Gå til innhold

Litt høye b - leukocytter, er det kreft? 😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så det på prøvesvaret. Legen skriver at "prøvene er normale", men det er jo ikke normalt når b - leukocytter har høyere verdi. Noen som har peiling? Er veldig bekymret 😔

Anonymkode: 2a776...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=xj6B2G2Y

Hva er "litt forhøyet"? Har du sett noen tall?

Bruker du medisiner? 

Anonymkode: 18707...077

Bruker ikke medisiner. 

Det står at verdien skal være mellom 5 og 10 og jeg har 10,7 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen ville ikke sagt at prøvene er normale når de ikke er det. Det kan være normalt å være litt over på noe innimellom. Har du feks vært syk i det siste? Mitt råd er å slappe av. Alt i kroppen er ikke innenfor referanseverdiene hele tiden. For at det skal være et spenn betyr det at noen ligger litt høyt og andre lavt. 

Anonymkode: eeffa...209

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke kreft når legen vurderer prøvene som normale. Hadde legen mistenkt kreft hadde du blitt sendt videre for flere prøver. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir forhøyet ved infeksjon, og noen ganger en liten stund etter at man har hatt en infeksjon. Jeg mer enn litt forhøyede leucocytter før sommerferien, og da mistenkte legen at jeg hadde hatt kyssesyke. Jeg hadde også noen hovne lymfeknuter som bidro til den mistanken. Ved kontrollmåling etter sommerferien, var det bare litt over referanseområdet. Nøyaktig tall husker jeg ikke mer, men det var omtrent som hos deg. Og da fikk jeg også beskjed om at det var normalt igjen, og at jeg ikke trengte noe videre oppfølging. 

Leucocytter kan bli lett forhøyet bare av stress.  

Anonymkode: 35ec8...ea1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt forhøyede blodplater (viste seg å være kroppens reaksjon jernmangelanemi) og lett forhøyet kreatinin. Sistnevnte ble påpekt av en blodspesialist da jeg hadde time for noe annet, men hun var ikke bekymret og sa jeg tydeligvis hadde hatt dette nesten hele livet og muligens bare var en av dem som ikke passer helt inn i normalen.

Stol på legen.

Anonymkode: 4e1dd...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle referanseverdier har en viss feilprosent/slingringsmonn ettersom selve blodprøven også har det. Gitt at du har 10% feilmargin så kan man tenke at alt som ligger 10% utenfor referansen også kan antas å være normale. 
Det er nok derfor legen har omtalt prøvene som normale. 

Tenk også at referanseverdiene er satt opp med goood margin innenfor hva man kan garantere at er trygt så man skal være ganske langt unna referanseverdiene før det er snakk om noe alvorlig.

I tillegg må du også tenke på at de andre blodprøvesvarene skal sees i sammenheng. Mange blodverdier påvirker hverandre og én mildt avvikende verdi blant de andre normale tyder nok på at du kan ta det helt med ro. I tillegg har legen konstatert at prøvene er normale og det er jo de som har erfaringen og kunnskapen til å se på hele bildet og ta den vurderingen :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bruker ikke medisiner. 

Hvis du kikker på linken jeg la ut, står det:

Sitat

Kommentarer til referanseområdene
Høyere verdier sees etter fysisk aktivitet, ved stress og etter måltider.

Varsling Ved verdier < 2,0 x109/L > 50,0 x109/L vil rekvirenten bli forsøkt varslet pr. telefon. 

10,7 er ikke tegn på kreft. Alarmen går ikke før nivået passerer 50.

10,7 er tegn på at du har spist middag eller du har gått en tur. Hvis du var sent ute til avtalen da du tok prøven, er det nok til å løfte nivået av B-leukocytter over 10. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Legen ville ikke sagt at prøvene er normale når de ikke er det. Det kan være normalt å være litt over på noe innimellom. Har du feks vært syk i det siste? Mitt råd er å slappe av. Alt i kroppen er ikke innenfor referanseverdiene hele tiden. For at det skal være et spenn betyr det at noen ligger litt høyt og andre lavt. 

Anonymkode: eeffa...209

Ja, men leger tar også feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (22 minutter siden):

Alle referanseverdier har en viss feilprosent/slingringsmonn ettersom selve blodprøven også har det. Gitt at du har 10% feilmargin så kan man tenke at alt som ligger 10% utenfor referansen også kan antas å være normale. 
Det er nok derfor legen har omtalt prøvene som normale. 

Tenk også at referanseverdiene er satt opp med goood margin innenfor hva man kan garantere at er trygt så man skal være ganske langt unna referanseverdiene før det er snakk om noe alvorlig.

I tillegg må du også tenke på at de andre blodprøvesvarene skal sees i sammenheng. Mange blodverdier påvirker hverandre og én mildt avvikende verdi blant de andre normale tyder nok på at du kan ta det helt med ro. I tillegg har legen konstatert at prøvene er normale og det er jo de som har erfaringen og kunnskapen til å se på hele bildet og ta den vurderingen :)

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

10,7 er tegn på at du har spist middag eller du har gått en tur. Hvis du var sent ute til avtalen da du tok prøven, er det nok til å løfte nivået av B-leukocytter over 10. 

Tusrn takk 😘

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, stress. Det er typisk meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det på prøvesvaret. Legen skriver at "prøvene er normale", men det er jo ikke normalt når b - leukocytter har høyere verdi. Noen som har peiling? Er veldig bekymret 😔

Nei hvorfor stole på legen når man kan bruke doktor Google og anonyme nettforum?

Anonymkode: 15f72...21e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei hvorfor stole på legen når man kan bruke doktor Google og anonyme nettforum?

Anonymkode: 15f72...21e

Doktor Google er alltid der for oss jo 😀

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader ikke rart leger er overarbeidet når folk er så tvilende til svarene de gir, og tror de skal dø av kreft for en prøve som såvidt er over referanseområdet. Du må LANGT høyere opp før det er i nærheten av grunn til bekymring, 50-75 kan man begynne i mistenkte noe på, ikke 10,7.

Anonymkode: 2bc81...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leukocytter er fancy for "hvite blodceller". De mobiliseres hvis man har en infeksjon eller får en betennelse (kan potensielt signalisere en infeksjon). Dette betyr nok bare at immunsystemet ditt fungerer. Ikke tenk mer på det. Du er så å si i referanseområde uansett.

Og apropos referanseområde: vi er nå inne i biologien verden, hvor hver person er litt forskjellig. Referanseområdet er ikke noen fasit på hva som bør gjelde for akkurat deg, bare hva som er normalområdet i befolkningen. For alt vi vet, er denne verdien helt normal for deg, og ikke forhøyet i det hele tatt😊

Anonymkode: d2586...f68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Leukocytter er fancy for "hvite blodceller". De mobiliseres hvis man har en infeksjon eller får en betennelse (kan potensielt signalisere en infeksjon). Dette betyr nok bare at immunsystemet ditt fungerer. Ikke tenk mer på det. Du er så å si i referanseområde uansett.

Og apropos referanseområde: vi er nå inne i biologien verden, hvor hver person er litt forskjellig. Referanseområdet er ikke noen fasit på hva som bør gjelde for akkurat deg, bare hva som er normalområdet i befolkningen. For alt vi vet, er denne verdien helt normal for deg, og ikke forhøyet i det hele tatt😊

En ting til: Jeg hadde forhøyet b-leucocytter sist jeg tok blodprøve (oktober i år). Verdien var på 12 og noe. Ikke noe jeg tenker på. Ble minnet på det nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er B leukocytter? Hva mener dere med B?

Anonymkode: a3edb...fe2

B står for Blod. Altså leukocytter i blodet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruker ikke medisiner. 

Altså.... 0,7 over referanseområdet. Mao ingenting å bekymre seg for. Det er ihvertfall ikke kreft!

Anonymkode: 5fad8...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...