Gå til innhold

Kan de være kausjonist for meg, men ikke han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (K34) og min bror (31) fikk forskudd på arv fra våre foreldre. Han fikk 900.000 til å betale ned kredittgjeld, mens jeg fikk 700.000. Noe brukte jeg på en bil og resten til egenkapital. 

Broren min spurte foreldrene våre om å være kausjonist for at han skulle ha sjans til å komme inn på boligmarkedet, men de sa nei fordi han har hatt stor gjeld og mangler økonomisk sans. 

Nå vil jeg kjøpe meg noe, men mangler fortsatt noe egenkapital. Er det innafor om foreldrene mine er kausjonist for meg når de allerede har sagt nei til min bror? Jeg tenker at forskjellen her er at jeg har 0 i lån, har god betalingsevne og min bror har fått 200.000 mer enn meg i forskudd på arv. 

Anonymkode: ba33e...d4b

Skrevet

Kun dine foreldre kan svare på om de vil gjøre det for deg. 

Jeg hadde reagert på at min bror fikk 200 000kr mer enn meg pga gjeld, så mulig du kan få det resterende eller det kan brukes som grunn for å kausjonere? 

Dette kan det fort blir uvennskap og trøbbel i familien av. 

• Liker 4
Skrevet
Daisy-love skrev (45 minutter siden):

Kun dine foreldre kan svare på om de vil gjøre det for deg. 

Jeg hadde reagert på at min bror fikk 200 000kr mer enn meg pga gjeld, så mulig du kan få det resterende eller det kan brukes som grunn for å kausjonere? 

Dette kan det fort blir uvennskap og trøbbel i familien av. 

Ja, vet det bare er de som kan svare på det, men det jeg ønsker å spørre dere om, er om det er veldig urettferdig hvis de kausjonerer for meg og ikke han. 

Jeg synes også at det er surt at han ar fått 200.000 mer enn meg, men jeg er mer komfortabel med å spørre om de kan kausjonere enn å etterspørre 200.000, om det gir mening😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to spørsmål i saken.

1) Hvor mye egenkapital mangler du?

2) Hvor mye egenkapital sparer du fast hver måned?

Schmuhu

Skrevet

Forskudd på arv betyr jo at du får 200.000 mer i faktisk arv. Så nei, det synes jeg hadde vært uheldig av dine foreldre å kausjonere for deg 

Anonymkode: 4718a...206

Skrevet

Ser ingen grunn til å ikke spørre om de kan kausjonere. Jeg er blant de som mener dette er en sak mellom deg og dem, og ikke noe broren din trenger å vite.

Anonymkode: 6532d...513

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor fikk du mindre i forskudd på arv? Da skylder de deg jo på mange måter noe og hvis broren din har klart å få så stort forbrukslån er han jo helt økonomisk imbesil og de bør ikke ta på seg noe ansvar for hans lån.

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (12 minutter siden):

Jeg har to spørsmål i saken.

1) Hvor mye egenkapital mangler du?

2) Hvor mye egenkapital sparer du fast hver måned?

Schmuhu

Jeg mangler rundt 400.000 for et godt huslån. Jeg har ikke spart noe enda pga. lang, lang utdannelse. Har nettopp kommet ut i jobb og tenker å spare rundt 7000-10.000 i mnd fremover. 

hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor fikk du mindre i forskudd på arv? Da skylder de deg jo på mange måter noe og hvis broren din har klart å få så stort forbrukslån er han jo helt økonomisk imbesil og de bør ikke ta på seg noe ansvar for hans lån.

Jeg tror det er fordi han trengte mer for å betale ned gjelden hans og de hadde ikke nok til å gi 900.000 til begge to. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forskudd på arv betyr jo at du får 200.000 mer i faktisk arv. Så nei, det synes jeg hadde vært uheldig av dine foreldre å kausjonere for deg 

Anonymkode: 4718a...206

Takk for innspill😊 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mangler rundt 400.000 for et godt huslån

Du arvet 700.000 og trenger fremdeles 400.000 for å kjøpe deg et sted?

Liksom 1,1 mill i egenkapital? Så ønsker du låne 6,2 mill eller? Helt uten partner? Er ikke det litt "mye"?

Jeg anbefaler ikke at dine foreldre bør stille som kausjonist. 

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har nettopp kommet ut i jobb og tenker å spare rundt 7000-10.000 i mnd fremover. 

De færreste får kjøpt drømmestedet rett etter utdanningen. Sparer du 10.000 i 3,5 år, så har du mye egenkapital du kan gjøre noe med. 

Jeg skjønner at du med 34 år ønsker å starte på liv. Men jeg frykter at du burde spare litt egenkapital slik som alle andre vanlig dødelige. 

Schmuhu

• Liker 3
Skrevet
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

Du arvet 700.000 og trenger fremdeles 400.000 for å kjøpe deg et sted?

Jeg anbefaler ikke at dine foreldre bør stille som kausjonist. 

De færreste får kjøpt drømmestedet rett etter utdanningen. Sparer du 10.000 i 3,5 år, så har du mye egenkapital du kan gjøre noe med. 

Jeg skjønner at du med 34 år ønsker å starte på liv. Men jeg frykter at du burde spare litt egenkapital slik som alle andre vanlig dødelige. 

Schmuhu

Jeg brukte 300.000 på bil for å slippe billån. Så har 400.000 igjen. Takk for innspill😊

Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg brukte 300.000 på bil for å slippe billån. Så har 400.000 igjen. Takk for innspill😊

Å kjøpe en bil uten lån er smart. Det er jo forbruk og bør om mulig ikke lånes til.

Ok, så du ønsker deg 800.000 i egenkapital og 4.500.000 i lån? Det vil si en bolig som koster rundt 5,3 mill?

Det gir en litt annen dimensjon på saken.

Om du har nok penger til å kjøpe ut kausjonistene innen 3 år så kan det trolig være greit det. For da kan dine foreldre kausjonere for broren din igjen etter de 3 årene.

Det betyr da rundt 12.000 i avdrag per måned. Renter og annet kommer for lånet i tillegg. Du ligger da noko rundt 27.000 en plass (med 7000 i avdrag), men jeg har ikke regnet det ut eksakt. Så om du seriøs ønsker det, så burde du ha 32.000 til nedbetaling minst hver eneste måned. I hvert fall de første to årene.

Har du finregnet det og om du fortsatt har plass til noen tusenlapper sparing i budsjettet ditt?

Hvis svaret er ja, så kan du be de om å være kausjonist i tre år med god samvittighet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg (K34) og min bror (31) fikk forskudd på arv fra våre foreldre. Han fikk 900.000 til å betale ned kredittgjeld, mens jeg fikk 700.000. Noe brukte jeg på en bil og resten til egenkapital. 

Broren min spurte foreldrene våre om å være kausjonist for at han skulle ha sjans til å komme inn på boligmarkedet, men de sa nei fordi han har hatt stor gjeld og mangler økonomisk sans. 

Nå vil jeg kjøpe meg noe, men mangler fortsatt noe egenkapital. Er det innafor om foreldrene mine er kausjonist for meg når de allerede har sagt nei til min bror? Jeg tenker at forskjellen her er at jeg har 0 i lån, har god betalingsevne og min bror har fått 200.000 mer enn meg i forskudd på arv. 

Syns det er helt innafor jeg. Vi har hatt samme situasjon i familien med søsken. Mine foreldre har vært kausjonist for 3 av 5 barn. De valgte å si nei til min eldste bror og yngste søster pga lignende problemer - de har dårlig betalingsevne, en del tullegjeld, ikke det snev av økonomisk sans eller sparing. Mens vi andre har hatt deler av egenkapitalen oppspart i bsu, sparing, ingen betalingsanmerkninger etc. 

Men til syvende og sist så er det jo opp til foreldrene dine - men jeg ville spurt. Og jeg ville gjort det samme ovenfor mine egne barn - som mine foreldre gjorde for oss. 

Anonymkode: e6ced...c25

Skrevet
Schmuhu skrev (29 minutter siden):

Ok, så du ønsker deg 800.000 i egenkapital og 4.500.000 i lån? Det vil si en bolig som koster rundt 5,3 mill?

Om du har nok penger til å kjøpe ut kausjonistene innen 3 år så kan det trolig være greit det. For da kan dine foreldre kausjonere for broren din igjen etter de 3 årene.

Jeg tenker ikke nødvendigvis å makse ut lånet og kjøpe for 5,3 mill. Kan godt hende at jeg kjøper for 4 mill. Skal se på regnestykket😊 Det var lurt at jeg betaler ut kausjonisten etter bare noen år så kan de evt være det for han senere. 

Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Å kjøpe en bil uten lån er smart. Det er jo forbruk og bør om mulig ikke lånes til.

Det betyr da rundt 12.000 i avdrag per måned. Renter og annet kommer for lånet i tillegg. Du ligger da noko rundt 27.000 en plass (med 7000 i avdrag), men jeg har ikke regnet det ut eksakt. Så om du seriøs ønsker det, så burde du ha 32.000 til nedbetaling minst hver eneste måned. I hvert fall de første to årene.

Har du finregnet det og om du fortsatt har plass til noen tusenlapper sparing i budsjettet ditt?

Hvis svaret er ja, så kan du be de om å være kausjonist i tre år med god samvittighet.

Schmuhu

Det er jo ikke så smart å kjøpe seg bil til 300k, når man ikke har hatt inntekt på mange år pga studier og trenger egenkapital! Det lure her hadde jo vært å kjøpe en billig bil til 50-100k, og vips - TS hadde hatt nok egenkapital og ikke behov for kausjonist. Hva med å selge bilen? 

Anonymkode: efab3...d1b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Alt annet til side: Foreldrene dine kan fint være kausjonister for deg (eller medlåntakere, som det sannsynligvis ender opp med å bli) uten å blande inn broren din. Han behøver jo strengt tatt ikke få vite om det i det hele tatt.

Ved en slik ordning blir ikke broren din direkte forfordelt økonomisk, da foreldrene dine ikke "deler ut" penger til deg – de stiller kun som garantister. Og nettopp det er essensen her: som garantister for ditt lån må de også foreta en risikovurdering. I så måte har de trolig en grunn til å ikke ha god nok tillit til broren din. Helt fair.

Ellers støtter jeg Schmuhu sitt innspill om at ditt mål bør være å så raskt som mulig etter kjøp å komme i posisjon til å overta hele ansvaret for lånet selv.

Tilbake til det jeg skrev først: Bankene er i dag mer tilbøyelige til å gi deg en avtale der foreldrene dine er medlåntakere, dvs solidarisk ansvarlige for hele lånebeløpet, enn å la dem stille som kausjonister for kun en del av beløpet. Det er enklere for dem, og gir dem en langt bedre sikkerhet.

Anonymkode: 5177d...c26

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg mangler rundt 400.000 for et godt huslån. Jeg har ikke spart noe enda pga. lang, lang utdannelse. Har nettopp kommet ut i jobb og tenker å spare rundt 7000-10.000 i mnd fremover. 

Jeg tror det er fordi han trengte mer for å betale ned gjelden hans og de hadde ikke nok til å gi 900.000 til begge to. 

Hvordan mangler du rundt 400.000,- for et "godt" huslån, når du nettopp har fått 700.000,- av foreldrene dine og satt av det som var til overs etter å ha brukt penger på bil? Da burde du kanskje kjøpe en billigere bil og frigjøre enda mer penger? Eller har du rotet bort litt penger du også? 

Anonymkode: 0a575...adf

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke så smart å kjøpe seg bil til 300k, når man ikke har hatt inntekt på mange år pga studier og trenger egenkapital! Det lure her hadde jo vært å kjøpe en billig bil til 50-100k, og vips - TS hadde hatt nok egenkapital og ikke behov for kausjonist. Hva med å selge bilen? 

Dette synes jeg rart argumentert. 

Jo, Ts gjorde noen smarte valg her. Mange kjøper bil til langt over en halv million og enten lånefinansierer det eller prøver å bake det inn i boliglånet uten ekstra innbetaling. Da bruker folk ofte mer enn en hel million på bil når en tar med nedbetalingstiden og alle kostnader. Gjerne betaler de også ned på biler som ikke finnes lenger. 

I tillegg er bilen noe du forbruker kjapp. Nye biler mister mer enn halvparten av verdien sin på få år. Du er sjelden like fort med nedbetaling av lånet. Salg av bilen dekker ikke nødvendigvis hele lånet og da står du med usikret gjeld. 

Alt dette har Ts også unngått. Ts kjøpte en bil uten lån. Det er smart. Det er også et forholdsvis billig bilhold.

Selvsagt kan vi kritisere Ts for bilkjøpet, blant annet ved å lure på om en bil 100.000 hadde vært like bra.

Men det endrer på ingen måte situasjonen Ts har i dag med tanke på egenkapital.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker ikke nødvendigvis å makse ut lånet og kjøpe for 5,3 mill. Kan godt hende at jeg kjøper for 4 mill. Skal se på regnestykket😊 Det var lurt at jeg betaler ut kausjonisten etter bare noen år så kan de evt være det for han senere. 

Om du ønsker å kjøpe for 4 mill, så trenger du jo kun 200.000 i tillegg til dine 400.000. Det er ikke så veldig mye å kausjonere for fra ditt perspektiv.

Det er veldig bra. Jeg mener at du har gode kort i hånden, gitt at du avtaler å betale ut kausjonen kjapp, innen 3 år. Da viser du også at du har tenkt på broren din og ikke minst at du ikke ønsker å låse formuen til dine foreldre mer enn nødvendig.

Om du sparer litt til med 10.000 per måned, så kan du kanskje presse det behovet ned til 150.000 om litt. Det er muligens en sum som dine foreldre kan gi deg i cash og da snakker vi kanskje ingen nødvendighet for at de er kausjonist lenger.

Selvsagt å sjå litt hva familiesituasjonen tillater og hva som er hensiktsmessig. Men praten med dine foreldre burde du ta. Gode sjanser her når du tenker 4 mill.

Schnuju

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Jo, Ts gjorde noen smarte valg her. Mange kjøper bil til langt over en halv million og enten lånefinansierer det eller prøver å bake det inn i boliglånet uten ekstra innbetaling. Da bruker folk ofte mer enn en hel million på bil når en tar med nedbetalingstiden og alle kostnader. Gjerne betaler de også ned på biler som ikke finnes lenger. 

I tillegg er bilen noe du forbruker kjapp. Nye biler mister mer enn halvparten av verdien sin på få år. Du er sjelden like fort med nedbetaling av lånet. Salg av bilen dekker ikke nødvendigvis hele lånet og da står du med usikret gjeld. 

Alt dette har Ts også unngått. Ts kjøpte en bil uten lån. Det er smart. Det er også et forholdsvis billig bilhold.

Selvsagt kan vi kritisere Ts for bilkjøpet, blant annet ved å lure på om en bil 100.000 hadde vært like bra.

Om du ønsker å kjøpe for 4 mill, så trenger du jo kun 200.000 i tillegg til dine 400.000. Det er ikke så veldig mye å kausjonere for fra ditt perspektiv.

Det er veldig bra. Jeg mener at du har gode kort i hånden, gitt at du avtaler å betale ut kausjonen kjapp, innen 3 år. Da viser du også at du har tenkt på broren din og ikke minst at du ikke ønsker å låse formuen til dine foreldre mer enn nødvendig.

Om du sparer litt til med 10.000 per måned, så kan du kanskje presse det behovet ned til 150.000 om litt. Det er muligens en sum som dine foreldre kan gi deg i cash og da snakker vi kanskje ingen nødvendighet for at de er kausjonist lenger.

Selvsagt å sjå litt hva familiesituasjonen tillater og hva som er hensiktsmessig. Men praten med dine foreldre burde du ta. Gode sjanser her når du tenker 4 mill.

Schnuju

Jeg er helt enig i at det er lurt å ikke ha billån, men jeg er fundamentalt uenig i at det er lurt å kjøpe en bil til 300k når man trenger egenkapital til bolig. At det selvsagt er mulig å kjøpe en ENDA dyrere bil er irrelevant. 

Skrevet
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Schnuju

Jeg vil legge til at her synes jeg det er du som argumenterer helt merkelig. Jada, det finnes folk som nedbetaler bilen over 25 år, som ikke er lurt i det hele tatt. Men det at TS ikke har gjort dette, betyr ikke at TS har tatt et godt valg. Hun kjøpte en altfor dyr bil i forhold til økonomien sin. Det er mye bedre å spare forskudd på arv til egenkapital enn å blåse pengene på bil, som - som du er inne på - er et gedigent underskuddsprosjekt nær sagt uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...