Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. desember 2023 #21 Skrevet 29. desember 2023 Ja, eller man kan selge varen på finn? Er det ikke mange som gjør det med julepresanger de ikke trenger eller har fått dobbelt opp med?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #22 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk ikke helt tak i om du hadde med byttelapp på varene, eller kjøpskvittering? Med kvittering er det vel åpent kjøp/pengene tilbake vanlig. I alle fall var det slik i de tre kjedene jeg har jobbet i tidligere, og hva jeg har erfart som kunde selv andre steder. Regner med du har byttelapp på varene? Da er det det betyr, returrett med bytte/tilgodelapp. Med kvittering derimot står det gjerne på selve kvitteringen hva som gjelder (f.eks. åpent kjøp, 14 dager). Anonymkode: 0c5a6...7f7 Til å ha jobbet i butikk har du lite forstand på jussen. Åpent kjøp/penger tilbake er ikke vanlig og heller ikke noe kunden kan kreve med loven i hånd. At det er en ekstraservice enkelte butikker velger å tilby burde alle som jobber i butikk vite, ellers kan dere fort drive å spre feilinformasjon. Anonymkode: 57316...b8c 8 1
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #23 Skrevet 29. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (3 minutter siden): Ja, eller man kan selge varen på finn? Er det ikke mange som gjør det med julepresanger de ikke trenger eller har fått dobbelt opp med? Det kan man jo gjøre, men der får man ikke verdien på varen tilbake. Det er ingen der med fornuften i behold som kjøper noe som er brukt til mer en 1/3 del av prisen. For mange ting får man ikke det en gang. 1
Kafarsken Skrevet 29. desember 2023 Forfatter #24 Skrevet 29. desember 2023 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk ikke helt tak i om du hadde med byttelapp på varene, eller kjøpskvittering? Med kvittering er det vel åpent kjøp/pengene tilbake vanlig. I alle fall var det slik i de tre kjedene jeg har jobbet i tidligere, og hva jeg har erfart som kunde selv andre steder. Regner med du har byttelapp på varene? Da er det det betyr, returrett med bytte/tilgodelapp. Med kvittering derimot står det gjerne på selve kvitteringen hva som gjelder (f.eks. åpent kjøp, 14 dager). Anonymkode: 0c5a6...7f7 Hadde både byttelapp og kjøpskvittering da det var jeg som handlet varene i utgangspunktet😊 men kom ingen vei okke som. Var innom 2 ganger og skjemte meg ut😂 Endret 29. desember 2023 av Kafarsken
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #25 Skrevet 29. desember 2023 TomKrus skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke direkte vanlig, noen kjeder tilbyr dette. Elkjøp på en del varer, Clas Olson og slike butikker. Men det er ikke en rett du har, det er en rett de har gitt deg som de kan endre i morgen. Men de er tjent med denne formen for garanti, det gjør at mange handler der, og da tar de jobben med returvarer fra folk som har regnet feil, det ikke passet osv. IKEA er en av de og de er helt rå på akkurat dette. Mange andre gjør det ikke, og tilbyr bare tilgodelapp i beste fall. Ehm, er klar over alt du nevner, har som sagt jobbet i tre kjeder selv som tilbød åpent kjøp (ikke de kjedene du nevner), og faktisk ikke opplevd som kunde heller at fysiske butikker ikke har denne løsningen. Så tvert i mot har jeg et annet inntrykk enn deg om hvorvidt det er vanlig ja 😊. Anonymkode: 0c5a6...7f7
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. desember 2023 #26 Skrevet 29. desember 2023 TomKrus skrev (1 minutt siden): Det kan man jo gjøre, men der får man ikke verdien på varen tilbake. Det er ingen der med fornuften i behold som kjøper noe som er brukt til mer en 1/3 del av prisen. For mange ting får man ikke det en gang. Hvis det er brukt vil du heller ikke få igjen pengene dine på butikken.
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #27 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Til å ha jobbet i butikk har du lite forstand på jussen. Åpent kjøp/penger tilbake er ikke vanlig og heller ikke noe kunden kan kreve med loven i hånd. At det er en ekstraservice enkelte butikker velger å tilby burde alle som jobber i butikk vite, ellers kan dere fort drive å spre feilinformasjon. Anonymkode: 57316...b8c Helt rett, men de fleste butikker er "runde" i kantene så lenge varen er i emballasje og er uskadet. Noen gir pengene tilbake, andre gir tilgodelapp, andre gir deg ingenting. Juridisk har man ikke rett på noe som helst så lenge det ikke er noe feil på varen. Det er en helt annen diskusjon. Derfor handler jeg stort sett hos de som gir pengene tilbake om det viser seg at varen ikke passer til det bruket jeg hadde tenkt. Men da spør jeg når varen selges, og forventer at den som selger den vet dette ovenfor sin butikk. Juridisk er en vare din når den er kjøpt, og du kan ikke levere den tilbake.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #28 Skrevet 29. desember 2023 Kafarsken skrev (1 minutt siden): Hadde både byttelapp og kjøpskvittering da det var jeg som handlet varene i utgangspunktet😊 men kom ingen vei okke som. Var innom 2 ganger og skjemte meg ut😂 Så kjipt. Merkelig de ikke tilbyr åpent kjøp når de har konkurrenter som gjør det. Står det ingenting på kjøpskvittering, henvises det til nettstedet? Anonymkode: 0c5a6...7f7
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #29 Skrevet 29. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden): Hvis det er brukt vil du heller ikke få igjen pengene dine på butikken. På finn regnes denne som "brukt" når den er ute av butikken Beklager min unøyaktighet. Så er det en del butikker som også selger via finn.no. Det er en annen sak. Som privatperson som selger en vare på Finn. no ? Varen er knapt nok verdt 1/3 del av prisen i butikk. Selvfølgelig kan man være heldig og treffe på noen som ikke har peiling, men det er ren flaks.
MarianneE Skrevet 29. desember 2023 #30 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Angrerett med penger tilbake gjelder vel bare nettbutikk og ikke fysisk butikk tror jeg. Anonymkode: 84b3a...3a4 Det er helt riktig 1
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #31 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så kjipt. Merkelig de ikke tilbyr åpent kjøp når de har konkurrenter som gjør det. Står det ingenting på kjøpskvittering, henvises det til nettstedet? Anonymkode: 0c5a6...7f7 Det er mange som ikke gjør det uansett konkurranse. Det avgjøres ofte av hvor mye salg en kjede har, retur apparat for å håndtere returvarer. Noen gjør det, ofte store kjeder eller nettsteder som må ha dette for å holde et stort salg. De kan ta slike utgifter og klare å tjene på det totalt sett på grunn av at de selger så mye mer, og har en kjede i ryggen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #32 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Til å ha jobbet i butikk har du lite forstand på jussen. Åpent kjøp/penger tilbake er ikke vanlig og heller ikke noe kunden kan kreve med loven i hånd. At det er en ekstraservice enkelte butikker velger å tilby burde alle som jobber i butikk vite, ellers kan dere fort drive å spre feilinformasjon. Anonymkode: 57316...b8c Du misforstår. Jeg vet det er en ekstraservice butikker/kjeder har 😊. Noe også jeg opplyste kunder om hundrevis av ganger da jeg arbeidet i butikk. Mitt inntrykk er at denne ekstraservicen ikke er uvanlig. Har da ikke påstått kunder kan kreve det. Anonymkode: 0c5a6...7f7
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. desember 2023 #33 Skrevet 29. desember 2023 TomKrus skrev (4 minutter siden): På finn regnes denne som "brukt" når den er ute av butikken Beklager min unøyaktighet. Så er det en del butikker som også selger via finn.no. Det er en annen sak. Som privatperson som selger en vare på Finn. no ? Varen er knapt nok verdt 1/3 del av prisen i butikk. Selvfølgelig kan man være heldig og treffe på noen som ikke har peiling, men det er ren flaks. Ok. Men jeg står likevel på mitt, noe må det være «å tjene» på det siden så mange (?) gjør det? Nå er jeg på et sidespor, det var ikke dette TS spurte om.
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #34 Skrevet 29. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (4 minutter siden): Ok. Men jeg står likevel på mitt, noe må det være «å tjene» på det siden så mange (?) gjør det? Nå er jeg på et sidespor, det var ikke dette TS spurte om. Noe mer en null ja Legger du en vare ut på Finn.no og så går det dager før noen gir respons eller ikke gir det ? Du har bommet. Har selv kjøpt varer på Finn som hadde en verdi på 50.000 kroner, jeg fikk det for noen 1000 lapper. Helt uten noen bruksmerker eller noe slikt, har også solgt ting på Finn som var gode som nye, men bare fått småpenger tilbake i forhold til innkjøpspris. Flott egentlig, man kaster det ikke og får da noe igjen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #35 Skrevet 29. desember 2023 Det kommer an på hva den enkelte butikk opererer med. Reglene skal stå på kvitteringen og/eller skilt ved kassen. Hvis det står at de tilbyr returrett så betyr det i utgangspunktet tilgodelapp. Hvis det står at de tilbyr åpent kjøp betyr det pengene igjen. Så er det de kjedene som opererer med pengene igjen innen to uker, men returrett i 30 dager. Og de som tilbyr åpent kjøp i 100 dager men ikke på salgsvarer. Finn ut reglene for den konkrete butikk kjeden. Du kan stå på ditt om pengene igjen om de har vilkår om pengene igjen. Mange butikker prøver seg med tilgodelapp først. Men om de har i reglene at man ikke får igjen pengene etter en viss tid så må du godta tilgodelapp Anonymkode: 1bc8f...f57
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #36 Skrevet 29. desember 2023 På sport1 kvittering så står det vel bytterett innen 14 dager. Kjedelig med tilgodelapp på flere tusen kroner. Var begge gavene kjøpt på Sport1? Intersport tror jeg har 14 dagers åpent kjøp. Anonymkode: 640be...1e6
Kafarsken Skrevet 29. desember 2023 Forfatter #37 Skrevet 29. desember 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: På sport1 kvittering så står det vel bytterett innen 14 dager. Kjedelig med tilgodelapp på flere tusen kroner. Var begge gavene kjøpt på Sport1? Intersport tror jeg har 14 dagers åpent kjøp. Anonymkode: 640be...1e6 Jepp, kjøpte samtidig. Var et sett med over og underdel 😊 veldig kjedlig med tilgodelapp, da det ble dobbelt opp med dette, og det var noe annet fra en annen butikk, mottaker av gaven ville ha istedet. Men blir ikke å handle der noe mer, så får bare bite i det sure eplet denne gangen. Det blir på min kappe at jeg ikke forsikret meg om dette i forkant av kjøpet😊 og det var oppriktig jeg som missforsto begrepet returrett. Er vel angregrett jeg var ute etter😅
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #38 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Der er i utgangspunktet ikke en angrerett på varer kjøpt i butikk. Det er en ekstra service fra butikkene, så at man får en tilgodelapp er ekstra. Men da slipper butikken å tape pengene. Anonymkode: b4c31...f4e Hilsen butikkeier!!! Anonymkode: cb68d...d81
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #39 Skrevet 29. desember 2023 Derfor man kjøper på nett, forstår ikke gamlinger som går i fysiske butikker 😄😄😄 Anonymkode: cb68d...d81
Gjest5656 Skrevet 29. desember 2023 #40 Skrevet 29. desember 2023 (endret) Du har i utgangspunktet ikke noen returrett på varer kjøpt i butikk med mindre butikken tilbyr ekstra service. I dette tilfellet har Sport1 gitt deg en returrett innen 14 dager som ekstra service og valgt å gi deg tilgodelapp. Sport1 kunne ha gitt deg ingenting hvis de ville, så det at du fikk tilgodelapp er i seg selv en ekstra service. Nå skal det sies at mange andre butikker tilbyr pengene tilbake, men det betyr bare at de tilbyr enda bedre service enn Sport1. Hadde du bestilt via internett og brukt angreretten innen 14 dager kunne du fått pengene tilbake. Endret 29. desember 2023 av Gjest5656 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå