Gå til innhold

baby 8 mnd., og nå gravid igjwn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg trenger noen gode råd, eller kanskje bare lufte ut litt. Jeg har en baby på 8 mnd., og er ferdig med min del av foreldrepermisjonen nå. Skal starte i ny jobb etter nyttår. Fant ut i går at jeg er gravid igjen, men klarer ikke å huske når siste mens var. Vet med andre ord ikke hvor langt jeg er på vei. 

Jeg syns dette er kjempe kleint med tanke på jobb. Jeg har allerede måtte snakke med de om ammefri og orker ikke tanken på å måtte ta fri for legetime etc. Jeg har ringt legekontoret idag for å få tatt en blodprøve slik at jeg finner ut hvor lang på vei jeg er. De hadde ikke noe ledig før slutten av januar, og ingenting mot slutten av arbeidsdagen - dvs jeg må gå i arbeidstiden min. Syns også det er rart at jeg ikke kan bli prioritert da jeg potensielt kan være ganske langt på vei..

Hva tenker dere? Noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: 8b1b7...f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok til gynekolog for å se hvor langt du er på vei..en hgc prøve vil bare gi indikasjoner på nivå 

Skrevet

Finnes det ikke graviditetstest som kan vise hvor langt man er på vei? Eller er de ikke pålitelige? 🤔

Anonymkode: f9634...4cb

Skrevet

Kan du ta privat ultralyd? Vil nok ikke vise bankende hjerte før tidligst uke 6, men da får du i hvert fall potensielt utelukket at du ikke er flere uker på vei. Er det HCG-prøve du får tatt på legekontoret er denne veldig individuell, jeg hadde f.eks skyhøy hcg som tilsa at embryoet skulle være flere uker enn det var (ul og menstermin bekreftet at jeg var et par uker kortere på vei).

Anonymkode: 53835...f9d

Skrevet

på den positive siden; dere er åpenbart et par som har et velfungerende sexliv selv med en liten baby 

Anonymkode: 500f9...d66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes det ikke graviditetstest som kan vise hvor langt man er på vei? Eller er de ikke pålitelige? 🤔

Nei dessverre 

Skrevet

Bestill en privat ultralyd, mange steder tilbyr timer på ettermiddag og kveld. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Jeg trenger noen gode råd, eller kanskje bare lufte ut litt. Jeg har en baby på 8 mnd., og er ferdig med min del av foreldrepermisjonen nå. Skal starte i ny jobb etter nyttår. Fant ut i går at jeg er gravid igjen, men klarer ikke å huske når siste mens var. Vet med andre ord ikke hvor langt jeg er på vei. 

Jeg syns dette er kjempe kleint med tanke på jobb. Jeg har allerede måtte snakke med de om ammefri og orker ikke tanken på å måtte ta fri for legetime etc. Jeg har ringt legekontoret idag for å få tatt en blodprøve slik at jeg finner ut hvor lang på vei jeg er. De hadde ikke noe ledig før slutten av januar, og ingenting mot slutten av arbeidsdagen - dvs jeg må gå i arbeidstiden min. Syns også det er rart at jeg ikke kan bli prioritert da jeg potensielt kan være ganske langt på vei..

Hva tenker dere? Noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: 8b1b7...f04

Hvorfor er det kleint med tanke på jobb? Dette skjer oftere enn du tror :) Det ordner seg, uansett hvilken vei det går og hva dere velger. Når hadde dere sex? Ta privat time og sjekk det ut; da kan du ta ultralyd også. 

Anonymkode: 8325b...a56

Skrevet

Jeg ble gravid da nr 1 var 8 mmd, fant ut da baby var 9 mnd. Hadde fått jobbtilbud uka før, men takket nei, så var ikke helt lik situasjon da. Rakk å jobbe i 4 måneder før jeg gikk ut i ny permisjon så litt dårlig samvittighet for kollegaer, men sånn er det en liten periode i livet. 

Travelt med barn med 18 mnders mellomrom, men gått fint i de 10 årene i etterkant. 

Anonymkode: 744ac...c7c

• Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det funker bare veldig tidlig i graviditeten. De viser uker etter sannsynlig befruktning (basert på hcg-nivå) men kategoriene er 1-2, 2-3, og 3+ uker. Så om TS er i uke 5 eller mer (altså 3+ uker etter eggløsning) så er det alt testen forteller. 

Når det er sagt, så er det ingen dum idé. Det kan i alle fall gi en indikasjon på om TS er akkurat blitt gravid eller litt lenger på vei. Og om det siste, så trenger du ultralyd for å fastsette svangerskapslengde, blodprøve er alt for unøyaktig da hcg-nivå varierer mye. Fastlegen burde henvise deg, da det er viktig å vite hvor langt du er på vei for å få OUL osv på riktig tidspunkt. Lykke til, og gratulerer! 

Anonymkode: 35942...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...