AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Hvilke navn nyttes på slekta der du bor når du / dere snakker om slekta ? De voksne barna Kusine Tante Onkler Fetter Søskenbarn Niese Nevø Tremenning Firmenning Fader`n (Far ) Moder`n Farfar Mormor Bestefar Bestemor Anonymkode: 9dc3e...ec0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvilke navn nyttes på slekta der du bor når du / dere snakker om slekta ? De voksne barna Kusine Tante Onkler Fetter Søskenbarn Niese Nevø Tremenning Firmenning Fader`n (Far ) Moder`n Farfar Mormor Bestefar Bestemor Anonymkode: 9dc3e...ec0 https://www.forskning.no/partner-sprak-hogskulen-pa-vestlandet/forskar-vil-ha-meir-dialekt-i-norskopplaeringa/317580 Det er viktig å ta for seg kva ting heiter på den lokale dialekta frå starten. Er det lov å skrive på dialekt? No er det lov å skrive begge delar overalt, ifølgje ordlista. Den pedagogiske metodikken om å ta utgangspunkt i dialekten når ein skal skrive nynorsk, har rett nok vore omstridd. Kritikarar har peikt på at eit skriftsystem er ein autonom storleik som føreset fastheit og stabilitet over tid for å kunne lærast. Anonymkode: 9dc3e...ec0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvilke navn nyttes på slekta der du bor når du / dere snakker om slekta ? De voksne barna Kusine Tante Onkler Fetter Søskenbarn Niese Nevø Tremenning Firmenning Fader`n (Far ) Moder`n Farfar Mormor Bestefar Bestemor Anonymkode: 9dc3e...ec0 Bruker de du nevner, unntatt fader og moder. Mamma og pappa. Jeg har ikke bestemor og bestefar, men enkelte venner har. Mine barnebarn sier også bare farmor/mormor. Anonymkode: 39146...43c
SPOCA Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Jeg sier mamma og pappa, samboer sier mor og far. Han kaller sine besteforeldre mormor og morfar, jeg sier bestefar/farmor/farfar. Ellers er det ikke noen forskjell på de over.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 Her brukes søskenbarn. Fetter og kusiner er ikke i bruk. Sier også onkelunge (onkelonge) og tantonge, ikke nevø/niese. Besta&besten (om far sine foreldre) + mormor&morfar er det vanligste på besteforeldre. Farmor og farfar kan brukes, bestemor og bestefar er sjeldent. Anonymkode: 8e7ed...4ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå