AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Saken er at vi eier bolig 50/50 (tinglyst). Jeg kjøpte meg inn i bolig for 5 år siden til 50% av daværende takst. Nå skal vi selge, og han mener at om det blir en budkrig og boligen går over takst, skal han ha hele overskuddet over den nye taksten siden det er hans barndomshjem som han har brukt mye tid på og sette i stand før jeg kom inn i bildet. Jeg skal få 50% av nåværende takst. Dersom jeg ikke går med på det vil han utsette salget til sommeren. Ingen av oss har mulighet til å kjøpe ut den andre. Hvilke rettigheter har jeg? Jeg vet jeg kan kreve boligen tvangssolgt, men det vil som regel gi en lavere salgspris som ingen er tjent med. Kan han også nekte å godta bud som kommer inn for å trenere salgsprosessen, og således utsette salget? Om han begynner å være vanskelig kan vi fort gå glipp av et godt salg som begge kunne tjent på. Anonymkode: 58ef9...c09
CAPS LOCK Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet jeg kan kreve boligen tvangssolgt, men det vil som regel gi en lavere salgspris som ingen er tjent med. Kan han også nekte å godta bud som kommer inn for å trenere salgsprosessen, og således utsette salget? Anonymkode: 58ef9...c09 Nei. Det er tingretten som bestemmer om bud skal godtas ved tvangssalg 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Du har kjøpt deg inn 50% med daværende takst. Da skal overskuddet av bud over takst deles likt, siden dere begge eier likt. Følelser om barndomshjem skal legges til side. Du kan si til eksmannen din at da tar dere dette via en advokat. Anonymkode: 86754...0ef 18 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 CAPS LOCK skrev (6 timer siden): Nei. Det er tingretten som bestemmer om bud skal godtas ved tvangssalg Her tenkte jeg på om hun kan nekte å godta bud i en vanlig budrunde, ikke ved tvangssalg. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har kjøpt deg inn 50% med daværende takst. Da skal overskuddet av bud over takst deles likt, siden dere begge eier likt. Følelser om barndomshjem skal legges til side. Du kan si til eksmannen din at da tar dere dette via en advokat. Anonymkode: 86754...0ef Ja, jeg regner med at hun har en dårlig sak, men hun kan nekte å godta bud eller signere oppgjørsskjema. Hun kan også nekte å skrive under skifteavtalen hvor fordelingen av salgssummen er et punkt, som igjen fører til at jeg ikke får finansieringsbevis. Anonymkode: 58ef9...c09
Helene Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Så lenge du eier 50% har du rett på din side.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 Takst er bare en antatt verdi. Får dere inn høyere bud er det verdien. Du eier halvparten og har rett til halve salgssummen uavhengig av om den er over eller under takst. Ser han for seg at hvis høyeste bud er under takst så får du fortsatt halvparten av taksten, og han selv dekker tapet? Anonymkode: 454e3...c49 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 Hvis han har pusset opp før du kjøpte deg inn for fem år siden, så har du jo betalt inn for halvparten av vwrdien han har tilført. Hvis han har pusset opp mye de siste fem åra (og du ikke har deltatt) så kan man nok si at han i alle fall har en slags moralsk rett til verdiøkningen oppussingen har ført til (men ikke all verdiøkning i perioden). Hva med råvarene til oppussing, har dere spleiset eller han betalt alt? Finnes kvitteringer? En takstmann eller megler kan se på taksten fra fem år tilbake og gi et anslag på merverdien av et nytt bad eller nytt kjøkken. Hvis det er feks 200.000. Hvis mannen din har gjort all jobben og betalt råvarene så er det vel ikke urimelig at han i så fall får (f.eks) 200.000 mer av salgssum? Anonymkode: 7b4ac...ad1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Du har retten på din side. Dere eier 50/50, da deles også overskuddet 50/50. Han kan bli så sur han bare vil, du har retten på din side. Anonymkode: c1578...2c7 1
A-hunter Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå skal vi selge, og han mener at om det blir en budkrig og boligen går over takst, skal han ha hele overskuddet over den nye taksten siden det er hans barndomshjem som han har brukt mye tid på og sette i stand før jeg kom inn i bildet. Jeg skal få 50% av nåværende takst Sannsynligheten for å selge til takst eller mer i dagens marked er vel lav. Heller under. Å være garantert halvparten av taksten er kanskje ikke en dårlig utgang for deg. Det er ikke alle kriger det lønner seg å ta. Men ja, du har selvsagt rett. Hans egeninnsats må være iberegnet din inngangspris. Følelser tillegges ingen verdi i kroner. Endret 30. desember 2023 av A-hunter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 A-hunter skrev (1 minutt siden): Sannsynligheten for å selge til takst eller mer i dagens marked er vel lav. Heller under. Å være garantert halvparten av taksten er kanskje ikke en dårlig utgang for deg. Det er ikke alle kriger det lønner seg å ta. Jeg forstår ikke at folk snakker om takst. Jeg har nylig solgt og kjøpt hus, og ingen av dem hadde en takst-pris satt av takstmannen. Det var en greie for 10 år siden men såvidt jeg kan se ikke nå. Noen (megler evt takstmann) kan gi en verdivurdering som primært brukes for å få lån i banken. Men prisen som settes på finn er en eller annen pris satt av selger i samråd med megler over hva som er strategisk lurt. Når noen snakker om at «i dag selges alt til under takst» så er det et rart utsagn. I et fallende marked så kan det selvsagt være slik at 6mnd gamle prisvurderinger som oftest ligger høyere enn omsatt pris, men da er det mer fornuftig å si det som det er? I tettbygde strøk så er beliggenhet og kvadratmeter-prisen det mest absolutte man har å gå på. Noe opp/ned for stand, utsikt, støy og sånt, men i et presset marked så vil mange la barna fortsette i samme skole og få mange nok soverom, og da blir det dominerende. Der hvor jeg bor gikk kvadratmeterprisen for enebolig rett opp til 76.000/kvm fram til 1. kvartal 2021, og har etter det svinget endel opp og ned. Jeg tror at dette tallet skjuler endel av det reelle bildet, for mange dødsbo/skillsmisse/… blir holdt tilbake/trukket fra markedet i påvente av bedre tider. Reelt sett er det (enda) flere boliger som ønskes solgt enn hva det er lagt ut på finn. Anonymkode: 7b4ac...ad1 2
A-hunter Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg forstår ikke at folk snakker om takst. Jeg har nylig solgt og kjøpt hus, og ingen av dem hadde en takst-pris satt av takstmannen. Det var en greie for 10 år siden men såvidt jeg kan se ikke nå. Noen (megler evt takstmann) kan gi en verdivurdering som primært brukes for å få lån i banken. Men prisen som settes på finn er en eller annen pris satt av selger i samråd med megler over hva som er strategisk lurt. Når noen snakker om at «i dag selges alt til under takst» så er det et rart utsagn. I et fallende marked så kan det selvsagt være slik at 6mnd gamle prisvurderinger som oftest ligger høyere enn omsatt pris, men da er det mer fornuftig å si det som det er? I tettbygde strøk så er beliggenhet og kvadratmeter-prisen det mest absolutte man har å gå på. Noe opp/ned for stand, utsikt, støy og sånt, men i et presset marked så vil mange la barna fortsette i samme skole og få mange nok soverom, og da blir det dominerende. Der hvor jeg bor gikk kvadratmeterprisen for enebolig rett opp til 76.000/kvm fram til 1. kvartal 2021, og har etter det svinget endel opp og ned. Jeg tror at dette tallet skjuler endel av det reelle bildet, for mange dødsbo/skillsmisse/… blir holdt tilbake/trukket fra markedet i påvente av bedre tider. Reelt sett er det (enda) flere boliger som ønskes solgt enn hva det er lagt ut på finn. Anonymkode: 7b4ac...ad1 At du ikke kjenner til noe betyr neppe at det ikke finnes. Som takstmann kan jeg berolige deg med at i mange markeder fortsatt settes det en takst av en takstmann. I noen svært sentrale områder har man gått bort fra dette. Dette styres i hovedsak fra bankene. I et turbulent marked er det utfordrende, både for takstmann og megler, å sette rett markedsverdi. Populære boliger vil alltid kunne oppnå gode priser, mens mindre populære boliger vil merke markedssituasjonen mye sterkere. Det vil si at uansett markedssituasjon vil noen boliger gå over utgangspris, mens langt flere vil gå under. I gjennomsnitt behøver derfor ikke differansen fra et normalmarked være stor, men likevel svært merkbar for de som "taper". Dette er ikke enten svart eller hvitt ut fra hvor akkurat du bor. Derfor er en garanti på 50% av takst et godt lodd i veldig mange områder i dagens marked. Endret 30. desember 2023 av A-hunter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 A-hunter skrev (2 minutter siden): At du ikke kjenner til noe betyr neppe at det ikke finnes. Som takstmann kan jeg berolige deg med at i mange markeder fortsatt settes det en takst av en takstmann. I noen svært sentrale områder har man gått bort fra dette. Dette styres i hovedsak fra bankene. Ok, dette visste jeg ikke. Takk. Sitat I et turbulent marked er det utfordrende, både for takstmann og megler, å sette rett markedsverdi. Populære boliger vil alltid kunne oppnå gode priser, mens mindre populære boliger vil merke markedssituasjonen mye sterkere. Det vil si at uansett markedssituasjon vil noen boliger gå over utgangspris, mens langt flere vil gå under. I gjennomsnitt behøver derfor ikke differansen fra et normalmarked være stor, men likevel svært merkbar for de som "taper". Dette er ikke enten svart eller hvitt ut fra hvor akkurat du bor. Derfor er en garanti på 50% av takst et godt lodd i veldig mange områder i dagens marked. Nettopp. Takstmann (eller megler eller selger) kan si et tall. Tallet kan være for høyt eller for lavt. I mange sammenhenger gir det mening at en fagperson gir «best guess» på omsatt pris. Typisk et prisestimat som (hvis man gjentar øvelsen mange ganger på mange hus) vil være for lavt halvparten av gangene og for høyt halvparten av gangene. Hvis så vil et utsagn om at «typisk selges hus nå til under takst» bare være en refleksjon av at «nå bommer taksten oftere den ene veien enn den andre veien» som igjen bare betyr at de som setter taksten har en systematisk feilvurdering av reell markedspris. Anonymkode: 7b4ac...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 Det lureste du kan gjøre er å skaffe deg en advokat rett og slett! Anonymkode: fb9ef...c11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 Dersom huset er del av eit arveoppgjør vi eg anta det her er noen regler HUN må forholde seg til. Selvagt bør vel egeninnsatsen som gjekk med til å sette huset istand også takast med. Anonymkode: e56fa...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 Helene skrev (9 timer siden): Så lenge du eier 50% har du rett på din side. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takst er bare en antatt verdi. Får dere inn høyere bud er det verdien. Du eier halvparten og har rett til halve salgssummen uavhengig av om den er over eller under takst. Ser han for seg at hvis høyeste bud er under takst så får du fortsatt halvparten av taksten, og han selv dekker tapet? Anonymkode: 454e3...c49 Nei, det er kun hvis salgssum er høyere enn takst at han skal ha overskuddet. Selges det under takst deles summen 50/50. AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en drittmann, godt jeg ikke er singel og potensielt neste offer Anonymkode: 9a4f2...6b6 Nå er det ikke slik at vi kan vite 10 år i forveien hvordan partneren vil oppføre seg ved et eventuelt brudd. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har retten på din side. Dere eier 50/50, da deles også overskuddet 50/50. Han kan bli så sur han bare vil, du har retten på din side. Anonymkode: c1578...2c7 Jeg er ikke redd for at jeg ikke har krav på 50%, men det som bekymrer meg er hva trøbbel han kan stelle i stand ellers i forhold til å nekte å godta bud. Anonymkode: 58ef9...c09
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 Hva enkelte klarer å lire ut av seg altså 🤣 Du eier 50%, og det betyr at du skal ha 50% av salgssummen. Så enkelt. Dersom han mener at salget skal utsettes og at han skal bo der, kan du kreve husleie av han. Anonymkode: a54e4...fe4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 Får håpe det er han som går fra deg. Hvis ikke, så er det helt utrolig kjipt at han stolte på deg, lot deg kjøpe seg inn i barndomshjemmet hans, og at han nå blir tvunget til å selge det. Han har ingen mulighet til å kjøpe deg ut? Dere burde prøve å løse dette uten alt dette uvennskapet. Vær voksne! (Ja, jeg har også solgt hus med en eks). Anonymkode: e2f1b...cc4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva enkelte klarer å lire ut av seg altså 🤣 Du eier 50%, og det betyr at du skal ha 50% av salgssummen. Så enkelt. Dersom han mener at salget skal utsettes og at han skal bo der, kan du kreve husleie av han. Anonymkode: a54e4...fe4 Ja, jeg vet at jeg kan kreve husleie, men det hindrer meg i å kjøpe noe nytt siden egenkapitalen er bundet opp. Anonymkode: 58ef9...c09
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #19 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Får håpe det er han som går fra deg. Hvis ikke, så er det helt utrolig kjipt at han stolte på deg, lot deg kjøpe seg inn i barndomshjemmet hans, og at han nå blir tvunget til å selge det. Han har ingen mulighet til å kjøpe deg ut? Dere burde prøve å løse dette uten alt dette uvennskapet. Vær voksne! (Ja, jeg har også solgt hus med en eks). Anonymkode: e2f1b...cc4 Hva vet du om hvorfor det ble slutt? Det er jeg som går, men intensjonen da vi ble samboere var at vi skulle bo lykkelige i dette huset til vi ble gamle. Jeg kjøpte meg ikke inn for å utnytte han, men ting skjer i livet som man gjerne ikke kan forutse.... Anonymkode: 58ef9...c09 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #20 Skrevet 30. desember 2023 Mener han at det samme gjelder andre veien også? Så du får 50% av taksten dere får nå, og om dere må selge under takst så går tapet til han?😂 Anonymkode: 41def...42a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå