Gå til innhold

Brudd mellom mor og far - dere som har vært igjennom det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer så sterkt at jeg stadig er innom finn og ser på boligannonser. Dere som har opplevd samlivsbrudd med barn involvert, hvordan gikk det?

Hvordan var den første tiden? Hvordan gikk det økonomisk? Hvordan taklet barnet det?

Ser jo at jeg pr nå kun har råd til å leie og det jeg har råd til å leie er ikke akkurat noe å juble for. 

Har et barn på 1,5 og far har vært svært fraværende. Tror oppriktig ikke barnet kommer til å etterlyse han om vi flytter (jada, skjønner at det er bra for barnet på sikt at de har en slags relasjon). 

Anonymkode: 71c53...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk fra hverandre da barnet var 6 år. Vi eide bolig sammen. Jeg søkte om startlån fra kommunen (Husbanken) både for boliglånet og summen jeg trengte for å kjøpe ham ut, så jeg overtok boligen og han kjøpt seg noe eget. Barnet tok det overraskende fint, men vi har bevisste på å inkludere ham i planleggingen av fordeling, altså han fikk være med å bestemme hvor lenge han skulle være hos meg og pappaen før vi byttet igjen. 

Økonomisk har det gått overraskende fint, jeg synes ikke jeg har dårligere råd nå enn da vi bodde sammen. 

Anonymkode: d93a4...66d

Skrevet

Har heldigvis aldri opplevd noe slikt med mine foreldre, dem var gift nøyaktig 70.år.da far sovnet stille inn.

Men moren og meg til min sønn gikk fra hverandre da han var 8.år. Var veldig vondt for han å flytte ut annen hver uke.  Han fikk en flott stefar og etterhvert en helt guddommelig stemor. 

For din del er det nok lurt å flytte.      -ikke langt,men nært nok at du har ukentlig kontakt med foreldre/besteforeldre. 

Vh.

Anonymkode: 68296...530

Skrevet

Hva menes med fraværende?  Jobber han 22.timer i døgnet og sover 2? For at dere skal ha tak over hodet?

Er alt håp ute for gubben vil jeg foreslå at du finner deg en gubbe som har vunnet på NAV-lotteriet. Han er garantert tilstede. 

Ønsker deg lykke. 

Anonymkode: 68296...530

Skrevet

Gikk fra hverandre da barna var 4 mnd. og 3 år (2 barn). Eller: Han gikk og kom ikke tilbake. 
Huset var mitt så vi slapp å flytte. Økonomisk har jeg greid meg fint. Har en godt betalt jobb. 

Anonymkode: 0f397...59a

Skrevet

Gikk fra hverandre da barna var 6 og 8. Jeg beholdt huset, han ville ikke. Jeg finansierer det ved hjelp av utleieenheten jeg har. Gikk på et nødskrik, men vi har det bra økonomisk. Ungene trives ikke med situasjonen hos far, ny dame med flere barn flyttet inn til dem. Det ordner seg alltid, men er en kamp for å få alt på plass for alle parter. 

Anonymkode: 7d872...607

Skrevet

Har vært gjennom det. For min egen del har jeg et mye bedre liv, økonomisk sett klarer jeg meg mye bedre enn da vi var to. For barnets del er det helt grusomt å skulle reise på samvær med den andre forelderen. Det var ikke godt for barnet når vi bodde sammen, men det er ikke godt for barnet å måtte reise fra hjemmet sitt annehver helg heller. Tenk deg godt om, hvis far er udugelig og skal ha samvær så sliter du. Det er umenneskelig å sitte annehver helg og lure på om barnet får dekket grunnleggende behov. 

Anonymkode: 55a38...0fb

Skrevet

Jeg er skilsmissebarn og merket ingen forskjell annet enn at pappa besøkte oss sjeldnere og det var liksom helt greit for jeg hadde ikke noe tett bånd til han uansett og ville heller henge med venner i helgene enn med han uansett. 

Mamma ble mindre sint og mindre stressa når hun slapp å være "mamma" og vakt for pappa, så det var positivt for båndet vårt. 

Anonymkode: 3be18...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har vært gjennom det. For min egen del har jeg et mye bedre liv, økonomisk sett klarer jeg meg mye bedre enn da vi var to. For barnets del er det helt grusomt å skulle reise på samvær med den andre forelderen. Det var ikke godt for barnet når vi bodde sammen, men det er ikke godt for barnet å måtte reise fra hjemmet sitt annehver helg heller. Tenk deg godt om, hvis far er udugelig og skal ha samvær så sliter du. Det er umenneskelig å sitte annehver helg og lure på om barnet får dekket grunnleggende behov. 

Anonymkode: 55a38...0fb

Dette er vel min største frykt. Har vanskelig for å se for meg at han skulle greid så mye som 24 timer alene med barnet en gang. De få gangene han har vært alene med barnet et par timer har han vært forbanna og aldeles utslitt når jeg dukker opp. Tramper avgårde og proklamerer at han må ha en pause. Jeg vet barnet ikke blir sett, pappaen setter seg med mobilen og ignorerer barnet i størst mulig grad når de er sammen.

Hadde jeg visst jeg hadde fått 100% omsorg ville jeg gått på dagen.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er skilsmissebarn og merket ingen forskjell annet enn at pappa besøkte oss sjeldnere og det var liksom helt greit for jeg hadde ikke noe tett bånd til han uansett og ville heller henge med venner i helgene enn med han uansett. 

Mamma ble mindre sint og mindre stressa når hun slapp å være "mamma" og vakt for pappa, så det var positivt for båndet vårt. 

Anonymkode: 3be18...574

Men så er det nettopp dette. Denne situasjonen med far gjør meg til en dårligere mor. Jeg er konstant utslitt og irritert på grunn av den voksne mannen som går her på stas.

ts

Anonymkode: 71c53...424

Skrevet

Jeg er skilsmissebarn og jeg tenker at det er bedre for barnet om bruddet er når ungen er liten. For noen er brudd det beste, dessverre. 

Anonymkode: 7de28...b43

Skrevet

Her var far såpass syk psykisk at noe annet enn 100% var uaktuelt, noe som på sett og vis gjorde det mye enklere med brudd. Han hadde også såpass innsikt at han visste han ikke klarte å ta seg av barnet. 

Men økonomisk har det gått helt fint, fikk lån i husbanken til å kjøpe ham ut. Kanskje lettere når man skal ha 100% omsorg, jeg vet ikke. Men du kan ringe dem og høre, i alle fall bør man søke i starten av året siden de går tom for midler innen august eller noe. Man får også mer stønader når man har 100% omsorg. 

Anonymkode: f9474...568

Skrevet

Vi skilte oss for 1,5 år siden, og alt har gått veldig bra! Ungene var 3 og 10 år. Jeg leide første, men nå har jeg kjøpt hus. Samarbeidet funker bra og vi har 50/50. Ungene har ikke hatt noen utfordringer rundt det. Angrer bare på at jeg ikke gikk før 🤣

Anonymkode: 5e9f9...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...