Gå til innhold

Blodfortynnende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har tatt blodprøve og funnet ut at jeg har heterozygot protombinmutasjon, som vil si at jeg har større sjanse for å få blodpropp. Har hatt to MA før og mest sannsynlig er dette pga små blodpropper i livmoren. Privat gynekolog sa at dette alene ikke er grunn til blodfortynnende, men pga tidligere aborter skulle hun snakke med fødselslege. 

Noen som har erfart lignende? 

Mange snakker om albyl-e, men det finnes jo så mye forskjellig. Regner jo ikke med at jeg skal finne ut av dette selv, men har virkelig lært at jeg må være PÅ for å få behandling o.l. 

Har hørt om andre som har tatt både sprøyter og tabletter, til og med fra eggløsning til svangerskapsslutt. 

Håper dette er løsningen og at det ordner seg 🤞🤞

Anonymkode: 480e5...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk blodfortynnende uten å ha noen annen grunn enn at jeg hadde en MA sist graviditet i oktober. Legen sa at det ikke skader å gå på det og at jeg derfor bare kunne prøve ved neste innsett.

Går privat, Medicus.

Anonymkode: dd2af...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk blodfortynnende uten å ha noen annen grunn enn at jeg hadde en MA sist graviditet i oktober. Legen sa at det ikke skader å gå på det og at jeg derfor bare kunne prøve ved neste innsett.

Går privat, Medicus.

Anonymkode: dd2af...700

Ah ok. Gynelogen min ville ikke gi det til meg uten grunn tidligere, siden det var bivirkninger og ikke noe ikke hvem som helst burde ta, mente hun. Har likevel hørt at mange tar det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fikk beskjed at jeg hadde noe som het Lupus antistoffer i blodet. Noe som gjorde at jeg fikk lettere blodpropper i morkaka. Har da hatt 3 graviditeter som kun har vart halvveis. Jeg er nå gravid igjen og har stått på albyl e og fragmin sprøyter fra positiv test. Har nå termin i morgen, så for meg har det vært suksess:)

Anonymkode: bab80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg fikk beskjed at jeg hadde noe som het Lupus antistoffer i blodet. Noe som gjorde at jeg fikk lettere blodpropper i morkaka. Har da hatt 3 graviditeter som kun har vart halvveis. Jeg er nå gravid igjen og har stått på albyl e og fragmin sprøyter fra positiv test. Har nå termin i morgen, så for meg har det vært suksess:)

Helt avsporing, men så spennende med termin i morgen! Tenk om det blir nyttårsbarnet 🎊

Anonymkode: cc699...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Å, godt å høre! Lykke til 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 18.26):

Hei! Har tatt blodprøve og funnet ut at jeg har heterozygot protombinmutasjon, som vil si at jeg har større sjanse for å få blodpropp. Har hatt to MA før og mest sannsynlig er dette pga små blodpropper i livmoren. Privat gynekolog sa at dette alene ikke er grunn til blodfortynnende, men pga tidligere aborter skulle hun snakke med fødselslege. 

Noen som har erfart lignende? 

Mange snakker om albyl-e, men det finnes jo så mye forskjellig. Regner jo ikke med at jeg skal finne ut av dette selv, men har virkelig lært at jeg må være PÅ for å få behandling o.l. 

Har hørt om andre som har tatt både sprøyter og tabletter, til og med fra eggløsning til svangerskapsslutt. 

Håper dette er løsningen og at det ordner seg 🤞🤞

Anonymkode: 480e5...af7

Har gen for økt blodpropp og får albyl-e tabletter og klexane fra positiv test, tabletter ut 6 mnd og sprøyter til 11 dager etter fødsel. 

Hør med fastlegen (ser du skriver gynekolog har vert vanskelig med å gi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baby24*håper* skrev (1 minutt siden):

Har gen for økt blodpropp og får albyl-e tabletter og klexane fra positiv test, tabletter ut 6 mnd og sprøyter til 11 dager etter fødsel. 

Hør med fastlegen (ser du skriver gynekolog har vert vanskelig med å gi)

Takk for svar! Tror gynekolog vet mer om dette enn legen? Tenkt at det var unødvendig å gå til legen? 

Redd hun bare gir meg "noe" uten å sjekke hva som er best her... Forstår at klexane har funket for mange 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! Tror gynekolog vet mer om dette enn legen? Tenkt at det var unødvendig å gå til legen? 

Redd hun bare gir meg "noe" uten å sjekke hva som er best her... Forstår at klexane har funket for mange 🤞

Jeg ble utredet på kvinneavdeling pga mange SA, å fikk beskjeden der om genfeil og fikk medisiner ut svangerskapet den gang, 16 år siden 🙈...men etter det har kun lege styrt medisiner ved både graviditet og operasjoner.  Det beste er jo å få oppfølging hos 1 person, men om gynekolog ikke vil prøve så er det kanskje verdt å ta en samtale med fastlegen for å høre om den har et annet syn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet fire på rad. Prøver viste noe forhøyet på noen proteiner (er en del år siden så jeg husker ikke detaljer). Lege på Medicus (spesialist på fertilitet) satte meg på albyl-e og klexane fra neste positive test. Har nå to flotte gutter! 

Anonymkode: 850d4...af4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistet fire på rad. Prøver viste noe forhøyet på noen proteiner (er en del år siden så jeg husker ikke detaljer). Lege på Medicus (spesialist på fertilitet) satte meg på albyl-e og klexane fra neste positive test. Har nå to flotte gutter! 

Anonymkode: 850d4...af4

Det er så godt å høre ❤️ glad jeg fikk noe svar på blodprøvene. Neste graviditet 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...