Gå til innhold

Hvorfor er det negativt å være kattedame?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dyresaker er ikke meningsløst!

Anonymkode: 228fb...02c

Jeg er da også opptatt av bevaring av røde arter, viktige biotoper, osv. Men foretrekker rasjonelle organisasjoner, ikke populistiske som spiller på manglende kunnskap og føleri.

Anonymkode: d0580...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er vel flest menn som sier dette. Tror det er fordi de fleste menn hater katter og nyter å mishandle/drepe de. Finnes unntak, men stort sett så er det sånn. Var noen som mishandlet en katt her på Nordstrand på det groveste, det var neppe en dame som var ansvarlig for det :( Menn flest har ikke empati, er stort sett de som gir f på nyttårsaften og sørger for at mange dyr blir livredde også. 

Anonymkode: a154e...fde

Nei, de fleste menn er ikke slik. Hvis det er typisk for de mennene du kjenner foreslår jeg at du får deg nye bekjentskaper og tar avstand fra de nåværende. At menn i større grad mishandler dyr enn kvinner betyr IKKE at menn flest nyter å mishandle/drepe katter. Ærlig talt!

Anonymkode: 1aff1...c72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en måte å trykke ned damer som er lykkelig alene i stedet for å velge menn som ikke gjør "the bare minimum". Mange menn hater at kvinner kan ha et bedre liv uten en mann. 

Anonymkode: 89077...c5b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det ikke, det er ikke den stygge kommentaren de som bruker den tror det er. 

Ja til katt! 😺💖 

Anonymkode: 780b1...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er da også opptatt av bevaring av røde arter, viktige biotoper, osv. Men foretrekker rasjonelle organisasjoner, ikke populistiske som spiller på manglende kunnskap og føleri.

Anonymkode: d0580...1c2

Jeg er både opptatt av samt jobber med bevaring av rødlistede arter og støtter dyrevelferd- samt er kattedame. Noen kan ha flere tanker i hodet på en gang. 

Anonymkode: 76618...f86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tom Peng Pung skrev (På 28.12.2023 den 21.05):

Kommer ann på kattedama det, har hun hippiesveis og rotete hus fullt av kattehår---> turn off

Tar hun vare på seg selv og huset sitt-> no problem

Hestejenter/damer derimot, du vil alltid komme i andre rekken hos de, hesten tar hele fokuset i livet deres.

Både hesten, kattene (3 stykker!) og hunden kommer før mannen, trening også 😂 Men han har ikke noe behov for å bli opphevet på en pidestall uansett, så det går så fint så.  

Anonymkode: e0b9d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selverklært crazy cat lady og traff en kar som har hund. Han er nok litt crazy cat guy også, for de bygger slott og tunneler, leker gjemsel og han er en tålmodig ballkaster, og hver gang han drar, bruker han mer tid på å si hadet til kattene enn til meg 🥰

I dag snakket vi om å la hunden hans få komme hit og alle kunne treffes (han har ikke hunden boende hos seg lenger pga alder, helsen hennes og hun har det bedre hos «bestemor» enn på jobb med ham)  Jeg er sikker på at den ene katten vil bli dødsfornærmet, mens den andre nok vil synes det er kjempespennende. Hunden er gammel og rolig og vant med katter. 

Anonymkode: 3a76c...56a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fant forskere at katteeiere i gjennomsnitt er litt mer intelligente og introverte enn hundemennesker, mens hundemenneskene i gjennomsnitt er mer ekstroverte og flinkere sosialt. Mennesker som eier katt, en eller flere, er ofte kreative, kunstneriske og følsomme, har kanskje en jobb som ikke er helt A4, jobber kanskje hjemmefra, og holder seg kanskje litt mer for seg selv.

Det betyr at det er litt større sjanse for at et kattemenneske ikke helt innordner seg i samfunnet, og kanskje også lever alene. For mange menn er det, og har det alltid vært, noe litt truende med kvinner som ikke innordner seg. Kvinner som velger bort mann og barn for eksempel, det synes de er skummet og ubehagelig. Middelalderens hekser var ofte intelligente, kunnskapsrike kvinner som ikke ville bli bundet til å slave for mann og barn, men heller leve sitt eget liv. Altså innordnet de seg ikke. En crazy cat lady er ofte en kvinne som lever alene, og som gjerne trives med det, altså lever hun ikke det livet mange menn ser ut til å mene er det eneste riktige og lykkebringende for en kvinne.

Så jeg mistenker at en crazy cat lady er en moderne versjon av middelalderens hekser. Nå kan de ikke brenne oss på bål lenger, men de kan gjerne gi oss noen negative karakteristikker sånn at vi skal skamme oss litt. Og kanskje er det noen som vil velge å innordne seg også, på grunn av slike negative stempler. 

Anonymkode: 44b69...512

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/28/2023 at 9:03 PM, Mardina said:

Hvorfor er du skeptisk til folk som elsker hunder? 🤔 Jeg hadde vært mye mer skeptisk til en kattegal dame, for mange virker sære og rare 😳 Som mener at katter er det eneste husdyret som er best å ha som kjæledyr 🙄 Forstår meg ikke på sånne folk 😳

Jeg vil påstå det er minst like mange sære og rare hundeeiere der ute også:
Folk som tenker det er greit at hunden løper fritt rundt i gater og veier, folk som kler ut hunden sin i prinsesseklær, folk som lar hunden slikke av maten sin også selv spise mer av den samme maten, folk som plukker opp hundebæsj i poser og kaster posene ut i naturen (nå kan hundebæsjen bevares til evig tid i stedet for å brytes ned etter noen dager/uker, flott!), folk som er helt opphengt i én hunderase og har masse bilder, puter, klær o.l. med den hunderasen på, folk som bærer rundt på hunden sin som om det er en liten veske...

Anonymkode: feb81...4e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så begeistret for kattekvinnen, matcher aldri med dem i humor eller noe slikt. de er ganske følsomme og forventer at andre skal tilpasse seg dem, har sær humor, forventer masse aksept men er krass mot andre og er gjerrig på toleranse. divaer med dårlig smak. 

Anonymkode: 13ff1...359

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 20.45):

Hvorfor er det negativt å være kattedame? Det fremstilles jo som at man er smågal ,mannehater , bitter osv... hvis man bor alene med en eller flere katter. Det har jo blitt litt humor på en måte, og humor er greit, men det finnes jo mange som på fullt alvor tror at disse tingene henger sammen.

Anonymkode: c90e7...d36

Opprinnelig kommer vel begrepet Crazy cat lady fra før i tida da sykdommen Toksoplasmose var mer utbredt og gjorde folk syke. Sykdommen kommer fra en parasitt som blant annet finnes i katteavføring, og som smitter via kontakt med avføringen (f.eks. ved rensing av dokasse). Før i tida ble folk lettere syke av parasitten og noen mente den kunne påvirke hjernen til den syke og gjøre dem gale. Siden katteeiere ofte var kvinner, og da gjerne enslige kvinner, ble galskapen forbundet med kvinner.

Jeg tror også gal kattedame har blitt et skjellsord som brukes for å holde nede kvinner som ikke passer inn. Det er litt som hore-stemplet; et ord som brukes uten mål og mening fordi man vet det sårer.

Anonymkode: def55...63d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg er ikke så begeistret for kattekvinnen, matcher aldri med dem i humor eller noe slikt. de er ganske følsomme og forventer at andre skal tilpasse seg dem, har sær humor, forventer masse aksept men er krass mot andre og er gjerrig på toleranse. divaer med dårlig smak. 

Anser du hundeeiere også som en helt ensartet gruppe med helt like mennesker også? Hva med hesteeiere? Fugleeiere? Folk med hamster og marsvin?
Dette er jo bare tullete! :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg vil påstå det er minst like mange sære og rare hundeeiere der ute også:
Folk som tenker det er greit at hunden løper fritt rundt i gater og veier, folk som kler ut hunden sin i prinsesseklær, folk som lar hunden slikke av maten sin også selv spise mer av den samme maten, folk som plukker opp hundebæsj i poser og kaster posene ut i naturen (nå kan hundebæsjen bevares til evig tid i stedet for å brytes ned etter noen dager/uker, flott!), folk som er helt opphengt i én hunderase og har masse bilder, puter, klær o.l. med den hunderasen på, folk som bærer rundt på hunden sin som om det er en liten veske...

Anonymkode: feb81...4e6

Det er nok sikkert et par hundeeiere som gjør dette, men nå har du jo funnet ytterpunktene også da 😂 Jeg er IKKE en av hundeeierne som gjør alt dette du ramser opp 😊

Du synes det er bedre med katter som pisser/markerer overalt og tar livet av småfugler? Katter er dyr som jeg ikke hadde stolt på for fem flate øre.... Uforutsigbare og skumle synes jeg. Har enda til gode å møte en katt jeg virkelig har likt og kunne tenkt meg å ha i hus... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anser du hundeeiere også som en helt ensartet gruppe med helt like mennesker også? Hva med hesteeiere? Fugleeiere? Folk med hamster og marsvin?
Dette er jo bare tullete! :ler:

Det er jo litt skjevt forhold med dyr, men det er jo bra at folk får dekket behovene sine. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som har et godt forhold til dyrene sine er stort sett bedre mennesker enn de som kjenner seg truet av at andre har nærhet til andre levende vesener. Jeg har stolt mye på våre dyrs vurdering av folk som kommer til oss på besøk.

De sjåvinistiske mennene framstiller det å ha kjæledyr som en dårlig erstatning for menneskelig selskap for kvinner som ikke lykkes i å få seg en mann. Det er helt logisk for en med veldig lavt selvbilde å tenke at man ville vært førstevalget, og de framstiller andre levemåter som mindre verdt for å bevare det vesle selvbildet som er såret av at hun lever manneløst.
At de bruker det som en slags fornærmelse er veldig komisk. Hverken kvinner eller kjæledyr søker nærhet til personer som har dårlig utstråling, og behandler dem respektløst.

Å bo alene er et veldig godt valg for mange, og et helt fritt valg. Å ha kjæledyr som krever lite, som katt, er også veldig logisk for folk som lever travelt. De gir mye glede, men krever ikke så stor innsats.

Voldsutøvere liker katter dårlig, fordi de er selvstendige og ikke lett lar seg kommandere. De gir heller ikke blind tillit.
Katter er like irriterende som kvinner som ikke ser dem som en naturlig autoritet, og ikke trenger dem.
Folk med solid selvbilde trenger ikke å hundse andre omkring for å kjenne seg trygge og fornøyd, og kjenner seg ikke truet av at kvinner og katter har egen vilje.

Selv er jeg mer et hundemenneske, men kan ikke ha dyr med den livsstilen jeg har. 

Det er vel opprinnelig fra amerikanske sosiale medier at denne utskjellingen av kvinne med katt kommer.
Forestillingen om at kvinner som foretrekker å leve alene framfor å gå inn i relasjoner med menn de ikke liker vil bli ensomme som eldre, og trøster seg med en katt eller ti. Det er mange hull i denne forestillingen som incels og andre sjåvinister prøver å skremme kvinner inn i forhold med: Intet er mer ensomt enn dårlige forhold, enslige kvinner har solide sosiale nettverk og menn dør uansett oftest flere år før "sine" kvinner. Enkefellesskap er vanlig blant pensjonister som var gift også.
Det eneste disse sinte karene røper er sin egen frykt for å bli gamle alene, uten å ha en gratis pleier i hus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det negativt å være kattedame? Det fremstilles jo som at man er smågal ,mannehater , bitter osv... hvis man bor alene med en eller flere katter. Det har jo blitt litt humor på en måte, og humor er greit, men det finnes jo mange som på fullt alvor tror at disse tingene henger sammen.

De er gjerne sære, uten mann og barn

Anonymkode: 06ef0...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kattedame betyr single for life.

Anonymkode: f1f6f...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 9.33):

Jeg er selverklært crazy cat lady og lever godt med det. Har bare to katter da, så mulig jeg skryter på meg noe jeg ikke er. Kattene mine er min familie og jeg setter de utrolig høyt. 
Generelt glad i dyr og er skeptiske til mennesker som ikke liker dyr. De får ingen plass i mitt liv, det er noe grunnleggende galt med slike mennesker.

Anonymkode: 1aff1...c72

Samme her, om pitten min murrer når de kommer nært han så vet jeg at det forholdet ikke er noe å satse på, dyr kan lukte dårlige mennesker.

Anonymkode: fc2ab...9db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er gjerne sære, uten mann og barn

Anonymkode: 06ef0...7a1

Er du muslim eller noe sånt, siden du mener man MÅ ha mann og barn? Og hva med damer som er gift og har katt, er det greit da? Hva hvis de blir single igjen? Eller kun har kjæreste men ikke samboer?

For øvrig er noen av de særeste jeg kjenner, folk som er gift. 

Anonymkode: a154e...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...