Gå til innhold

Normalt å ikke tåle når baby gråter eller andre lyder etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om dette er vanelig etter fødsel? Jeg har 1 barn, snart 1 år gammelt. Jeg har helt siden fødselen blitt skikkelig sånn som ikke tåler lyder i det hele tatt nesten.. Altså mannen kan se på tv eller youtube på mobil f.eks og jeg maser hele tiden på om han kan ta den lavere selv om det egentlig ikke er så veldig høyt. Jeg tåler heller ikke at to ting er på samtidig. Eller at noen annen lyd er på mens ungen vår bråker f.eks. Men værste av alt er at jeg blir skikkelig stressa hvis baby begynner å gråte. Jeg bare måååå få baby til å stoppe fortest mulig. Både fordi jeg synes synd på ungen min når hun gråter men også fordi jeg absolutt ikke klarer eller orker den gråtinga!! Skal også nevne at babyen min er ikke særlig grinete til vanelig men de få gangene er det fortsatt nesten ikke til å tåle for meg .. jeg HATER også at folk snakker høyt. Jeg ber konstant familien min om de kan snakke lavere, og de pleier å bli litt sure på meg og sier at de ikke får lov til å puste engang. Uff, er dette normalt tro? 

Anonymkode: 76ea9...c8e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover du godt? :) 

Anonymkode: 39aaf...b7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg lurer på om dette er vanelig etter fødsel? Jeg har 1 barn, snart 1 år gammelt. Jeg har helt siden fødselen blitt skikkelig sånn som ikke tåler lyder i det hele tatt nesten.. Altså mannen kan se på tv eller youtube på mobil f.eks og jeg maser hele tiden på om han kan ta den lavere selv om det egentlig ikke er så veldig høyt. Jeg tåler heller ikke at to ting er på samtidig. Eller at noen annen lyd er på mens ungen vår bråker f.eks. Men værste av alt er at jeg blir skikkelig stressa hvis baby begynner å gråte. Jeg bare måååå få baby til å stoppe fortest mulig. Både fordi jeg synes synd på ungen min når hun gråter men også fordi jeg absolutt ikke klarer eller orker den gråtinga!! Skal også nevne at babyen min er ikke særlig grinete til vanelig men de få gangene er det fortsatt nesten ikke til å tåle for meg .. jeg HATER også at folk snakker høyt. Jeg ber konstant familien min om de kan snakke lavere, og de pleier å bli litt sure på meg og sier at de ikke får lov til å puste engang. Uff, er dette normalt tro? 

Det finnes diverse sykdommer (både psykiske og fysiske) som kan gjøre at du er hypersensitiv for lyd. Gjerne ta en tur til fastlegen ? :)

Skrevet

Ja, og jeg er sånn med lyder ennå, 20 år etter. Orker ikke for mye lyd, for høy lyd osv

Skrevet

Jeg ble ekstremt sensitiv for lyder da jeg nærmet meg utbrent. Kan det være at du er veldig sliten? 

Anonymkode: 0705b...1a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble ekstremt sensitiv for lyder da jeg nærmet meg utbrent. Kan det være at du er veldig sliten? 

Anonymkode: 0705b...1a6

Jeg er veldig sliten ja..  Sover dårlig, mye stress ellers i livet for tiden og med andre ting. Er vel ikke noe spesielt man får gjort med dette da🥲 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sover du godt? :) 

Ikke i det hele tatt. Baby våkner fremdeles om natten. Jeg klarer ikke sovne tidlig på kvelden heller uansett hvor trøtt jeg er.

ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i det hele tatt. Baby våkner fremdeles om natten. Jeg klarer ikke sovne tidlig på kvelden heller uansett hvor trøtt jeg er.

ts

Grunnen til at jeg spør, er at når vi er ganske slitne, blir vi generelt mer var for lyder, støy og gråt. At noen puster bare bittelitt for høyt kan noen ganger være nok til å føle at man får et mentalt sammenbrudd. Det kan hjelpe deg å bruke ørepropper en periode for eksempel, for å få litt lavere støynivå rundt deg. Hvordan avlaster far og du hverandre? Står far opp med barnet? Tar dere annenhver natt? Ellers kan du også gå til fastlegen og ta noen blodprøver, men det er nokså vanlig å reagere på gråt, og andre lyder, spesielt når man er utslitt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er akkurat likt hos meg. Etter fødselen er jeg blir sykt lydsensitiv! Takler ikke at mannen hører på musikk, ber han ta det lavere konstant (eller skru det av).

Jeg reagerer også voldsomt på biler og mopeder som kjører forbi når vi går tur, de bråker jo sånn 🤪

Hører ikke på musikk lenger selv, jo mindre lyd rundt meg jo bedre. Tidligere elsket jeg musikk, så håper dette går over!

Jeg takler også dårlig at baby gråter, men det er vel ganske normalt? Morsinstinkt? 🤷‍♀️

Skrevet

Da anbefaler jeg faktisk en periode sovemedisin. Det er "sunnere" enn å gå søvnløs. 

Anonymkode: b2641...d32

Skrevet
3 minutter siden, Kvinne87Rogaland said:

Det er akkurat likt hos meg. Etter fødselen er jeg blir sykt lydsensitiv! Takler ikke at mannen hører på musikk, ber han ta det lavere konstant (eller skru det av).

Jeg reagerer også voldsomt på biler og mopeder som kjører forbi når vi går tur, de bråker jo sånn 🤪

Hører ikke på musikk lenger selv, jo mindre lyd rundt meg jo bedre. Tidligere elsket jeg musikk, så håper dette går over!

Jeg takler også dårlig at baby gråter, men det er vel ganske normalt? Morsinstinkt? 🤷‍♀️

Vi er alle programmert fra naturens side til å reagere på barnegråt! Helt naturlig. For menn og kvinner. 

Skrevet

Høres ut som sliten og lite søvn trigger følsomheten for lyd. 
sørg for å ta vare på deg selv, nok søvn. Evt snakk med legen om sovetab etc. 

Anonymkode: 8b891...c61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...