Gå til innhold

Migrene - andre som har sjeldne anfall? Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har hatt klassiske migrenesymptomer i 10 år. Det kommer heldigvis sjeldent, og har ikke økt i frekvens, men det er fryktelig ubehagelig mens det pågår. Har ikke gått til lege med det siden det er så sjeldent, men lurer på om jeg kan gjøre noe for å unngå det. 

Det kommer mellom 1 og 3 ganger i året. Begynner alltid med aura. Uklart syn og så pulserende regnbuelys, sikksakk mønster som forsvinner bort fra synsfeltet ila ca 20 min. Deretter får jeg hodepine (varierende intensitet), kvalme, blir helt fjern, lyssky og bare generelt uvel. Det varer rundt 2 dager, og jeg funger ikke overhodet mens det pågår. 

Finner ikke ut hva som trigger det. Noen sier kosthold, men spiser jevnt over det samme. Rødvin drikker jeg ikke. Stresser gjør jeg tidvis, men har ikke sett sammenheng med anffall. Mulig det har noe med syklus å gjøre, i år har jeg registrert 3 anfall i dagene før mensen, men den kan jeg jo ikke stoppe, og sår jo ikke migrene hver måned. 

Er det noe som kan stoppe det? Paracet hjelper ikke. 

Anonymkode: 8d5bc...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo gå til legen og få anfallsmedisin.. Det er veldig effektivt, så trenger du ikke ha migreneanfall i 2 dager ;)

Anonymkode: 3976c...b5d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Migrenemedisin. 

Du må få prøve forskjellige av legen. Hos meg hjelper Maxalt, imigrane not so much.

Anonymkode: 53c86...6ba

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg å logge det. Da er det lettere å finne mønster. Hos meg er det hormoner+stress+sterkt lys+sjokolade. Tror jeg. 

Anonymkode: 2688a...861

• Liker 1
Skrevet

Så ingenting man kan gjøre uten medisiner og lege? Googler bivirkninger av de som er nevnt, og de frister ikke. 

Som sagt ser jeg ikke noe mønster bortsett fra syklus. I fjor hadde jeg ingen anfall. Så dette er ikke en hyppig greie. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så ingenting man kan gjøre uten medisiner og lege? Googler bivirkninger av de som er nevnt, og de frister ikke. 

Som sagt ser jeg ikke noe mønster bortsett fra syklus. I fjor hadde jeg ingen anfall. Så dette er ikke en hyppig greie. 

Hvorfor er du redd for å ta en medisin da kanskje to uker i året? Hvordan skal det være farlig?
Men hvis du heller vil ha et helvete noen ganger i året - deg om det! For meg var migrenemedisinen en ren velsignelse, har det knapt igjen og jeg hadde anfall som deg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke farlig å ta migrenemedisin. Jeg ville vært mer bekymret for å gå rundt med et migreneanfall hvis jeg var deg. Det er jo blodårene som trekker seg sammen. Da er det plutselig høyere risiko for å få hjerneslag.

For min del hadde jeg drept meg selv lenge før jeg hadde gått med den migrenen jeg tidvis har i mer enn noen få timer, fordi hodepinen er så uutholdelig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Anfalls medisin tar du eventuelt kun når du får migrene anfall.. Paracet har bivirkninger det også. 

Hatt migrene i over 20 år. Aldri opplevd bivirkninger av anfallsmedisin for migrene. 

Ta deg en tur til legen. Alternativet er å leve med 2-3 anfall i året- noe som generelt sett er svært lite. 

Anonymkode: 7db7e...130

• Liker 1
Skrevet
hvalstad45 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er du redd for å ta en medisin da kanskje to uker i året? Hvordan skal det være farlig?
Men hvis du heller vil ha et helvete noen ganger i året - deg om det! For meg var migrenemedisinen en ren velsignelse, har det knapt igjen og jeg hadde anfall som deg.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke farlig å ta migrenemedisin. Jeg ville vært mer bekymret for å gå rundt med et migreneanfall hvis jeg var deg. Det er jo blodårene som trekker seg sammen. Da er det plutselig høyere risiko for å få hjerneslag.

For min del hadde jeg drept meg selv lenge før jeg hadde gått med den migrenen jeg tidvis har i mer enn noen få timer, fordi hodepinen er så uutholdelig.

Ok, takk for svar. Er bare generelt skeptisk til alle medisiner. Har sett mye misbruk og farlige bivirkninger hos andre. 

Men skal ta det med meg. 

Skrevet (endret)

Jeg har samme Auramigrene.

Hadde mye værre annfall når jeg var yngre.
ingenting annet enn botox ha hjulpet for meg.
Så når jeg har det er jeg garantert og ikke få annfall.

Men det er jo fryktelig dyrt da😣

Endret av Monika Tgirl
Skrevet

Imigran funker bare helt fantastisk. Natt og dag på om jeg får tatt det når jeg merker anfallet komme. Blir trøtt og gåen uansett men slipper de fæle smertene.

Anonymkode: c3a5f...62b

• Liker 1
Skrevet

Ubehandlet migrene kan bli kronisk migrene. Jeg har kronisk uten medisiner har jeg slike anfall du beskriver 25 dager i måneden. 
Jeg valgte å ikke medisinere mine få anfall før, og fortsatte som før. Angrer bittert! 
Du kan prøve naproxen i de periodene som du tenker er hormonelt, ellers tar du en tur til legen å får triptaner. Disse er det få bivirkninger på, meste kvalme men det kommer som oftest av smertene og ikke medisinene.
Du kan tenke triggere så mye du vil, men fakta er at vi vet faktisk ikke. Jeg f,eks spiser sjokolade før et anfall, trodde det var trigger. Det er det ikke, jeg blir bare ekstremt sugen på sjokolade før et anfall. 
Migrene er en hjernesykdom, det er ikke en hodepine, den må faktisk sjekkes ut og diagnose bør settes.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk Imigran til min migrene, hadde det ikke ofte. fikk det i slutten av 40 årene. virker veldig kjapt, spray i nesen. Velger heller den enn anfall med oppkast og det hele. Har ikke hatt bivirkning av den. Husk at paracet er det og bivirkninger, det er det med all medisin. 

Anonymkode: efd56...565

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finner ikke ut hva som trigger det. Noen sier kosthold, men spiser jevnt over det samme. Rødvin drikker jeg ikke. Stresser gjør jeg tidvis, men har ikke sett sammenheng med anffall. Mulig det har noe med syklus å gjøre, i år har jeg registrert 3 anfall i dagene før mensen, men den kan jeg jo ikke stoppe, og sår jo ikke migrene hver måned. 

Har ofte migrene. Sterkt sollys kan trigge mine anfall. Altfor lite søvn over lengre perioder eller ujevn søvnrytme. Vet om ei som reagerer på forskjellige matvarer (er en liste over vanlige matvarer på nett). Anfallene mine kommer ofte i nærheten av mensen. Vet syklus kan ha mye å si for mange med migrene så du vil nok se et mønster om du skriver ned datoene. 

Paracet hjelper ikke. men utrolig nok har koffeinparacet redusert anfallet noen ganger. Som er rart, da kaffe og koffein generelt kan trigge mine migreneanfall. 

Ang at det ikke er farlig å ta migrene medisiner.. Min fastlege sa jeg skulle være forsiktig og at migrenemedisiner er kraftige.  Fikk streng beskjed om å ikke ta de mer enn nødvendig. Tar man de ofte kan det ifølge forskning trigge flere anfall enn om man ikke brukte medisin. Så her er det noe feilinfo i tråden. Det er også ganske kraftige eventuelle langtids bivirkninger, om man gidder lese papirene som kommer med. Men det orker ikke folk flest. Dette er medisin som ikke skal brukes ofte. 

Anonymkode: 5553c...89f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket nakke og kjeve? Mange med migrene sliter med spente muskler i kjeve eller nakke. Flere av disse punktene går direkte opp til hodet og kan skape spenningshodepine som igjen skaper migrene. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ofte migrene. Sterkt sollys kan trigge mine anfall. Altfor lite søvn over lengre perioder eller ujevn søvnrytme. Vet om ei som reagerer på forskjellige matvarer (er en liste over vanlige matvarer på nett). Anfallene mine kommer ofte i nærheten av mensen. Vet syklus kan ha mye å si for mange med migrene så du vil nok se et mønster om du skriver ned datoene. 

Paracet hjelper ikke. men utrolig nok har koffeinparacet redusert anfallet noen ganger. Som er rart, da kaffe og koffein generelt kan trigge mine migreneanfall. 

Ang at det ikke er farlig å ta migrene medisiner.. Min fastlege sa jeg skulle være forsiktig og at migrenemedisiner er kraftige.  Fikk streng beskjed om å ikke ta de mer enn nødvendig. Tar man de ofte kan det ifølge forskning trigge flere anfall enn om man ikke brukte medisin. Så her er det noe feilinfo i tråden. Det er også ganske kraftige eventuelle langtids bivirkninger, om man gidder lese papirene som kommer med. Men det orker ikke folk flest. Dette er medisin som ikke skal brukes ofte. 

Da snakker de opp til ti i måneden, ikke 10 i året. Hva tror de vi med kronisk migrene gjør? Og er det noen som bør få bivirkninger så er det jo oss som bruker 10 i måneden. Det er så mye feil info om migrene, og fastleger kan svært lite. Jeg går fast til en ab Norges beste eksperter på migrene. De anbefaler å behandle migrene, tar du paracet for mye trigger det hodepine, tar du andre smertestillende trigger det hodepine. Så ved migreneanfall ikke flere enn ti i måneden. Ts er godt inne. For med sine 8 anfall i året

Endret av Forvirret23
Skrevet

Har migrenemedisin i bakhånd. Har droppet rødvin og går til muskelterapaut for å unngå spenninger i nakken. Det holder det noenlunde i sjakk. Tar kanskje medisin to-tre ganger i året.

Anonymkode: ee60c...985

• Liker 1
Skrevet

For meg er auraen bare et signal om at jeg har glemt å ta magnesium. Når jeg øker inntaket av magnesium, forsvinner auraen. Det som funker best for meg er fotbad med dødehavssalt. 

Anonymkode: 5f09a...a10

• Liker 1
Skrevet

Jeg får også sporadisk auramigrene, og jeg aner virkelig ikke hva som trigger det. Hadde første anfall når jeg var 18. Så gikk det seks år og plutselig fikk jeg ti anfall på under en uke. Så gikk det ett år, og jeg fikk ett til, og siden den gang har jeg bare hatt det to-tre ganger. Er 30 nå. 

Det har hendt at jeg bare får aura og ikke migrene, men tør ikke ta sjansen på å droppe smertestillende. Paracet funker heldigvis på meg 🤞

Anonymkode: fa51b...ba8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så ingenting man kan gjøre uten medisiner og lege?

Det er dessverre ikke det.  

Migrene er en nevrologisk hjernesykdom. Den gir anfall av funksjonsforstyrrelse i hjernen, og det er dette som gir de symptomene du beskriver.  

Triptaner er medisiner som er laget for å stanse anfallene, og det gjør de stort sett effektivt. Du som har aura, er så "heldig" at du får et forvarsel. Dermed kan du ta medisinene allerede under auraen og ha god sjanse til å unngå symptomene. 

De fleste får ikke bivirkninger. Hvis du får dem, varer de vanligvis i et par timer. 

Her er en oversikt over de triptanene som finnes:  
https://hodepinenorge.no/triptaner-anfallsbehandling-mot-migrene/

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...