Gå til innhold

Dumt spørsmål om aksjer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har såvidt begynt å kjøpe aksjer og har et dumt spørsmål 🙈😬 Noen av aksjene har sunket i verdi slik at det står minus og et rødt tall bak. Jeg kan vel ikke tape mer enn jeg har kjøpt for? Hvis jeg kjøpte en aksje for 100 kr som havner på 50 kr i minus, men jeg aldri selger aksjen igjen så har jeg kun tapt 100, ikke 150?

Er bare småpenger jeg handler med altså, så ingen fare her. Og har tjent 10% på den mnd jeg har holdt på. Men ser at mange av aksjene mine har gått i minus nå de siste dagene. 

Hvor mange % bør kontoen være på? Av penger som er i bruk. Er på 67% nå og tallet er oransje. Hva betyr dette egentlig?

Anonymkode: 5de43...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss si du har kjøpt en aksje for 100kr. Da eier du den aksjen. Verdien som står der er hva andre er villig til å betale deg for å kjøpe den av deg akkurat i øyeblikket. Du kan ikke tape mer enn at aksjen blir verdt 0, dvs hvis ingen gidder å kjøpe den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du investerer i aksjer så kan du tape alt, men du kan ikke tape mer enn du har kjøpt for :) 

Det er urealisert det prisforslaget du ser, så i dette tilfelle har du altså tapt hvis du solgte for mindre enn du kjøpte for.

Endret av Gjest5656
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dine første erfaringer med aksjer. Det er mye læring og det kan være gøy og nyttig. Det finnes ingen dumme spørsmål egentlig. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Noen av aksjene har sunket i verdi slik at det står minus og et rødt tall bak. Jeg kan vel ikke tape mer enn jeg har kjøpt for?

Aksjer svinger i verdi. Markedet priser fremtiden, både langsiktig og kortsiktig, hver eneste dag. 

Det magiske ordet du må lære deg er realisering. Har du realisert en aksje, så gjør du den om til kontanter, dvs. salg. Før du realiserer, så har du verken positiv eller negativ avkastning. Det vil si verken vunnet eller tapt, i teorien.

Banken hjelper deg med å forstå dagens markedet. De viser hvilken konsekvens en potensiell realisering kan ha. De viser deg kursen til aksjen i dag. 

En aksje kan falle helt på 0 og bli verdiløse. Da er pengene du betalte for aksjen borte når du realiserer 0. Du ender ikke opp i en negativ verdi der du må putte inn mer. Da hadde du jo betalt en annen for å motta aksjen din. 

---

Å kjøpe en aksje betyr mye jobb. Du burde forstå hva du kjøper. Det betyr du burde sette deg inn på bedriftens strategi, fremtidsplaner og regnskap. Du burde også forstå bransjen og konkurrerende bedrifter. Hvorfor mener du da at den gitte bedriften har et fortrinn? Det er heller ikke nok å sette seg inn i alt dette en gang. Du burde følge med hver dag, fordi situasjonen kan endre seg og da ønsker du å få med deg det rette tidspunktet for å enten kjøpe mer eller realisere.

Du burde ikke bare kjøpe en aksje. Det er viktig å spre risikoen. Ideelt burde du vurdere gode 40 titler fra forskjellige regioner og bransjer. En slik portefølje har en god sjanse på å vinne på sikt. Men det er mye jobb å følge med på alle de.

Til slutt, pass litt på kostnadene dine. Mye handel betyr også mye kurtasje. Det ødelegger din avkastning. Mange nye investorer glemmer det fort.

---

En enkel men også kjedelig løsning er en aksjefond. Her trenger en kun å følge med på f.eks. en bransje men dog ikke på enkelte titler. Det er litt lettere å øke spredningen på. De bransjefondene er også omsatt på børs, kalles ETF, og kan kjøpes og selges som en vanlig aksje.

Prøv deg gjerne her først før du går mye på enkelte tittel. Men pass på kostnadene her også. 

---

Enda mer kjedelig er en global indeksfond, enten via bankprodukt eller som ETF. Her har du ett produkt som sprer godt og har lave kostnader.

Du kan vurdere en slik som del av din kjerneporteføljen. Og så kjøper du enkelte tittel i tillegg.

Håper det var nyttig.

Schnuhu

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det som om du kjøper en jakke som du legger ut på Finn.no. Når du kjøper jakken i butikken kostet den 500 kr. Da har du brukt (tapt) 500 kr.

Men så er du heldig og får solgt jakken. Om du selger den for 400 kr, så har du tapt 100 kr fordi du betalte 500 kr for jakken.

Men hvis du selger jakken for 600 kr så har du tjent 100 kr.  

Det er det samme med aksjer. Hvis du kjøper aksjer for 500 kr, men selger dem for 400 kr så har du altså tapt 100 kr. Men om du selger aksjene for 600 kr så har du tjent 100 kr.

Om du kjøper aksjer men aldri selger dem så har du uansett bare tapt de kronene du brukte på å kjøpe dem (så lenge du ikke låner penger for å kjøpe aksjene). 

Anonymkode: 5db45...c16

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...