Gå til innhold

TUL uke 6?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
opplevde noe blødninger idag, og kjenner jeg er supernervøs for hvordan dette går. Noen som har hatt tul i uke 6 og vil dele erfaringer fra det? 
Ser det er ei privat jordmor i stavanger (som vil være aktuelt for meg) som tilbyr ultralyd fra uke 6. hun hadde vel ikke tilbydd dette om det var alt for tidlig? 

Anonymkode: c2773...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde innvendig ultralyd 6+5, ikke så altfor mye vi fikk se utover at baby lå der den skulle og at hjertet hadde begynt å slå ☺️ Jeg hadde også noen småblødninger i starten, noe som er vanlig. 

Ville absolutt tatt en ultralyd om du har råd, veldig godt å få ting bekreftet så man slipper å gruble. Lykke til 

Anonymkode: 1699f...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ultralyd da jeg var 6 uker og 4 dager. Fikk sett det lille frøet og hjerteslag kunne måles. Dessverre endte det i MA som ble oppdaget da jeg var 11 uker. Funnet ut at det er lite man kan gjøre for å føle seg sikker i det første trimester. Hadde forresten null blødninger før kroppen "oppdaget" at noe var feil. Forrige svangerskap som gikk fint hadde jeg småblødninger og spotting fra starten av og til sist i uke 24. 

Anonymkode: d2334...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ul rundt 6 uker + pga blødninger. Så ikke stort annet enn et bankende hjerte, men det var der. Det roet meg betraktelig ned i hvert fall :gravid:

Anonymkode: d3ea1...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ultralyd da jeg var ca 7+1. Så en bønne og hjerteslag. Dessverre endte det i MA i uke 10. Neste graviditet tok jeg ul i uke 9 og 11 hos fastlege som har ul-apparat. Betalte også for privat ul i uke 12 så mannen fikk se. Jeg ville tatt det senere dersom du kan, siden hjerteslag så tidlig ikke nødvendigvis betyr at det går bra.

Lykke til!

Anonymkode: f8272...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal du kunne se at embryo ligger der det skal og at hjertet slår når du er 6+0. Problemet er hvis du har hatt eggløsning litt senere enn antatt eller det har festet seg sent, så kan det hende du ikke ser hjerte slår. Ikke fordi det nødvendigvis ikke gjør det, men for det er noen dager for tidlig.
Fikk selv beskjed om at så tidlig er det så utrolig små marginer om å gjøre.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet noen dager. Men du kan jo selvfølgelig ringe henne og høre hva hun tenker. (Regner med det er samme jeg har vært hos noen ganger, hun er superhyggelig og behjelpsom)

Anonymkode: 776d4...456

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet skal du kunne se at embryo ligger der det skal og at hjertet slår når du er 6+0. Problemet er hvis du har hatt eggløsning litt senere enn antatt eller det har festet seg sent, så kan det hende du ikke ser hjerte slår. Ikke fordi det nødvendigvis ikke gjør det, men for det er noen dager for tidlig.
Fikk selv beskjed om at så tidlig er det så utrolig små marginer om å gjøre.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet noen dager. Men du kan jo selvfølgelig ringe henne og høre hva hun tenker. (Regner med det er samme jeg har vært hos noen ganger, hun er superhyggelig og behjelpsom)

Anonymkode: 776d4...456

Dette. Jeg ville ventet. Det er kjedelig om det går galt, men det er ingenting man får gjort heller. Faren er at dere ikke finner noe og du er uansett unødvendig lei deg og bekymret. Med IVF anbefaler de først da 7+.  

Anonymkode: 00983...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overstimulert av å bli gravid og var derfor til jevnlige kontroller på IVF-klinikken. Så hjerteslag både ved ultralyd 5+3 og 6+0, men som de over har sagt, så er det ingen garanti for at det går bra. På ultralyd 7+1 ble det konstatert MA, og det er nesten så det ble et enda større sjokk av å ha sett hjerteslag en uke tidligere. Det er helt naturlig å være bekymret, og man må nesten vurdere om man ønsker og trenger den betryggelsen akkurat her og nå eller om man klarer å vente. Blødninger kan være helt uskyldig, eller det kan være starten på en SA. I min forrige graviditet, som endte i SA, opplevde jeg blod på papiret i 3 runder frem til uke 6, mens denne gangen, som endte i MA, opplevde jeg ingen blødninger i det hele tatt og måtte gjennom utskraping denne uka for å få det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig at man får se et bankende hjerte i uke 6 ( 6+0 og opp..) men det er ikke alltid man får sett noe. De fleste anbefales første UL rundt uke 7.

Anonymkode: 63aa5...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...