Gå til innhold

Jeg dater en brannkonstabel, tømrer når han ikke er på brannstasjonen. Noen som kjenner til å leve livet med en som jobber turnus slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig fint når vi vel møtes, har det kjempefint, men det er klart at hans arbeidstider gjør slik at man ikke kan sees når man vil og så videre.

Ikke at det har noe å si, men min mor advarer meg veldig mot å skulle dele livet med en som jobber i dette yrket nettopp på grunn av det med arbeidstider, helligdager og høytider

Er det noen som har erfaring? Man hører jo bare negativt, men kan det også fungere?

Anonymkode: c09bf...f56

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke at det har noe å si, men min mor advarer meg veldig mot å skulle dele livet med en som jobber i dette yrket nettopp på grunn av det med arbeidstider, helligdager og høytider

Tror ikke jeg hadde hørt på din mor. Liker dere hverandre, så finner dere nok praktiske løsninger både til hverdags og til høytid. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tenker også at du ikke skal vektlegge det din mor sier. Ingen vet hva fremtiden bringer og om han blir i turnuslivet for alltid. 

Anonymkode: a6f09...fdc

Skrevet

Litt uklart ut ifra innlegget ditt hvilken arbeidsturnus han har. Så hva ønsker du egentlig svar på? 

Anonymkode: 7aeae...f4a

Skrevet

Ingen erfaring fra det yrket. Men har en mann som driver for seg selv. Og han må på jobb når kunden ønsker. Så om det er rød dag eller natt spiller ingen rolle. Man blir vant med at det er slik. En ting jeg har lært. Ikke utsett ting. Gjør det med en gang. Aner ikke hvordan morgendagen ser ut

Anonymkode: 332a9...bd4

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er i politiet. Han jobber tredelte skift. Det går veldig fint. Men usikker på hvordan det hadde vært og hatt barn med han. ☺️

Anonymkode: 1e81f...00f

• Liker 1
Skrevet

Utrolig mange jobber skift helt uten problemer. Det er en veldig vanlig arbeidsform. Jeg ser ikke helt hva de mor bekymrer seg for?

• Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene mine er fortsatt gift, pappa har jobbet som brannmann i nesten 35 år.

Anonymkode: 5a888...4cd

• Liker 2
Skrevet

«Ikke gjør som mora di sier, mora di er ei ku!»

Skrevet

Vi jobber begge to turnus. Det går helt fint!

Skrevet

Tror det kommer veldig an på hva slags person man er selv og hvordan livsstilen ellers er. Jeg har en mann som jobber på sjøen, men på en turnus som hele tiden er i endring og ser ulik ut hvert år. Vi vet ikke turnusen endelig før et par mnd før, og ting kan endre seg på kort tid. Det går fint for oss fordi jeg er veldig selvstendig, liker å ha alenetid og er fleksibel som type. Men vi kunne ikke hatt barn i denne situasjonen. Nå planlegger vi ikke barn, så går fint, men om det var noe vi ønsket oss måtte han byttet jobb, for jeg hadde ikke hatt kapasitet til å være alene med barna med sånn turnus. Samtidig har han jo mange kollegaer som har barn, så for partnerene dems går det tydeligvis. Man må vel kjenne på det selv. 

Anonymkode: 4cd3d...879

• Liker 1
Skrevet

En annen ting å tenke på er at i begge disse yrkene er han utsatt for en del farlige stoffer som f.eks asbest. Og studier har vist at ikke bare de som jobber med slike ting som asbest er utsatt for uhelbredelig lungekreft, men at også partnerne deres har en vesentlig økt risiko for dette. Antakelig drar arbeideren det hjem på klærne, skoene, i bilen, i håret, osv. og det er slik partneren også blir eksponert.

Anonymkode: 34c4b...0ed

Skrevet

Har jobbet turnus hele mitt voksne liv. Det fungerer fint, en av oss er nesten alltid hjemme med barna. Man må bare finne sin måte å leve på. Jeg jobber helligdager og helger, så det er selvfølgelig en del ting jeg ikke kan delta på, men sånn er faktisk livet. Ingen kan få med seg alt. Helt greit.

Anonymkode: 827d8...6af

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 17.03):

Det er veldig fint når vi vel møtes, har det kjempefint, men det er klart at hans arbeidstider gjør slik at man ikke kan sees når man vil og så videre.

Er det noen som har erfaring? Man hører jo bare negativt, men kan det også fungere?

Anonymkode: c09bf...f56

Emm.. Kansje litt feil å tenke at en persons arbeidstider er et problem? Om de jobber turnus eller ei - det er en vane sak.. 

Hva med alle som jobber i nordsjøen da? Eller på sykehus? Eller sykehjem? Turnus over hele linja.. 

Null stress å være sammen med en som jobber turnus - så lenge man ikke er av den typen som helst skal ha partner rundt seg 24/7 og være limt sammen ved hoften.. 

Mannen har jobbet nordsjøturnus i 15 år.. 2 uker på jobb, 4 hjemme.. og jobb vedsiden av hjemme når det passer.. Helt supert! 

Anonymkode: 90c04...cb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 12/30/2023 at 8:45 PM, AnonymBruker said:

En annen ting å tenke på er at i begge disse yrkene er han utsatt for en del farlige stoffer som f.eks asbest. Og studier har vist at ikke bare de som jobber med slike ting som asbest er utsatt for uhelbredelig lungekreft, men at også partnerne deres har en vesentlig økt risiko for dette. Antakelig drar arbeideren det hjem på klærne, skoene, i bilen, i håret, osv. og det er slik partneren også blir eksponert.

Anonymkode: 34c4b...0ed

Nå er vel reglene for renhold for brannvesenet såpass endret at den statistikken er litt utdatert for nye ansatte.

Anonymkode: 5a888...4cd

Skrevet

Du kan ikke la arbeidstid komme i veien for å gå inn i et forhold. Dere må snakke sammen om forventninger. Kanskje du ser for deg masse tid med han fra med en gang han kommer hjem fra vakter, mens han ser for seg litt ro før siden han gjerne er sliten. Slike ting er det greit å prate om. Og dersom dere senere planlegger barn må dere ta praten igjen. For da kan jo verken du eller han legge alt til siden fordi du er sliten etter å ha vært hjemme ettermiddager og netter med barn, mens han er sliten etter døgnvakter på jobb. Og selvsagt finne ut av arbeid og karriere dersom du også jobber ugunstige tider hvis man plutselig skulle planlegge barn. Ikke sikkert begge viser like stor fleksibilitet der og da er det greit å få det avklart før man går steget videre.

En fordel med at en partner jobber slik er at du da har en del tid for deg selv. Tid du kan benytte til hobbyer, venner, familie, trening, egen jobb osv. Kjærstepar trenger ikke å være oppå hverandre hele tiden for at det skal være et vellykket forhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...