Gå til innhold

Puste nesten bare med munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn som nesten bare puster gjennom munnen. Det resulterer i snorking, munntørrhet, og innsunkne kinnbein, tilbaketrukket dobbelthake.

Er det noen som har erfaring med å gjøre noe med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han overvektig?

Anonymkode: 574db...f8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han overvektig?

Litt, men ikke veldig

Skrevet

Har du spurt han? 

Anonymkode: 7ce0a...bb1

Skrevet
exictence skrev (3 minutter siden):

Har en venn som nesten bare puster gjennom munnen. Det resulterer i snorking, munntørrhet, og innsunkne kinnbein, tilbaketrukket dobbelthake.

Er det noen som har erfaring med å gjøre noe med dette?

Ønsker din venn å gjøre noe med dette, da? For svaret, gitt at vedkommende selv ønsker endring, er jo å begynne med å sjekke om nesen er åpen eller tett. Er den åpen tenker jeg hen kan gå rett på munntape, og slik endre vane raskt og relativt smertefritt. Er nesen tett er lege riktig start. Er vedkommende selv ikke motivert, men dere rundt tenker at «dette irriterer oss» eller «vi er urolige for konsekvensene»? Da er svaret å vente til vedkommende selv finner motivasjon.

Anonymkode: 9b6c3...f62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ønsker din venn å gjøre noe med dette, da? For svaret, gitt at vedkommende selv ønsker endring, er jo å begynne med å sjekke om nesen er åpen eller tett. Er den åpen tenker jeg hen kan gå rett på munntape, og slik endre vane raskt og relativt smertefritt. Er nesen tett er lege riktig start. Er vedkommende selv ikke motivert, men dere rundt tenker at «dette irriterer oss» eller «vi er urolige for konsekvensene»? Da er svaret å vente til vedkommende selv finner motivasjon.

Anonymkode: 9b6c3...f62

Takk for svar. Han har sagt at han skulle ønske luftveiene i nesen ikke var så smale, at han kunne puste mer med munnen (han kan det nesten ikke). Men tror han tenker at det ikke er noe å gjøre med det.

Det er ikke så lett som å bare forandre vanen dessverre. 

Kan jo si at det går an å operere luftveiene i nesen, hvis det er mulig?

Skrevet

Har gjort det selv først innsett det nylig. For min del tror jeg det skyldes åpent bitt så det er unaturlig for meg å ha munnen lukket. Men prøver nå bevisst å gjøre noe med det. Stemt bakre tungebåmd kan også være årsak har jeg lest.

Anonymkode: cb650...baa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har gjort det selv først innsett det nylig. For min del tror jeg det skyldes åpent bitt så det er unaturlig for meg å ha munnen lukket. Men prøver nå bevisst å gjøre noe med det. Stemt bakre tungebåmd kan også være årsak har jeg lest.

*stramt tungebånd

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er et gammelt menneske som ikke ønsker å gå til legen, men det første han må gjøre er å gå til fastlegen for å få en henvisning til øre nese halslege for å få dokumentert hvorfor han bare puster gjennom munnen.

Det meste kan gjøres noe med!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke om dette er et gammelt menneske som ikke ønsker å gå til legen, men det første han må gjøre er å gå til fastlegen for å få en henvisning til øre nese halslege for å få dokumentert hvorfor han bare puster gjennom munnen.

Han er i 40 årene. Ttror kanskje han er åpen for det

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

har du tilbaketrukket dobbelthake? Leste nettop om at det var ofte vanlig å utvikle dersom man bare pustet med munnen. Og det gjelder han jeg snakker om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan bare si at jeg som selv har problemet opplever å få null og niks hjelp hos verken fastlege, spesialist eller tannlege. Er overrasket over hvor lite kunnskap de har. 

Skrevet
exictence skrev (17 timer siden):

Han er i 40 årene. Ttror kanskje han er åpen for det

har du tilbaketrukket dobbelthake? Leste nettop om at det var ofte vanlig å utvikle dersom man bare pustet med munnen. Og det gjelder han jeg snakker om.

Ja, jeg har det. Og har problemer med nakke, kjeve og tunge. Er overbevist om at det skyldes regulering som barn, det har ødelagt bittet mitt og kjevens plassering. Hadde regulering på baksiden av tennene lenge og tror det gjorde at tungen min ikke hadde noe naturlig hvilested. Har blitt litt bedre her men sliter med bittet og har ikke råd til regulering. Har vennen din hatt tannregulering?

Skrevet

En tur til Øre nese hals spesialist er sikkert på sin plass. Min sønn skal operere polypper. Han strever med å puste med nesa 

Anonymkode: 51db8...35b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har det. Og har problemer med nakke, kjeve og tunge. Er overbevist om at det skyldes regulering som barn, det har ødelagt bittet mitt og kjevens plassering. Hadde regulering på baksiden av tennene lenge og tror det gjorde at tungen min ikke hadde noe naturlig hvilested. Har blitt litt bedre her men sliter med bittet og har ikke råd til regulering. Har vennen din hatt tannregulering?

Vet ikke. Tror egentlig det. Han har pene tenner og tannrad

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En tur til Øre nese hals spesialist er sikkert på sin plass. Min sønn skal operere polypper. Han strever med å puste med nesa 

Anonymkode: 51db8...35b

Smart

Lykke til

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.omft.no/stramt-tungeband

Finner symptomene du beskriver her

"Både kjeven og tungen assisterer nakkemusklene ved å holde hodet i korrekt posisjon. Når tungen ligger korrekt gir dette en gunstig vekst for ganen, den blir bred og flat i stedet for høy og smal, og dermed blir luftveiene i nesen optimale da ganen er gulvet i nesen."

Om vennen fin har høy og smal gane og i tillegg en tunge som hviler nede i munnen i stedenfor å støtte opp så kan det være stramt bakre tungebånd. Stemmer for min del, har høy og smal gane og en tunge som ikke har noe hvilested.

Skrevet

Alle er forskjellig, anatomien din endres ikke av å puste med munn, men noen har en anatomi som vanskeliggjør pusting med nese. Er en hel haug med tullinger som påstår annet #nesepust gjengen som feks mr Pimp Lotion, men det er klart, tar man helseråd fra en pimp er det ikke nødvendigvis så mye mellom ørene uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Hva i alle dager er tilbaketrukket dobbelthake?

Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Hva i alle dager er tilbaketrukket dobbelthake?

Svak hake. Søk på "weak chin" så får du eksempler.

Kan ikke hjelpe med på dagtid, men vet at mange som har samme problem kjøper klistremerker som blir brukt på natten som lukker munnen og "tvinger" de til å puste med nesen, har hørt positive ting om sånne

Anonymkode: 990c8...6a2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...