Gå til innhold

Skulle ha en rolig nyttårsaften, med kun foreldre på middag, men det øker på med gjester, og jeg føler jeg ikke kan si nei🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mannen og jeg sliter med helsen, jeg er ufør og sliter med fatigue, smerter i nesten hele kroppen og blir fort sliten. Veldig kort fortalt. Mannen er i full jobb, men har endel hjemmekontor, men er litt ute på jobb også. Han har div plager med ryggen, prolaps der operasjon nr 2 ikke ble helt vellykket, slitasje noen plasser i ryggen, samt litt annet. Han er sliten, jeg tror han har en depresjon (han skal til legen over nyttår) og er generelt helt skutt, han ligger for det meste på sofaen. 

Det er jeg som står for alt i huset, mannen prøver å hjelpe, men det er ikke mye han gjør. Så alt faller på meg, og jeg er redd jeg snart møter veggen..

Uansett, det er blitt tradisjon at nyttårsaften er hos oss, med foreldre, samt min gamle bestemor. Det er hyggelig og rolig, og en fin kveld. Men så får jeg spørsmål om en gammeltante kan komme også, og selvsagt sier vi ja, vi vil jo ikke at noen skal sitte hjemme alene. Også får jeg spørsmål om svigerinne kan komme, sammen med baby på 11mnd, og kan jo ikke si nei til det heller. Og plutselig får vi vite at mannens bestemor også blir med..

Jeg er så stresset nå, jeg har begynt å vaske og fikse huset i dag, for jeg trenger dager på det. Spesielt siden det kommer en baby som krabber alleveier. Spisebordet er for lite til alle, så enten må vi ta opp det store, gamle som vi hadde før og montere det sammen, og prøve å "trylle" bort det vi har, eller så må noen sitte i sofaen å spise på stuebordet. Jeg går snart i klikk..

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, jeg må bare få det ut.. For jeg kan ikke avlyse, og jeg kan jo ikke nekte folk å komme, da ender de opp alene, og det har jeg ikke samvittighet til. Våre foreldre vet godt hvordan helsetilstanden vår er, og vet at spesielt jeg tåler lite, men det er akkurat som at de tenker at jeg fikser dette, det er jo bare en kveld - noen timer. Og at jeg kan hente meg inn igjen i dagene etterpå. 

Jaja, det blir det som det blir. Og nå, kl 23.30 skal jeg vaske gulver🤷‍♀️🙄 Og henge opp klær😏

Takk for at jeg fikk blåse ut litt🙏😅

Anonymkode: 1643a...49c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig å få"omgangssyke". Det er hvertfall en effektiv måte å få avlyst et arrangement. 

Anonymkode: 2b097...639

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er for seint å avlyse nå, og forstår frustrasjonen. Spesielt hvis de ikke bidrar.

Gi folk oppgaver, en tar med waldorf salat og en annen dessert.

Bord kan mannen bære opp, og be gjestene ta med seg stoler om det mangler.  

Lei inn vaskehjelp hvis du har mulighet i morgen, eller sett mannen og familien i jobb. Kan være noen ungdommer som trenger penger. 

Lykke til!!

• Liker 4
Skrevet

1. Heng opp klær nå for de er våte

2. Be mannen støvsuge gulvet lørdag morgen. Du trenger ikke vaske det. 

3. Spis i flere runder. Har dere flere stoler? Det har ingenting å si om det er trangt. Ikke bruk energi på å bære noe bord  

4. Kjør minst plast-vinglass / glass. Vurder alt i papp / plast. Det finnes hardplast som fungerer utmerket. 

5. Senk forventningene. Dette blir hyggeligere enn du tror når du står i det. 

6 Be alle ta med en rett hver!

Anonymkode: 84822...9cd

• Liker 3
Skrevet

Takker for tips og innspill!🙏

Vi orker ikke å ta opp det andre bordet, så det blir noen på stuebordet, men det er ikke langt unna spisebordet, så vi er liksom samlet. 

Vi skal ha pinnekjøtt, og det laget seg selv nesten, men vi har kjøpt ferdige poteter og kålerabistappe🙈 Svigers tar med dessert, mine foreldre tar med litt kaker og sånt, så vi trenger kun å tenke på middagen. 

Jeg hadde ikke tenkt å vaske gulvet, kun støvsuge, men siden det kommer en baby som krabber overalt, så føler jeg at jeg må🙈

Så foreldrene våre stiller med litt, og det er jeg evig takknemlig for! Det som stresser meg er huset og alt som må/bør gjøres. Svigermor er veldig nøye på slikt, og jeg orker ikke kommentarer og "blikk".. Hun er veldig snill og hyggelig egentlig, men hun klarer ikke å styre seg. Svigerfar er bedre, og han har hjulpet til før, men kan ikke nå. Altså med ting i huset som må gjøres..

Mannen vil hjelpe til, og prøver, men han klarer det ikke, ikke ordentlig, og jeg ser hvor sliten og lei han er, så jeg prøver å ikke legge for mye på han..

Når de er her, så "må" jeg være på, klistre på et smil, være vertinne osv. Det skal sies at mannen pleier å være flink under besøk, rydder av bord, styrer på kjøkkenet osv, så jeg håper han gjør det nå også. Ellers må jeg si til min mor at jeg trenger litt hjelp, men jeg hater å be om hjelp, jeg pleier å klare med selv..

Dette ble litt syting og "stakkars meg", men som sagt så må jeg bare få det ut🙊😅

• Hjerte 2
Skrevet

Du skal jo nesten ikke gjøre noe som helst, hva er problemet? Alt er ferdigkjøpt og gjestene skal ha med resten… altså.

Anonymkode: 6c350...2c8

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi orker ikke å ta opp det andre bordet, så det blir noen på stuebordet, men det er ikke langt unna spisebordet, så vi er liksom samlet. 

Vi skal ha pinnekjøtt, og det laget seg selv nesten, men vi har kjøpt ferdige poteter og kålerabistappe🙈 Svigers tar med dessert, mine foreldre tar med litt kaker og sånt, så vi trenger kun å tenke på middagen. 

Jeg hadde ikke tenkt å vaske gulvet, kun støvsuge, men siden det kommer en baby som krabber overalt, så føler jeg at jeg må🙈

Så foreldrene våre stiller med litt, og det er jeg evig takknemlig for! Det som stresser meg er huset og alt som må/bør gjøres. Svigermor er veldig nøye på slikt, og jeg orker ikke kommentarer og "blikk".. Hun er veldig snill og hyggelig egentlig, men hun klarer ikke å styre seg. Svigerfar er bedre, og han har hjulpet til før, men kan ikke nå. Altså med ting i huset som må gjøres..

Mannen vil hjelpe til, og prøver, men han klarer det ikke, ikke ordentlig, og jeg ser hvor sliten og lei han er, så jeg prøver å ikke legge for mye på han..

Når de er her, så "må" jeg være på, klistre på et smil, være vertinne osv. Det skal sies at mannen pleier å være flink under besøk, rydder av bord, styrer på kjøkkenet osv, så jeg håper han gjør det nå også. Ellers må jeg si til min mor at jeg trenger litt hjelp, men jeg hater å be om hjelp, jeg pleier å klare med selv..

Dette ble litt syting og "stakkars meg", men som sagt så må jeg bare få det ut🙊😅

Babyer krabber på cafegulv. Antar dere har helt vanlig hygiene og vask hjemme, så det går nok helt fint å droppe gulvvasken om den stresser deg :) 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal jo nesten ikke gjøre noe som helst, hva er problemet? Alt er ferdigkjøpt og gjestene skal ha med resten… altså.

Man får panikk - før man får hentet litt luft og ser at «dette går bra». 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Be gjester bidra med retter, som dere allerede har gjort. Jeg skjønner det blir vanskelig med bordet, men det verste som skjer er at man har litt dårlig plass når man skal spise. Det er kanskje likså greit, for da skjønner kanskje gjestene at dere egentlig ikke har plass til så mange neste år😅🙈

Normal vasking måtte du vel kanskje gjort uavhengig antall gjester? Og «på» bør du også være, uavhengig antall gjester. Men skulle det blir for mye for deg, så kan du jo si at du er nødt til å hvile litt. Så går du på soverommet ditt, for å hvile. Kanskje melde deg frivillig til en liten dupp med baby? Alle vet vel noe lunde om helsetilstanden din, så får mannen din underholde gjestene alene en liten stund. Regner med at de klarer seg helt fint uten deg en time eller to uansett😊

Anonymkode: 1c458...768

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bruk tørrmopp istedet for støvsuger der det ikke er teppe, mye mindre slitsomt og går mye fortere, på sikt sparer du mye energi og sånt kan gjerne din mann også orke. 

Kjør på med papptallerkner, pappkrus og engangsbestikk.   Ha gjort klar søplesekk til rester.  Hold gjester unna kjøkkenet så rotet kan få stå til bedre energi.

Skaff dere serveringsvogn så alt lett flyttes mellom kjøkken og spisested. 

Gi klar beskjed til svigermor at hun gjerne kan ta over vertinneansvaret om en eneste snerpete kommentar om standard kommer.   Ha et forkle klart å gi det demononstrativt.  Senk skuldre. Si at du har valgt engangsutstyr så dere fikk bedre tid med alle gjestene som kom på kort varsel.

Anonymkode: 63fb8...454

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Be gjester bidra med retter, som dere allerede har gjort. Jeg skjønner det blir vanskelig med bordet, men det verste som skjer er at man har litt dårlig plass når man skal spise. Det er kanskje likså greit, for da skjønner kanskje gjestene at dere egentlig ikke har plass til så mange neste år😅🙈

Normal vasking måtte du vel kanskje gjort uavhengig antall gjester? Og «på» bør du også være, uavhengig antall gjester. Men skulle det blir for mye for deg, så kan du jo si at du er nødt til å hvile litt. Så går du på soverommet ditt, for å hvile. Kanskje melde deg frivillig til en liten dupp med baby? Alle vet vel noe lunde om helsetilstanden din, så får mannen din underholde gjestene alene en liten stund. Regner med at de klarer seg helt fint uten deg en time eller to uansett😊

Anonymkode: 1c458...768

Foreslår også at du tar med deg barnet på besøk for en liten timeout for dere begge.  

Anonymkode: 63fb8...454

Skrevet

Blås ut!

Og som andre sier, baby krabber der de er. Den er 11 mnd og mange begynner i barnehage på den alderen. Tviler på at gulvet ditt er værre enn det er der, for der er det ikke rent for å si det slik 🙈 så dropp gulvvask ned god samvittighet 😅

Anonymkode: 93319...f12

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det som stresser meg er huset og alt som må/bør gjøres. Svigermor er veldig nøye på slikt, og jeg orker ikke kommentarer og "blikk".. Hun er veldig snill og hyggelig egentlig, men hun klarer ikke å styre seg. Svigerfar er bedre, og han har hjulpet til før, men kan ikke nå. Altså med ting i huset som må gjøres..

Mannen vil hjelpe til, og prøver, men han klarer det ikke, ikke ordentlig, 

Da sier du til svigermor ja jeg har spurt gubben om hjelp til det for mange dager siden... 

Eller ja gubben pusset nettopp vinduene er de ikke fine?

Anonymkode: 0ae9b...390

Skrevet

Dere rydder og vasker som normalt. Dere inviterer til kurvfest hvor alle tar med noe hver. Dere setter frem all maten, tallerkner, glass og bestill på kjøkkenet. Dere ønsker velkommen og informerer om at maten står klar på kjøkkenet og det bare er å forsyne seg og sette seg i spisestuen eller stuen siden dere er så mange. 
Det holder å ha det normalt ryddig og rent når en 11mnd baby kommer. Her får mor selv passe på. Ingen kan forvente at andres hjem er barnesikret når de ikke har små barn selv.

Skrevet
Tingelling skrev (18 timer siden):

Det er for seint å avlyse nå, og forstår frustrasjonen. Spesielt hvis de ikke bidrar.

Gi folk oppgaver, en tar med waldorf salat og en annen dessert.

Bord kan mannen bære opp, og be gjestene ta med seg stoler om det mangler.  

Lei inn vaskehjelp hvis du har mulighet i morgen, eller sett mannen og familien i jobb. Kan være noen ungdommer som trenger penger. 

Lykke til!!

Super oppgave for en mann med prolaps og mislykket ryggoperasjon! 👍

Anonymkode: d3a86...089

• Liker 1
Skrevet

Når kroppen ikke er med på lag og man sliter med utmattelse, kan selv de minste oppgaver føles nesten uoverkommelige. 

Anonymkode: 49a5f...0a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

år de er her, så "må" jeg være på, klistre på et smil, være vertinne osv. Det skal sies at mannen pleier å være flink under besøk, rydder av bord, styrer på kjøkkenet osv, så jeg håper han gjør det nå også. Ellers må jeg si til min mor at jeg trenger litt hjelp, men jeg hater å be om hjelp, jeg pleier å klare med selv

allierer deg med mannen din, bli enige om at dere begge er verter. du er ufør og han deprimert, så dere må hjelpe hverandre under besøket. Mye sosialt kan dra ut energien, så dere kan også bli enige om at den som trenger litt alenetid der og da kan gi et signal til den andre om at "nå går jeg på kjøkkenet og ordner". For meg føles kjøkkenet som et fristed når jeg har besøk, en liten time out. Når jeg er på kjøkkenet trenger jeg ikke underholde gjestene for jeg er busy:)  

Anonymkode: deb0d...eb9

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Super oppgave for en mann med prolaps og mislykket ryggoperasjon! 👍

Anonymkode: d3a86...089

Ingenting av dette er en «superduper» oppgave for noen av dem, men det lar seg gjøre. Jeg mener ikke det skal bæres opp, men må man så må man. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...