter siden): Anbefaler å bruke ekte vaniljestang i stede for vaniljesukker. Prøvde oppskriften på matprat i år. Det ble meget vellykket. Der finnes det også en video på fremgangsmåten. Å dette var min første gang også. Lykke til Den blir jo ikke kornete av å bruke vaniljesukker ?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 Smelt sukkeret i stekeovnen. Bare hell sukkeret i brødformen og det smelter perfekt. Mener jeg har brukt 200 grader, men du må følge med så det ikke blir brent. Anonymkode: f3132...bb6
Hmmmmmm Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 Når du smelter sukker, så kan du bruke litt sitron for å unngå at den brenner seg. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 Jeg bruker hele egg og synes den alltid blir kremete og fin. Bruk bare en vaniljestang, den har mye smak. Men jeg har opplevd en gang at det karamelliserte sukkeret ikke smeltet. Ble bare helt hardt. Noen som vet hva det kan komme av? For varmt? Det var ikke brent Anonymkode: e09d1...e58 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men jeg har opplevd en gang at det karamelliserte sukkeret ikke smeltet. Ble bare helt hardt. Noen som vet hva det kan komme av? For varmt? Det var ikke brent Anonymkode: e09d1...e58 Krystallisering: https://www.godt.no/aktuelt/i/XgBQrx/lag-julegodt-paa-fire-ingredienser Sitat Børste ned sukkeret fra siden av kjelen for å unngå krystallisering. Noe av det viktigste vi gjør når vi lager karamell, er å sørge for at sukkeret ikke krystalliserer seg. Sukkerkrystaller gjør karamellene kornete. Bruk en kjøkkenpensel dyppet i varmt vann til å børste ned sukkeret som kan feste seg langs kanten på kjelen. Anonymkode: 06674...bdf
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Krystallisering: https://www.godt.no/aktuelt/i/XgBQrx/lag-julegodt-paa-fire-ingredienser Anonymkode: 06674...bdfd Det er ikke helt dette tror jeg. Sukkeret er helt fint og flytende når jeg heller i forma. Men smeltet ikke ved snuing. Eller, noe ble sittende fast i forma. Som Knekk Anonymkode: e09d1...e58
visp Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke helt dette tror jeg. Sukkeret er helt fint og flytende når jeg heller i forma. Men smeltet ikke ved snuing. Eller, noe ble sittende fast i forma. Som Knekk Anonymkode: e09d1...e58 Forma er for kald kanskje?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 Just now, visp said: Forma er for kald kanskje? Etter steking? Har hatt den i kjøleskapet ja. Burde jeg varmet den opp før servering? Anonymkode: e09d1...e58
Livetshemmelighet Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 (endret) Jeg dropper alltid å brune sukker. Smeller oppi en god dæsj karamellsaus istedet. når jeg lager puddingen følger jeg apertif sin oppskrift som base. Sist endret jeg litt på oppskriften, så brukte 6 dl kremfløte og 3 dl ekstra lett melk. Også dæsjer jeg oppi med masse karamellsaus igjen 🫢😁 husk å bare rør forsikrig med en gaffel for å blande eggene før du har de i puddingen, rør forsiktig inn de i melke/fløte blandingen for å unngå pipete pudding (hullene). siler puddingen 2 ganger for å få vekk en del eggehvite før jeg lar den stå litt på benken før jeg setter den i ovnen. Heller på kokende vann (100grader) halveis opp på forma pg lar puddingen stå i 2 timer på 120 grader (spørs litt på ovnen, sist måtte jeg la den stå i 3,5 time før jeg synes den var ferdig.) (den ser pipete ut rundt her men det er frøene fra vailjestangen) Endret 29. desember 2023 av Livetshemmelighet 1 1
visp Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Etter steking? Har hatt den i kjøleskapet ja. Burde jeg varmet den opp før servering? Anonymkode: e09d1...e58 Nei, jeg tenkte litt feil. Kunne det kanskje være at karamellen har stått i kjelen for lenge før det ble helt over i formen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Etter steking? Har hatt den i kjøleskapet ja. Burde jeg varmet den opp før servering? Anonymkode: e09d1...e58 Nei. Mulig du har hatt kaldt eller lunkent vann og at karamellen ikke har vært flytende nok men satt seg i formen? Bruk varmt vann og gjerne vannkoker. Da tar det også kortere tid. Anonymkode: 4aa0c...e2f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 Livetshemmelighet skrev (35 minutter siden): Jeg dropper alltid å brune sukker. Smeller oppi en god dæsj karamellsaus istedet. når jeg lager puddingen følger jeg apertif sin oppskrift som base. Sist endret jeg litt på oppskriften, så brukte 6 dl kremfløte og 3 dl ekstra lett melk. Også dæsjer jeg oppi med masse karamellsaus igjen 🫢😁 husk å bare rør forsikrig med en gaffel for å blande eggene før du har de i puddingen, rør forsiktig inn de i melke/fløte blandingen for å unngå pipete pudding (hullene). siler puddingen 2 ganger for å få vekk en del eggehvite før jeg lar den stå litt på benken før jeg setter den i ovnen. Heller på kokende vann (100grader) halveis opp på forma pg lar puddingen stå i 2 timer på 120 grader (spørs litt på ovnen, sist måtte jeg la den stå i 3,5 time før jeg synes den var ferdig.) (den ser pipete ut rundt her men det er frøene fra vailjestangen) Blir fristet til å prøve dette. Men blir ikke puddingen blandet med karamell sausen når du skal steke den? 🤔 Ser for meg at ferdig karamellsaus blir for tynt. Anonymkode: 7b37b...2ce
Livetshemmelighet Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Blir fristet til å prøve dette. Men blir ikke puddingen blandet med karamell sausen når du skal steke den? 🤔 Ser for meg at ferdig karamellsaus blir for tynt. Anonymkode: 7b37b...2ce Jo litt blander seg, men alt du ser i rundt er det som ikke blander seg og er rett etter den er velvet rundt fra forma (måtte sjekke ei skje før jeg velva den for å se at den var gjennomstekt, for nr 1 ble grådig misslykka da jeg prøvde med kondensert melk og ikke normal oppskrift 🤣 og var IKKE gjennomstekt etter 3 timer så den fløyt sammen 😬)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Så man skal røre eggene og ikke piske? Pga vis man pisker eggene, så kommer det luft? Og er det triks å la den hvile på benken før steking? Anonymkode: 12ef5...dc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå