Gå til innhold

Keisersnitt og større barn - løfting etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Har hatt to ukompliserte vaginale fødsler tidligere, uten «restriksjoner» i barseltiden. Denne gangen blir det planlagt KS, og jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med de eldre ungene mine. De er 5 og 2 år. Særlig 2-åringen må bæres en del, løftes ut og inn av bilen etc. Begge ungene trenger mye nærhet og elsker å sitte på fanget, kose osv. 

Ungene har jo selvsagt en far, men han har jo bare permisjon i to uker og etter det er det jeg som må ta meg av levering og henting i barnehagen osv. Jeg har skjønt at man ikke får løfte noe på 6 uker etter KS? Hvordan i alle dager løser man det når far har så kort permisjon etter fødsel? 

Hva gjorde dere? Kjenner jeg er veldig spent/nervøs for keisersnittet generelt mtp smerter osv… Hadde ønsket meg vaginal fødsel siden det er «kjent» for meg og jeg vet jeg har enkle fødsler 😅 Men var ikke så heldig denne gangen…

Anonymkode: 4a7ad...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en god del løfterestriksjoner etter KS mtp at alle lagene som er suturert sammen (livmor, fascie, muskler og hud) i verste fall kan revne og skape alt fra blødning til infeksjon og stygge arr. Man skal jo ikke løfte tyngre enn babyen. En venninne av meg måtte gjennom katastrofesnitt og der bodde moren hennes sammen med dem i en måned, da venninnen min allerede hadde en 1-åring. Har du ingen som kan hjelpe deg? 😕

Men for all del, sikkert flere som overser restriksjonene fra kirurgene, og hvor det likevel går bra. 

Anonymkode: 2346e...ec6

Skrevet

Det er utrolig håpløst at et keisersnitt (som er en stor operasjon) kun blir klassifisert som normal fødsel, og ikke satt i samme kategori som lignende inngrep. Vi skal ikke løfte tungt eller gjøre husarbeid på 6 uker, likevel skal vi kunne ta oss av en nyfødt med alle løft det innebærer (bilstol, vogn opp/ned trapper, etc). Total ignoranse av kvinnehelse.

Jeg må også ha et planlagt keisersnitt, virkelig ikke ønsket, men har sine medisinske grunner. Her kommer jeg til å be fastlegen om at jeg kan bli sykemeldt og at far overtar omsorg den første måneden. Tviler på det går, så plan b er at far tar 2 uker ferie etter 2-ukerspermisjonen sin.

Anonymkode: 07c6b...607

• Liker 4
Skrevet

Fikk ikke engang beskjed om sårstell.. bare sendt hjem med tvillinger der ikke melka var skikkelig kommet. "Flinke" meg trillet dobbeltvogn og løftet (!) den opp og ned trapp etter ei uke. Helt sinnsykt når jeg ser tilbake. 

Anonymkode: 4e8e2...4c4

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er utrolig håpløst at et keisersnitt (som er en stor operasjon) kun blir klassifisert som normal fødsel, og ikke satt i samme kategori som lignende inngrep. Vi skal ikke løfte tungt eller gjøre husarbeid på 6 uker, likevel skal vi kunne ta oss av en nyfødt med alle løft det innebærer (bilstol, vogn opp/ned trapper, etc). Total ignoranse av kvinnehelse.

Jeg må også ha et planlagt keisersnitt, virkelig ikke ønsket, men har sine medisinske grunner. Her kommer jeg til å be fastlegen om at jeg kan bli sykemeldt og at far overtar omsorg den første måneden. Tviler på det går, så plan b er at far tar 2 uker ferie etter 2-ukerspermisjonen sin.

Det er jo en normal fødsel. Man har permisjon for babyen - ikke resten av flokken. :) 

Anonymkode: 752a3...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo en normal fødsel. Man har permisjon for babyen - ikke resten av flokken. :) 

Men i tillegg til fødsel er det et stort inngrep hos mor. Tilsvarende operasjoner gir automatisk sykemelding, hvorfor skal ikke et keisersnitt gi det? 

• Liker 9
Skrevet

Å sitte på fanget, kose osv er jo ikke noe problem med mindre du har smerter. Toåringen bør øve på å mestre selv de situasjonene dere bærer i dag. Det er ikke noe i veien for at en toåring går i trapp, klatrer inn og ut av vogna, klatrer inn og ut av bilen, går opp på stolen selv osv. Tar sikkert lengre tid, men det har man jo litt av når man er i permisjon. Vil tro du kommer deg unna mye bæring ved å la de to eldste gjøre mye selv, inkludert å bære sine egne ryggsekker. 

Anonymkode: 1e508...d02

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men i tillegg til fødsel er det et stort inngrep hos mor. Tilsvarende operasjoner gir automatisk sykemelding, hvorfor skal ikke et keisersnitt gi det? 

Hvis man trenger det, kan man få sykemelding så far kan overta permisjonen. Du er jo i permisjon uansett og hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man trenger det, kan man få sykemelding så far kan overta permisjonen. Du er jo i permisjon uansett og hjemme. 

Man får ikke sykmelding etter et vanlig keisersnitt bare for at far skal være hjemme og løfte større barn

Anonymkode: 01c0b...f33

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er et stort kirurgisk inngrep. Å si at det er en NORMAL fødsel er jo bare å ignorere kvinnehelsen etter et slik inngrep. 

Anonymkode: 83efa...a1f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får ikke sykmelding etter et vanlig keisersnitt bare for at far skal være hjemme og løfte større barn

Anonymkode: 01c0b...f33

Jeg har aldri skrevet det er for å passe andre barn. Hvis man ikke klarer ta vare på babyen sin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri skrevet det er for å passe andre barn. Hvis man ikke klarer ta vare på babyen sin. 

Man kan fint passe og løfte sin egen baby etter ks. Det er en operasjon som tar 30-40 min. Alenemødre får ikke med seg en barnepleier hjem liksom. 

Anonymkode: f0fe4...b04

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan fint passe og løfte sin egen baby etter ks. Det er en operasjon som tar 30-40 min. Alenemødre får ikke med seg en barnepleier hjem liksom. 

Hvis du kan lese, så skrev jeg - hvis man har behov for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Usaklig kommentar. Synes du bør lese denne meningen/kommentaren for å få litt perspektiv:

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvorfor-far-man-mer-hjelp-etter-en-kneoperasjon-enn-ved-keisersnitt/14011210/

Skrevet

Ingen grunn til å løfte en toåring inn og ut av bil, barnet kan klatre inn og ut selv. Det er ekstremt få situasjoner hvor man MÅ løfte en toåring. Jeg var i samme situasjon selv. I god tid før keisersnittet lærte jeg toåringen (akkurat fylt to) å klatre inn og ut av bil, jeg bar ham ikke inn i barnehagen selv om han fikk raserianfall, men brukte fem minutter ekstra på å roe ham med før vi gikk inn etc. Skiftet bleie på gulvet. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: b9f5c...97d

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Usaklig kommentar. Synes du bør lese denne meningen/kommentaren for å få litt perspektiv:

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvorfor-far-man-mer-hjelp-etter-en-kneoperasjon-enn-ved-keisersnitt/14011210/

Nå lurer ts mest på hva hun skal gjøre med de eldre barna som er vant til å bli bært osv. Du får ikke sykemelding, eller noe ekstra hjelp, for å gjøre det. Har du problemer med å ta vare på barnet som er født, kan du få det. Alle er ikke umiddelbart kjempedårlige etter KS. Noen er oppe og går raskere enn ved vaginal fødsel. Noen har store smerter. Man får ta det når man vet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var alene med en sønn på 19 måneder når jeg måtte ta keisersnitt med nestemann. Måtte jo løfte både han på 19 måneder , babyn , vogn, inn og ut av bil. Men det gikk fint , hadde jo ikke noe valg , da far var syk. Hadde en del smerter

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen grunn til å løfte en toåring inn og ut av bil, barnet kan klatre inn og ut selv. Det er ekstremt få situasjoner hvor man MÅ løfte en toåring. Jeg var i samme situasjon selv. I god tid før keisersnittet lærte jeg toåringen (akkurat fylt to) å klatre inn og ut av bil, jeg bar ham ikke inn i barnehagen selv om han fikk raserianfall, men brukte fem minutter ekstra på å roe ham med før vi gikk inn etc. Skiftet bleie på gulvet. Det gikk helt fint. 

Man kan også skifte de fleste bleier med at de står selv, og man river den av og setter på ny. Uansett, så er det en far i bildet som kan skifte bleiene i en periode.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det burde man ha fått, og det burde kvinner som har hatt store rifter, stort blodtap etc også hatt. Sånn er det dessverre ikke. Ingen med vettet i behold hadde jo krevd at en mann som nettopp hadde gjennomgått en stor bukoperasjon skulle tatt seg av en baby 24/7, liksom. 🙄 
Men sånn er det, og man kan ikke få sykmelding pga eldre søsken. Da kan legen i verste fall miste retten til å skrive sykmeldinger. I dette tilfellet er storesøsken så stor at det går helt fint å la barnet gå/klatre selv. Ting tar bare litt mer tid. Har tatt tre ks, forresten. 

• Liker 5
Skrevet

Jobber far på sjøen eller noe, siden du må ta deg av alle barna selv? 

Hvis han har en vanlig 8-16 jobb må vel han kunne levere og hente i barnehagen? 

Anonymkode: a888b...d3e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...