AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Hei, Førstegangs gravid her som lurer på hva mine rettigheter er når det gjelder fri fra jobb og svangerskapskontroll. Jeg fant nylig ut at jeg har rett på fri med lønn ved svangerskapskontroll, dersom undersøkelsen ikke med rimelighet kan finne sted utenom arbeidstiden. Hva betyr den siste delen av setningen? Jeg har kontorjobb der jeg kan jobbe hjemmefra. Så lenge jeg jobber 6 timer innenfor kjernetid (kl 09-15), kan jeg i teorien jobbe inn de to siste timene når jeg vil ila. døgnet. Det bør jo være mulig å booke svangerskapskontroll utenfor kjernetid, men på den annen side kan jeg jo ikke være kresen på når helsevesenet har tid, og derfor vente ekstra lenge for å få time utenfor kjernetiden? På første kontroll fikk jeg time kl 11, og ga beskjed til arbeidsgiver at jeg må være borte fra jobb pga. privat avtale. Deretter jobbet jeg inn de manglende timene på kvelden. Det er sånn bedriften min gjør det når ansatte drar på orninære legebesøk, da vi har ikke rett på fri med lønn ved legetimer. Men da er spørsmålet, har jeg faktisk rett på fri med lønn under svangerskapskontroll? Jeg jobber i konsulentbransjen, og vi må derfor føre timer og logge hva hver arbeidstime er brukt til. Jeg har heller ikke gitt beskjed til arbeidsgiver om at jeg er gravid da jeg kun er 9 uker på vei (og tør derfor ikke å spørre arbeidsgiver om detaljer rundt dette) Er helt lost her, men håper noen erfarne, kloke hoder her på KG kan hjelpe Anonymkode: 4b9af...5a8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Førstegangs gravid her som lurer på hva mine rettigheter er når det gjelder fri fra jobb og svangerskapskontroll. Jeg fant nylig ut at jeg har rett på fri med lønn ved svangerskapskontroll, dersom undersøkelsen ikke med rimelighet kan finne sted utenom arbeidstiden. Hva betyr den siste delen av setningen? Jeg har kontorjobb der jeg kan jobbe hjemmefra. Så lenge jeg jobber 6 timer innenfor kjernetid (kl 09-15), kan jeg i teorien jobbe inn de to siste timene når jeg vil ila. døgnet. Det bør jo være mulig å booke svangerskapskontroll utenfor kjernetid, men på den annen side kan jeg jo ikke være kresen på når helsevesenet har tid, og derfor vente ekstra lenge for å få time utenfor kjernetiden? På første kontroll fikk jeg time kl 11, og ga beskjed til arbeidsgiver at jeg må være borte fra jobb pga. privat avtale. Deretter jobbet jeg inn de manglende timene på kvelden. Det er sånn bedriften min gjør det når ansatte drar på orninære legebesøk, da vi har ikke rett på fri med lønn ved legetimer. Men da er spørsmålet, har jeg faktisk rett på fri med lønn under svangerskapskontroll? Jeg jobber i konsulentbransjen, og vi må derfor føre timer og logge hva hver arbeidstime er brukt til. Jeg har heller ikke gitt beskjed til arbeidsgiver om at jeg er gravid da jeg kun er 9 uker på vei (og tør derfor ikke å spørre arbeidsgiver om detaljer rundt dette) Er helt lost her, men håper noen erfarne, kloke hoder her på KG kan hjelpe Anonymkode: 4b9af...5a8 https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-1/#:~:text=Arbeidstaker som er gravid har,kan finne sted utenfor arbeidstiden. Helsestasjonen er ofte åpen 08-16. Legen også. Det er med andre ord ikke mulig å få det utenfor arbeidstiden for mange. Du skal ikke jobbe inn disse timene. Anonymkode: 763c4...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-1/#:~:text=Arbeidstaker som er gravid har,kan finne sted utenfor arbeidstiden. Helsestasjonen er ofte åpen 08-16. Legen også. Det er med andre ord ikke mulig å få det utenfor arbeidstiden for mange. Du skal ikke jobbe inn disse timene. Anonymkode: 763c4...bf7 Dere har mest sannsynlig en kode for velferdspermisjon med lønn, som ikke skal ødelegge for fakturerbare timer ellers Men det fordrer nok du må fortelle om det til arbeidsgiver. Sjekk personalhåndboken? Anonymkode: 763c4...bf7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Du skal ikke jobbe inn disse timene. Arbeidsgiver har strengt tatt ikke noe med når du drar på svangerskapskontroll. Anonymkode: df8ed...157
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har samme ordning, og helsestasjonens åpningstid er slik at jeg ikke kan legge timen utenfor arbeidstid. Prøver å legge timen til starten eller slutten av dagen for å begrense tapt fakturerbar tid. Anonymkode: 90864...560
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal ikke jobbe inn disse timene. Arbeidsgiver har strengt tatt ikke noe med når du drar på svangerskapskontroll. Anonymkode: df8ed...157 Det har jo en betydning for TS når hun har fakturerbart arbeid å ta hensyn til for å ikke tape inntekt og måtte jobbe dobbelt. Anonymkode: 763c4...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Har alltid planlagt disse kontrollene til når jeg har fri/jobber sent.... Anonymkode: b546a...a54
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Har alltid planlagt disse kontrollene til når jeg har fri/jobber sent.... Anonymkode: b546a...a54 Hvorfor det? Det er jo ikke mulig for alle. Anonymkode: 763c4...bf7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det har jo en betydning for TS når hun har fakturerbart arbeid å ta hensyn til for å ikke tape inntekt og måtte jobbe dobbelt. Anonymkode: 763c4...bf7 Da er det arbeidsgiver som skal dekke disse timene uansett. Anonymkode: df8ed...157
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Du har i teorien rett på fri med lønn for svangerskapskontroller. Men med din mulighet til å jobbe flexi og hjemme så kan det være arbeidsgiveren din vil prøve å snike seg unna. Den siste setningen " med rimelighet..." betyr at dersom det er mulig å legge planlagte timer utenom arbeidstiden så skal man det og har dermed ikke rett på fri. Men de aller fleste helsestasjoner/jordmor/lege har ikke slik mulighet. Samme gjelder UL kontroller på sykehus etc. Du kan legge inn ønske om tid basert på din arbeidstid, men ikke sikkert helsevesenet kan imøtekomme dette- da faller det inn under at du har rett på lønn eventuelt. Enkleste her for å få helt korrekt svar er å snakke med noen på jobb, lese i håndbok etc hva som står i forhold til graviditet og svangerskap 👍 Anonymkode: 9edf9...a41
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 Ja! Det er riktig at man i følge AML har man krav på fri med lønn for svangerskapsoppfølging, for kontroller som ikke kan finne sted utenfor arbeidstid😊 Var ikke klar over denne hjemmelen før et godt stykke uti andre graviditet🙈 Jobber som konsulent med fleksibel arbeidstid selv, så kan i teorien jobbe når som helst i løpet av døgnet (vi har i teorien en kjernetid, da) Skrev de timene jeg brukte på svangerskapsoppfølging før jeg ble klar over dette på legetime (kun rett på to timer lege/tannlege hos oss, så de timene gikk fort) og flekset resterende. Hos oss skal man føre svangerskapsoppfølging på samme kode som foreldrepenger/permisjon(?), fikk jeg opplyst ifra HR hos oss etter at jeg kontaktet dem for å høre😊 Litt vanskelig å skjule hva dette innebærer i timeføringssystemet, men kan hende det stiller seg annerledes hos dere hva angår timeføringskode. Ville tatt kontakt med noen hos HR før å høre hvordan reglene deres er (da trenger du ikke gjennom lederen din)! Anonymkode: c295e...434 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har alltid planlagt disse kontrollene til når jeg har fri/jobber sent.... Anonymkode: b546a...a54 For en fornuftig tilbakemelding til TS som har kontorjobb på dagtid 🙃 Anonymkode: 140c4...237 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har samme type jobb og førte det åå koden for svangerskapsoppfølging. Endte med å fortelle det til sjefen ganske tidlig Anonymkode: 302e7...e20
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 Jeg har en liknende jobb (konsulent, timeføring osv) og førte alle svangerskapskontrollene på velferdspermisjon. Jobbet ikke inn timene igjen. Forsøkte ikke spesifikt å få kontrollene utenom kjernetid heller, var vanskelig nok å få tid hos jordmor fra før hun hun hadde kun timer på dagtid. Bare spør HR i bedriften din om hvor du skal føre timer brukt på svangerskapskontroll så har de helt sikkert en kode for det eller gir deg koden for perm med lønn. Anonymkode: bbcfe...f1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå