AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #41 Skrevet 29. desember 2023 Kafarsken skrev (27 minutter siden): Jepp, kjøpte samtidig. Var et sett med over og underdel 😊 veldig kjedlig med tilgodelapp, da det ble dobbelt opp med dette, og det var noe annet fra en annen butikk, mottaker av gaven ville ha istedet. Men blir ikke å handle der noe mer, så får bare bite i det sure eplet denne gangen. Det blir på min kappe at jeg ikke forsikret meg om dette i forkant av kjøpet😊 og det var oppriktig jeg som missforsto begrepet returrett. Er vel angregrett jeg var ute etter😅 Angrerett har du på netthandel, det du ønsket var åpent kjøp. Anonymkode: 5c2b5...753 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #42 Skrevet 29. desember 2023 Er det bare jeg som tenker at "returrett" burde bety penger tilbake og "bytterett" tilgodelapp og/eller bytte i annen vare? Anonymkode: 8b261...f70 1 1
Gjest5656 Skrevet 30. desember 2023 #43 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er det bare jeg som tenker at "returrett" burde bety penger tilbake og "bytterett" tilgodelapp og/eller bytte i annen vare? Anonymkode: 8b261...f70 Siden dette ikke er en fastsatt rett, men en ekstra sikkerhet butikken tilbyr for at du skal føle deg trygg som kjøper, så kan butikken bestemme alle vilkårene selv. Det kan være lurt å høre med butikken hva som er reglene for dette hvis du kan ha behov for å benytte bytterett senere. Når butikken reklamerer med «åpent kjøp» bruker dem å være mye rausere på vilkår og antall dager, men det er fremdeles åpent for tolkning av butikken hva dette innebærer da det ikke er fastsatt i noen lov. Her er eksempler på spesielle regler de kan ha for sin bytterett: * Originalemballasje må ikke være brutt * Byttes kun i byttelapp og du får ikke pengene tilbake * Gjelder ikke undertøy, intimprodukter som sexleketøy, osv. * Gjelder ikke ørepropper som er puttet inni øre * Gjelder ikke varer som bærer preg av å ha vært brukt, er skitten og skulle ha vært vasket, osv. Endret 30. desember 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #44 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Bare å stå på! Alle butikker prøver seg med tilgodelapp først for da taper de ikke penger. Anonymkode: 240df...802 Man har ikke krav på å få returnere varer kjøpt over disk i Norge. Så da kan du jo stå der i butikken og hisse deg opp og drite deg ut. At mange butikker likevel opererer med en returordning er derfor en ren service og skal du benytte deg av denne goodwillen må du akseptere vilkårene butikken har satt, om det er å få tilgodelapp, bytte i annen vare eller penger tilbake mot kvittering. Du må også akseptere å få nåværende pris lagt til grunn som vareverdi, f eks å få tilgodelapp på varens nåværende pris på 500,- selv om den ble kjøpt for 1000,-. Folk må sette seg inn i hvilke lover og regler som gjelder før de hisser seg opp. Anonymkode: 49bf7...e3e 3 1
Kafarsken Skrevet 30. desember 2023 Forfatter #45 Skrevet 30. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Er det bare jeg som tenker at "returrett" burde bety penger tilbake og "bytterett" tilgodelapp og/eller bytte i annen vare? Anonymkode: 8b261...f70 Nope, var jo det jeg trodde. Tviler på at vi er alene om den😅 1
Kafarsken Skrevet 30. desember 2023 Forfatter #46 Skrevet 30. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Man har ikke krav på å få returnere varer kjøpt over disk i Norge. Så da kan du jo stå der i butikken og hisse deg opp og drite deg ut. At mange butikker likevel opererer med en returordning er derfor en ren service og skal du benytte deg av denne goodwillen må du akseptere vilkårene butikken har satt, om det er å få tilgodelapp, bytte i annen vare eller penger tilbake mot kvittering. Du må også akseptere å få nåværende pris lagt til grunn som vareverdi, f eks å få tilgodelapp på varens nåværende pris på 500,- selv om den ble kjøpt for 1000,-. Folk må sette seg inn i hvilke lover og regler som gjelder før de hisser seg opp. Anonymkode: 49bf7...e3e Dæven da er det noget risikabelt å kjøpe varer i butikk, hvis de kan påberope seg retten til å bruke nåværende pris som grunnlag for sum tilbake. La oss si jeg har kjøpt en jakke til 5k da, og jakken viser seg å ikke være rett til meg og min bruk likevel, så kommer denne på 50% straks etter og du vil returnere den🙈
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #47 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det bare jeg som tenker at "returrett" burde bety penger tilbake og "bytterett" tilgodelapp og/eller bytte i annen vare? Anonymkode: 8b261...f70 Mulig du tenker det, men det er ikke det det betyr. Returrett er rett til å returnere en gavr ja, men ikke nødvendigvis mot penger. Anonymkode: 12ed5...d0f 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #48 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hilsen butikkeier!!! Anonymkode: cb68d...d81 Overhodet ikke noen butikkeier jeg 😂 Anonymkode: b4c31...f4e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #49 Skrevet 30. desember 2023 Kafarsken skrev (3 timer siden): Dæven da er det noget risikabelt å kjøpe varer i butikk, hvis de kan påberope seg retten til å bruke nåværende pris som grunnlag for sum tilbake. La oss si jeg har kjøpt en jakke til 5k da, og jakken viser seg å ikke være rett til meg og min bruk likevel, så kommer denne på 50% straks etter og du vil returnere den🙈 Korrekt. Men det kan jo være at butikken også gir fullpris tilbake mot kvittering innen et viss antall dager. Veldig lurt å sjekke slikt før man handler dyre produkter, siden ulike butikker har ulik praksis. Anonymkode: 49bf7...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #50 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 16.58): Ehm, er klar over alt du nevner, har som sagt jobbet i tre kjeder selv som tilbød åpent kjøp (ikke de kjedene du nevner), og faktisk ikke opplevd som kunde heller at fysiske butikker ikke har denne løsningen. Så tvert i mot har jeg et annet inntrykk enn deg om hvorvidt det er vanlig ja 😊. Anonymkode: 0c5a6...7f7 Høres rart ut. Ingen butikker jeg har jobbet i har hatt åpent kjøp uten forhåndsavtalt deponering, men det hender selvsagt at noen kunder prøver seg. At enkelte store kjeder har åpent kjøp, og gjerne selger tilbakeleverte varer rimeligere , er jo også kjent, men at du har jobbet i 3 slike butikkjeder uten ha lært deg kjøpsloven er rart. Var det ingen voksne på jobb på noen av arbeidsplassene? Anonymkode: 756cd...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #51 Skrevet 30. desember 2023 TomKrus skrev (På 29.12.2023 den 17.06): Det er mange som ikke gjør det uansett konkurranse. Det avgjøres ofte av hvor mye salg en kjede har, retur apparat for å håndtere returvarer. Noen gjør det, ofte store kjeder eller nettsteder som må ha dette for å holde et stort salg. De kan ta slike utgifter og klare å tjene på det totalt sett på grunn av at de selger så mye mer, og har en kjede i ryggen. Jepp, for og ta utgiftene må en hente inn andre steder. Så er dette egentlig et tilbud til forbrukerne, eller er det de som beholder varene som betaler mer enn nødvendig … 🤔 Anonymkode: 756cd...4e2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #52 Skrevet 30. desember 2023 Kafarsken skrev (9 timer siden): Dæven da er det noget risikabelt å kjøpe varer i butikk, hvis de kan påberope seg retten til å bruke nåværende pris som grunnlag for sum tilbake. La oss si jeg har kjøpt en jakke til 5k da, og jakken viser seg å ikke være rett til meg og min bruk likevel, så kommer denne på 50% straks etter og du vil returnere den🙈 Hvis du ikke vil ta den risken foreslår jeg at du heller prøver jakken skikkelig før du kjøper den, ev er raskt tilbake med den før den settes ned. Synes iallfall ikke butikken skal tape på at du forandrer mening. Anonymkode: f0a16...f92 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #53 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres rart ut. Ingen butikker jeg har jobbet i har hatt åpent kjøp uten forhåndsavtalt deponering, men det hender selvsagt at noen kunder prøver seg. At enkelte store kjeder har åpent kjøp, og gjerne selger tilbakeleverte varer rimeligere , er jo også kjent, men at du har jobbet i 3 slike butikkjeder uten ha lært deg kjøpsloven er rart. Var det ingen voksne på jobb på noen av arbeidsplassene? Anonymkode: 756cd...4e2 Si å så alle kjedebutikker tilbyr åpent kjøp innen alt fra 3-100 dager. At det er vanlig å avtale deponering i privateide butikker det kan nok være men ikke vanlig i kjeder. Anonymkode: 5c2b5...753
TomKrus Skrevet 31. desember 2023 #54 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jepp, for og ta utgiftene må en hente inn andre steder. Så er dette egentlig et tilbud til forbrukerne, eller er det de som beholder varene som betaler mer enn nødvendig … 🤔 Anonymkode: 756cd...4e2 De som har full returrett ofte i måneder etterpå har garantert priset dette inn i totalen. Slik sett har du nok rett, men du kan da også selv benytte deg av tilbudet dersom du en gang kjøper noe og ombestemmer deg. "Tar det igjen andre steder" ikke nødvendigvis. De får garantert et veldig mye større mersalg på grunn av sine garantier, og det dekker inn utgiftene og vel så det tenker jeg. Men det er jo et stort apparat som er i sving, disse varene må tas i mot, testes, og pakkes på nytt igjen om de skal selges "som nye" ofte så selges de som "restvarer" til redusert pris. Både Elkjøp og IKEA har den løsningen.
TomKrus Skrevet 31. desember 2023 #55 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du ikke vil ta den risken foreslår jeg at du heller prøver jakken skikkelig før du kjøper den, ev er raskt tilbake med den før den settes ned. Synes iallfall ikke butikken skal tape på at du forandrer mening. Anonymkode: f0a16...f92 Butikken taper ikke pengene alltid! De selger jo samme jakke en gang til, og en fornøyd kunde kjøper kanskje en annen jakke der i stedet, om ikke samme dag så senere i livsløpet. Det er jo derfor de andre kjedene driver med dette. En jakke er null problem, den henger bare der på stativet. Verre med varer som må pakkes inn og ut. Det krever jo et større apparat til å ta i mot, sjekke , pakke på nytt før det er klart til nytt salg.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #56 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 1.24): Si å så alle kjedebutikker tilbyr åpent kjøp innen alt fra 3-100 dager. At det er vanlig å avtale deponering i privateide butikker det kan nok være men ikke vanlig i kjeder. Anonymkode: 5c2b5...753 Privateide? Hva handler du i, statlige? Nei, store butikkjeder tilbyr åpent kjøp på typisk masseproduserte varer. Små butikkjeder som ikke har enormt lager og 1000 eksemplarer av hver vare har ikke det. Anonymkode: 756cd...4e2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #57 Skrevet 1. januar 2024 TomKrus skrev (14 timer siden): De som har full returrett ofte i måneder etterpå har garantert priset dette inn i totalen. Slik sett har du nok rett, men du kan da også selv benytte deg av tilbudet dersom du en gang kjøper noe og ombestemmer deg. "Tar det igjen andre steder" ikke nødvendigvis. De får garantert et veldig mye større mersalg på grunn av sine garantier, og det dekker inn utgiftene og vel så det tenker jeg. Men det er jo et stort apparat som er i sving, disse varene må tas i mot, testes, og pakkes på nytt igjen om de skal selges "som nye" ofte så selges de som "restvarer" til redusert pris. Både Elkjøp og IKEA har den løsningen. Nettopp, på disse kjedene er det er stort apparat i sving. Selvsagt får de dekket inn utgiftene, og tar det igjen senere. Hvem er det som betaler for det dette apparatet , varene som tas imot, testes og pakkes på nytt? Jo , alt dette er det kundene som betaler for ellers går de konk. Nå har jo nettbutikk - som må ha åpent kjøp grunnet kjøpsloven - begynte og « svarteliste « og ikke sende ut til kunder som stadig returnerer for og få ned utgiftene. Blir spennende og se om de store kjedene føler etter også i butikk. Ja, de får mer mersalg. Anonymkode: 756cd...4e2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #58 Skrevet 1. januar 2024 TomKrus skrev (14 timer siden): Butikken taper ikke pengene alltid! De selger jo samme jakke en gang til, og en fornøyd kunde kjøper kanskje en annen jakke der i stedet, om ikke samme dag så senere i livsløpet. Det er jo derfor de andre kjedene driver med dette. En jakke er null problem, den henger bare der på stativet. Verre med varer som må pakkes inn og ut. Det krever jo et større apparat til å ta i mot, sjekke , pakke på nytt før det er klart til nytt salg. Problemet er at jakken hang ikke der på stativet når den var hjemme hos en kunde på lån. Da fikk ikke butikken solgt den til en reell kunde. Når kunden leverer tilbake kan sesongen være over og jakken være på salg eller helt uaktuell. Da tapte man salget av jakken. I store butikker med 100 av hver jakke går det, men ikke i mindre kjeder. Tenk deg en kjøpe vinterjakke nå, og levere den i retur om 99 dager. Hvilket stativ skal jakken bare henge på da? Anonymkode: 756cd...4e2
petterm Skrevet 1. januar 2024 #59 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 14.41): Mulig du tenker det, men det er ikke det det betyr. Returrett er rett til å returnere en gavr ja, men ikke nødvendigvis mot penger. Anonymkode: 12ed5...d0f Når butikken reklamerer på nettsidene med returrett bør de presisere at man får tilgodelapp og ikke penger tilbake. Det er ikke unaturlig at ts forventer pengene tilbake ved retur. Rause returordningen er en fordel for butikkene - det gjør at folk lettere kjøper ting når de er usikker.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #60 Skrevet 1. januar 2024 Det er en rar logikk i at man kan returnere en vare innen 14 dager hvis den er kjøpt via netthandel, og ikke via butikk. Det er jo 14 dager fra man får varen. Ergo, egentlig samme undersøkelsemulighet som ved fysisk kjøp. Jeg forstår at fra butikkens ståsted er byttelapp å foretrekke. Selvsagt, de vil ha pengene dine. Problemet er at slike lapper oftes er fysiske, har en gyldighet på 1 år, og mange typer butikker går man ikke i ukentlig, f eks hvis man kjøper briller og benytter fornøydgaranti. Hvor ofte kjøper man nye briller? Så vidt jeg forstår, er denne angrerettsloven begynt å bli noen år gammel når det gjelder skillet mellom netthandel og fysisk butikk. Den gang var netthandel unntaket, og kanskje man tenkte at man da trengte mer tid til å undersøke varen skikkelig. I dag er fysiske kjøp begynt å bli likestilt med netthandel, og kanskje til og med på vei til å bli å mindretall. Så da må det tenkes nytt. Begge deler må gi samme rettigheter. Særlig i en tid der vi blir fortalt at netthandel er en uting i forhold til miljøet. Da burde det å handle i fysiske butikker fremmes som en fordel. Anonymkode: ca482...2d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå