Gå til innhold

Noen hovslagere her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å jobbe som hovslager? Har veldig lyst å jobbe med hest, og ser på hovslageryrket som det som er lettest oppnåelig utifra min bakgrunn og fritid. Hvor mange kunder har dere i løpet av en uke? Er det grei lønn uten at man jobber seg ihjel? Kan det på lønnsomt vis kombineres med en annen jobb, der man jobber f. eks. 50% i begge? Er det mye kvelds- og helgearbeid?

Takker for alle svar!

Anonymkode: d69af...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det å jobbe som hovslager? Har veldig lyst å jobbe med hest, og ser på hovslageryrket som det som er lettest oppnåelig utifra min bakgrunn og fritid. Hvor mange kunder har dere i løpet av en uke? Er det grei lønn uten at man jobber seg ihjel? Kan det på lønnsomt vis kombineres med en annen jobb, der man jobber f. eks. 50% i begge? Er det mye kvelds- og helgearbeid?

Takker for alle svar!

Kjenner 2 som er/var det på vestlandet, det var veldig mye kjøring og gjerne lange distanser siden det er litt mangel på hovslagere. Begge ga seg etterhvert mer eller mindre pga helsa og tar nå bare oppdrag for å hjelpe venner, og jobber med noe helt annert. 

Anonymkode: 6a99e...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for alle svar!

Bakgrunn og fritid? Her må du ut med mer. Du må jo gå skole og ta læreperiode. Har du det?

Anonymkode: 04500...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hovslager, men har vært i ulike hestemiljøer i årevis.

Vil bare si at det å være hovslager er tungt fysisk, du må være godt trent og ha en sterk og god rygg og være forberedt på en del vedlikeholdstrening/-tøyning for å holde deg arbeidsfør over år.

De hovslagerne jeg har møtt har trivdes i jobben, men har ikke lagt skjul på at det er tungt arbeid og at det ofte blir lange dager og relativt sett ikke veldig lønnsomt. Det kommer nok også mye an på hvor man bor, hvor stort hestemiljøet er der man bor, om man ev. kommer inn på trenerstaller for trav/galopp eller lignende også.

Anonymkode: 5bbcf...9b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært tungt fysisk, men du kan legge opp dine egne dager og velge selv om du vil jobbe på kveld og helg. Å kombinere hovslagerjobb med annen jobb er ikke noe problem, kjenner flere som har gjort det. 

Anonymkode: 1898f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bakgrunn og fritid? Her må du ut med mer. Du må jo gå skole og ta læreperiode. Har du det?

Anonymkode: 04500...779

Det finnes et modulbasert teoretisk og praktisk kurs man kan ta over to år. Tenker jo at fagbrev er det beste, men jeg har ikke anledning til å ta vgs på nytt. Veldig vanskelig å finne læreplass i området også, og jeg har ikke råd til å gå med lærlinglønn. Har barn og er etablert her vi bor, så det er ikke bare bare å flytte for å ta en annen hesterelatert utdanning heller. Man kan i hvert fall fint ta på seg hovslageroppdrag etter dette kurset, sånn jeg har forstått det. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke hovslager, men har vært i ulike hestemiljøer i årevis.

Vil bare si at det å være hovslager er tungt fysisk, du må være godt trent og ha en sterk og god rygg og være forberedt på en del vedlikeholdstrening/-tøyning for å holde deg arbeidsfør over år.

De hovslagerne jeg har møtt har trivdes i jobben, men har ikke lagt skjul på at det er tungt arbeid og at det ofte blir lange dager og relativt sett ikke veldig lønnsomt. Det kommer nok også mye an på hvor man bor, hvor stort hestemiljøet er der man bor, om man ev. kommer inn på trenerstaller for trav/galopp eller lignende også.

Anonymkode: 5bbcf...9b2

Hmm, skjønner. Er forberedt på at det er fysisk tungt, ja. Det er et relativt stort hestemiljø her og hovslagermangel, men lønnsomhet er viktig for meg. Også viktig for meg å ha fritid, så jeg er med andre ord ikke veldig interessert i å jobbe sene kvelder på fast basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svært tungt fysisk, men du kan legge opp dine egne dager og velge selv om du vil jobbe på kveld og helg. Å kombinere hovslagerjobb med annen jobb er ikke noe problem, kjenner flere som har gjort det. 

Anonymkode: 1898f...b16

Ja, det å styre mine egne dager er veldig fristende. Er ikke glad i å støve bort på kontoret 8-16, fem dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær innstilt på at hestefolk er ræva til å betale, halvparten har ikke penger til hovslager. 

Anonymkode: ab7a3...937

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det finnes et modulbasert teoretisk og praktisk kurs man kan ta over to år. Tenker jo at fagbrev er det beste, men jeg har ikke anledning til å ta vgs på nytt. Veldig vanskelig å finne læreplass i området også, og jeg har ikke råd til å gå med lærlinglønn. Har barn og er etablert her vi bor, så det er ikke bare bare å flytte for å ta en annen hesterelatert utdanning heller. Man kan i hvert fall fint ta på seg hovslageroppdrag etter dette kurset, sånn jeg har forstått det. 

Hmm, skjønner. Er forberedt på at det er fysisk tungt, ja. Det er et relativt stort hestemiljø her og hovslagermangel, men lønnsomhet er viktig for meg. Også viktig for meg å ha fritid, så jeg er med andre ord ikke veldig interessert i å jobbe sene kvelder på fast basis.

Hm, jeg ville i alle fall aldri brukt hovslager uten fagbrev, og jeg tror mange tenker som meg. Bare kurs uten læretid høres ikke nok ut til å bli god. Om du ikke har råd til å være lærling, ville jeg sett meg om etter noe annet.

Det vil nok også ta en del tid før du faktisk begynner å tjene penger. I starten er det mye dyrt utstyr du må investere i, og det er helst etter en stund når du har bygget deg opp et renommé som en dyktig hovslager at du begynner å få mange kunder og kan sette din egen arbeidstid (i starten må man gjerne ta de kundene man får, til tidene kundene kan).  

Endret av Myrmica
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (På 29.12.2023 den 10.09):

Hm, jeg ville i alle fall aldri brukt hovslager uten fagbrev, og jeg tror mange tenker som meg. Bare kurs uten læretid høres ikke nok ut til å bli god. Om du ikke har råd til å være lærling, ville jeg sett meg om etter noe annet.

Det vil nok også ta en del tid før du faktisk begynner å tjene penger. I starten er det mye dyrt utstyr du må investere i, og det er helst etter en stund når du har bygget deg opp et renommé som en dyktig hovslager at du begynner å få mange kunder og kan sette din egen arbeidstid (i starten må man gjerne ta de kundene man får, til tidene kundene kan).  

Ja, den ser jeg :) Men det kan kanskje tenkes at det er annerledes i et område med stor hovslagermangel? Kjenner flere hesteeiere som har vært helt desperate fordi de få hovslagerne i området ikke har hatt tid i det hele tatt når noe skulle vært fikset helst i går. Men skjønner at det blir mye styr for å komme meg til det punktet der jeg når den graden av selvbestemmelse og inntekt jeg ønsker, og tror ikke det er verdt det. Og selv om jeg vil jobbe med hester, er det jo slett ikke sikkert at arbeidsoppgavene en hovslager gjør er noe jeg vil trives med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hester brukte jeg travtrenere/kusker som ikke hadde noe fagbrev, samt min onkel som var selvlært. Noen styrte jeg unna da de var kjent for «økonomibeskjæring» med mye blod. 

Gikk også på kurs hos en hovslager som ble kalt «hjelp til selvhjelp» der vi skodde daubein. 
Skodde litt selv etterpå, men jeg sleit med å forme skoen som skulle på, men å slå på sko som var løse etc var ikke noe problem. Men Gud så lang tiiiiid det går før man har dreisen på det! 

Hun ene jeg gikk på kurset med og stod på stall med skor mye for andre fremdeles, man kan tjene mye gode svarte penger på det om man klarer to for dagen! 

Anonymkode: 67e60...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, den ser jeg :) Men det kan kanskje tenkes at det er annerledes i et område med stor hovslagermangel? Kjenner flere hesteeiere som har vært helt desperate fordi de få hovslagerne i området ikke har hatt tid i det hele tatt når noe skulle vært fikset helst i går. Men skjønner at det blir mye styr for å komme meg til det punktet der jeg når den graden av selvbestemmelse og inntekt jeg ønsker, og tror ikke det er verdt det. Og selv om jeg vil jobbe med hester, er det jo slett ikke sikkert at arbeidsoppgavene en hovslager gjør er noe jeg vil trives med. 

Hvis jeg skulle inn i et yrke ville jeg hatt som mål å bli så godt som mulig, ikke ta så lite utdanning som mulig for å kunne praktisere. Har du ikke mulighet til å fagbrev ville jeg funnet en annen karriere.

Anonymkode: f0165...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...