AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Jeg og samboer bestilte nylig ferie sammen med svigerfamilien til Hellas i sommerferien, et par dager før jeg fant jeg ut at jeg var gravid (uplanlagt). Ferien vil være ca en måned før termin, så det er uaktuelt for meg å reise. Saken er at vi allerde har en baby på 9 måneder, som vil være ca 16 måneder på denne ferien. Tenker dere det er greit at pappaen tar med babyen på ferie, eller vil det være for lenge å være en uke borte fra mor når den er så liten? For ordens skyld, jeg har sagt til samboer at det er helt i orden for meg om han drar, og at baby gjerne kan være hjemme hos meg. Han vil helst ha med babyen om han skal dra, ellers vil han være hjemme med oss. Dette er mitt første barn, og jeg kjenner at jeg synes det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen som er såpass langt fram i tid, men vi bør avklare det snart slik at vi evt kan avbestille vår del av reisen. Som nevnt er dette en tur med svigerfamilien, så babyen vil ha mange omsorgspersoner han kjenner rundt seg hele uka, bare ikke mor. Vi har nesten sluttet å amme allerede, så det blir ikke en problemstilling. Det vil være babyen første fly- og utenlandstur. Jeg føler det hadde vært lettere om JEG reiste en uke på ferie og baby var hjemme med far i trygge og vanlige omgivelser, men der er ikke sikkert det hadde vært noe særlig annerledes for babyen sin del. Tanker?? Anonymkode: 21125...209 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Hva pokker skal en baby på ferie? Husker ikke noe. Må lide seg gjennom trykkforskjeller på fly. Irriterer med passasjerer. Vent til de er rundt 3år før dere tar de på ferie. Anonymkode: d7b5f...c82 22 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Tenker det bør gå helt fint baby er med far som er trygg omsorgsperson. Anonymkode: 9d4c3...9b6 18 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Mange barn lever uten en mor, så en nesten 2 åring vil sikkert overleve en uke i syden med far og besteforeldre. Anonymkode: 76d63...9f9 12
odipodis Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva pokker skal en baby på ferie? Husker ikke noe. Må lide seg gjennom trykkforskjeller på fly. Irriterer med passasjerer. Vent til de er rundt 3år før dere tar de på ferie. Anonymkode: d7b5f...c82 TS her. Forsåvidt enig i det, men akkurat nå var det slik at en i svigerfamilien fyller år og ville ha med storfamilien på ferie. Vi hadde nok ikke dratt på utenlandstur på noen år ellers.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Det er helt uproblematisk, la far og barn reise. Anonymkode: a400d...041 13 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 Jeg synes det er for lenge å plutselig være uten ene omsorgspersonen sin når det ikke er nødvendig. Her var far borte 5 dager rundt samme alder og det reagerte barnet på selv om jeg er primær omsorgsperson og han hadde vært borte 3 dager noen ganger før det. Jeg personlig hadde ikke klart å slappe av hjemme om min var på ferie uten meg så lenge som 16 mnd gammel. Men det er jo meg da, folk er forskjellige der. Da min var 16 mnd ammet jeg også fremdeles i søvn og hadde nettopp avsluttet nattamming.. Mange ammer jo fremdeles på dag og/eller natt da også. Tenker du at du og far er helt likestilte omsorgspersoner som baby er helt likt knyttet til? Eller har du vært primær omsorgsperson? Eller er det far som har hatt mest permisjon og er mest knyttet til baby? Det er ikke anbefalt av psykologer å være mer enn et par netter borte fra barn på 1-2 år. Anonymkode: 3b6ba...2ef 15 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Mange barn lever uten en mor, så en nesten 2 åring vil sikkert overleve en uke i syden med far og besteforeldre. Anonymkode: 76d63...9f9 Det er forskjell på å leve uten en mor og at mor som vanligvis er der hver dag og har vært der for det meste hver dag hele barnets liv plutselig er borte i over en uke. Anonymkode: 3b6ba...2ef 17 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er for lenge å plutselig være uten ene omsorgspersonen sin når det ikke er nødvendig. Her var far borte 5 dager rundt samme alder og det reagerte barnet på selv om jeg er primær omsorgsperson og han hadde vært borte 3 dager noen ganger før det. Jeg personlig hadde ikke klart å slappe av hjemme om min var på ferie uten meg så lenge som 16 mnd gammel. Men det er jo meg da, folk er forskjellige der. Da min var 16 mnd ammet jeg også fremdeles i søvn og hadde nettopp avsluttet nattamming.. Mange ammer jo fremdeles på dag og/eller natt da også. Tenker du at du og far er helt likestilte omsorgspersoner som baby er helt likt knyttet til? Eller har du vært primær omsorgsperson? Eller er det far som har hatt mest permisjon og er mest knyttet til baby? Det er ikke anbefalt av psykologer å være mer enn et par netter borte fra barn på 1-2 år. Anonymkode: 3b6ba...2ef Jeg er også litt urolig for at jeg skal gå rundt og bekymre meg hele uka.. Men det er jo først og fremst et problem for meg, viktigst at babyen har det bra. Vil si vi er ganske likestilte egentlig. Fra baby var ca 4 mnd har vi jobbet noen dager i uka hver. Så far har vært mye til stede, og vil ikke si baby er typisk mammadalt. Han spiser, sover og koser seg like godt sammen med far som med meg. Anonymkode: 21125...209 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 Barnet(!) kan fint dra på ferie med en forelder i en sånn situasjon som du beskriver! Men jeg hadde vært mer bekymret for at du går i fødsel mens de er på ferie… Anonymkode: dda26...c25 18 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 Hvor lenge har du vært fra baby fra før? Jeg bare tenker at hvis det har gått fint med en helg/ tre dager før, så går det gjerne greit nå også. Men hvis du ikke har prøvd det en gang...så tenker jeg at du skal ta deg en helg først.. Anonymkode: 93f65...07d
Ulrikke Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 For barnet sin del tenker jeg at han helt fint kan reise på ferie med pappa og besteforeldre ut fra hvordan du beskriver forholdene! Men ha noen i backup for deg hvis det skulle bli for tidlig fødsel eller (forhåpentligvis ikke!) komplikasjoner på slutten! 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 Jeg hadde ikke ønsket det nei. Anonymkode: 46411...87c 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 Det spørs litt på flere faktorer. Vår lille er 16 mnd nå og det hadde vært totalt uaktuelt av flere grunner, bl.a amming, men det er jo ikke relevant i din situasjon. En annen faktor er fars forhold til barnet. Her har far vært totalt fraværende fra dag 1. For barnet er han en morsom mann som leker litt med han en sjelden gang, men ingen omsorgsperson. Jeg hadde overhodet ikke stolt på at barnet hadde hatt det emosjonelt godt en hel uke uten meg på nåværende tidspunkt. Han er dessuten veldig tydelig på at det er mamma han vil ha. Strekker seg etter meg så fort pappa prøver å ta i han. Nå regner jeg jo kanskje med at pappa til ditt barn har tatt rollen sin hakket mer seriøst, men har likevel inntrykk av at så små barn fremdeles er svært opptatt av mor og ser mor som hovedomsorgsperson. Anonymkode: 061f6...616 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 En på 16 måneder er ikke en baby lenger, men et barn. Jeg tenker det er fullstendig uproblematisk. Anonymkode: 61cce...a84 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 Men hvorfor? Anonymkode: 61a06...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva pokker skal en baby på ferie? Husker ikke noe. Må lide seg gjennom trykkforskjeller på fly. Irriterer med passasjerer. Vent til de er rundt 3år før dere tar de på ferie. Anonymkode: d7b5f...c82 Herregud Anonymkode: 7bf61...0db 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 Tenker det går fint så kan du slappe av hjemmr Anonymkode: 7bf61...0db 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 Hverken baby eller far vil få noe særlig utbytte av denne sydenferien pga varmen og alle hensyn far må ta ovenfor barnet sitt i motsetning til resten av familiens aktiviteter. Barnet har det bedre hjemme. Vent til det blir litt større Anonymkode: 4f1ca...477 7 2
KraKriAm Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Ja, tenker det går fint, far er jo like nær tilknytningsperson som mor, slik ts beskriver og svigerfamilien har også nær kontakt. Det er samme situasjon vi hadde da ungene var små, de var like nære far som med meg og besteforeldre og søsken på begge sider kjente de svært godt fra start, masse besøk og barnevakt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå