AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Hei Skal lage en ostekake og har oppskrift slik at jeg vet ingrediensene. Utfordringen er at jeg fikk en annen oppskrift for mange år siden hvor mye var forenklet, og kaken ble alltid en suksess. Jeg er medlem i klubben for dem med dårlig hukommelse dessverre, men mener bestemt at en av tingene man jukset med var geleen. Det var ikke gelelokk på toppen og geleen i selve kaken mener jeg man ikke blandet i vann. Man tok bare pulveret direkte i kremen når den var pisket. Noen som har prøvd dette og som kan bekrefte at jeg ikke er helt på blåbærtur med dette? Anonymkode: 6e056...4f7
Gjest Kanino Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Skal lage en ostekake og har oppskrift slik at jeg vet ingrediensene. Utfordringen er at jeg fikk en annen oppskrift for mange år siden hvor mye var forenklet, og kaken ble alltid en suksess. Jeg er medlem i klubben for dem med dårlig hukommelse dessverre, men mener bestemt at en av tingene man jukset med var geleen. Det var ikke gelelokk på toppen og geleen i selve kaken mener jeg man ikke blandet i vann. Man tok bare pulveret direkte i kremen når den var pisket. Noen som har prøvd dette og som kan bekrefte at jeg ikke er helt på blåbærtur med dette? Anonymkode: 6e056...4f7 Usikker på hva du mener men mange bruker bare halve mengden med væske i geleen. Om du bruker gelatin pulver ville jeg ha blandet det ut i væske først Endret 29. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Kanino skrev (Akkurat nå): Usikker på hva du mener men mange bruker bare halve mengden med væske i geleen Ja, det er sånn de fleste oppskrifter er. Denne skulle gå fortere å lage og ingen venting mellom "operasjoene" slik at man droppet det vannet og rørte pulveret rett ut. Er neeeesten sikker, men kjedelig om det blir en dritsur kake, full i klumpete gelepulver hvis hukommelsen spiller meg et puss 🤓 Anonymkode: 6e056...4f7
Gjest Kanino Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er sånn de fleste oppskrifter er. Denne skulle gå fortere å lage og ingen venting mellom "operasjoene" slik at man droppet det vannet og rørte pulveret rett ut. Er neeeesten sikker, men kjedelig om det blir en dritsur kake, full i klumpete gelepulver hvis hukommelsen spiller meg et puss 🤓 Anonymkode: 6e056...4f7 Det høres veldig merkelig ut å tilsette gelepulveret rett i kremen. Det du kan gjør er og blande pulveret i en desiliter kokende vann. Så avkjøle og spe rett inn i kremen Endret 29. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 Oppskriften jeg bruker er med 2.5 dl vann istedet for 5. Denne her var ganske god, men minnet litt om Dronning Maudpudding eller is! https://bremykt.no/oppskrifter/ostekake/superrask-ostekake-med-sjokolade-og-friske-bar Anonymkode: 91106...54d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, det er sånn de fleste oppskrifter er. Denne skulle gå fortere å lage og ingen venting mellom "operasjoene" slik at man droppet det vannet og rørte pulveret rett ut. Er neeeesten sikker, men kjedelig om det blir en dritsur kake, full i klumpete gelepulver hvis hukommelsen spiller meg et puss 🤓 Anonymkode: 6e056...4f7 Jeg skjønner ikke hvordan dette kan fungere i det hele tatt, siden gelepulveret ikke løser seg opp i kald væske/masse men trenger varme. Anonymkode: 3d313...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 Du må røre pulveret ut, det må jo fordeles jevnt. Det tykner ikke noe om det ligger i (små) klumper, det må smeltes først. Andre oppskrifter bruker gelatin, men det må også løses opp for å kunne fordeles i kremen. Men et tips: 1) bruk 1,75-2 dl kokende vann når du rører ut pulveret fremfor 2,5 dl, gjør dette før du lager resten av kremen. Rør innimellom. 2) før du har geleen i kremen har du oppi 0,75-0,5 dl med isbiter (se mengden på målebegeret når du har de i) - etter at pulveret er løst opp i det varme vannet. Da blir det nesten romtemperatur og du kan ha det i kremen med en gang. Husk å røre med en gang du har i isbitene og rør til de er løst opp så du ikke får klumper. Anonymkode: 62869...f2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå