AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 I to dager nå har jeg opplevd en slags gnistring/ lysglimt, som kommer plutselig i det høyre øyet. Føles mer som det kommer i sidesynet. Vært hos en optiker for et par uker siden, målt trykket og han sjekket for grå stær- alt normalt. Noen som har vært bort I noe lignende? Umulig å få tak i legen akkurat nå, 8g hvis det blir sendt henvisning til øyelege, tar det jo lang tid det også... Anonymkode: 83baa...342
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har. Vet ikke hvorfor. Optiker sier det er normalt og ikke farlig Anonymkode: 984a7...a69 2
Sadpanda Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 (endret) Ville kontaktet legevakt. Dette høres ut som netthinneavløsning. Netthinneløsning - Retina - Øye - Legevakthåndboken (lvh.no) Endret 28. desember 2023 av Sadpanda 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Anbefaler legevakt. Det kan være netthinneavløsning og det må behandles raskt. Det kan også være en slags øye-migrene, det kan arte seg som masse sikksakklyn i sidesynet og at ting man ser på "forsvinner". Det er helt ufarlig, jeg har det innimellom, gjerne etter fysisk aktivitet. Varer en halvtime så er det borte. Men som sagt, ring legevakten, og si at du tror det er netthinneavløsning slik at de tar deg på alvor. Anonymkode: abee7...2b5 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har. Vet ikke hvorfor. Optiker sier det er normalt og ikke farlig Anonymkode: 984a7...a69 Kan du beskrive dine symptomer litt ytterligere? Er det kun på det ene øyet eller begge ? Anonymkode: 83baa...342
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Sadpanda skrev (1 time siden): Ville kontaktet legevakt. Dette høres ut som netthinneavløsning. Netthinneløsning - Retina - Øye - Legevakthåndboken (lvh.no) Det er vel helst sort rullegardin i synsfeltet som tyder på netthinneløsning. Skader selvfølgelig ikke å ringe legevakten for rådgivning uansett. Anonymkode: 5c83d...08b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Høres ut som aura. Anonymkode: 36227...b3c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er vel helst sort rullegardin i synsfeltet som tyder på netthinneløsning. Skader selvfølgelig ikke å ringe legevakten for rådgivning uansett. Anonymkode: 5c83d...08b Plutselige lysglimt kan være et tidlig tegn på en rift på netthinnen som kan behandles før det utvikler seg til en netthinneløsning. Når rullegardinen i synsfeltet kommer, er netthinneløsningen allerede skjedd, og da bråhaster det med å få behandling og det er risiko for permanent synstap. Anonymkode: 1bed3...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan du beskrive dine symptomer litt ytterligere? Er det kun på det ene øyet eller begge ? Anonymkode: 83baa...342 I begynnelsen var det bare på ene øyet, blinking, særlig når lyset ble slukket, dvs fra lyst til mørkt. Det har forandret seg litt, er mer «stjerner» nå, og på begge øynene. Optiker sa at det ikke var uvanlig. Anonymkode: 984a7...a69 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: I begynnelsen var det bare på ene øyet, blinking, særlig når lyset ble slukket, dvs fra lyst til mørkt. Det har forandret seg litt, er mer «stjerner» nå, og på begge øynene. Optiker sa at det ikke var uvanlig. Anonymkode: 984a7...a69 Det plager meg ikke, merker lite til det når det er lyst. Anonymkode: 984a7...a69 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I to dager nå har jeg opplevd en slags gnistring/ lysglimt, som kommer plutselig i det høyre øyet. Føles mer som det kommer i sidesynet. Vært hos en optiker for et par uker siden, målt trykket og han sjekket for grå stær- alt normalt. Noen som har vært bort I noe lignende? Umulig å få tak i legen akkurat nå, 8g hvis det blir sendt henvisning til øyelege, tar det jo lang tid det også... Anonymkode: 83baa...342 Det kan også være symptomer på netthinnenedfall. Da er det viktig å komme raskt til lege. Gå på legevakten. Anonymkode: b94fc...379 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I begynnelsen var det bare på ene øyet, blinking, særlig når lyset ble slukket, dvs fra lyst til mørkt. Det har forandret seg litt, er mer «stjerner» nå, og på begge øynene. Optiker sa at det ikke var uvanlig. Anonymkode: 984a7...a69 Takk. Jeg opplever dette også når jeg går fra lys til mørkt. Men dette nyoppståtte problemet oppstår også i lyset...og tom med lukkede øyne... Anonymkode: 83baa...342
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Jeg hadde dette og det var netthinneløsning Anonymkode: c510b...845
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har dette men her er det grunnet aneurisme, uvanlig da så lite sannsynlig at dette er det hos deg. Ville uansett fått sjekket hodet og syn skikkelig. Øyemigrene kan man jo ha uten at man har noe alvorlig underliggende. Anonymkode: 4c335...a05
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Plutselige lysglimt kan være et tidlig tegn på en rift på netthinnen som kan behandles før det utvikler seg til en netthinneløsning. Når rullegardinen i synsfeltet kommer, er netthinneløsningen allerede skjedd, og da bråhaster det med å få behandling og det er risiko for permanent synstap. Anonymkode: 1bed3...e4e Ja ja, du trenger ikke forklare dette for meg da jeg har økt risiko for netthinneløsning selv og vet veldig godt hva det går i. Ville likevel ikke automatisk tenkt netthinneløsning i TS sitt tilfelle. Litt glimt kan alle få i blant uten at det er sykdom av noe slag. Hun har nettopp vært hos optiker, alt var bra der, hun nevner ingenting om sykdommer eller hodeskade. Relativt rart om hun skulle få en spontan netthinneløsning. Øyemigrene er nok en god del mer vanlig da. 🤷♀️ Men som sagt, hun trenger ikke stole på oss, hvis hun ringer legevakten vil hun få ordentlig veiledning. Anonymkode: 5c83d...08b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde dette og det var netthinneløsning Anonymkode: c510b...845 Kan jeg få spørre hvordan dette startet ? Hvilke symptomer du hadde og hvordan var forløpet ? Ble det gradvis verre ? Anonymkode: 83baa...342
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 Jeg er sterkt nærsynt og plaget med slike flash. De er neonblå. Fikk forklart av øyelege at grunnet sterk nærsynthet er øyeeplet for kort bakover i øyehulen og slike flash er båndene/festene fra øyeeplet som ligger og napper bak mot netthinnen. Jeg skal være forsiktig med salto, berg og dalbane eller annet som gir brå bevegelser i hodet. Det har kommet gradvis i voksen alder. Anonymkode: 6a7cd...854
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I to dager nå har jeg opplevd en slags gnistring/ lysglimt, som kommer plutselig i det høyre øyet. Føles mer som det kommer i sidesynet. Vært hos en optiker for et par uker siden, målt trykket og han sjekket for grå stær- alt normalt. Noen som har vært bort I noe lignende? Umulig å få tak i legen akkurat nå, 8g hvis det blir sendt henvisning til øyelege, tar det jo lang tid det også... Anonymkode: 83baa...342 Jeg har hatt det, og legene trodde først det var netthinnløsning, men så viste det seg å være toksoplasmose på øyet. Jeg har hatt et par utbrudd og fått varige skader på øyet. Oppfordrer deg til å komme til øyelege raskt. Anonymkode: 00c7b...d10 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 Da har jeg vært på legevakt. Legen måtte ringe til øyelege. Øyelegen trodde det var glasslegemeløsning/ sammenfall...selv om jeg forklarte mine symptomer veldig tydelig, så synes jeg ikke mine symptomer stemmer overens med det jeg finner på nettet om glasslegemeløsning...så , jeg er fortsatt usikker på om dette var riktig diagnose Jeg skulle få time hos øyelege innen 10 dager... TAKK FOR SVAR, ALLE SAMMEN 😊 Hilsen TS Anonymkode: 83baa...342 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har jeg vært på legevakt. Legen måtte ringe til øyelege. Øyelegen trodde det var glasslegemeløsning/ sammenfall...selv om jeg forklarte mine symptomer veldig tydelig, så synes jeg ikke mine symptomer stemmer overens med det jeg finner på nettet om glasslegemeløsning...så , jeg er fortsatt usikker på om dette var riktig diagnose Jeg skulle få time hos øyelege innen 10 dager... TAKK FOR SVAR, ALLE SAMMEN 😊 Hilsen TS Anonymkode: 83baa...342 Håper det går bra! Jeg har hatt glasslegemeløsning på begge øynene med noen års mellomrom. På første øyet mener jeg det var mer lysglimt, på andre var det mer "bølger"/"dråper". Glasslegemeløsning er noe de fleste får i løpet av livet, og det er nok mest sannsynlig det du har. Men glasslegemeløsning kan i sjeldne tilfeller også utløse netthinneavløsning, så vær fortsatt obs. Særlig hvis du får det "rullegardin"-fenomenet som ble nevnt før her. Da må du rett til lege/sykehus. Husk at den "rullegardinen" kan komme nedenfra og opp, altså at synsfeltet på ett øye blir mørkt i nedre del. Anonymkode: abee7...2b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå