Gå til innhold

"Ny" garderobe i litt bedre kvalitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har solgt, gitt bort og donert 80% av fast fashion-garderoben min og har fått oversikt over hva jeg "trenger" for en enkel, men velfungerende garderobe. Jeg tenkte å utnytte sjansen nå som det er en del salg, og har en liten liste jeg går etter. Jeg ønsker klær i bomull, ull, silke, lin og noe viskose etc. 

Jeg sliter litt med bukser. Har kikket på uendelig mange bukser fra veldig mange merker og de aller fleste inneholder en litt for høy andel polyester. Er dette vanlig? Er på utkikk etter typisk "dressbukser", gjerne med ull, men er det normalt at de likevel inneholder en del polyester? Andre klær finner jeg i renere materialer, men sliter altså med bukser. 

Prisklasse er ikke så viktig, men ser ikke for meg å gå over et par tusenlapper pr.bukse. 

Tips meg gjerne om merker, konkrete plagg eller andre kommentarer! 🙂

Anonymkode: dd0a6...f9f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger tråden og tar i mot tips på hvilke kjeder og plagg som bør handles med tanke på kvalitet og varighet! 

Jeg brekker meg hver gang jeg går inn på HM, Gina Tricot og Zara og Floyd osv. Har ikke engang lyst til å gå inn der lenger. Ser bare plastikk plastikk plastikk overalt 🤮

Har kjøpt noe Ralph Lauren i bomull (overdeler) og Ralph Lauren jeans på salg på Zalando, skulle ønske jeg hadde råd til å handle på Høyer og lignende til vanlig. Finnes det noen rimelige kjeder for oss "vanligfolk" som vil handle kvalitet og ikke støtte fastfashion bransjen? 

Anonymkode: d3821...ba2

• Liker 2
Skrevet

Selv er jeg veldig fornøyd med klærne mine fra Arket, COS og &other stories. Eid av H&M, men betydelig bedre kvalitet (og dyrere..).

Anonymkode: dbfb8...832

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper mye på Companys og Deguy. De ha mange bra merker med god kvalitet. 

Anonymkode: 2fdcd...298

Skrevet

Bukser i ull er ofte tilsatt noen prosent polyester, rett og slett fordi ull er lite slitesterkt.  Ser tydelig at buksene jeg har i ren ull fort blir tynnslitt.

Anonymkode: bb058...c15

• Liker 6
Skrevet

Hvis du ønsker å unngå polyester/akryl helt er du nødt til å innse at du må gi mer enn ett par tusenlapper per bukse. 

Anonymkode: a5de8...ea5

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selv er jeg veldig fornøyd med klærne mine fra Arket, COS og &other stories. Eid av H&M, men betydelig bedre kvalitet (og dyrere..).

Anonymkode: dbfb8...832

Har COS nettbutikk? 

Anonymkode: 98f02...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Følger tråden og tar i mot tips på hvilke kjeder og plagg som bør handles med tanke på kvalitet og varighet! 

Jeg brekker meg hver gang jeg går inn på HM, Gina Tricot og Zara og Floyd osv. Har ikke engang lyst til å gå inn der lenger. Ser bare plastikk plastikk plastikk overalt 🤮

Har kjøpt noe Ralph Lauren i bomull (overdeler) og Ralph Lauren jeans på salg på Zalando, skulle ønske jeg hadde råd til å handle på Høyer og lignende til vanlig. Finnes det noen rimelige kjeder for oss "vanligfolk" som vil handle kvalitet og ikke støtte fastfashion bransjen? 

Anonymkode: d3821...ba2

Er det nå så sikkert at det er mer miljøvennlig produksjon og bedre arbeidsforhold om man velger "kvalitet" framfor fast fashion?

Det går jo an å beholde klær fra f.eks HM i mange år også. Det viktigste er vel at man prøver å tenke seg om og ikke kjøpe mer enn man trenger. Og kanskje kjøpe brukt eller arve klær om mulig. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å handle klær på kjedebutikker.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du ønsker å unngå polyester/akryl helt er du nødt til å innse at du må gi mer enn ett par tusenlapper per bukse. 

Anonymkode: a5de8...ea5

Bestilte et par bukser i 100% ull fra COS i går. Under tusenlappen pr bukse, vi får se om de duger. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bestilte et par bukser i 100% ull fra COS i går. Under tusenlappen pr bukse, vi får se om de duger. 🙂

Kan du legge ut link? :)

Anonymkode: c83d0...f50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du legge ut link? :)

Anonymkode: c83d0...f50

Disse 🙂 Så mange var fornøyde med de på TikTok ihvertfall 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bukser i ull er ofte tilsatt noen prosent polyester, rett og slett fordi ull er lite slitesterkt.  Ser tydelig at buksene jeg har i ren ull fort blir tynnslitt.

Anonymkode: bb058...c15

Tusen takk, det er jo logisk. 🙂 Hvor høy andel polyester tenker du er "akseptabelt"? Ser veldig mange bukser er typisk 40% polyester og resten ull, men synes det høres litt mye ut. 🤔

Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Er det nå så sikkert at det er mer miljøvennlig produksjon og bedre arbeidsforhold om man velger "kvalitet" framfor fast fashion?

Det går jo an å beholde klær fra f.eks HM i mange år også. Det viktigste er vel at man prøver å tenke seg om og ikke kjøpe mer enn man trenger. Og kanskje kjøpe brukt eller arve klær om mulig. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å handle klær på kjedebutikker.

De blir jo slitt og stygge fort, det er derfor de blir byttet ut hyppig. Jeg har helt sluttet å kjøpe jeans hos Cubus/Hm etc fordi de får "knær" og slites veldig fort. Levi's jeans derimot har jeg for eksempel i årevis.

• Liker 3
Skrevet

Det mest miljøvennlige du gjør er jo å bruke det du har først. Å kvitte deg med det du eide "bare" fordi det er fast fashion er sløseri med ressurser. Nå vet jeg ikke om det var hva du gjorde, men sånn i tilfelle andre lurer. Å bruke det du har er alltid mest miljøvennlig, før du kjøper noe nytt.

Du burde heller ha kjøpt kvalitet når noe må erstattes. Eller brukt. Jeg har alltid sett på materialer, og det hender jeg kjøper i fast fashion butikk, men ikke pga moten -pga pris. Er det ren bomull har jeg sannsynligvis plagget i 5-7 år, og jeg følger ikke moten. Jeg kjøper helst ikke fast fashion, men alle har ikke råd til noe annet. Så lenge materialene er gode og du ikke kjøper og kaster så kan også fast fashion være mer miljøvennlig enn å kaste 80% fordi du vil ha bedre kvalitet nå.

Anonymkode: 12c59...2bd

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du burde heller ha kjøpt kvalitet når noe må erstattes.

Anonymkode: 12c59...2bd

Det er jo det jeg forsøker å gjøre nå. 🙂

Jeg har solgt og donert bort de plaggene jeg ikke liker og derfor ikke vil bruke lengre. 

• Liker 2
Skrevet
Lizard skrev (1 time siden):

De blir jo slitt og stygge fort, det er derfor de blir byttet ut hyppig. Jeg har helt sluttet å kjøpe jeans hos Cubus/Hm etc fordi de får "knær" og slites veldig fort. Levi's jeans derimot har jeg for eksempel i årevis.

Det kommer jo litt an på. Ikke alt fra kjedebutikker slites fortere enn alt av dyrere klær. Når det gjelder hverdagsklær er det jo heller ikke alle som kaster med en gang det begynner å se slitt ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Disse 🙂 Så mange var fornøyde med de på TikTok ihvertfall 😅

Kan ikke vaskes, står det… Det er rimelig teit når det er snakk om bukser. 

Anonymkode: 2a7c5...e92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv Nøstebarn? De har mange fine ting til kvinner. De har riktignok ikke annet enn kosebukser, men kjoler i ull og silke som er slitesterke: | Nøstebarn (nostebarn.no)

Når det gjelder bukser anbefaler jeg å kjøpe retro herredresser i ren ull i gjenbruksbutikker eller på FINN. De ser slik ut, men er i ull: Bukse med lavt liv og fiskebensmønster Brun | NA-KD

Da må du selvsagt ha figur til å bruke dem, eller kjøpe dem litt stor og få en skredder til å sy den riktig i livet og over baken. Koster oftest 2-300 per sett med jakke og bukse, så med skredder er du likevel innenfor.

Anonymkode: 39dc9...d6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan ikke vaskes, står det… Det er rimelig teit når det er snakk om bukser. 

Anonymkode: 2a7c5...e92

Jeg har vasket en god del plagg merket "dry clean only" og det har alltid gått fint, så prøver nok med disse også. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøv Nøstebarn? De har mange fine ting til kvinner. De har riktignok ikke annet enn kosebukser, men kjoler i ull og silke som er slitesterke: | Nøstebarn (nostebarn.no)

Når det gjelder bukser anbefaler jeg å kjøpe retro herredresser i ren ull i gjenbruksbutikker eller på FINN. De ser slik ut, men er i ull: Bukse med lavt liv og fiskebensmønster Brun | NA-KD

Da må du selvsagt ha figur til å bruke dem, eller kjøpe dem litt stor og få en skredder til å sy den riktig i livet og over baken. Koster oftest 2-300 per sett med jakke og bukse, så med skredder er du likevel innenfor.

Anonymkode: 39dc9...d6f

Tusen takk for tips! Har jo handlet på Nøstebarn til ungene, men ikke tenkt på de til meg. 😅 Likte skjørtene! 

Og spennende tips om herredresser! Det skal jeg undersøke. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...