Gå til innhold

Fikk forenklet forelegg, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk brev av Politiet idag, og det står det er forenklet forelegg. Jeg skal ha kjørt på en hastighet av 96 km/t på en 70 km/t vei (Opera tunellen under Oslo (P2). Forelegget ligger på 12 100kr.

Til mitt forsvar, kjørte jeg fortere fordi det var fare for at søsteren min skulle miste flyet på  Gardermoen. Det var ganske mye trafikk mellom Drammen og Oslo. Det var også helt trygt å kjøre basert på min vurdering. 

Jeg er en student (20 år gammel), og dette forelegget er tydeligvis ganske mye. Er det mulig å delbetale en slik betaling? Eller unngå å betale i det hele tatt?

Takk på forhånd for svar:)

Anonymkode: e910a...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da et helt sjukt godt forsvar. Betal bota di du, din trafikkfarlige satan.

Anonymkode: d4b4f...6be

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligheten til å ikke godta et forenklet forelegg. Da må du isteden møte i retten. Hvorvidt du blir dømt kommer an på bevisene. Botens størrelse kan bli både større og mindre enn forelegget du har fått.

Anonymkode: 5a300...09c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år og er så selvgod at du mener du ikke er til fare for andre med din holdning? Godt at politiet tar tak i nakken på deg og viser at du tar noe grådig feil.

Anonymkode: 1ee58...cba

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få se bildet. Ikke sikkert at det er tydelig at det er deg. Du skullle latt søsteren din kjøre da hadde dere sluppet bot 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har muligheten til å ikke godta et forenklet forelegg. Da må du isteden møte i retten. Hvorvidt du blir dømt kommer an på bevisene. Botens størrelse kan bli både større og mindre enn forelegget du har fått.

Hvis du ikke vedtar forelegget risikerer du en dom på rullebladet ditt.  Forenklet forelegg kommer ikke på rullebladet. 

Du risikerer også saksomkostninger. 

Det at du er 20 år kan være skjerpende i en rettssak..

https://www.ung.no/oss/UOf72Dh1DD1n4SR8mNMl2K

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brev av Politiet idag, og det står det er forenklet forelegg. Jeg skal ha kjørt på en hastighet av 96 km/t på en 70 km/t vei (Opera tunellen under Oslo (P2). Forelegget ligger på 12 100kr.

Til mitt forsvar, kjørte jeg fortere fordi det var fare for at søsteren min skulle miste flyet på  Gardermoen. Det var ganske mye trafikk mellom Drammen og Oslo. Det var også helt trygt å kjøre basert på min vurdering. 

Jeg er en student (20 år gammel), og dette forelegget er tydeligvis ganske mye. Er det mulig å delbetale en slik betaling? Eller unngå å betale i det hele tatt?

Fartsgrenser er til der for en grunn.

96 km er jo 36% prosent over fartgrensen, vær glad du ikke mistet lappen.

At søsteren din skulle rekke et fly, eller at du er 20 år og student, hva i all verden har det med saken. Du brøt veitrafikkloven.

Du kjørte altfor fort, og det kunne være trafikkfarlig uansett hva du vurderte det som. De som kjører 160 på motorveien og ender i feil felt eller i autovernet mener også at det var trygt å kjøre slik etter egen vurdering, hvis ikke hadde de jo ikke gjort det.

Men for å svare på spørsmålet nederst, ja du kan be om delbetaling. Betale boten må du nok uansett, fordi det er ingen spørsmål ved om du har brutt veitrafikkloven.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten kan nok kun bli større pga saksomkostninger.

Ikke mindre, da det ikke er noen tvil om at bilen kjørte 26km over fartsgrensa. 

Trådstarter kan velge og ikke vedta forelegget, men konsekvensene er at omkostningene kan gjøre boten vesentlig større og at man kan få straffesak på rullebladet. Saken er ganske klar på at det beste for trådstarter er å godta forelegget og betale boten, beste måten trådstarter kan komme ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (3 timer siden):

Boten kan nok kun bli større pga saksomkostninger.

Ikke mindre, da det ikke er noen tvil om at bilen kjørte 26km over fartsgrensa. 

Trådstarter kan velge og ikke vedta forelegget, men konsekvensene er at omkostningene kan gjøre boten vesentlig større og at man kan få straffesak på rullebladet. Saken er ganske klar på at det beste for trådstarter er å godta forelegget og betale boten, beste måten trådstarter kan komme ut av det.

Det var ingen anbefaling å ikke godta. Jeg ville helt klart bare betalt hvis jeg ikke var sikker på at det var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN unnskyldninger i hele verden som forsvarer det å bryte fartsgrensene! Fattig student eller ei.
Tenk OM det hadde skjedd en ulykke med dødelig utfall, og du bare «Sorry, men jeg måtte kjøre for fort fordi søstersen skulle rekke flyet» Du hører selv hvor galt det er?? Ta konsekvensen av handlingen din/lovbruddet ditt og betal bota di. Kanskje du har lært til en annen gang. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ditt dumme brødhue, at søsteren din kan miste flyet er ingen grunn til å bryte loven eller sette andre i fare med uvettig kjøring! Boten er 100% fortjent, så betal den og slutt å syt!!!! Dumme menneske!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ajarRun skrev (5 timer siden):

Be om å få se bildet. Ikke sikkert at det er tydelig at det er deg. Du skullle latt søsteren din kjøre da hadde dere sluppet bot 

Hvordan slipper man unna hvis bildet er uklart? Kan man bare si at det ikke var en selv som kjørte og så dropper politiet saken liksom?

TS, hvis søsteren din ville at du skulle kjøre for fort så synes jeg hun skal betale boten.

Men det er ikke greit å kjøre for fort med mindre det står om liv og død. Selv da er det såpass farlig at det fort kan føre til mer død fordi man krasjer, så egentlig er det aldri greit!

Anonymkode: e3528...436

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og..siden du mener lovbruddet kan forsvares med at søstersen din skulle rekke flyet, er jeg LITT bekymret over dine vurderinger mtp hva som er trygt i trafikken og hva som ikke er trygt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det verste er ikke pengene du må betale. Det er prikkene i sertifikatet ditt. Får du 8 prikker i løpet av 3 år så mister du lappen i  minimum 6 måneder. Og da blir du fotgjenger i en god stund fremover. 

Bota kan for øvrig deles opp ved å ta kontakt med Statens Innkrevingssentral. Ring og gjør en avtale med de om plan for nedbetaling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får også dobbelt oppmed prikker når du har prøveperiode. Så hvis du ikke har hatt lappen i over to år nærmer du deg grensa. 

Anonymkode: a549b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på nøyaktig det du spør om:

Ja, du kan delbetale. Kontakt Statens Innkrevingssentral (regner med at det er dem som har sendt ut boten?) så ordner de det for deg. 

Og så har du lært til neste gang :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at fotoboks alltid skal være skiltet/merket?

Du kan ikke ha kjørt for fort i en kontroll eller vanlig fartsmåling, for da hadde du blitt blinket inn.

Så det at du har fått forelegge i posten må jo bety at du har peiset på i 96 gjennom en fotoboks, uten engang å ha fått med deg at det er en fotoboks.

Med andre ord. Du har ikke bare kjørt altfor fort. Du må også ha være sinnsykt uoppmerksom som ikke har fått med deg fotoboksen.

Det er jo en ganske farlig kombinasjon, råkjøring og uoppmerksom. 

Vær glad det ikke gikk verre, at du ikke kræsjet, kjørte ned noen, skadet noen.

Du kom ganske billig unna med den boten.

Anonymkode: 7b82a...e6f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du ble tatt på fersk gjerning. Kjipt, men slik er det. Ikke en gang gidd å prøv med flyplass forklaringen. Det eneste som potensielt kunne funket er fare for ditt eller andres liv. Tror du kan delbetale boten eller utsette.

Anonymkode: 5ed06...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...