Gå til innhold

Hva ser du på som "mye arv" økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

200.000? En million? Fem millioner? Tjuefem millioner? Femti millioner?

Og hvor mye kommer du til å arve selv eller gi bort i arv? 

Anonymkode: 39f13...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg arvet totalt under 100 000 til sammen etter mine foreldre. Det er ikke mye.

Anonymkode: 40177...56b

• Liker 2
Skrevet

Over 1 million tenker jeg er mye

Anonymkode: 72e16...63a

Skrevet

Ca 4mill her. En skikkelig stor forandring økonomisk for en som har to jobber, høyt boliglån, og lever alene. Det er en omstilling for hjernen å kunne unne seg litt med ny hverdagsøkonomi. Det kom 15 år tidligere enn jeg hadde håpet på - det er en omstilling det også. 

Anonymkode: a6697...b2d

• Hjerte 7
Skrevet

Jeg synes alt er mye for jeg tviler på å arve noe som helst. Evt en høyt belånt bolig 😂

Anonymkode: 3d2dd...0b3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes nå 100 000 er mye jeg da.. Det er mye mer enn å ikke få noe!! Herlighet, jobb for deres egen formue..

Anonymkode: 3f9ed...24a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes nå 100 000 er mye jeg da.. Det er mye mer enn å ikke få noe!! Herlighet, jobb for deres egen formue..

Tenker du at folks eiendommer, formue og verdier burde overdras staten, slik at ingenting går i arv? 

Anonymkode: a6697...b2d

• Liker 1
Skrevet

Har mistet 4 besteforeldre og mine foreldre arvet 0kr. 

I forventet arv til meg og søsken er det 0kr.

Anonymkode: 422ea...fd0

• Liker 2
Skrevet

Halvparten av verdien på det huset jeg har eller det jeg realistisk kan håpe å få meg en gang tenker jeg på som «mye arv» fordi det vil endre mine økonomiske forutsetninger i stor grad.

10% av husets verdi vil ikke endre livet mitt i vesentlig grad.

Anonymkode: f242f...634

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har skapt min egen formue.

Anonymkode: 40177...56b

Skrevet

Tja, jeg tenker et par mill. Hvis foreldre dør nå vil jeg dele arven med min bror. Vi arver da 2 gjeldsfrie hytter, et gjeldsfritt hus, 2 gjeldsfrie båter og 2 gjeldsfrie biler. Så er jo at det blir en del. Begge i 60-årene så håper jo det er 20-30 år til.  

Anonymkode: 077d5...39c

Skrevet

Jeg arver kun min far så det ble vel rundt 2.5 totalt sett, nok til at jeg fikk kjøpt meg bolig. Kommer nok til å arve et par hundre tusen av et annet familiemedlem og det er det. 

For min del og de jeg er med så er ikke dette mye penger, de rundt meg har mer penger både og familier med mye mer penger. For meg så blir det en del siden jeg ikke har så mye. Alt er relativt. :) 

Anonymkode: 8a399...823

Skrevet

Jeg tenker ikke på 1million som "mye arv" i dag. Det er ikke uvanlig å ha langt større formue enn det i en nedbetalt bolig. 

Hvis jeg, et enebarn, skulle arvet i dag ville summen vært kanskje 6 millioner. Min familie er ikke spesielt velstående. 

Anonymkode: 546bc...e9e

• Liker 1
Skrevet

Alt er bonus. Forventer ikke noenting.

Skrevet

Å arve foreldre som eier gjeldsfri bolig vil for de fleste i Norge utgjøre en god sum med penger så de som gjør det anser jeg som heldige. Mine foreldre eier leilighet i Oslo, hytte i Drøbak, bil og har nok noen hundretusen på bok som skal deles på meg og min bror. Om vi beholder hytta sammen i familien arver vi nok 3-4 mill hver. Men håper de lever så lenge som mulig. 

Anonymkode: 2a3d2...f19

• Liker 2
Skrevet

Vil si det kommer an å hvor man bor. Desto høyere boligpriser i området desto mer skal det til før jeg sier noe er høy arv. 

Anonymkode: bcb6f...9a1

• Nyttig 1
Skrevet

Alt over pliktdel er mye

Anonymkode: 84bbc...175

Skrevet

Jeg håper jeg ikke kommer til å arve fem øre. Ideelt sett bør foreldrene mine låne opp huset til pipa, leve herrens glade dager og unne seg alt godt den tiden de har igjen, og så får banken ta det de rettmessig skal ha når den eldre garde faller fra.

Å forvente arv synes jeg personlig er litt ufint? Jeg skaper mitt eget, og så får de nyte sitt. 

Som fader'n spøkefullt sa: Jeg vil se ekte sorg ved min begravelse, så jeg bruker opp alt før jeg dør....😅

Anonymkode: 9fbf5...680

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen og relasjonen. Jeg for min del håper mine foreldre bruker det de har på sparekonto og penger på å leve et godt liv når de er pensjonister og ikke tenker på at vi skal arve noe. Så om vi arver 0,- så er det helt ok for meg. 

Arv er en fin ting det altså, men jeg syns for mange har for store forventninger til foreldres arv, og føler deg berettiget denne. Arv er det den man arver har opparbeidet seg igjennom livet - som de har full rett til å bruke og nyte på sine eldre dager , eller før den tid for den del. 

Om de velger å selge huset og bo mindre eller hva de måtte gjøre så uner jeg dem det 100%. 

Anonymkode: 9e7fd...287

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...