Gå til innhold

Hva kan være galt med armen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet veldig godt dere ikke er leger, men legen har sendt meg på skadepoliklinikk 2 x med armen/albuen min, tatt røntgen, og blitt sett på av ortopeder. 
Jeg fikk den ut av ledd for flere måneder siden, men det ble ikke funnet noe brudd. 
Jeg har gjort alt det jeg fikk beskjed om, trosser smerter og bruker armen. Den blir derimot aldri bedre. Jeg hovner opp enda, blir stadig blå rundt albuen når jeg har belastet den. Jeg klarer ikke å bære noe særlig, klarer ikke å rette ut armen, klarer ikke hard fysisk arbeid, løfte armen rett opp går ikke osv. Gjør jeg dette så verken armen som tannverk og blir enda verre. 

Nå venter jeg på svar på mr, men fastlegen min tror det er for sent nå og at jeg bare må leve med den slik. 
Noen som har selv fått albuen ut av ledd? Har den blitt bra etterpå? Tok det veldig lang tid?

Anonymkode: d450e...654

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd å få albuen ut av ledd? 

Skrevet

Ikke albue, men et ledd på ringfingeren har jeg opplevd få ut av ledd. For meg er det ingen smerte eller vondt eller noe som er svært hindrende.

Anonymkode: d5446...9ad

Skrevet

Kanskje akupunktur kan hjelpe eller kiropraktor?

Skrevet

Umulig å si så lenge man ikke vet mer, men det virker som om den kanskje ikke er reponert 100 %, eller at du har et brudd som ikke ble oppdaget på vanlig røntgen og som derfor ikke får ro når du er blitt anbefalt å bruke armen.

Jeg kjenner en som fikk beskjed om å bruke armen, men som lenge etterpå fikk undersøkelse som viste at det hadde vært brudd hele tiden som ikke fikk mulighet til å gro fordi han både fikk beskjed om å bruke armen og fysikalsk behandling som bevegde armen og tøyde armen. Den armen ble aldri helt bra.

Var jeg deg ville jeg sørget for å få mr så fort som overhodet mulig og vært forsiktig med bruk av arment inntil disse bildene foreligger. Jeg ville betalt for privat mr om du har muligheten til det, hvis mr i helsevesenet tar lang tid.

Anonymkode: 0481b...5b3

• Liker 1
Skrevet

MR tenker jeg er greit her. Dersom normal MR så tenker jeg videre at du har behov for GOD fysikalsk oppfølging, dvs. en fysioterapeut som er god på albuelidelser. Noen måneder kan føles lenge ut, men i det store og det hele så er det ikke lenge.

At fastlegen sier at det kommer til å forbli slik, ville jeg tatt med en klype salt. Dersom normal MR og med god oppfølging og tidvis avbelastning (men riktige øvelser) så er det god mulighet for at du blir bedre innen 6 mnd.

Anonymkode: 17b0f...9d6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke albue, men et ledd på ringfingeren har jeg opplevd få ut av ledd. For meg er det ingen smerte eller vondt eller noe som er svært hindrende.

Så godt at den ikke er plagsom i ettertid. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje akupunktur kan hjelpe eller kiropraktor?

Tenkte å ta meg en tur til fysio på nyåret, en som også driver med akupunktur. Har hjulpet bra på andre ting :) 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips, dette har de sjekket meg for. De mener det ikke er noe sånt. Skal høre med legen igjen. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Umulig å si så lenge man ikke vet mer, men det virker som om den kanskje ikke er reponert 100 %, eller at du har et brudd som ikke ble oppdaget på vanlig røntgen og som derfor ikke får ro når du er blitt anbefalt å bruke armen.

Jeg kjenner en som fikk beskjed om å bruke armen, men som lenge etterpå fikk undersøkelse som viste at det hadde vært brudd hele tiden som ikke fikk mulighet til å gro fordi han både fikk beskjed om å bruke armen og fysikalsk behandling som bevegde armen og tøyde armen. Den armen ble aldri helt bra.

Var jeg deg ville jeg sørget for å få mr så fort som overhodet mulig og vært forsiktig med bruk av arment inntil disse bildene foreligger. Jeg ville betalt for privat mr om du har muligheten til det, hvis mr i helsevesenet tar lang tid.

Anonymkode: 0481b...5b3

Vet dessverre ikke mer her heller, bare at det er smertefullt og ingen vet noe. 
Fastlegen min også mener at jeg har fått feilbehandling og at det er et brudd det. Likevel mener han at det ikke kan gjøre noe mer med. Var på mr før jul, veldig spent på å få svar. Og håper i det minste de kam si hva det er. Så de bruddet på mr til den du kjente? Hva gjorde de da? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

MR tenker jeg er greit her. Dersom normal MR så tenker jeg videre at du har behov for GOD fysikalsk oppfølging, dvs. en fysioterapeut som er god på albuelidelser. Noen måneder kan føles lenge ut, men i det store og det hele så er det ikke lenge.

At fastlegen sier at det kommer til å forbli slik, ville jeg tatt med en klype salt. Dersom normal MR og med god oppfølging og tidvis avbelastning (men riktige øvelser) så er det god mulighet for at du blir bedre innen 6 mnd.

Anonymkode: 17b0f...9d6

Venter på mr og tenker å finne meg en fysio. Har en fysisk jobb og har mye smerter i forbindelse med jobb. Så håper legen tar feil og at den kan bli bra igjen. 
Føles lenge, men du har kanskje rett og at jeg er litt utålmodig :) 

ts

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Venter på mr og tenker å finne meg en fysio. Har en fysisk jobb og har mye smerter i forbindelse med jobb. Så håper legen tar feil og at den kan bli bra igjen. 
Føles lenge, men du har kanskje rett og at jeg er litt utålmodig :) 

ts

Typisk holdning hos arbeiderklassen. Ta deg heller en tur på Volvat å få ett ordentlig svar!

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Sciurus, mod

Skrevet

Jeg har slitt med smerter i albuen slik du beskriver, bortsett fra at den ikke blir blå og hoven, den bare verket. Jeg antar det var en betennelse, fikk det etter at jeg skulle vri løs et filter som satt bom fast. I starten verket den ganske konstant Jeg fikk en kur med Voltaren og en med Vimovo uten at det hjalp så mye.

Det ble ikke enda verre av å belaste den, men heller ikke bedre.  Jeg har brukt albuen, men ikke belastet den (dvs. ikke bært tungt ol.) det siste halvåret, og tatt Ibux om det har begynt å verke (sist etter å ha applaudert meg gjennom en konsert 😝). Den er mye bedre nå så lenge jeg ikke irriterer den.

Anonymkode: e1d2f...299

Skrevet

Etter du har fått svar på MR ville jeg tatt en prat med fastlegen for å snakke om hvilke muligheter du har. Høres frustrerende og vondt ut. Om fastlegen ikke har råd ville jeg tatt med MR rapporten og gått til en privat spesialist. Bor du i nærheten av Sørlandet er dr ulvåg i Tvedestrand dyktig. Kanskje fastlegen din vet om noen dyktige private i nærheten av der du bor? 

Anonymkode: 6ebf1...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...