Gå til innhold

Når tv tar over livet til gamle foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hjemme på juleferie og tv står på ca 16 t i døgnet på HØYT VOLUM, fordi mine foreldre er tunghørte.

De har fått høreapparater, men de står parkert på bordet ved siden av fjernkontrollen.

Lyden av tven høres i nesten hele huset unntatt på soverommet mitt, og jeg er ofte der og slapper av men kan ikke være der hele tiden.

Jeg har blitt forkjølet og vil være i ro så jeg kan bli frisk til hjemreisen, men det er slitsomt med lyden av nyheter og sportssendinger dagen lang.

Jeg har alltid syntes det har vært koselig å se tv sammen med mine foreldre, men når jeg må putte fingrene i ørene for å få dempet lyden, orker jeg bare ikke.

Min far er fastgrodd i stresslessen og sitter og zapper hele dagen og roper bort til min mor som står på kjøkkenet og lager mat at hun må komme og se på ditt og datt som vises på tv. Han sitter med fjernkontrollen og kjører lyden opp og ned alt etter hvor interessant eller morsomt det han ser på er.

Jeg forstår ikke at de ikke har lyst å være litt sammen med oss barn / barnebarn, men bare sitte å se på tv?

Vi er jo ikke på besøk oftere enn et par ganger i året.

Det er jo ikke hyggelig for oss barna å ha besøk av gamle venner heller, når tv-en står på så ekstremt høyt dagen lang.

Har dere foreldre som er tv slaver?

Anonymkode: 79762...b9c

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at de har på teksting for tunghørte? Si at det er så høyt at det er vondt for dere. 

Jeg tenker at uansett hvor glade de er i dere, så er det uvant med folk i huset, og de rømmer kanskje litt til tv-n.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at de har på teksting for tunghørte? Si at det er så høyt at det er vondt for dere. 

Jeg tenker at uansett hvor glade de er i dere, så er det uvant med folk i huset, og de rømmer kanskje litt til tv-n.

Jeg sier det hele tiden og har sagt det de siste årene, og det fører ofte til gnisninger for min far forstår ikke hvor høyt volumet er på.

Lyden er litt lavere når det er tekst på, og de har ikke på tekst for hørselshemmede for det vet de ikke at eksisterer

Ts

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt!

Eneste jeg vet er at mange kan synes høreapparatet er ubehagelig å ha på (klør,klamt/klamt). Men di burde da klare å i det minste ha på tekst i den lille perioden dere er der, hvis di nå absolutt skal se på tv…0

Anonymkode: a5271...a64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier det hele tiden og har sagt det de siste årene, og det fører ofte til gnisninger for min far forstår ikke hvor høyt volumet er på.

Lyden er litt lavere når det er tekst på, og de har ikke på tekst for hørselshemmede for det vet de ikke at eksisterer

Ts

Nei, det er et dilemma. Men kan ikke du hjelpe de å stille inn sånn at det alltid står på teksting? Går ikke det?

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (15 minutter siden):

Nei, det er et dilemma. Men kan ikke du hjelpe de å stille inn sånn at det alltid står på teksting? Går ikke det?

De ønsker lyden ikke tekst.

Min far er meget sær og egoistisk.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ts her

I tillegg prater de hele tiden for å overdøve lyden, og faren min kommenterer det han ser /spør spørsmål om det han ser til min mor🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Det kommer en tid hvor det blir unaturlig å være så mange dager sammen med foreldrene sine i strekk. Kanskje den tiden er nå? Minimere besøkslengde?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Det kommer en tid hvor det blir unaturlig å være så mange dager sammen med foreldrene sine i strekk. Kanskje den tiden er nå? Minimere besøkslengde?

Enig i det med besøkslengden. En annen ting er at når man har gamle foreldre, er det gjerne ikke så avslappende å besøke de,, nettopp fordi de er gamle og ofte trenger hjelp til ting. Eldre folk er heller ikke så gode til å tilpasse seg, så det nytter mest sannsynlig ikke å mase, TS.

Men kan du møte vennene dine et sted utenfor husets fire vegger? Og kanskje ta foreldrene dine også med ut og spise eller på et arrangement? Så får alle litt miljøforandring.

Skrevet
ti10 skrev (52 minutter siden):

Enig i det med besøkslengden. En annen ting er at når man har gamle foreldre, er det gjerne ikke så avslappende å besøke de,, nettopp fordi de er gamle og ofte trenger hjelp til ting. Eldre folk er heller ikke så gode til å tilpasse seg, så det nytter mest sannsynlig ikke å mase, TS.

Men kan du møte vennene dine et sted utenfor husets fire vegger? Og kanskje ta foreldrene dine også med ut og spise eller på et arrangement? Så får alle litt miljøforandring.

Det er ikke avslappende fordi min mor begynner på middagen like etter frokost og koker hele dagen og jeg føler jeg må hjelpe henne, og min far holder også på med ting hvis han da ikke ser på tv non stop.

De maser om at vi skal komme hjem, men det blir arbeidsleir istedenfor ferie.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Mange som nylig har fått høreapparat får ikke den oppfølgingen som trengs med tanke på riktig innstilling av apparatet. Da blir det ofte ikke brukt. Kan det være tilfelle her? Særlig eldre trenger litt oppfølging og veiledning i bruk av høreapparat. Dagens høreapparater kan spille trådløst rett fra tv, eller med en liten boks som mellomledd, da trengs ikke ljomende lyd ut i rommet heller. Kanskje foreldrene dine trenger å lære mer om høreapparatene sine, samt få de riktig stilt inn, sånn at de blir brukt. Jeg bruker selv høreapparat og strimer lyd direkte fra tv, pc, ipad og mobil. Kanskje du kan høre med foreldrene dine om de har fått hjelp med dette? De kan evt kontakte hjelpemiddelsentralen eller hørselskontakt i kommunen for hjelp med dette. Det er mye mer behagelig å få lyden direkte på øret enn ljomende ut i rommet. Og mindre sjenerende for folk på besøk.

Enn så lenge kan vel du bruke noen støydempende ørepropper?

Anonymkode: b85ad...d68

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange som nylig har fått høreapparat får ikke den oppfølgingen som trengs med tanke på riktig innstilling av apparatet. Da blir det ofte ikke brukt. Kan det være tilfelle her? Særlig eldre trenger litt oppfølging og veiledning i bruk av høreapparat. Dagens høreapparater kan spille trådløst rett fra tv, eller med en liten boks som mellomledd, da trengs ikke ljomende lyd ut i rommet heller. Kanskje foreldrene dine trenger å lære mer om høreapparatene sine, samt få de riktig stilt inn, sånn at de blir brukt. Jeg bruker selv høreapparat og strimer lyd direkte fra tv, pc, ipad og mobil. Kanskje du kan høre med foreldrene dine om de har fått hjelp med dette? De kan evt kontakte hjelpemiddelsentralen eller hørselskontakt i kommunen for hjelp med dette. Det er mye mer behagelig å få lyden direkte på øret enn ljomende ut i rommet. Og mindre sjenerende for folk på besøk.

Enn så lenge kan vel du bruke noen støydempende ørepropper?

Min far mener at han har så store øreganger at høreapparatene ikke passer, og min mor synes gikk ikke hører bedre.

De har ikke fått tilpasning

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke avslappende fordi min mor begynner på middagen like etter frokost og koker hele dagen og jeg føler jeg må hjelpe henne, og min far holder også på med ting hvis han da ikke ser på tv non stop.

De maser om at vi skal komme hjem, men det blir arbeidsleir istedenfor ferie.

Ts

Gå ut. Besøk venner. Skitur. Lek med barna. Gå på kino. 

Vær konkret på hva du skal hjelpe til med. Hvis mor liker å stå over grytene, la henne gjøre det. Dekk bordet. Rydd av. Vask opp. Hvis det er arbeidsleir, har du godt av det. 

Anonymkode: c8f41...97f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Min far mener at han har så store øreganger at høreapparatene ikke passer, og min mor synes gikk ikke hører bedre.

De har ikke fått tilpasning

Ts

De må få bedre oppfølging. Bare å ta kontakt der de fikk apparatene, tydelig at de ikke har fått riktig hjelp. Du kan si til din far at høreapparat finnes for alle typer øreganger, også store. Det finnes riktige høreapparater for alle. Hvis moren din ikke hører bedre med høreapparat, så det ikke riktig innstilt til henne.

• Liker 5
Skrevet

Når faren din går på do el...ta fjernkontrollen..sett lyden ned og ta ut batteriet 🤣

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle snakker vi her? Min er litt over 60. Tv er det det går i, hele tiden. Jeg håper ikke jeg blir sånn. 

Anonymkode: e065b...1a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå ut. Besøk venner. Skitur. Lek med barna. Gå på kino. 

Vær konkret på hva du skal hjelpe til med. Hvis mor liker å stå over grytene, la henne gjøre det. Dekk bordet. Rydd av. Vask opp. Hvis det er arbeidsleir, har du godt av det. 

Anonymkode: c8f41...97f

Jeg skrev i hovedinnlegget at jeg er syk og ikke er i form til å styre ute

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gamle snakker vi her? Min er litt over 60. Tv er det det går i, hele tiden. Jeg håper ikke jeg blir sånn. 

Anonymkode: e065b...1a5

84/85 år

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De må få bedre oppfølging. Bare å ta kontakt der de fikk apparatene, tydelig at de ikke har fått riktig hjelp. Du kan si til din far at høreapparat finnes for alle typer øreganger, også store. Det finnes riktige høreapparater for alle. Hvis moren din ikke hører bedre med høreapparat, så det ikke riktig innstilt til henne.

Har sagt det men snakker til døve ører

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Min morfar sa alltid til meg at jeg forstår ikke hva de sier uansett, så ingen vits med lyd på. Kan du si det samme til de? 😛

Anonymkode: 87e60...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...