AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Har en toåring som sover dårlig. Det er flere oppvåkningen i løpet av en natt og dagene starter som regel kl.5, eller tidligere. Barnet får 9-10 timer søvn i løpet av natten, og jeg sover minimalt pga at jeg blir vekket mange ganger. Har prøvd alt jeg kan tenke for å bedre søvnen. Mindre søvn på dagtid, mer døvn på dagtid, tidligere leggetidspunkt om kvelden, senere leggetidspunkt. Barnet spiser før det legger seg og vi er ute hver ettermiddag. Det eneste som har fungert så langt er om formiddagsluren legges til kl 11-11.15 og at jeg legger barnet kl. 18.30 om kvelden. Da sover hun til 5.30 om morgenen og får 11 timer søvn. Våkner også færre ganger om natten. Sover hun senere på dagen og legges senere så er det samme runden med flere oppvåkningen og opp kl 4.30-5. Problemet er at barnehagen pleier å legge barna fra 11.30-12. Og jeg ønsker at de skal legge min 11-11.15. Skjønner at de har rutiner i barnehagen og at de ikke kan spesialtilpasse for hvert barn, men det er ikke heller slik at hvert barn sliter med søvnen slik som min. Er det innenfor å spørre om de kan legge min tidligere enn de andre? Jeg er så utslitt nå av flere måneder med for lite søvn at det begynner å gå mot sykemelding om ting ikke blir bedre. Anonymkode: ef725...c45
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Er dere ute hver ettermiddag til tross for barnehage på dagen? Barnet blir nesten garantert overtrøtt da og det påvirker søvnen. Med all den utprøvingen av diverse leggerutiner så blir barnet fort forvirret. Jeg ville latt barnehagen legge til normal tid der og heller justert resten hjemmefra. Mye som må tilrettelegges rundt. Lunsj må gis før søvn, evt etter. En voksen må ut av avd for å legge barnet og være sovevakt. Jeg ville også sørget for å hatt samme rutine hver dag hjemme. Rolig lek-middag-rolig lek-kveldsmat-bad/tannpuss/pysj-bok/sang på sengen. Legg 1830 slik du foretrekker per nå. Alternativt bare middag dersom barnet ikke orker kveldsmat, med mindre barnet er underernært, spiser veldig lite til hvert måltid. Samme rutine over tid vil fort vise seg å være nyttig. Anonymkode: 01588...a38 7
Sofakona Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Da er der jo sjansen at ditt barn ikke får spist lunsj...og at det krever det en ansatt blir borte for å skifte og legge ditt barn...og rundt 11 er da første pauser begynner. Vi har en på 5 år som har holdt på slik ditt barn i 5 år...og vi tilpasset aldri 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Ja, be om et møte med pedleder og legg frem saklige argumenter for hvorfor barnet ditt trenger å legge seg tidligere. Hadde det vært at barnet måtte legge seg kl 10 skjønner jeg at det kunne vært vanskelig for dem, men om barnet legger seg marginalt tidligere og bare kan legges rett ned uten at noen må sitte sammen med det vil jeg tro det bør gå fint å tilpasse. Anonymkode: e9a11...704 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 Sofakona skrev (4 minutter siden): Da er der jo sjansen at ditt barn ikke får spist lunsj...og at det krever det en ansatt blir borte for å skifte og legge ditt barn...og rundt 11 er da første pauser begynner. Vi har en på 5 år som har holdt på slik ditt barn i 5 år...og vi tilpasset aldri Hos oss begynner pauser klokka 12, så det vil vel variere fra sted til sted. Der jeg jobber hadde det ikke vært noe problem å legge et barn 15 min før de andre. Spør ped leder du ts, de vil helt sikkert tilrettelegge for det. Anonymkode: de790...13b 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Jeg synes barnehagen bør tilrettelegge så fremt de har mulighet til det. Men tror du det virkelig har all verden å bety om hun blir lagt til dupp 11.30 isteden for 11.15? Skjønner at det er forskjell på kl.11 og kl.12, men min erfaring med en som sov veldig dårlig var at alle tiltak vi prøvde hadde minimalt å si på resultatet. Fra to års alder ble det gradvis bedre, men han var alltid grytidlig oppe, okke som. Nå er han ni år, og sover stort sett bra, men innimellom er han plutselig våken en time midt på natta eller står opp klokka 04.30… Anonymkode: 34a39...990 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dere ute hver ettermiddag til tross for barnehage på dagen? Barnet blir nesten garantert overtrøtt da og det påvirker søvnen. Med all den utprøvingen av diverse leggerutiner så blir barnet fort forvirret. Jeg ville latt barnehagen legge til normal tid der og heller justert resten hjemmefra. Mye som må tilrettelegges rundt. Lunsj må gis før søvn, evt etter. En voksen må ut av avd for å legge barnet og være sovevakt. Jeg ville også sørget for å hatt samme rutine hver dag hjemme. Rolig lek-middag-rolig lek-kveldsmat-bad/tannpuss/pysj-bok/sang på sengen. Legg 1830 slik du foretrekker per nå. Alternativt bare middag dersom barnet ikke orker kveldsmat, med mindre barnet er underernært, spiser veldig lite til hvert måltid. Samme rutine over tid vil fort vise seg å være nyttig. Anonymkode: 01588...a38 Har et barn som er veldig aktivt, når jeg henter i barnehagen har de vært ute kl 10-11 og jeg tenker at barnet har godt av litt frisk luft på ettermiddagen og. Roer ned med innelek når vi kommer hjem, og så bok og kveldsmat før legging. Har holdt på leggetidspunktet lenge nå (kl 19) men altså funnet ut at en halvtime tidligere fungerer om barnet er trøtt nok. Tenker at om jeg ikke ksn spørre barnehagen så får jeg prøve å kutte ned på dagsøvnen og se om jeg finner noe som gjør at barnet er trøtt nok kl 18 30. Ts Anonymkode: ef725...c45 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes barnehagen bør tilrettelegge så fremt de har mulighet til det. Men tror du det virkelig har all verden å bety om hun blir lagt til dupp 11.30 isteden for 11.15? Skjønner at det er forskjell på kl.11 og kl.12, men min erfaring med en som sov veldig dårlig var at alle tiltak vi prøvde hadde minimalt å si på resultatet. Fra to års alder ble det gradvis bedre, men han var alltid grytidlig oppe, okke som. Nå er han ni år, og sover stort sett bra, men innimellom er han plutselig våken en time midt på natta eller står opp klokka 04.30… Anonymkode: 34a39...990 Det er ikke sikkert det har så mye å si, blir vel desperat og ser etter et mønster som fungerer. Det som også er et problem er at hun innimellom har netter hvor hun er våken en time eller to og da våkner hun også senere på morgenen, og så er hun ikke trøtt kl 11.30 og legges senere, og så forskyves alt. Burde jeg ha på vekkerklokke om morgenen uansett og så f.eks spørre om de kan legge så tidlig som mulig i barnehagen som fast rutine kl 11.30? Ts Anonymkode: ef725...c45 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hos oss begynner pauser klokka 12, så det vil vel variere fra sted til sted. Der jeg jobber hadde det ikke vært noe problem å legge et barn 15 min før de andre. Spør ped leder du ts, de vil helt sikkert tilrettelegge for det. Anonymkode: de790...13b Takk for svar, jeg tenker at jeg skal be ped.leder om en liten samtale. Har nevnt før at det er problemer med søvn men ikke gått i detalj. Og så si at jeg trenger at de legger så tidlig som mulig, samtidig så skal jeg sørge for å få barnet opp samme tidspunkt hver morgen. Anonymkode: ef725...c45 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke sikkert det har så mye å si, blir vel desperat og ser etter et mønster som fungerer. Det som også er et problem er at hun innimellom har netter hvor hun er våken en time eller to og da våkner hun også senere på morgenen, og så er hun ikke trøtt kl 11.30 og legges senere, og så forskyves alt. Burde jeg ha på vekkerklokke om morgenen uansett og så f.eks spørre om de kan legge så tidlig som mulig i barnehagen som fast rutine kl 11.30? Ts Anonymkode: ef725...c45 Jeg kan ikke se for meg at et kvarter har så mye å si. Jeg forstår du vil finne et mønster. Er de ikke ute på ettermiddagen? Du nevner de er ute 10-11. Anonymkode: c1e70...43e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke sikkert det har så mye å si, blir vel desperat og ser etter et mønster som fungerer. Det som også er et problem er at hun innimellom har netter hvor hun er våken en time eller to og da våkner hun også senere på morgenen, og så er hun ikke trøtt kl 11.30 og legges senere, og så forskyves alt. Burde jeg ha på vekkerklokke om morgenen uansett og så f.eks spørre om de kan legge så tidlig som mulig i barnehagen som fast rutine kl 11.30? Ts Anonymkode: ef725...c45 Bare til dette med vekkerklokke først, jeg tenker det er verdt et forsøk siden tid på dagsøvnen påvirker barnet så veldig. Da er det kanskje sensitivt for alle endringer i døgnrytme, og strever med å stille seg om? Om det blir 9-10 timer til sammen om natten, er det ikke nødvendigvis lite søvn sammenlagt for barnet. Vår yngste sov typisk 9 timer om natten (våknet også kl 5 😴), og sov to timer i barnehagen da hun var to. Men vi ble ikke holdt våken av oppvåkninger på natten, det høres veldig slitsomt ut for deg. Det er ikke sikkert det er aktuelt, eller hjelper for deres del. Men vi tok vår yngste inn i vår seng første gang hun våknet på natten, og da sov hun godt videre der. Hun våknet nok, men det merket vi lite til. Vi sov godt slik, fremfor å løpe frem og tilbake mellom rommene, men igjen for andre er det av ulike årsaker uaktuelt å gjøre det slik. Og til det med tilpasning i barnehagen, spør dem Der jeg jobber, spiser vi kl. 11, og det er i utgangspunktet et ganske vrien tidspunkt at én blir opptatt med å legge ett barn. Ditt barn må jo også få mat. Og å spise tidligere går utover utetiden, og eventuelle aktiviteter. Men det er ikke sånn at det er helt umulig heller, hvis det virkelig er et behov og virkelig viser seg å hjelpe. Det har f.eks. skjedd at vi har gitt veldig trøtte barn mat tidligere, og lagt de på madrass inne i rommet hvor vi spiser, så det har sovnet mens vi andre har sittet ved lunsjen. Det kan gå om barnet er trøtt på tidspunktet, gjerne vil legge seg og sovner uten å trenge mye støtte fra de ansatte. Men alt dette er detaljer som de må se på i deres barnehage, rutiner og tider for mat og soving, og muligheter for å tilpasse vil variere. Anonymkode: aebf2...944
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 Sjekket mellomørene til barnet? Da vår gutt fikk dren i ørene begynte han plutselig å sove igjen Anonymkode: 3c9b0...944
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sjekket mellomørene til barnet? Da vår gutt fikk dren i ørene begynte han plutselig å sove igjen Anonymkode: 3c9b0...944 Har vært hos legen flere ganger i forbindelse med ørebetennelse men legen sier at det ikke er mellomøret pga at hun ikke har sterke nok smerter. Og så hører hun veldig godt, språket er bra etc. Ts Anonymkode: ef725...c45
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bare til dette med vekkerklokke først, jeg tenker det er verdt et forsøk siden tid på dagsøvnen påvirker barnet så veldig. Da er det kanskje sensitivt for alle endringer i døgnrytme, og strever med å stille seg om? Om det blir 9-10 timer til sammen om natten, er det ikke nødvendigvis lite søvn sammenlagt for barnet. Vår yngste sov typisk 9 timer om natten (våknet også kl 5 😴), og sov to timer i barnehagen da hun var to. Men vi ble ikke holdt våken av oppvåkninger på natten, det høres veldig slitsomt ut for deg. Det er ikke sikkert det er aktuelt, eller hjelper for deres del. Men vi tok vår yngste inn i vår seng første gang hun våknet på natten, og da sov hun godt videre der. Hun våknet nok, men det merket vi lite til. Vi sov godt slik, fremfor å løpe frem og tilbake mellom rommene, men igjen for andre er det av ulike årsaker uaktuelt å gjøre det slik. Og til det med tilpasning i barnehagen, spør dem Der jeg jobber, spiser vi kl. 11, og det er i utgangspunktet et ganske vrien tidspunkt at én blir opptatt med å legge ett barn. Ditt barn må jo også få mat. Og å spise tidligere går utover utetiden, og eventuelle aktiviteter. Men det er ikke sånn at det er helt umulig heller, hvis det virkelig er et behov og virkelig viser seg å hjelpe. Det har f.eks. skjedd at vi har gitt veldig trøtte barn mat tidligere, og lagt de på madrass inne i rommet hvor vi spiser, så det har sovnet mens vi andre har sittet ved lunsjen. Det kan gå om barnet er trøtt på tidspunktet, gjerne vil legge seg og sovner uten å trenge mye støtte fra de ansatte. Men alt dette er detaljer som de må se på i deres barnehage, rutiner og tider for mat og soving, og muligheter for å tilpasse vil variere. Anonymkode: aebf2...944 Takk for utfyllende svar. Tar henne inn i sengen til oss når hun har oppvåkning i 3-4tiden og da sover hun litt til. Men tar jeg inn tidligere blir det bare krøll og hun finner ikke roen. Det høres ut som en god plan med fast legging kl 18.30 og opp kl 5.30-5.45 hver dag uansett. Og så be barnehagen om å legge fast til kl 11.30 ikke kl 12. Og heller prøve meg frem med lengden på hvilen på dagtid. Skal gi det et forsøk over tid:) Ts Anonymkode: ef725...c45 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for utfyllende svar. Tar henne inn i sengen til oss når hun har oppvåkning i 3-4tiden og da sover hun litt til. Men tar jeg inn tidligere blir det bare krøll og hun finner ikke roen. Det høres ut som en god plan med fast legging kl 18.30 og opp kl 5.30-5.45 hver dag uansett. Og så be barnehagen om å legge fast til kl 11.30 ikke kl 12. Og heller prøve meg frem med lengden på hvilen på dagtid. Skal gi det et forsøk over tid:) Ts Anonymkode: ef725...c45 Lykke til! 11.30 tenker jeg de får til når de får beskjed om at det er viktig for barnets søvn. Mitt beste tips for de tidlige morgenene er god kaffe på termokopp hvis du liker sånt 😅 Og selv disse morgenfulgene vil sove bedre og lengre en dag, det har nettopp skjedd med min lille, hun sov til 7.30 i dag. Anonymkode: aebf2...944 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lykke til! 11.30 tenker jeg de får til når de får beskjed om at det er viktig for barnets søvn. Mitt beste tips for de tidlige morgenene er god kaffe på termokopp hvis du liker sånt 😅 Og selv disse morgenfulgene vil sove bedre og lengre en dag, det har nettopp skjedd med min lille, hun sov til 7.30 i dag. Anonymkode: aebf2...944 Takk for oppmuntrende ord, har fast rutine med kakao hver morgen her det hjelper på😄 Anonymkode: ef725...c45 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 Vi måtte også legge luren tidligere for å få det til å gå med legging/våkning/natt. Før la vi henne i 12-tiden, mens nå legger vi henne slik at hun sovner til kl. 11.00 (hun sover 1t20-40min ca). Da sovner hun mellom 18.30-19.00 på kvelden og sover i ca 12 timer. Sovner hun særlig senere på dagtid blir legging tullete, noe som igjen påvirker morgenen (våkner tidligere) og hun får totalt sett for lite søvn. Hun krever altså mye lenger våkenvindu før legging enn før luren. Hun skal starte i barnehagen i slutten januar (fyller to år i mars btw) og vet de legges 11.30 der. Gruer meg veldig den omveltningen, men håper det går bedre enn forventet. Ser for meg det blir slik du beskriver… Håper dere finner en løsning sammen med barnehagen som gjør at det fungerer for alle parter, ikke minst for barnet ditt!🤞🏻 Anonymkode: 1f59b...f07
Grüner Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en toåring som sover dårlig. Det er flere oppvåkningen i løpet av en natt og dagene starter som regel kl.5, eller tidligere. Barnet får 9-10 timer søvn i løpet av natten, og jeg sover minimalt pga at jeg blir vekket mange ganger. Har prøvd alt jeg kan tenke for å bedre søvnen. Mindre søvn på dagtid, mer døvn på dagtid, tidligere leggetidspunkt om kvelden, senere leggetidspunkt. Barnet spiser før det legger seg og vi er ute hver ettermiddag. Det eneste som har fungert så langt er om formiddagsluren legges til kl 11-11.15 og at jeg legger barnet kl. 18.30 om kvelden. Da sover hun til 5.30 om morgenen og får 11 timer søvn. Våkner også færre ganger om natten. Sover hun senere på dagen og legges senere så er det samme runden med flere oppvåkningen og opp kl 4.30-5. Problemet er at barnehagen pleier å legge barna fra 11.30-12. Og jeg ønsker at de skal legge min 11-11.15. Skjønner at de har rutiner i barnehagen og at de ikke kan spesialtilpasse for hvert barn, men det er ikke heller slik at hvert barn sliter med søvnen slik som min. Er det innenfor å spørre om de kan legge min tidligere enn de andre? Jeg er så utslitt nå av flere måneder med for lite søvn at det begynner å gå mot sykemelding om ting ikke blir bedre. Anonymkode: ef725...c45 Det går nok helt fint 👍. Barnehagen tilrettelegger jo også for små barn som fortsatt sover flere ganger i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 Jeg tenker du kan bare spørre. De vet selv om dette er trøblete for dem eller ikke. I bhg vår vet jeg personalet noen ganger har justert slike ting etter initiativ fra bhg selv. Utsatt leggetid for de som bruker lang tid på å sovne eller lagt unger tidlig som de ser er mer trøtte. Kanskje er det helt uproblematisk. Om de derimot er mer lunkne får du vurdere selv om det er verdt å pushe igjennom. Anonymkode: f6b83...117
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Barnehagen skal samarbeide med hjemmet så dette må du ikke være redd for å be om. Det er gjerne måltid kl 11 men det løser man med at de smører en skive og legger til side til barnet våkner. Det hadde vert 0 problem når jeg var ped leder. Anonymkode: 718fa...186 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå