Gå til innhold

Betyr ikke returrett pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å skulle levere tilbake varer for 3,5k da mottakeren av gaven fikk dobbelt opp. På siden deres har de selv linket til dette: https://faq.socialboards.com/sport1/category/128/Butikk/topic/389/Hvor-lang-er-returretten

Men fikk beskjed om at returrett betød tilgodelapp. Jeg har aldri vært borti dette før, og har fått pengene tilbake de få gangene jeg har angret på et kjøp. 
Så nå sitter jeg pg funderer på om jeg ga meg for lett, eller om det faktisk er slik at retur ikke betyr penger tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at du får en tilgodelapp og IKKE penger i retur. 

• Liker 11
Skrevet

Bare å stå på! Alle butikker prøver seg med tilgodelapp først for da taper de ikke penger. 

Anonymkode: 240df...802

• Liker 2
Skrevet
Kafarsken skrev (4 minutter siden):

Så nå sitter jeg pg funderer på om jeg ga meg for lett, eller om det faktisk er slik at retur ikke betyr penger tilbake?

Der er i utgangspunktet ikke en angrerett på varer kjøpt i butikk. Det er en ekstra service fra butikkene, så at man får en tilgodelapp er ekstra. Men da slipper butikken å tape pengene.

Anonymkode: b4c31...f4e

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så vidt jeg har funnet ut, finnes ingen lov som regulerer en returrett. Man har altså etter loven ingen rett til å returnere en kjøpt vare i det hele tatt, unntatt om varen er kjøpt i en nettbutikk, hvor det er 14 dagers angrefrist. Det er derfor opp til butikken å lage sine egne regler for retur av varer, dersom de ønsker å tilby det. Det er ikke uvanlig at man da kun får tilgodelapp ved retur, fordi butikken ønsker å beholde deg som kunde, slik at du ikke går til konkurrenten og bruker pengene der i stedet.

Endret av aksase
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare å stå på! Alle butikker prøver seg med tilgodelapp først for da taper de ikke penger. 

Anonymkode: 240df...802

Jeg kan ikke stå på hvis loven ikke er på min side. Det er tydeligvis jeg som har misforstått begrepet returrett😀 trodde det var ved bytte at man fikk tilgodelapp.

• Liker 2
Skrevet

Angrerett med penger tilbake gjelder vel bare nettbutikk og ikke fysisk butikk tror jeg. 

Anonymkode: 84b3a...3a4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, aksase said:

Så vidt jeg har funnet ut, finnes ingen lov som regulerer en returrett. Man har altså etter loven ingen rett til å returnere en kjøpt vare i det hele tatt. Det er derfor opp til butikken å lage sine egne regler for retur av varer, dersom de ønsker å tilby det. Det er ikke uvanlig at man da kun får tilgodelapp ved retur, fordi butikken ønsker å beholde deg som kunde, slik at du ikke går til konkurrenten og handler.

Nja. Har motsatt virkning her altså. Kjenner jeg får ikke lyst til å være kunde der mer hvis jeg ikke har mulighet å angre et kjøp. Da holder jeg meg til butikker hvor dette er mulig, hvis angeren skulle ta en😊

• Liker 4
Skrevet

Angrerett med penger tilbake gjelder vel bare nettbutikk og ikke fysisk butikk tror jeg. 

Skjønner. Får holde seg til XXL og andre butikker som har «åpent kjøp» da😊

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kafarsken skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Får holde seg til XXL og andre butikker som har «åpent kjøp» da😊

Det gjør jeg som regel. 

• Liker 2
Skrevet

Det gjør jeg som regel. 

Jeg også fra nå av😂 

Skrevet

Sånn sett er det lurt å handle på nett, da har du 14 dager returrett😊

Anonymkode: 6a338...385

• Liker 1
Skrevet

Sånn sett er det lurt å handle på nett, da har du 14 dager returrett😊

Anonymkode: 6a338...385

Jeg kan nå forstå at folk foretrekker netthandel, ja, og at dette er grunnen til utfordringene butikker på mindre plasser har🙈  

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt rett, og da har man 14 dager på seg. Uansett mange butikker har full returrett med pengene tilbake om man ikke liker varene, de ikke passer eller noe annet som er galt. Men det er ikke noe rettighet man har som forbruker, det er noe den enkelte butikk gir deg som kunde. Mange som praktiserer tilgodelapp. De må heller ikke gjøre det, men da taper de i alle fall ikke pengene sine.

• Liker 2
Skrevet

Fikk ikke helt tak i om du hadde med byttelapp på varene, eller kjøpskvittering? Med kvittering er det vel åpent kjøp/pengene tilbake vanlig. I alle fall var det slik i de tre kjedene jeg har jobbet i tidligere, og hva jeg har erfart som kunde selv andre steder. Regner med du har byttelapp på varene? Da er det det betyr, returrett med bytte/tilgodelapp. Med kvittering derimot står det gjerne på selve kvitteringen hva som gjelder (f.eks. åpent kjøp, 14 dager).

Anonymkode: 0c5a6...7f7

• Liker 1
Skrevet

Husk at byttingen butikkene tilbyr nå i forbindelse med jul hverken er lovpålagt eller noe de må tilby. De hadde ikke trengt å tilby noe egentlig.

Bytterett er og noe butikker har begynt med av fri vilje og en ekstra gode. Ikke alle har det, men veldig mange.

Angrerett er noe man får via angrerettloven når man for eksempel handler i nettbutikker (men ikke begrenset til) og da har man 14 dager fra man mottar produktet til man må sende inn angrerettskjema. Her må varen være som ny og man må selv dekke returen.

• Liker 6
Skrevet
Kafarsken skrev (11 minutter siden):

Nja. Har motsatt virkning her altså. Kjenner jeg får ikke lyst til å være kunde der mer hvis jeg ikke har mulighet å angre et kjøp. Da holder jeg meg til butikker hvor dette er mulig, hvis angeren skulle ta en😊

Ja det er greit, så er det mange nisje ting der man ikke får tak i varen på slike butikker. Mange varer man ikke bør handle på nett uten noe returrett med pengene tilbake også. Sko og klær er ekstrem krevende å kjøpe over nett. Når man ikke har prøvd det på forhånd. Da kan det bli masse plunder og heft selv om man kan returnere det. Tungvint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk ikke helt tak i om du hadde med byttelapp på varene, eller kjøpskvittering? Med kvittering er det vel åpent kjøp/pengene tilbake vanlig.

Nei det er ikke direkte vanlig, noen kjeder tilbyr dette. Elkjøp på en del varer, Clas Olson og slike butikker. Men det er ikke en rett du har, det er en rett de har gitt deg som de kan endre i morgen. Men de er tjent med denne formen for garanti, det gjør at mange handler der, og da tar de jobben med returvarer fra folk som har regnet feil, det ikke passet osv. IKEA er en av de og de er helt rå på akkurat dette. Mange andre gjør det ikke, og tilbyr bare tilgodelapp i beste fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...