AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 For litt over 1 år siden begynte det en ung mann på arbeidsplassen min. Han har gått på kontrakt, og gjort en veldig god jobb. For tre mnd. siden begynte det en ung jente her også, siden vi sliter med bemanningen. Nå har vi fått beskjed om at mannen skal være tilkallingsvakt, mens den unge jenta har fått fornyet kontrakt. Er flere som reagerer på dette, og jeg tok det opp med sjefen. Fikk beskjed om at "slik var det bare". Jenta er i slekt med sjefen, men usikker om det er det som er grunnen da.. Trodde det var klare regler for slikt, men det er kanskje bedriften som bestemmer til syvende og sist? Anonymkode: 0c50c...083
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Umulig å forstå hva du mener med " gått på kontrakt"? Alle som har en jobb skal ha en kontrakt og forholde seg til. Om det du mener er at mannen har gått i et engasjement også har det startet noen andre i et annet engasjement etter dette igjen, hvorpå kun en av de har fått forlenget engasjementet eller blitt tilbudt fast stilling så er det helt normalt ja. Sjefen er ikke pliktig til å forlenge noens engasjement ( foruten hvis det er snakk om 3 år osv), og kan fritt velge hvem de har behov for. Kontakten mannen i dette tilfellet må forholde seg til blir det han skrev under på i forbindelse med inngåelse av engasjement. Altså hvis den sier at arbeidsforholdet varer i xx mnd, la oss si 31.12.2023 så er han i utgangspunktet arbeidsløs 1.1.2024 om han ikke har fått seg annet arbeid eller skrevet ny kontrakt. Anonymkode: fb464...183
Blueberrymuffin Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Du sier ikke hvordan jobb det er snakk om, er det tilfeldigvis butikkmedarbeider? Dessverre er det veldig mye familie, bekjente og relasjoner som veier tyngre enn arbeidserfaring og innsats når det kommer til slike type jobber. Når jeg var yngre og var på intervju for diverse butikkmedarbeider jobber, var det overraskende mange spørsmål om nettverk, hvilke vennekrets, og spørsmål som hadde null med arbeidserfaring og kvaliter å gjøre. Dette opplevde jeg som normalen. Typisk intervjusituasjon jeg kunne oppleve var «Kjenner du Oda eller Vetle?» svarte jeg nei fortsatt det videre til nye navn «Hva med Marie eller Mari, hvilket kull vokste du opp med», «Åja, du er det kullet ja, det passer ikke så bra, men du er vel ikke i familie med Berg, eller vet hvem Arne er?» Og slik fortsatte flere av intervjuene. Hvorvidt jeg hadde arbeidserfaring, var pålitelig, hyggelig med kunder, god arbeidsmoral, det var det overraskende få som spurte om. (Alle navnene er er fiktive, ment som eksempel). Så for å svare på spørsmålet kort,ja det er helt vanlig, dersom det er den type jobb jeg tror det er. Kan godt være sånn i andre yrker og, sier ikke det. Men jeg vet at i butikkmedarbeider yrker er dessverre trynefaktor og hvem du kjenner det som veier tyngst.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Det er i helsevesenet. Han har hatt kontrakt på 3 mnd. som de da har fornyet kontinuerlig. Rart at de kan gjøre det slik. HI Anonymkode: 0c50c...083
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Umulig å forstå hva du mener med " gått på kontrakt"? Alle som har en jobb skal ha en kontrakt og forholde seg til. Om det du mener er at mannen har gått i et engasjement også har det startet noen andre i et annet engasjement etter dette igjen, hvorpå kun en av de har fått forlenget engasjementet eller blitt tilbudt fast stilling så er det helt normalt ja. Sjefen er ikke pliktig til å forlenge noens engasjement ( foruten hvis det er snakk om 3 år osv), og kan fritt velge hvem de har behov for. Kontakten mannen i dette tilfellet må forholde seg til blir det han skrev under på i forbindelse med inngåelse av engasjement. Altså hvis den sier at arbeidsforholdet varer i xx mnd, la oss si 31.12.2023 så er han i utgangspunktet arbeidsløs 1.1.2024 om han ikke har fått seg annet arbeid eller skrevet ny kontrakt. Anonymkode: fb464...183 Er vel ikke ikke det jeg lurte på. Var vel heller om det ikke er regler og ansiennitet å ta hensyn til i slike tilfeller. Anonymkode: 0c50c...083
enda1anonymbruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Han har vel i utgangspunktet fortrinnsrett til fast/utvidet stilling fremforbi nyansettelse ja. Hvor stor stillingsprisent har han jobbet vet du det?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 enda1anonymbruker skrev (5 minutter siden): Han har vel i utgangspunktet fortrinnsrett til fast/utvidet stilling fremforbi nyansettelse ja. Hvor stor stillingsprisent har han jobbet vet du det? De har begge jobbet 100% Anonymkode: 0c50c...083
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er i helsevesenet. Han har hatt kontrakt på 3 mnd. som de da har fornyet kontinuerlig. Rart at de kan gjøre det slik. HI Anonymkode: 0c50c...083 Men hva er kontakten? Et vikariat? Et engasjement? På bakgrunn av hva? Har de like kvalifikasjoner? Satt til å gjøre lik jobb osv? Nei det er ikke rart de kan gjøre det slik, det er loven og det skal være drøftet med tillitsvalgte. Om du har spørsmål så ville jeg i første omgang forhørt meg med tillitsvalgt som kjenner til hva dette dreier seg om. Du kan lese mere om lovene på ; https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-9/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/ Anonymkode: fb464...183
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva er kontakten? Et vikariat? Et engasjement? På bakgrunn av hva? Har de like kvalifikasjoner? Satt til å gjøre lik jobb osv? Nei det er ikke rart de kan gjøre det slik, det er loven og det skal være drøftet med tillitsvalgte. Om du har spørsmål så ville jeg i første omgang forhørt meg med tillitsvalgt som kjenner til hva dette dreier seg om. Du kan lese mere om lovene på ; https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-9/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/ Anonymkode: fb464...183 Like kvalifikasjoner. De har begge vert inne for folk som er sykemeldt. Ingen av de er forresten kommet tilbake. Anonymkode: 0c50c...083
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Like kvalifikasjoner. De har begge vert inne for folk som er sykemeldt. Ingen av de er forresten kommet tilbake. Anonymkode: 0c50c...083 Fortrinnsrett gjelder ikke vikariat iht lov. Videre så kan det jo ha vært ledig stilling utlyst som hun har søkt på men han ikke osv.. uansett så utelates så mye informasjon her at det er umulig å gi konkrete svar. Anonymkode: fb464...183
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fortrinnsrett gjelder ikke vikariat iht lov. Videre så kan det jo ha vært ledig stilling utlyst som hun har søkt på men han ikke osv.. uansett så utelates så mye informasjon her at det er umulig å gi konkrete svar. Anonymkode: fb464...183 Nei, er ikke stillinger som er utlyst. Anonymkode: 0c50c...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå