AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Jeg har aldri stjålet i hele mitt liv. Er et ærlig og ordentlig menneske, men de gangene jeg tar selvbetjeningen i butikken vår som bare har en kasse, så får jeg veldig ofte opp ‘vent på assistanse’ , eller ‘kontroll’. Ser aldri andre får det. Har prøvd å tenke hva det kan være. Jeg scanner kanskje litt sent? Og så hender det jeg må tilbake å stryke fordi jeg har scannet noe dobbelt. Da vet jeg automatisk at jeg vil bli kontrollert. Dette har fått meg til å unngå selvbetjeningen fordi jeg blir nervøs for å gjør noe feil eller ikke fort nok. Det som er ekstra sårt er at jeg sliter med sterk sosial angst og de dagene jeg bare vil gjemme meg vekk og kanskje har kledd meg som dass, ser sliten ut uten sminke, det er også disse dagene jeg velger selvbetjeningen. Fordi jeg jeg ikke orker å smile falsk og se utilpass ut ovenfor de i kassa. Men så blir jo alt bare verre når jeg må til kontroll. Får skikkelig angst av det selv om jeg ikke har tatt noe. Jeg har også begynt å få paranoide tanker om at de i butikken har sett hvordan jeg ser ut og bevisst trykker kontroll på selvbetjeningskassa mi. Fordi de syns jeg ser rar/ustabil ut og tror jeg kanskje stjeler. Dere som jobber i butikk med selvbetjening. Hvor vanlig er det å bli stoppet for kontroll? Er det noe spesielt med dem som stadig blir stoppet og kan de som jobber der velge hvem som skal kontrolleres? Anonymkode: 94dc6...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Hvis du ikke mestrer selvbetjening er det vel bare å gå i vanlig kasse. Betjeningen bryr seg svært lite om hva på kler deg i eller om du sminker deg Anonymkode: 5fa57...58e 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke mestrer selvbetjening er det vel bare å gå i vanlig kasse. Betjeningen bryr seg svært lite om hva på kler deg i eller om du sminker deg Anonymkode: 5fa57...58e Butikken vær har lagt opp til at man må bruke selvbetjeningen innimellom. Butikken ligger i storby og de har bare en kasse. Så det er greit med trening på dette også siden fler eog flere butikker nå bruker det. Betjeningen driter kanskje i det, men om jeg ser dratt og ustelt ut, kan de kanskje reagere og tenke jeg asosial og stjeler? Og så kan de velge å kontrollere meg. Ville kanskje fjort det selv om jeg jobbet i butikk og noen kom inn og så ut som de var en uteligger😅 Men nå vet jeg ikke en gang om betjeningen kan velge hvem de skal kontrollere da. Anonymkode: 94dc6...ea3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du ikke mestrer selvbetjening er det vel bare å gå i vanlig kasse. Betjeningen bryr seg svært lite om hva på kler deg i eller om du sminker deg Anonymkode: 5fa57...58e Butikken her har lagt opp til at man må bruke selvbetjeningen innimellom. Butikken ligger i storby og de har bare en kasse. Så det er greit med trening på dette også siden flere og flere butikker nå bruker det. Betjeningen driter kanskje i det, men om jeg ser dratt og ustelt ut, kan de kanskje reagere og tenke jeg asosial og stjeler? Og så kan de velge å kontrollere meg. Ville kanskje gjort det selv om jeg jobbet i butikk og noen kom inn og så ut som de var en uteligger😅 Men nå vet jeg jo ikke en gang om betjeningen kan velge hvem de skal kontrollere da. Anonymkode: 94dc6...ea3
Pringle Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 Jeg har fått litt innsiderinformasjon av noen som jobber i butikk med selvebetjeningskasser, og en av hendelsene som ofte utløser kontroll, er en liten sum. Feks, hvis du bare kjøper et eple. Kontrollen går ikke ut på at de antar at du stjeler. Noen ganger henger systemet seg bare opp. Jeg møter relativt ofte på dette når jeg handler frysevarer, og derfor vil ut av butikken så fort som mulig. Enig i at prolemene med selvbetjening kan nulle ut mye av grunnen til at man vil ønske å velge selvbetjening, og det blir jo litt bakvendt. Veldig få andre kunder legger merke til detaljer i din utsjekking. Av samme grunn ser ikke du det samme skje med andre kunder. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Kontrollene er helt tilfeldig, uavhengig av hvor raskt eller sakte du scanner. Dette er bare i hodet ditt. Det er heller ingen automatikk i at det blir kontroll om du fjerner dobbeltscannede varer. Det er heller ikke mulig å velge ut hvem som kommer på kontroll og ikke. Slapp av, det er helt tilfeldig. Jeg tror gjerne på at du opplever kontroll ofte, men slik er det for mange. Jeg kan også love deg at de fleste butikkansatte bryr seg fint lite om deg eller hva du har på deg. Så spesiell er du ikke. Anonymkode: 26e4a...b5f 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Butikken her har lagt opp til at man må bruke selvbetjeningen innimellom. Butikken ligger i storby og de har bare en kasse. Så det er greit med trening på dette også siden flere og flere butikker nå bruker det. Betjeningen driter kanskje i det, men om jeg ser dratt og ustelt ut, kan de kanskje reagere og tenke jeg asosial og stjeler? Og så kan de velge å kontrollere meg. Ville kanskje gjort det selv om jeg jobbet i butikk og noen kom inn og så ut som de var en uteligger😅 Men nå vet jeg jo ikke en gang om betjeningen kan velge hvem de skal kontrollere da. Anonymkode: 94dc6...ea3 Har du bare en butikk du kan handle i? Jeg hadde ikke brukt den butikken om de presser en til å bruke selvbetjeningen, da jeg foretrekker å gå i kasse. Anonymkode: 029bb...ebf
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 Hei, jeg jobber på Kiwi og har jobbet på Meny før. Sitter mye i kassa, også i dag fem timer i strekk. Null selvbetjeningskasser her, men kan informere deg om at vi driter fullstendig i hva folk går kledd i MANGE kommer i pysj, slåbrok og tøffler- uansett tidspunkt! Vi er også veldig godt vant med folk i dårlig humør og som ikke smiler, så det må du virkelig ikke bekymre deg over. Anonymkode: d496d...987 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 Pringle skrev (12 minutter siden): Jeg har fått litt innsiderinformasjon av noen som jobber i butikk med selvebetjeningskasser, og en av hendelsene som ofte utløser kontroll, er en liten sum. Feks, hvis du bare kjøper et eple. Kontrollen går ikke ut på at de antar at du stjeler. Noen ganger henger systemet seg bare opp. Jeg møter relativt ofte på dette når jeg handler frysevarer, og derfor vil ut av butikken så fort som mulig. Enig i at prolemene med selvbetjening kan nulle ut mye av grunnen til at man vil ønske å velge selvbetjening, og det blir jo litt bakvendt. Veldig få andre kunder legger merke til detaljer i din utsjekking. Av samme grunn ser ikke du det samme skje med andre kunder. Handlet selv i dag på min lokale Rema, og ble første gang tatt i kontroll Handlet KUN en pakke potetgull Anonymkode: d496d...987
kat-e Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 Pringle skrev (11 timer siden): Jeg har fått litt innsiderinformasjon av noen som jobber i butikk med selvebetjeningskasser, og en av hendelsene som ofte utløser kontroll, er en liten sum. Feks, hvis du bare kjøper et eple. Kontrollen går ikke ut på at de antar at du stjeler. Noen ganger henger systemet seg bare opp. Jeg møter relativt ofte på dette når jeg handler frysevarer, og derfor vil ut av butikken så fort som mulig. Enig i at prolemene med selvbetjening kan nulle ut mye av grunnen til at man vil ønske å velge selvbetjening, og det blir jo litt bakvendt. Veldig få andre kunder legger merke til detaljer i din utsjekking. Av samme grunn ser ikke du det samme skje med andre kunder. Helt enig, når jeg kommer sent på kvelden å kjøper 2-3 produkter f.eks. Brød og pålegg kommer det ofte opp «vent for kontroll» Det samme om jeg kjøper mye av kun et produkt, f.eks kun 3-4 stk fire-pak med pepsi max. Slår den ofte ut.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 Min erfaring er også at det blir kontroll hvis man handler få ting. Tanken bak er vel at man da kanskje har tatt mye og slått inn lite. Er ikke så sikker på det, hvis jeg ville prøvd å slippe unna med noe tenker jeg kanskje at jeg hadde slått inn mange ting og "glemt" noen få. Lettere å bortforklare, hvis man først skal prøve å sette seg inn i en tyvs tankegang 😛 Anonymkode: 77e9e...27a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min erfaring er også at det blir kontroll hvis man handler få ting. Tanken bak er vel at man da kanskje har tatt mye og slått inn lite. Er ikke så sikker på det, hvis jeg ville prøvd å slippe unna med noe tenker jeg kanskje at jeg hadde slått inn mange ting og "glemt" noen få. Lettere å bortforklare, hvis man først skal prøve å sette seg inn i en tyvs tankegang 😛 Anonymkode: 77e9e...27a Men samtidig lite realistisk da de som stjeler gjerne ikke har så god økonomi til å faktisk slå inn alle disse andre varene for betaling først. Anonymkode: f7973...dc4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 Jeg blir plukket ut til kontroll masse. Og jeg handler så å si alltid minst 2-3 poser fulle av varer. Jeg er hellig overbevist om at det er tilfeldig kontroll, for de sjekker aldri posene. Av og til må de lete frem og scanne enkelte varer, andre ganger bare scanner de kortet sitt uten å si så mye. Anonymkode: 68bd3...909
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 Noen spekulerer også i at det å kjøpe ting som man må veie selv kan utløse kontroll, dette for å unngå lureri. Anonymkode: d1fa8...3d5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 Jeg har en butikk jeg ofte blir tatt ut i kontroll, men andre butikker jeg aldri har blitt tatt ut i kontroll. Og jeg handler ikke lite i butikken jeg ofte blir tatt tut i kontroll. Husker ene gangen hadde jeg 4 fulle poser, da gadd ikke den ansatte og sjekke. Men kan jo hende noen butikker har lagt inn oftere kontroll. Anonymkode: 0a2d3...e1d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 Det er helt ok å bli stoppet og sjekket, men jeg har lagt merke til at før, la oss si i fjor og før det, tok det 2 sekunder. De bare kikket på meg og godkjente hele greia. Men i de siste 2-3 månedene har de faktisk begynt å se hva jeg har kjøpt og senest i går gikk de nøye gjennom varene. Er det fordi det er flere tyverier i matbutikker nå eller? Anonymkode: 28377...7cf
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt ok å bli stoppet og sjekket, men jeg har lagt merke til at før, la oss si i fjor og før det, tok det 2 sekunder. De bare kikket på meg og godkjente hele greia. Men i de siste 2-3 månedene har de faktisk begynt å se hva jeg har kjøpt og senest i går gikk de nøye gjennom varene. Er det fordi det er flere tyverier i matbutikker nå eller? Anonymkode: 28377...7cf Ja, det er jo flere butikker som har gått ut i media siste halve året og sagt at de har sluttet med selvbetjeningskasser fordi det var så mye svinn og tyveri. Anonymkode: d1fa8...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 Evt ser du shady ut. Hvis jeg har den ene puppen ute blir det alltid kontroll. Fra mannlige butikkansatte🤣 Anonymkode: 7d4c9...049
punkyB Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 Det er da en automatisk kontroll som blir utløst ikke at en butikkansatt kommer bort ? For da blir det jo utløst av en handling - kanskje få varer som noen nevner eller at man har vektvarer som det sikkert er mer juks på. Tror det er naturlig at man synes det er litt ubehagelig - men så lenge du ikke jukser så hadde jeg villet tenkt at det er bra med kontroll for det gjør jo at færre jukser sånn generelt. For Jeg tror det er mer juks nå - har jo vært litt oppslag om det i media. Jeg unngår selvbetjeningskasser når jeg har mye vektvarer men mest fordi det er litt pes å slå inn da - man kan jo faktisk gjøre feil også. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Evt ser du shady ut. Hvis jeg har den ene puppen ute blir det alltid kontroll. Fra mannlige butikkansatte🤣 Anonymkode: 7d4c9...049 Jeg ser alltid shady ut for jeg går til butikken i koseklær med bustete hår 😂 men det er nærbutikken min hvor jeg har handlet i flere år. De husker meg sikkert. Har bare lagt merke til at de faktisk har begynt å sjekke. Anonymkode: 28377...7cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå