Gå til innhold

BLW. Reaksjoner fra andre når baby/småbarn spiser selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi startet tidlig med BLW. Begynte med matsmokk, deretter staver av grønnsaker, fiskekake, kjøttkaker osv. 

Når baby begynte å spise mer til måltidene serverte vi små porsjoner i skål foran baby. F.eks pastaskruer med saus, fiskegrateng, fisk med poteter og kokte grønnsaker, kjøttboller med grønnsaker osv. 

Barnet spiser nå godt og er flink å spise selv. Kaster ikke mat, men hender noe går på gulvet pga verving med armer. 

Vi har prøvd å mate med skje. Men da griper han tak i den, "kaster" rundt og vil ikke spise. Mulig vi har tabbet oss ut siden vi ikke øvde på dette tidlig. 

Det blir da mye uro hvis vi forsøker å mate når vi er hos andre. Noen i familien reagerer. De mener at alle skal mates. Det var slik de gjorde. 

Han begynner i barnehagen i januar. Er da 1,5år. Tillater de at barna spiser selv uansett måltid? Eller bør vi prøve å få til skje?

Anonymkode: d81da...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er 1 år og godtar kun å bli matet om det er noe «most» slik som potetmos eller annet som er vanskelig å plukke opp. Ellers har hun lenge spist selv. I starten la vi en og en bit foran henne fordi hun stappet innpå alt for mye, men nå setter vi bare ned tallerkenen forran henne så hun plukker og spiser det hun ønsker. Noe gris blir det så klart, men tenker at dette bare er bra for motorisk utvikling og evnen til å kjenne på sult/metthet, konsistens av mat etc. Aldri vært et problem i barnehagen, de setter faktisk ganske pris på at hun kan spise selv. 

Anonymkode: e4d57...97f

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg for barnehagen. Vår begynte som 1 åring uten å være særlig flink til å spise selv. Vi hadde kjørt BLW, men han var bare veldig dårlig på å plukke opp og treffe munnen sin 😁 Men han lærte både kopp, presisjon og spiste som en hest plutselig i sosial setting :) De hjelper til hvis han trenger det. Og ellers lar de dem holde på! 

Anonymkode: 733d6...e7d

• Liker 1
Skrevet

Veldig spesielt å mene at «alle skal mates»! Du må bare stå på ditt og la barnet spise slik det vil uansett hvor dere er ☺️ kjempe fordel at barnet spiser selv til det begynner i bhg! 

Anonymkode: 86789...534

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

"Vi lar hen lære å spise på egenhånd med en gang, så slipper vi å ta den kampen når toårstrassen starter".

"Å spise selv gir veldig god trening av finmotorikk og munnmotorikk".

"Jeg har hørt/lest at barn som får spise selv tidlig ofte får et bedre forhold til mat, så det kan forbygge kresenhet/spiseforstyrrelser." "Du husker kanskje hvor mye styr det var å få nn til å spise annet enn pølse og pannekaker?" / "Med presset fra Tiktok og Snapchat får stadig flere unge spiseforstyrrelser, det prøver jeg å forhindre at lille skal oppleve når hen blir stor".

"Det blir litt mer søl, men det blir det uansett når barnet skal lære å spise".

"Det er så hyggelig når vi kan sitte alle sammen rundt bordet og spise samtidig!"

"Ja, er det ikke rart hvordan kunnskapen om babyer utvikler seg? Tenk at man i en periode ble fortalt at det var tryggest for babyer å ligge på magen, det har man heldigvis sluttet med!"

Vi har latt barna spise selv. På besøk tar vi med smekke, kluter, tutkopp, plastfat og eventuelt stol, og vi anbefaler å fjerne duken på enden der barna sitter. Fireåringen spiser stort sett helt fint, og halvannetåringen spiser også ganske greit.

Anonymkode: f44e2...a63

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er jo ikke vanlig å mate en på 1,5. Vi drev ikke med BLW men når vår var 1,5 spiste hun selv med bestikk og med hendene, både grøt, brødskive, middag... I barnehagen vil de helst at barna spiser selv, de har minst 3 barn per voksen og kan ikke sitte og mate alle :) 

Anonymkode: bcd98...b70

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi gjorde begge deler med førstemann og gjør nok det samme med andremann. 
Fikk ofte reaksjoner i begynnelsen, mest fordi det ble mye søl. Men så spiste vi som oftest hjemme, så dra brydde jeg meg ikke fordi det var uansett jeg som måtte vaske opp. Det var de samme menneskene som skrøt så svært når ungen på 1.5 år var så flink til å spise med skje selv, uten å søle så mye. 
Jeg gjorde det mest fordi jeg selv ønsket å kunne spise samtidig, ikke bruke matroen på å mate. Gjør det som funker for dere!

Anonymkode: bb190...042

Skrevet

Blw er topp! Vi har også fått kommentarer, men kjenner det går inn det ene øret og ut det andre. Ungen blir sint og nekter å spise om vi mater, så da er det vel bedre at han får ordne det selv slik han er fornøyd med.

Bruk av bestikk kommer av seg selv etterhvert. Min gutt er nå 16 mnd og har akkurat begynt å få interesse for å spise med skje eller gaffel. Nå synes han det er gøy og stas - og han har mye bedre kontroll slik at han i stor grad får til selv.

Vi har ikke øvd eller presset, kun lagt frem skje eller gaffel fra tid til annen som han kan velge selv om han vil bruke.

Anonymkode: 4abfe...e6f

Skrevet

Da min begynte i barnehage i den alderen fikk vi streng beskjed om å ikke sende med mat barnet ikke klarte å spise selv. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for at de ikke lar barna spise selv i barnehagen, det er nok heller motsatt, de ønsker helst ikke å mate.

Anonymkode: 689a0...06c

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 6f4ee...855

• Hjerte 1
Skrevet

BLW har fungert fint her. Ingen har hengt seg opp i griset. 

Anonymkode: a7ec4...808

Skrevet

Vi får stort sett ikke kommentarer, annet enn da vi feiret jul hos min tante. Babyen på 9 mnd spiser selv med hendene, og får servert mat som er trygg for henne å spise. Hun spiste ribbemiddag sammen med oss (selvsagt mindre mengder kjøtt pga salt). Rosenkål ble delt i to og jeg unngikk pølse og melkebasert dessert. Tante ble veldig stresset og utbrøt flere ganget «skal hun få DEN svære biten der??». Ja, tante, pinsettgrepet hennes er ikke så godt enda, så hun får mat hun kan håndere og som er for stor til å sette i halsen. 

Tante ville mate grøt en gang, og jeg sa lykke til. Hjemme får hun grøt på skje og putter den i munnen selv. Det tar tid og blir gris, men jenta er fornøyd. Tante fikk det til hun, med masse distraksjoner så babyen ikke merket at hun spiste. Jeg bare sa «så fint» og lot det være med det. 

Vi lar henne spise selv selv om vi er på besøk hos andre. Mye havner på gulvet, men vi rydder alltid opp etter oss. På kafé går jeg som regel innom kassa og spør om de har en kost så vi får feid opp etter oss (som regel får jeg bare beskjed om at de som jobber der ordner det). 

Erfaringsmessig er det mange fordeler med BLW. Treåringen søler nesten ikke når han spiser, har sjeldent brekt seg pga mat i munnen og har aldri satt noe i halsen. Han smaker på det meste, og liker mange ting. Vi får frie hender og vi kan spise sammen, framfor at babyen må spise for seg selv. Hun lærer at måltid er vel så mye en sosial greie som inntak av næring. 

Anonymkode: 5f38b...f01

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får stort sett ikke kommentarer, annet enn da vi feiret jul hos min tante. Babyen på 9 mnd spiser selv med hendene, og får servert mat som er trygg for henne å spise. Hun spiste ribbemiddag sammen med oss (selvsagt mindre mengder kjøtt pga salt). Rosenkål ble delt i to og jeg unngikk pølse og melkebasert dessert. Tante ble veldig stresset og utbrøt flere ganget «skal hun få DEN svære biten der??». Ja, tante, pinsettgrepet hennes er ikke så godt enda, så hun får mat hun kan håndere og som er for stor til å sette i halsen. 

Tante ville mate grøt en gang, og jeg sa lykke til. Hjemme får hun grøt på skje og putter den i munnen selv. Det tar tid og blir gris, men jenta er fornøyd. Tante fikk det til hun, med masse distraksjoner så babyen ikke merket at hun spiste. Jeg bare sa «så fint» og lot det være med det. 

Vi lar henne spise selv selv om vi er på besøk hos andre. Mye havner på gulvet, men vi rydder alltid opp etter oss. På kafé går jeg som regel innom kassa og spør om de har en kost så vi får feid opp etter oss (som regel får jeg bare beskjed om at de som jobber der ordner det). 

Erfaringsmessig er det mange fordeler med BLW. Treåringen søler nesten ikke når han spiser, har sjeldent brekt seg pga mat i munnen og har aldri satt noe i halsen. Han smaker på det meste, og liker mange ting. Vi får frie hender og vi kan spise sammen, framfor at babyen må spise for seg selv. Hun lærer at måltid er vel så mye en sosial greie som inntak av næring. 

Vi får mye «Å herregud, han kommer til å kveles». Jada, barn hoster av konsistens også. Eller at de er for raske. Men de lærer. Det går bra. Pleier bare si «Ja, han fikser det!»

Anonymkode: 733d6...e7d

Skrevet

Vi har kjørt BLW hele veien, men har ei som fremdeles ikke er så veldig stødig med bestikk!🙈 Litt over 1,5 år gammel. Hun mestrer det, men ikke alltid like effektivt og blir en del søl. Tror det kommer av at hun hele veien har vært så vandt med å spise med hendene sine og fått mye mat som egner seg til å spise med hendene.

Har inntrykk av at det er vanlig å introdusere bestikk ganske tidlig selv om man ikke kjører BLW. Ser hun har venner på samme alder, som ble matet «tradisjonelt», som nå er bedre på bestikk enn henne, så akkurat det er nok ikke nødvendigvis en BLW-ting (hun er forresten veldig stødig motorisk ellers).

Barnehagen synes bare det er positivt at barnet mestrer det å spise selv, så det er det ikke noe negativt ved😊

Anonymkode: 19628...bd0

Skrevet

Folk misforstår ofte brekninger med at de kveles. De fleste brekker seg ikke fordi de holder på å kveles, men i starten er brekningsrefleksen langt frem, så det er ikke mye som skal til før den trigges. Mange (og særlig den eldre generasjonen) vet ikke dette, å da blir det gjerne reaksjoner. Jeg er ikke det minste bekymret når min spiser og brekker seg. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Folk misforstår ofte brekninger med at de kveles. De fleste brekker seg ikke fordi de holder på å kveles, men i starten er brekningsrefleksen langt frem, så det er ikke mye som skal til før den trigges. Mange (og særlig den eldre generasjonen) vet ikke dette, å da blir det gjerne reaksjoner. Jeg er ikke det minste bekymret når min spiser og brekker seg. 

Ja, jeg er heller ikke bekymret når hun brekker seg eller hoster. Som regel blir maten spyttet ut kjapt. Flere av vennene våre som har barn på samme alder som oss blir veldig stressa når vi «lar» ungene våre brekke seg uten å fare opp. Innimellom lurer jeg på om vi burde vært mer stressa rundt det, men når jeg ser resultatet er jeg glad vi har lave skuldre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...