Hensatt Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Når jeg går tur i byen er det mange som insisterer på å passere på min venstre side der jeg går. Er det ikke slik at man går på venstre side i Norge slik man ellers ville gjort i trafikken?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Jeg går på venstre side av bilveien (når det ikke er fortau), men på høyre side av fortauet. Så både møtende og passerende på min venstre side. Anonymkode: 143d2...44e 2
Hensatt Skrevet 28. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går på venstre side av bilveien (når det ikke er fortau), men på høyre side av fortauet. Så både møtende og passerende på min venstre side. Anonymkode: 143d2...44e Hvorfor bytte side? Hva da med sykler, sparkesykler osb?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Hensatt skrev (Akkurat nå): Hvorfor bytte side? Hva da med sykler, sparkesykler osb? Jeg bytter ikke side. Hvis jeg går langs en veg uten fortau går jeg langs vegens venstre side. Da møter jeg ingen gående. Sykler er i kjørebanen. Skal jeg gå forbi noen, passerer jeg dem på deres venstre side hvis det er plass, men ofte på høyre fordi det er jeg som har oversikt over situasjonen. Går jeg på et fortau, går jeg på fortauets høyre side. Dette er uavhengig av hvilken side av vegen fortauet er. Da får jeg møtende gående på min venstre side. Siden folk holder til høyre, passerer jeg dem på deres venstre side. Hvis jeg sykler på fortauet, passere jeg gående på deres venstre side, og på venstre side av møtende gående og syklende. Gang- og sykkelveg er mer uoversiktlig. Er det ingen merking, gjør jeg som på fortau. Er det angitt plass for gående, går jeg på høyre side av denne. Samme regler også i marka. Sporet til høyre i skiløypa, og trekker til høyre når jeg møter noen på en sti. Anonymkode: 143d2...44e 2
Gjest Acer Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Er det ikkje fortau skal du gå "mot trafikken"
Myrmica Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 Her er det nok litt kulturforskjeller, men jeg går alltid på venstre side på bilvei, på høyre side overalt ellers. På et smalt fortau er det jo mye lettere om alle trafikantene - gående, syklende, sparkesykler, rulleski eller hva det måtte være - beveger seg i samme retning på samme side. Sett at det er trangt/fullt på fortauet, da kan man i det minste sykle sakte bak den gående til man kommer fordi, istedenfor å måtte stoppe helt opp fordi det kommer gående i mot. Samme med turveier i marka, skiløyper, ridestier o.l. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå