Gå til innhold

Stebarnet er så utakknemlig og uhøflig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stebarn på 9 år, som aldri takker for seg, og generelt er lite høflig. I tillegg virker det som om ingen av foreldrene jobber noe med dette. Hvor mye kan jeg bry meg, når ikke foreldrene gjør noe?

Min mor spurte barnet før jul om hva det ønsket seg i gave. Barnet svarte: "I alle fall ikke lego. Det gir du meg alltid, og det er skikkelig kjedelig!"

Far overhørte dette, men sa ingenting. Jeg prøvde å nevne det for han etterpå, og han var jo enig i at det ikke var hyggelig sagt..

Barnet kom til oss i romjulen, etter å ha feiret med mor i år. Det lå tre gaver her til han, to fra oss og en fra min mor. Far har ikke familie i Norge. 

Barnet åpnet gavene, men takket ikke. 

Senere ringte moren, og samtalen var på høyttaler. Hun spurte om gavene her, og barnet svarte høyt "Det var skikkelig dårlig. Jeg fikk bare tre små gaver! Så det var jo ingenting"

Mor korrigerte han ikke over telefonen og far sa ikke noe før jeg nevnte for han at jeg synes det var frekt.

Er jeg for streng her? Bør man ikke forvente mer av et ni år gammelt barn?

Anonymkode: 156b1...bed

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niåringer er ikke høflige om ingen har lært dem det. 

Jeg fascineres stadig av hva slags amøbiske partnere folk lever med.

Anonymkode: 6e4dc...c81

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Eh han blir spurt om hva han ønsker og selvsagt svarer han da

Anonymkode: c8f58...1bc

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

?

Min mor spurte barnet før jul om hva det ønsket seg i gave. Barnet svarte: "I alle fall ikke lego. Det gir du meg alltid, og det er skikkelig kjedelig!"

Barne ble stilt spørsmål, barnet var ærlig og svarte. Hva er frekt med det ?

Du kan ikke anklage barnet for å være frekk og uoppdragen basert på en liten hendelse, som dere fremprovoserte

Endret av Kanino
Skrevet
Kanino skrev (1 minutt siden):

Mener dere virkelig at det er greit for en niåring å svare på den måten?  Det ble jo ikke svart på spørsmålet nei, bare svart frekt tilbake. 

Det holder å svare med hva man ønsker seg.

Skjønner hvorfor det er så mange frekke barn, hvis dette er godtatt måte å snakke til andre på.

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener dere virkelig at det er greit for en niåring å svare på den måten?  Det ble jo ikke svart på spørsmålet nei, bare svart frekt tilbake. 

Skjønner hvorfor det er så mange frekke barn, hvis dette er godtatt måte å snakke til andre på.

Om man ikke ønsker svar på et spørsmål, så stiller man ikke det. Så enkelt. Barnet i dette tilfellet har ikke vært frekk eller vist seg som uoppdragen. Barnet svarte på spørsmålet og begrunnet det.

Endret av Kanino
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo, helt forbanna klart.  Hadde aldri godtatt det, sånn går det når mor og far skal "konkurrere" om å være best kompis med barnet.

Kanino skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke anklage barnet for å være frekk og uoppdragen basert på en liten hendelse, som dere spurte barnet om

Sikkert mange andre episoder som hun ikke har fortalt her.

Anonymkode: b2ca3...a69

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Her er det tre voksne bonusbarn som aldri takker for gaver. 
Er blitt vant til det, så gidder ikke bry meg lengre…. 
At man lærer barna å takke for gaver syntes jeg er helt basic, men noen bryr seg tydeligvis ikke om det. 

Anonymkode: 313d6...9fa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har et stebarn på 9 år, som aldri takker for seg, og generelt er lite høflig. I tillegg virker det som om ingen av foreldrene jobber noe med dette. Hvor mye kan jeg bry meg, når ikke foreldrene gjør noe?

Far overhørte dette, men sa ingenting. Jeg prøvde å nevne det for han etterpå, og han var jo enig i at det ikke var hyggelig sagt..

Barnet kom til oss i romjulen, etter å ha feiret med mor i år. Det lå tre gaver her til han, to fra oss og en fra min mor. Far har ikke familie i Norge. 

Barnet åpnet gavene, men takket ikke. 

Senere ringte moren, og samtalen var på høyttaler. Hun spurte om gavene her, og barnet svarte høyt "Det var skikkelig dårlig. Jeg fikk bare tre små gaver! Så det var jo ingenting"

Mor korrigerte han ikke over telefonen og far sa ikke noe før jeg nevnte for han at jeg synes det var frekt.

Men hvor lenge har du vært i livet til barnet? 

Hvor mye samvær har far og barn? 

Viser du barnet takknemlighet og hvordan  det bør oppføre seg ? 

Anonymkode: 61234...bd5

• Liker 1
Skrevet

Tror mine barn kunne ha sagt det samme, men jeg er liksom "på dem" hele tiden for sånt. De må lære seg å ta andres perspektiv.

Ikke tenk at det er barnet sitt feil nødvendigvis, når det ikke får veiledning.

Anonymkode: 4109f...d2a

• Liker 5
Skrevet
Kanino skrev (17 minutter siden):

Om man ikke ønsker svar på et spørsmål, så stiller man ikke det. Så enkelt. Barnet i dette tilfellet har ikke vært frekk eller vist seg som uoppdragen. Barnet svarte på spørsmålet og begrunnet det.

Jo, dette var frekt. Ingen, verken voksne eller barn bør svare på den måten. Det er faktisk ikke normal høflighet. 

Men ja, TS - barnet må lære å oppføre seg. Høres ikke ut som om noen andre rundt ham enn deg er interessert i å ta jobben med å lære ham opp, så kanskje du må ta ekstra ansvar her. Kjipt, men sant. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Nokia skrev (Akkurat nå):

Høres ikke ut som om noen andre rundt ham enn deg er interessert i å ta jobben med å lære ham opp, så kanskje du må ta ekstra ansvar her. Kjipt, men sant. 

Og det viser jo hvem som overreagerer.

Skrevet
Kanino skrev (25 minutter siden):

Du kan ikke anklage barnet for å være frekk og uoppdragen basert på en liten hendelse, som dere spurte barnet om

Barnet ble stilt spørsmålet 'hva ønsker du deg til jul'. Da forventer man svar som 'fotball', 'dokke', 'skøyter' eller noe annet konkret, ikke 'i alle fall ikke lego, det gir du meg alltid og det er skikkelig kjedelig' - det er et frekt svar. Til nød kan man si 'noe annet enn lego, det er jeg ikke så glad i', gjerne fulgt av en konkret kategori som 'jeg liker puslespill og Harry Potter'.

Anonymkode: eec37...d49

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, helt forbanna klart.  Hadde aldri godtatt det, sånn går det når mor og far skal "konkurrere" om å være best kompis med barnet.

Sikkert mange andre episoder som hun ikke har fortalt her.

Anonymkode: b2ca3...a69

Jeg tar utgangspunkt i denne gangen da det var dette eksempelet som ble fortalt. Driver ikke og spekulerer

Endret av Kanino
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barbet svarte på det det ble spurt om

• Liker 1
Skrevet
Nokia skrev (5 minutter siden):

Jo, dette var frekt. Ingen, verken voksne eller barn bør svare på den måten. Det er faktisk ikke normal høflighet. 

Men ja, TS - barnet må lære å oppføre seg. Høres ikke ut som om noen andre rundt ham enn deg er interessert i å ta jobben med å lære ham opp, så kanskje du må ta ekstra ansvar her. Kjipt, men sant. 

Nei det var ikke frekt men et ærlig svar

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det var ikke frekt men et ærlig svar

Et ærlig svar med en ærlig begrunnelse

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barbet svarte på det det ble spurt om

Nei. Barnet ble spurt om hva det ønsket seg, ikke hva det ikke ønsket seg eller hva det synes er kjedelig. 

Anonymkode: eec37...d49

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Barnet har ikke oppdragelse, og vil garantert heller ikke utvikle slike kvaliteter om ingen lærer barnet det. Jeg har en 5-åring som selv ringer å takker for gaver, og alltid svarer høflig eller uoppfordret takker for ting. Ungen her burde forstå at det er ikke automatikk i å få gaver, og at man burde ha litt mer sosiale antenner. Du kan også stramme opp far for han virker jo som en idiot, men nå skal jeg ikke spørre om hvor han er fra siden han ikke har familie i landet. 

Her må du nok lære opp både far og sønn - lykke til.

Anonymkode: 2a4fc...099

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet har ikke oppdragelse, og vil garantert heller ikke utvikle slike kvaliteter om ingen lærer barnet det. Jeg har en 5-åring som selv ringer å takker for gaver, og alltid svarer høflig eller uoppfordret takker for ting. Ungen her burde forstå at det er ikke automatikk i å få gaver, og at man burde ha litt mer sosiale antenner. Du kan også stramme opp far for han virker jo som en idiot, men nå skal jeg ikke spørre om hvor han er fra siden han ikke har familie i landet. 

Her må du nok lære opp både far og sønn - lykke til.

Anonymkode: 2a4fc...099

Kanino skrev (2 minutter siden):

Et ærlig svar med en ærlig begrunnelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...