Gå til innhold

Kan kreftsykdom og cellegift være årsaken til at den syke blir sint/ vanskelig til sine nærmeste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde at fra den dagen min mann begynte med cellegift for tarmkreft med spredning til lever/ lunger, så endret personligheten seg på dagen fra å sende meg masse søte sms der han skrev at han elsket meg med masse kysse emojies, til å sende nøytrale sms han fint kunne sendt til sin sjef eller en bekjent.

Etterhvert kom det dårlige humøret med mye sarkasme, kveruleringer og sinneutbrudd.

Noen erfaringer?

Anonymkode: c52b1...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig 

Anonymkode: 06cdc...aab

• Nyttig 5
Skrevet (endret)

Ja. Helt normalt, du må huske på at dette er en vanskelig tid for ham, klart humøret er skiftende. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det kan jo absolutt det. Han er veldig syk og har nok mange vonde tanker.

Anonymkode: 6191a...7de

• Liker 1
Skrevet

Tenk så vanskelig han må ha det. Stakkars mann. 

Anonymkode: e02ea...be4

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig at humøret endrer seg når man får kreft og går på behandling ❤️ Det er ekstreme tøffe saker man går gjennom

• Liker 1
Skrevet

Med en så alvorlig kreftdiagnose, med spredning til flere andre organer, så er jo ikke prognosen god. Jeg forstår veldig godt at han nå er sint og fortvilet.

Anonymkode: 562e3...57c

• Liker 3
Skrevet

Men TS, dette handler jo ikke om deg. Skjønner at du også har det vanskelig, men synes ikke du kan forvente at han skal ha overskudd til å skrive kjærlige meldinger til deg nå.

Anonymkode: 757fa...ac8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanlig å få pigger ut ved alvorlig sykdom. Man blir sint, når man er veldig redd eller føler seg hjelpeløs. En helt vanlig forsvarsmekanisme. 

Anonymkode: 94288...5ea

• Liker 2
Skrevet

Ja det forstår jeg, men det skjedde noe med personligheten hans den dagen han begynte med cellegift, og så merket jeg at når han var ferdig med den første kuren etter tre månader, så ble han mer kjærlig igjen.

Jeg lurer på om visse typer cellegift påvirker personligheten/ hjernen?

Det dårlige humøret kom når formen var dårlig, og når svaret av prøver/ct bilder ikke tilsvarte innsatsen han la ned i trening og kosthold.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det forstår jeg, men det skjedde noe med personligheten hans den dagen han begynte med cellegift, og så merket jeg at når han var ferdig med den første kuren etter tre månader, så ble han mer kjærlig igjen.

Jeg lurer på om visse typer cellegift påvirker personligheten/ hjernen?

Det dårlige humøret kom når formen var dårlig, og når svaret av prøver/ct bilder ikke tilsvarte innsatsen han la ned i trening og kosthold.

Ts

IMG_4436.thumb.png.680edb698d431ec218b7aef2e06fa7d4.png

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IMG_4436.thumb.png.680edb698d431ec218b7aef2e06fa7d4.png

Dette er et utdrag fra kreft foreningen sine sider. Anbefaler også å snakke med kreftlinjen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Cellegift er forferdelig, fullt forståelig at humør blir jævlig. Har hatt flere familiemedlemmer som har gått gjennom det, ikke tiden man forventer noe fra dem - de har mer enn nok med seg selv. De var kjempesjuke og tok behandling med voldsomme bivirkninger - altså cellegift.

Grusomt å se på, verst for den som gjennomgår det.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 6fec0...34f

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ja, dessverre. Kroppen og psyken er sliten. Cellegift er gift, også for de friske cellene. Psyken får kjørt seg skikkelig. Av erfaring har man ikke mye ekstra å gi, og det er tøft å være pårørende å merke denne endringen. Det krever mye av ektefelles som må være redd for sin mann, samtidig som de noen ganger dyttes vekk. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Cellegift er forferdelig, fullt forståelig at humør blir jævlig. Har hatt flere familiemedlemmer som har gått gjennom det, ikke tiden man forventer noe fra dem - de har mer enn nok med seg selv. De var kjempesjuke og tok behandling med voldsomme bivirkninger - altså cellegift.

Grusomt å se på, verst for den som gjennomgår det.

Lykke til ❤️

Han tålte cellegiften ganske godt i forhold til de fleste, og hadde i perioder svake eller nesten ingen bivirkninger.

Ofte løp han på fjellet eller svømte en kilometer etterfulgt av sykling etter behandling, fordi medikamentet dexametasone han fikk som kvalmedempende gjorde han energisk.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han tålte cellegiften ganske godt i forhold til de fleste, og hadde i perioder svake eller nesten ingen bivirkninger.

Ofte løp han på fjellet eller svømte en kilometer etterfulgt av sykling etter behandling, fordi medikamentet dexametasone han fikk som kvalmedempende gjorde han energisk.

Ts

Så fint for ham! Har ikke hørt det før, å tåle cellegift såpass bra. Jeg kommenterte utfra egne familiemedlemmers erfaringer. De var kjempesjuke i periodene de fikk cellegift. Uansett er det jo tungt for psyken, å i det hele tatt være kreftsyk - påvirker selvfølgelig humøret. 

Skrevet

Så fint for ham! Har ikke hørt det før, å tåle cellegift såpass bra. Jeg kommenterte utfra egne familiemedlemmers erfaringer. De var kjempesjuke i periodene de fikk cellegift. Uansett er det jo tungt for psyken, å i det hele tatt være kreftsyk - påvirker selvfølgelig humøret. 

De ansatte sa at han var den sprekeste pasienten på kreftavdelingen, de periodene han tålte det bra og så lenge den virket og holdt svulstene i sjakk .

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Steroider (som Dexametasone) kan gi nedstemthet, depresjon og, etter tid, aggresjon i seg selv. Og det kommer da i tillegg til cellegiften og bekymringene med selve sykdommen.

Han hadde det nok ikke enkelt. Ikke vær redd for at han sluttet å være glad i deg fordi oppførselen endret seg. Han elsket deg helt sikkert til det siste.

Anonymkode: e5005...47c

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg opplevde at fra den dagen min mann begynte med cellegift for tarmkreft med spredning til lever/ lunger, så endret personligheten seg på dagen fra å sende meg masse søte sms der han skrev at han elsket meg med masse kysse emojies, til å sende nøytrale sms han fint kunne sendt til sin sjef eller en bekjent.

Etterhvert kom det dårlige humøret med mye sarkasme, kveruleringer og sinneutbrudd.

Noen erfaringer?

Ja det tror jeg. Et familiemedlem har alltid hatt litt humørsvingninger. Jeg har alltid måttet veie ordene mine, men det har gått greit nok. Så det er nok en komponent av personlighet også.  Men nå har familiemedlemmet kreft og bivirkninger samt en annen sykdom (som jeg ikke nevner pga gjenkjennelse) og han  tar absolutt alt i verste mening.  Alt man gjør er galt, alt man gjør er for å latterliggjøre  gjennom sykdommen(e), han baksnakker folk over en lav sko,  er mistroisk og enten hjelper man han for lite ( ingen bryr seg om meg,  ingen ser mine problemer eller gidder å hjelpe meg. Jeg er jo bare en byrde ) og om man hjelper han oppfører man seg som om han er en hjelpesløs unge, og han blir stygg i munnen om at det er kroppen og ikke hodet det er noe galt med. Senest i går ble jeg kjeftet huden full og deretter baksnakket fordi jeg tilbød hjelp til noe jeg oppfattet som om han strevde med. 

Blamed if you do, blamed if you don't.  Og ja, jeg tror absolutt alvorlig sykdom kan gå på psyken og gjøre deg irrasjonell,  bitter, mistroisk og deprimert. 

Endret av Laraa
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...