Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Hannah80 skrev (På 28.12.2023 den 21.09):

Dette er jo bare tull. Har jobbet som sykepleier i over tjue år. Har aldri vasket ett eneste gulv.😂

Jeg leste nylig om sykepleiere i en hjemmetjeneste som også måtte vaske boliger. Hvis det stemmer er det sjokkerende, men kanskje ikke mer sjokkerende at vi sykepleiere i hjemmetjenesten vasker og henger opp tøy? Som jo er veldig vanlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kreftsykepleier og jobber på en barneavdeling. Vært her i over 20 år. Kunne virkelig ikke tenkt meg noe annet å jobbe med, enn akkurat det jeg har gjort disse årene. Livets fineste jobb for min del. 

Anonymkode: 8b3b5...ca1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 20.13):

Til dere som måtte ha peiling!

Kort fortalt: jeg har lyst til å bli sykepleier. Problemet er at jeg er 30 år, har begrenset arbeidserfaring og har ikke vgs.

De årene av livet som skulle gått med til skole, utdanning og jobb mistet jeg, da jeg ble utsatt for ganske vanskelige ting.  Uten at jeg går mer inn på dette her. 

Spørsmålet er: er toget gått? Er det fortsatt mulig? Eller er jeg blitt for gammel?

Anonymkode: 59062...764

Nei. For guds skyld. Ikke bli sykepleier. Jeg er på nattevakt nummer 5 nå. Det er dårlig betalt og du blir skiftarbeider. Det er ikke bra for helsa di. Og lommeboken din. Finn deg et bedre yrke. Ut3n turnus. Psykolog, tannlege, jurist, frisør, rørlegger, ingeniør. Hva vet jeg. Men ikke sykepleier. Hvis du ikke har fulgt med i media så står det en haug av nyhetsartikler om sykepleiere som slutter pga lav lønn, dårlig bemanning og mye ansvar.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 20.51):

Da har du et snevert syn på hva en sykepleier kan gjøre. Det finnes drøssevis av jobber man kan ta, uten at man må jobbe med pleie av syke pasienter. 

Synd at det er bare de negative erfaringene som kommer frem. Sykepleie er et fantastisk yrke med mye variasjon og flere valgmuligheter.

Og til deg TS: Toget er ikke gått. Hopp i det😊

Anonymkode: edd01...c94

Det er jo ikke negative erfaringer. Bare ærlige tilbakemeldinger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobbet som sykepleier i to år og vasket gulv hver nattevakt. Det skjer, men tror ikke det er normen - i hvert fall ikke på sykehus. 

Anonymkode: 165c6...895

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (På 28.12.2023 den 23.34):

Det er ikke for sent. Mange studerer sånt på den alderen, men det er vanskelig å studere. Jeg antar at de største hindringene er akademisk skriving og eventuelle skriftlige eksamener knyttet til praksis.

Er ikke helt enig i det siste der. Studerte selv sykepleie da jeg var rundt 40 år og har kun A og B på samtlige eksamener. Var er par voksne til på studiet også som også gjorde det svært bra. Så mye handler om motivasjon. 

Anonymkode: 73179...5b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke helt enig i det siste der. Studerte selv sykepleie da jeg var rundt 40 år og har kun A og B på samtlige eksamener. Var er par voksne til på studiet også som også gjorde det svært bra. Så mye handler om motivasjon. 

Anonymkode: 73179...5b8

Enig, jeg studerte som voksen, ferdig da jeg var 40, B i snitt, fordi jeg virkelig var motivert 

Skrevet

Vasket kjempe mye gulv, wc, osv. :ler: Jobber i kommunen. Jeg har vært spl i snart 15 år, videreutdanning, og vurderer å begynne å jobbe ekstra i bhg og klesbutikk pga ressurser og verdighet ikke ser ut til å være prioriteringer i helse. Det er bare trist å se utviklingen.

Anonymkode: f5d9d...549

• Liker 2
Skrevet
Kanino skrev (På 28.12.2023 den 23.30):

Helt enig. Det er bare tull. Aldri vasket et eneste gulv jeg heller ☺️

Åh jeg har vasket mange gulv. Skulle jeg bare la blodsøl, avføring, urin, vannglass som har tippet over bare ligge, der til neste dag når vaskerne er innom? Eller forlate det for å hente en helsefagarbeider for å fikse det?

For ikke snakk om de gangene det må byttes rom i en fei fordi det kommer opp noen som må ha enerom slik at det må rokkeres om. Om det da er skittent på gulvet så vasker vi jo over før det trilles inn ny pasient. 

På en travel avdeling på et lokalsykehus, bidrar alle sammen. 

Anonymkode: de8d4...80b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh jeg har vasket mange gulv. Skulle jeg bare la blodsøl, avføring, urin, vannglass som har tippet over bare ligge, der til neste dag når vaskerne er innom? Eller forlate det for å hente en helsefagarbeider for å fikse det?

For ikke snakk om de gangene det må byttes rom i en fei fordi det kommer opp noen som må ha enerom slik at det må rokkeres om. Om det da er skittent på gulvet så vasker vi jo over før det trilles inn ny pasient. 

På en travel avdeling på et lokalsykehus, bidrar alle sammen. 

Anonymkode: de8d4...80b

Er vell ikke akkurat slik gulvask vedkommende tenker på. Selvfølgelig rydder man opp etter seg selv, men generell vask av gulvet i avdeling og pasientrom er ikke noe jeg har gjort i hvertfall 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vasket kjempe mye gulv, wc, osv. :ler: Jobber i kommunen. Jeg har vært spl i snart 15 år, videreutdanning, og vurderer å begynne å jobbe ekstra i bhg og klesbutikk pga ressurser og verdighet ikke ser ut til å være prioriteringer i helse. Det er bare trist å se utviklingen.

Anonymkode: f5d9d...549

Vasket gulv og wc mye? Jeg jobber og i kommunen men det er svært sjelden. Hender såklart i blant om pasientene har griset det ordentlig til, men er uansett ikke normen. 

• Liker 1
Skrevet

Kort fortalt: jeg har lyst til å bli sykepleier. Problemet er at jeg er 30 år, har begrenset arbeidserfaring og har ikke vgs.

De årene av livet som skulle gått med til skole, utdanning og jobb mistet jeg, da jeg ble utsatt for ganske vanskelige ting.  Uten at jeg går mer inn på dette her. 

Spørsmålet er: er toget gått? Er det fortsatt mulig? Eller er jeg blitt for gammel?

Hvorfor akkurat sykepleier? Jeg ville anbefalt deg helsefagarbeider siden du mangler VGS uansett, og du begynner da å lære deg om sektoren du skal inn i. Etterspørselen etter helsefag er økende, og flere jobber på sykehus nå enn for 15-20 år siden. 

Skrevet

Hadde jeg aldri giddet.

hilsen spl

Anonymkode: 8bb46...0cd

• Liker 3
Skrevet

Bare nevner det. Det finnes jobber for sykepleiere der man ikke jobber turnus, ikke pasientkontakt osv.

Jeg jobber på sykehus, men har ikke jobbet turnus eller hatt pasientkontakt på 12 år.

Anonymkode: 2d5e5...568

Skrevet

Så fint at du vil bli sykepleier, A/S Norge takker deg 😊👍 Skal du jobbe 100% turnus i kommunen så må du belage deg på å aldri ha fri. Håper heller ikke jul, påske osv er så viktig for deg, ingen pusterom der. En arbeidsdag er stort sett et rotterace. Men for all del, givende yrke. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært sykepleier i 20 år og liker jobber min veldig godt, vil absolutt anbefale det. Kun jobbet tredelt turnus i et halvt år av de 20, så det er absolutt mulig å finne stillinger med andre løsninger. Tok videreutdanning og med det ble det enda lettere å få en jobb med en turnus  jeg liker (alle som vil hos oss får dagstilling hvis de ønsker, men ege vil ha litt kvelder). Jeg har vasket gulv, men det er ikke akkurat dagligdags, så at man en gang og to i året må svinge moppen går helt fint. 

Anonymkode: f4159...340

Skrevet

Jeg er snart 40, og har alltid hatt lyst til det samme.

barna er ikke små lenger, så da jeg var 38 søkte jeg, men kom akkurat ikke inn.

tok opp to fag, søkte igjen som 39 - og kom inn. Men hver eneste sykepleier jeg kjenner sa at det måtte jeg aldri finne på. Så jeg ble usikker og sa fra meg plassen 🫠 usikker på om det var rett, så vurderer å søke igjen.

syns ikke alderen er noe hindring.

Anonymkode: 50b49...080

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobbet som sykepleier i to år og vasket gulv hver nattevakt. Det skjer, men tror ikke det er normen - i hvert fall ikke på sykehus. 

I henhold til arbeidsmiljøloven er dette en sånn oppgave arbeidsgiver ikke kan pålegge nattarbeideren. I utgangspunktet er nattarbeid forbudt, det er kun lovlig der det er nødvendig for forsvarlig drift. Alt av oppgaver som kan gjøres på dagtid, skal gjøres på dagtid. Det er ikke et godt nok argument at det er travelt på dagtid, da de da må bemanne opp istedenfor. Her jeg jobber hadde vi masse sånne forefallende oppgaver da jeg begynte her, vask av kjøleskap, vaske sofaputetrekk, rense filter over stekeovn osv. Vi har hatt noen runder med fagforeninger og ledelse, og i dag har vi ingen sånne oppgaver lengre. Vi er her kun for å være tilgjengelig for pasientene. Helt vanlig at arbeidsgiver vil prøve å skofle noen kjedelige oppgaver over på nattevaktene, og typisk at folk bare finner seg i det og er "flinke". Mitt råd til alle er å klage, protestere, gjøre en sak ut av det. Vi ofrer mye for å jobbe natt, både helsemessig og sosialt. Så ingen bør finne seg i å utnyttes. 

• Liker 1
Skrevet
tøydokka skrev (8 timer siden):

I henhold til arbeidsmiljøloven er dette en sånn oppgave arbeidsgiver ikke kan pålegge nattarbeideren. I utgangspunktet er nattarbeid forbudt, det er kun lovlig der det er nødvendig for forsvarlig drift. Alt av oppgaver som kan gjøres på dagtid, skal gjøres på dagtid. Det er ikke et godt nok argument at det er travelt på dagtid, da de da må bemanne opp istedenfor. Her jeg jobber hadde vi masse sånne forefallende oppgaver da jeg begynte her, vask av kjøleskap, vaske sofaputetrekk, rense filter over stekeovn osv. Vi har hatt noen runder med fagforeninger og ledelse, og i dag har vi ingen sånne oppgaver lengre. Vi er her kun for å være tilgjengelig for pasientene. Helt vanlig at arbeidsgiver vil prøve å skofle noen kjedelige oppgaver over på nattevaktene, og typisk at folk bare finner seg i det og er "flinke". Mitt råd til alle er å klage, protestere, gjøre en sak ut av det. Vi ofrer mye for å jobbe natt, både helsemessig og sosialt. Så ingen bør finne seg i å utnyttes. 

Så bra, håper noen som opplever det leste dette. Jeg orket ikke mer og tok juss-studiet i stedet, så jeg ga fort opp 😄 Jeg var helt nyutdannet og turte ikke annet enn å gjøre det sjefen sa. 

• Liker 1
Skrevet
tøydokka skrev (9 timer siden):

Men når man først er der og må være våken så gir det jo ingen mening at man ikke skal gjøre noe? Hadde argumentet vært at man sover innimellom når pasienten ikke trenger en hadde det du sier gitt veldig mening. Men nattarbeid der man er våken er like skadelig om man vasker som om man ikke gjør det for å si det sånn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...