Gå til innhold

Kjøpe bolig til utleie som førstegangskjøper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppspart 700 000kr i egenkapital. Ser etter en leilighet til 2 millioner. Planen min er å kjøpe leilighet for å leie ut, deretter bo i et kollektiv med venner. Fleste av mine venner har allerede flyttet sammen og betaler bare 2500kr + strøm hver. 

Lånekostnadene knyttet til boligkjøp vil bli finansiert med leieinntekter fra leieboer. Jeg har regnet på det. Dessuten, så er det nyere bygg så blir ikke mye utgifter til vedlikehold enda. Kommunale avgifter har jeg også regnet med. 

Jeg sitter igjen med lite overskudd om jeg skulle ha gjort dette men det virker tryggest for meg siden jeg fortsatt er ung, alene og vil komme meg inn på boligmarkedet før det er for sent. Også er det litt skummelt å flytte helt for meg selv da jeg fortsatt bor hjemme.

Er dette en dum ide eller bør jeg heller kjøpe bolig for å bo i selv?

Hilsen jente 21 år 😅

Anonymkode: 5aead...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du regnet på det som en sekundærbolig? Det gir andre utslag enn en primærbolig. 

Anonymkode: 3ebaf...9ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Traktor said:

Hva med å heller kjøpe for eksempel 3-roms hvor du kan bo selv om samtidig leie ut et rom? 

Har vært innom tanken men da blir det litt dyrere bolig enn jeg hadde tenkt 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har regnet på det og tar høyde for at du kan håndtere noen måneder uten leieinntekter (hvis leieboer flytter eller noe slikt) så er det overhode ikke en dum idé. 

Har du fast jobb ved siden av? For med mindre du tjener 260 k + i året på utleie så får du ikke lån på 2 M. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du regnet på det som en sekundærbolig? Det gir andre utslag enn en primærbolig. 

Anonymkode: 3ebaf...9ea

Nei, har ikke regnet på det som sekundærbolig. Godt tips! Da blir det mindre gunstigere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, drohatha said:

Så lenge du har regnet på det og tar høyde for at du kan håndtere noen måneder uten leieinntekter (hvis leieboer flytter eller noe slikt) så er det overhode ikke en dum idé. 

Har du fast jobb ved siden av? For med mindre du tjener 260 k + i året på utleie så får du ikke lån på 2 M. 

Har null problemer med å finne leieboere her jeg bor, heldigvis. Men ja, kan håndtere noen få måneder uten leieinntekter. 

Jeg skal ikke ha lån på 2M. I hovedinnlegget sa jeg at jeg har 700 000kr oppspart. Det vil si et lån på 1,3M. Har fast inntekt :)  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har null problemer med å finne leieboere her jeg bor, heldigvis. Men ja, kan håndtere noen få måneder uten leieinntekter. 

Jeg skal ikke ha lån på 2M. I hovedinnlegget sa jeg at jeg har 700 000kr oppspart. Det vil si et lån på 1,3M. Har fast inntekt :)  

Jepp, tok høyde for det. Du får bare lån maks 5 ganger egen inntekt, så hvis du skal låne 1,3 så må du ha inntekt på 260 k i året. Minst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, drohatha said:

Jepp, tok høyde for det. Du får bare lån maks 5 ganger egen inntekt, så hvis du skal låne 1,3 så må du ha inntekt på 260 k i året. Minst. 

Har ca 400k i året. Skal uansett ha kausjonist ved et boligkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (16 minutter siden):

Hva med å heller kjøpe for eksempel 3-roms hvor du kan bo selv om samtidig leie ut et rom? 

Dette er mest gunstig økonomisk. 
Har du regnet med skatten i regnestykket ditt? Slitasje? At du kan risikere å gå noen måneder uten leieboer? Hva hvis leietaker trasher leiligheten? 
Jeg har en venninne som leide ut en leilighet som 21-åring, og det vil jeg ikke anbefale. Så mange bekymringer og ting hun måtte tenke på, hun var altfor ung til det. 

Anonymkode: 164e4...185

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, har ikke regnet på det som sekundærbolig. Godt tips! Da blir det mindre gunstigere da?

Ja. Du må betale skatt av leieinntektene, og det er annen beregning av formue mtp mulig formuesskatt. 

Anonymkode: 164e4...185

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting og tenke på:

• 22% skatt av leieinntekter
  • 100% av verdi som formue-påslag
  • Selges den må det skattes av gevinst
  • Som regel høyere rente på sekundærbolig-lån
  • Mulig høyere egenkapital krav
  • Må bebos av eier 12mnd av de siste 24mnd om gevinsten ved salg skal være skattefritt.  
  • Eiendomsskatteregler må undersøkes i aktuell kommune
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen i samme situasjon som deg og hun valgte å kjøpe en bolig som hun kunne leie ut soverom på. Dette er veldig gunstig mtp skatt. Sjekk ut boliger med 2/3 soverom. 400k plus kausjonist og egenkapital burde gjøre det mulig, evt se på stor 3 roms hvor en lett kan gjøre om til 4 roms ved å sette inn lettvegg mellom et stort soverom med to vinduer eller flytte et separat kjøkken inn på stuen. Lykke til!

Anonymkode: aef88...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har oppspart 700 000kr i egenkapital. Ser etter en leilighet til 2 millioner. Planen min er å kjøpe leilighet for å leie ut, deretter bo i et kollektiv med venner. Fleste av mine venner har allerede flyttet sammen og betaler bare 2500kr + strøm hver. 

Lånekostnadene knyttet til boligkjøp vil bli finansiert med leieinntekter fra leieboer. Jeg har regnet på det. Dessuten, så er det nyere bygg så blir ikke mye utgifter til vedlikehold enda. Kommunale avgifter har jeg også regnet med. 

Jeg sitter igjen med lite overskudd om jeg skulle ha gjort dette men det virker tryggest for meg siden jeg fortsatt er ung, alene og vil komme meg inn på boligmarkedet før det er for sent. Også er det litt skummelt å flytte helt for meg selv da jeg fortsatt bor hjemme.

Er dette en dum ide eller bør jeg heller kjøpe bolig for å bo i selv?

Hilsen jente 21 år 😅

Eiendom er som regel alltid lønnsomt, men du må tenke langsiktig. Ikke tro at du blir rik etter noen måneder.

Så må du orke arbeidet med å drifte dette. Det kan fremstå som ganske enkelt og greit, men jeg vet meget godt at det ikke nødvendigvis er det. Det kan være ganske krevende i perioder, og så må man bare krysse fingrene for at man ikke får noen store idioter som leietakere, for kan man ha måneder med elendighet, der nemlig ikke bare å kvitte seg med over natta.

Men dette er jo en tid det er gunstig å leie ut, du kan jo ta meget høy husleie. I Oslo er f.eks. leieprisen for leilighet i snitt nå på 18.500,- pr. måned. Det er jo veldig digg for de som leier ut.

Lykke til!

Anonymkode: f0154...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Gregarious said:

Ting og tenke på:

• 22% skatt av leieinntekter
  • 100% av verdi som formue-påslag
  • Selges den må det skattes av gevinst
  • Som regel høyere rente på sekundærbolig-lån
  • Mulig høyere egenkapital krav
  • Må bebos av eier 12mnd av de siste 24mnd om gevinsten ved salg skal være skattefritt.  
  • Eiendomsskatteregler må undersøkes i aktuell kommune

Gode poeng. I tillegg til risikoen for useriøse leietagere som ikke betaler for husleie og/eller nekter å flytte osv. Det er heldigvis få av de, men en forferdelig situasjon å stå i om man er avhengig av leieinntekten. Banken regner kun leieinntekt for 10 måneder i året siden leieinntekter kan variere. 

Anonymkode: 04b72...b58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at utgifter til vedlikehold ikke bare handler om slitasje i eldre bygg, men også slitasje og skader etter leietakere.

Og du må se etter totalsum på leilighet, altså ta med eventuell fellesgjeld.

Dette er i tillegg til at du må skatte 22% av leieinntektene, og formueverdien kan påvirke skattetrekket ditt ellers. Du må passe på at det ligger inne formueverdi for sekundærbolig. Om det ligger inne som primærbolig vil skattetrekket kunne bli for lavt.

Og det må være sameie, ikke borettslag.

Anonymkode: 470a0...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men dette er jo en tid det er gunstig å leie ut, du kan jo ta meget høy husleie. I Oslo er f.eks. leieprisen for leilighet i snitt nå på 18.500,- pr. måned. Det er jo veldig digg for de som leier ut.

Anonymkode: f0154...de4

Utleieprisene for enebolig gir ikke rom for å betjene gjeldsutgiftene ved å kjøpe boligen i Oslo. I alle fall ikke når jeg sjekket muligheten for min forrige enebolig for 6mnd siden.

Typisk leiepris var 25.000 pr mnd. Å betjene et lån på salgssummen var 35.000. I tillegg kommer eiendomsskatt på sekundærbolig, vann og renovasjon, vedlikehold, skatt på leieinntekter (men fradrag på renter).

Konklusjon:

Husprisene må ned eller leieprisene gå opp ellers så gir det ikke mening å drive med utleie.

Anonymkode: 3e590...ff4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper i borettslag må du bo der selv i ett år før du kan leie ut. Det er heller ikke sikkert at banken ønsker å gi lån når du ikke skal bo der selv. 

Anonymkode: 9c65d...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du må skatte av overskuddet som kapital inntekt samt full formueverdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...