chi Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Hjelp! Jeg er så sliten av tankekjør i hodet mitt. Nå har jeg vært på utredning for adhd med psykolog, og testene viser at biokjemisk (?) så har jeg ikke dét. Men jeg har endel symptomer, altså tankekjør. Tankene mine popper hit og dit uten sammenheng i temaene. Eksempel på min tankevirksomhet: Etter jobb må jeg huske å dra på butikken og kjøpe melk. Oi, hva het den sangen som han derre hadde en hit med i 19- Oi, har jeg husket å betale forsikringen? Skal tro om barnet mitt ble fornøyd med matpakke - hahaha, mamma hadde en skikkelig knallgul badedrakt på 1990 tallet, hvor er den tro? Altså - jeg rekker ikke å tenke en setning ferdig før neste tanke om noe helt anna popper opp! Jeg holder også gjerne på med ørten rydde prosjekter samtidig, og føler nesten ubehag i kroppen om jeg ikke kan gå ifra en påbegynt oppgave for å multitaske litt med noe annet. Hjelp! Noen som har tips og råd til meg? Finnes det en mirakelpille for overaktiv tankekjør?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Konsentrasjonsvansker kan skyldes en rekke ting. Er ikke det opp til psykologen du går til å finne ut av da? Adhd er utelukket, da er det vel mulig å teste for andre ting som traumer og personlighetsforstyrrelser? Anonymkode: 52e77...e8c 3
chi Skrevet 28. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2023 Jeg ble litt overasket over at psykologen ikke spurte mer om jeg hadde opplevd ting som kunne gjøre at jeg hadde det slik. Fikk følelsen av at han ikke hadde satt av mer tid enn å gå igjennom resultat av testene jeg gjorde, ikke noe tilbakemelding som "Ok, da må vi tenke andre alternativ, kan det være at du har opplevd noe "slik" eller "sånn" som har gjort at tankene dine raser av gårde? Han sa jeg kunne be om en second opinion med noen andre psykologer. Så jeg føler det ble liksom avsluttet, ikke noen forslag om videre samtale for å grave dypere i hodet mitt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Var det en nevropsykolog i spesialisthelsetjenesten henvist via fastlegen, som du gikk til? Isåfall var det kun en utredningstime. Da må du på ny stå på venteliste til psykolog for en mer generell utredning og samtaleterapi på bakgrunn av det som gir deg plager som gjør det vanskelig å mestre hverdagen. Anonymkode: 52e77...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Det høres 100% normalt ut. Lever du i en illusjon om at alle menneskers tanker og fokus er skjematiske hele tiden? Ingen har det sånn. Om du tror det så har alle adhd. Anonymkode: 17164...cd6 7
Mezzosoprena Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Dette var kanskje litt tynt for å konkludere med ADHD, eller? 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Det er vel helt vanlig? Tror alle har deg sånn. Anonymkode: fddb1...2a1 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Starseed? Anonymkode: b7c5e...257
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 chi skrev (3 timer siden): Hjelp! Jeg er så sliten av tankekjør i hodet mitt. Nå har jeg vært på utredning for adhd med psykolog, og testene viser at biokjemisk (?) så har jeg ikke dét. Men jeg har endel symptomer, altså tankekjør. Tankene mine popper hit og dit uten sammenheng i temaene. Eksempel på min tankevirksomhet: Etter jobb må jeg huske å dra på butikken og kjøpe melk. Oi, hva het den sangen som han derre hadde en hit med i 19- Oi, har jeg husket å betale forsikringen? Skal tro om barnet mitt ble fornøyd med matpakke - hahaha, mamma hadde en skikkelig knallgul badedrakt på 1990 tallet, hvor er den tro? Altså - jeg rekker ikke å tenke en setning ferdig før neste tanke om noe helt anna popper opp! Jeg holder også gjerne på med ørten rydde prosjekter samtidig, og føler nesten ubehag i kroppen om jeg ikke kan gå ifra en påbegynt oppgave for å multitaske litt med noe annet. Hjelp! Noen som har tips og råd til meg? Finnes det en mirakelpille for overaktiv tankekjør? ADHD er så mye mer komplekst enn det du beskriver. Og hva ellers kan være er det ingen her som kan svare på. Og om du tror at medisinene for ADHD har er en av mirakelpille så må du tro om igjen. Anonymkode: 804af...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 3 hours ago, chi said: Hjelp! Jeg er så sliten av tankekjør i hodet mitt. Nå har jeg vært på utredning for adhd med psykolog, og testene viser at biokjemisk (?) så har jeg ikke dét. Men jeg har endel symptomer, altså tankekjør. Tankene mine popper hit og dit uten sammenheng i temaene. Eksempel på min tankevirksomhet: Etter jobb må jeg huske å dra på butikken og kjøpe melk. Oi, hva het den sangen som han derre hadde en hit med i 19- Oi, har jeg husket å betale forsikringen? Skal tro om barnet mitt ble fornøyd med matpakke - hahaha, mamma hadde en skikkelig knallgul badedrakt på 1990 tallet, hvor er den tro? Altså - jeg rekker ikke å tenke en setning ferdig før neste tanke om noe helt anna popper opp! Jeg holder også gjerne på med ørten rydde prosjekter samtidig, og føler nesten ubehag i kroppen om jeg ikke kan gå ifra en påbegynt oppgave for å multitaske litt med noe annet. Hjelp! Noen som har tips og råd til meg? Finnes det en mirakelpille for overaktiv tankekjør? Folk skal vist ha diagnoser for absolutt alt i våre dager. Lykke til med uføresøknaden Anonymkode: c0163...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 Du måtte vel møte nevropsykolog først? Jeg fikk ei som var dansk, skjønte ikke noe av det hun sa omtrent. Skulle nesten tro at det var en test i seg selv 😄 Anonymkode: 3d3fb...046
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 Tankekjør kan være normalt, og det kan i noen tilfeller være tegn på sykdom. Det er helt normalt å ha en viss grad av tankekjør, og det du beskriver høres ut som om er normalt. Kanskje litt mer en enn "vanlig" person, men ikke utenfor kurven. Før du absolutt skal ha en diagnose ville jeg forsøkt å behandle symptomene. Kanskje en psykolog eller lege kan hjelpe deg med å redusere tankekjøret? Enkelte medisiner kan hjelpe på om du ønsker det. Har du tenkt noe på hvorfor det er viktigere for deg å få en "second opinion" om ADHD-diagnose før behandling? Høres kanskje ut som om du synes det er viktigere å få diagnose enn behandling. Anonymkode: 66075...f38 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tankekjør kan være normalt, og det kan i noen tilfeller være tegn på sykdom. Det er helt normalt å ha en viss grad av tankekjør, og det du beskriver høres ut som om er normalt. Kanskje litt mer en enn "vanlig" person, men ikke utenfor kurven. Før du absolutt skal ha en diagnose ville jeg forsøkt å behandle symptomene. Kanskje en psykolog eller lege kan hjelpe deg med å redusere tankekjøret? Enkelte medisiner kan hjelpe på om du ønsker det. Har du tenkt noe på hvorfor det er viktigere for deg å få en "second opinion" om ADHD-diagnose før behandling? Høres kanskje ut som om du synes det er viktigere å få diagnose enn behandling. Anonymkode: 66075...f38 Vil også legge til at de aller fleste mennesker har symptomer på ADHD. Alle kan oppleve tankekjør, rastløshet, konsentrasjonsvansker, etc. Men å ha en grad av disse plagene er ikke synonymt med å ha diagnosen. Det er først når alle disse symptomene gjør det ekstremt vanskelig å fungere som normalt at man eventuelt kan stille en diagnose. Dersom tankekjøret ditt er så altoppslukende at du ikke fungerer i hverdagen, må du søke behandling. Ikke en spesifikk diagnose. Jeg har selv en psykoselidelse, men det har jo ikke noe å si i praksis. Vi behandler ikke lidelsen, men symptomene på lidelsen. Det er faktisk ikke så viktig som folk tror å ha en spesifikk diagnose. Man kan være plaget eller syk uten å ha ADHD/autisme, og man fortjener behandling uansett. Anonymkode: 66075...f38 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 Dette er sånn mitt hode fungerer også, og jeg er ansett som normal. Normalbegrepet rommer mye, og det er i utgangspunktet kun i ytterpunktene diagnoser ligger 😊 Anonymkode: bfec3...a79
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 Det er mulig å roe tankekjør. Så lenge du tillater deg selv å ta imot alle tanker som popper opp så kommer det bare fler og fler. Du kan tenke "nei, nå er jeg i butikken så da er det kun tanker rundt det jeg skal handle som får komme". Anonymkode: 5d1dd...528
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 ADHD er veldig kompleks diagnose. Det du beskriver høres ikke ut som ADHD, men som noe veldig mange opplever. Tanker har en tendens til å spinne uten at det skaper et betydelig funksjonsfall. Det er mange som tror at de har ADHD, og det er mange som har typiske ADHD trekk uten at det er ADHD. Utredningen er veldig omfattende og ressurskrevende, og dersom det ikke er holdepunkter for å gå videre med utvidet utredning etter basisutreding, så avsluttes forløpet med en konklusjon om at pasienten ikke oppfyller kriteriene for gitt diagnose. Dersom det ikke er et betydelig funksjonsfall, og man klarer seg høvelig greit i hverdagen, så er det aboslutt ingen grunn til å drive med findisgnostikk. ADHD symptomer overlapper med andre diagnoser. F.eks ptsd, angst, depresjon. ADHD er en utelukkelsesdiagnose, ergo symptomtrykket og funksjonsfallet kan IKKE bedre forklares av andre underliggende diagnoser hilsen en som jobber i spes.tjenesten Anonymkode: 1bd65...8ed 3
chi Skrevet 29. desember 2023 Forfatter #17 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): ADHD er veldig kompleks diagnose. Det du beskriver høres ikke ut som ADHD, men som noe veldig mange opplever. Tanker har en tendens til å spinne uten at det skaper et betydelig funksjonsfall. Det er mange som tror at de har ADHD, og det er mange som har typiske ADHD trekk uten at det er ADHD. Utredningen er veldig omfattende og ressurskrevende, og dersom det ikke er holdepunkter for å gå videre med utvidet utredning etter basisutreding, så avsluttes forløpet med en konklusjon om at pasienten ikke oppfyller kriteriene for gitt diagnose. Dersom det ikke er et betydelig funksjonsfall, og man klarer seg høvelig greit i hverdagen, så er det aboslutt ingen grunn til å drive med findisgnostikk. ADHD symptomer overlapper med andre diagnoser. F.eks ptsd, angst, depresjon. ADHD er en utelukkelsesdiagnose, ergo symptomtrykket og funksjonsfallet kan IKKE bedre forklares av andre underliggende diagnoser hilsen en som jobber i spes.tjenesten Anonymkode: 1bd65...8ed Tusen takk for utfyllende svar 😊 Hilsen TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå