GrønnNellik68 Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 https://www.vg.no/nyheter/i/rlxa93/overlege-ingvild-42-sluttet-paa-sykehuset-fikk-ikke-nok-tid-til-pasientene Syns det er en skummel utvikling. Jeg mener helse bør ikke måles i penger. Så hva vil skje med ventelister?? De som blir igjen, hvor lenge vil de holde ut? 3 1
BobbySocks Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Ja, noen naive mennesker tror jo det er leger som behandler syke. Det er det jo ikke. De ser pasienten kanskje fem minutter X 2, eller ved forverring. Resten tar sykepleiere seg av. Klart man blir lei. 2
SitronTre Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Som sykepleier på et helseforetak (ikke Oslo) så har jeg sett de siste årene flere utrolige gode overleger som har sluttet på medisinske avdelinger for enten å gå privat eller en annen vei (det var flere som begynte som fastlege) fordi de hadde rett og slett altfor mye å gjøre og så lite tid med pasientene. Ansvar, oppgaver, samtaler, tid foran skjermen, osv osv, det er ikke overkommelig med et godt familieliv (direkte utsagn fra en tidligere overlege fra min avdeling). Det er utrolig trist hva de går gjennom hverdag, og tar seg tid til visitt på sin avdeling for så å løpe til intensiv og så komme itlbake og skrive ned hva som er blitt gjort... Om den har ansvarsvakt på kvelden så reiser han ikke hjem før kl 21 og så komme tilbake dagen etter kl 0730 for at hele syklusen starter igjen... De vil så godt disse legene men de har rett og slett ikke nok tid og krefter. Som sykepleier over 10 år, venter jeg bare at helsevesenet faller fra hverandre og håper da at regjering skal sette viktig fokus på det og ikke bare spare! 5 3 3
Mmmwhatever Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Sånn går det med New Public Management, hvor grunnleggende tjenester til innbyggerne, som helsevesen og utdanning, regnes som «produksjon» og hvor driften skal gå med «overskudd». 🙄 7 7
Drizzt Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 Mmmwhatever skrev (7 timer siden): Sånn går det med New Public Management, hvor grunnleggende tjenester til innbyggerne, som helsevesen og utdanning, regnes som «produksjon» og hvor driften skal gå med «overskudd». 🙄 Var det Ap, H og Frp som vedtok helseforetakene bak i sin tid eller husker jeg feil? Dette skader veldig lite lønnsomme ting som ... fødsel. Så lurer politikerne på hvorfor kvinner ikke gidder føde flere barn. Det starter helt fra fødetilbud, så barselomsorg, så hvor dyrt det er blitt å ha barn grunnen nettopp disse politikernes politikk over mange år. Jeg har gjort mitt med 3 barn som heldigvis ble født i litt bedre tider, men måtte jeg velge i dag, ville jeg stoppet etter 1. 4
Fighter83 Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Ikke spesielt interessant med de tallene om man ikke speiler de opp mot tall fra før coronan. Hva har vært normalen tidligere liksom... 1
Lillemor_Meg Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Ikke spesielt interessant med de tallene om man ikke speiler de opp mot tall fra før coronan. Hva har vært normalen tidligere liksom... Jeg kan bare svare for nærsykehuset vårt, men her begynte det rundt 2002-2005. Det startet så smått med at helsesekretærene ved sykehuset oppsagt/omplassert, og legene selv måtte begynne med journalføring, rapportering, og annet administrativt arbeid, samtidig som de skulle utrede/behandle like mange pasienter som før. Etter dette har kravene blitt enda høyere. 6 1
Borgfrid Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Det er utrolig mange høyt lønnede i offentlig sektor som ikke bidrar en døyt til sin kolleger eller pasientene.. de håver inn syke lønninger og så sykemelder de seg i hytt og pine. De har ikke oppdatert kunnskapen på 10-20 år og gjør minimalt, og det er ingen som ser dem etter i kortene for i offentlig sektor belønnes ikke innsats eller resultater. Disse er de mest priviligerte i offentlig sektor som suger kassa tom og etterlater ingenting til de på gulvet som springer r*va av seg for luselønn og tigger om noen kr mer i timen.. De udugelige lederne, helseforetakene og disse grådige høyt betalte døgenikter burde få fyken- så kan vi heve lønnen til de som produserer resultater og faktisk bryr seg om å gjøre folk friskere!! 3 1
missbluebird Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 On 12/29/2023 at 8:10 AM, Fighter83 said: Ikke spesielt interessant med de tallene om man ikke speiler de opp mot tall fra før coronan. Hva har vært normalen tidligere liksom... Alle tallene kan man se her: https://www.ssb.no/helse/helsetjenester Men du må velge først kategorien og deretter gå til "statistikkbanken" eller "andre tabeller" lenger ned på siden for å kunne se bakover i tid. Ser man på almennleger (https://www.ssb.no/statbank/list/fastlegetj feks 10141 tabellen) så har antall syke økt ganske mye siden 2019, spesielt merkbart innenfor kategorien "Psykisk sykdom eller lidelse" og "Andre diagnoser" Helsevesenet er en bedrift, og de trenger kunder for å kunne fortsette. Jo flere syke, jo bedre er det for "bedriften".
Concert Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 Norge er ødelagt, bare godta det. Fremtiden er mørk.. Å si godt nyttår i 2024 blir helt feil. Dette kan ikke snus.
frivis Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 Dessverre har jeg sett det samme, men det gjelder dessverre ikke bare leger, men alle fagarbeidere. Å drive rovdrift på slikt arbeid vil aldri lønne seg. Dette må snu nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå