Gå til innhold

Høy hvilepuls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg konstant hatt puls over 120bpm, og svært ofte over 140pbm. Det er her snakk om hvilepuls, da jeg er for slapp og sliten til å gjøre noen som helst form for trening. For 5mnd siden fikk jeg mitt første barn. Hadde ingen medisinske utfordringer før, under eller direkte etter graviditeten, men nå har jeg brått konstant høy puls, og føler meg kvalm, svimmel, tung i hodet, og som at jeg har trykk i brystet. 

Er dette noe som kan skje som følge av kroppens rekonvalesens etter fødsel? Bør jeg kontakte lege?

Kvinne, 29 år, ellers frisk, ikke overvektig.

Anonymkode: ac468...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hyperthyreose?

Anonymkode: f9da2...fc2

Skrevet

Ta en sjekk hos legen. 

Anonymkode: d945d...c0a

Skrevet

Det høres ikke godt ut slik du har det nå og jeg ville absolutt tatt en sjekk hos legen.

Du skriver det er hvilepuls fordi du er for slapp for å trene nå, men hvilepuls er jo ikke bare fravær av trening, du må ha sittet eller helst ligget nede og slappet av i minst 15 minutter. Men det er egentlig det samme med den pulsen, jeg ville uansett tatt en legesjekk.

Anonymkode: 102bf...747

Skrevet

Ville tatt en tur til legen.

Jeg har hatt det sånn i noen uker før jul fordi jeg var syk, og det var utrolig slitsomt.

Ville fått sjekket "alt" hos legen, blodprøver, blodtrykk osv. Man blir ekstra sliten av å gå sånn.

Anonymkode: 17ce3...eee

Skrevet

Anemi/jernmangel kanskje?

Anonymkode: ba841...9f1

• Liker 1
Skrevet

Umiddelbart tenker jeg at du burde ta å ringe legevakt å få en faglig vurdering, om det er noe legen burde se på i dag eller om det holder å oppsøke fastlege til uken.

Skrevet

En   vedvarende hvilepuls på over 100 bør du undersøkes av lege. Det høres ut som du har takycardi. Det vil si noe får hjerte dit til å slå hurtigere enn normalt. 

Har du vært syk? Om kroppen sloss mot en infeksjon blir pulsen, som oftest høyere.  Mange har hatt covid og en etter reaksjon her, kan være vedvarende høy puls. Ellers er det mange ulike årsaker til høy puls. Jeg ville tatt en tur til legen. 

Anonymkode: 972eb...b55

Skrevet

Sjekk først om du har feber. Siden du sier at formen er dårlig så kan det tyde på en infeksjon i kroppen. Da stiger ofte hvilepulsen mye. Og ja, legetime så snart som mulig. 

Anonymkode: f8cf1...e7e

Skrevet

Ikke normalt med hvilepuls mellom 120 og 140 uten en årsak. Er den regelmessig eller uregelmessig? 

Ville uansett ha tatt en tur til legen for skjekk. 

Anonymkode: 4686e...210

Skrevet

Sjekk også stoffskiftet ditt (høyt stoffskifte?).

Jeg går på betablokker for å roe ned pulsen pga litt forhøyet stoffskifte

Anonymkode: 208b2...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...