Gå til innhold

ID4 GTX eller skoda enyac?


Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvorfor?

Anonymkode: 0aa45...0ab

Skrevet

Det er teknisk samme bilen, bare med forskjellig interiør og eksteriør. Velg den du selv liker best. Personlig liker jeg ID4 best pga bedre plass foran.

Anonymkode: 22864...750

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt begge to, og liker Enyaq desidert  best.

Enyaq er flere klasser over ID på interiør. ID er veldig spartansk innvendig, med masse pianolakk på de mest håpløse steder, som f.eks dørhåndtakene innvendig. Men Topsport-setene til ID er veldig gode. Enyaq har fysiske knapper som snarveier på menyen og på rattet, isteden for disse haptiske knappene til ID. Dette er spesielt irriterende på rattet. Jeg liker heller ikke girvelgeren til ID. 

ID er mer flytende langs veien. Enyaq er mer presis og kanskje litt mer stiv, på godt og vondt. Jeg liker den bedre langs veien. Enyaq'en har om enda bedre matrix-lys. 

Jeg opplever hjelpesystemene som Lane Assistent og nødbrems på Enyaq som litt mer sivilisert. Lane Assistent på ID, var helt grusom å kjøre med, og måtte slåes av hver gang jeg skulle ut å kjøre. ID'n var også ekstremt "hysterisk" på nødbremsen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger den hugg inn bremsene for ingen grunn når jeg f.eks skulle rygge inn i garasjen. Det har aldri skjedd med Enyaq'en. Lane Assisten er også helt levelig i Enyaq'en så sant man ikke skal kjøre på smale svingete landeveier. 

Enyaq har mulighet for å gradere regenereringen 3 hakk med padler på rattet i tillegg til B-modus. ID har kun B-modus på girvelgeren.

Enyaq har også keyless på alle dører, i motsetning til bare på fordørene på ID. 

Var jeg deg ville jeg prøvd begge to, og sett hvem av dem jeg likte best. ID'n er billigere, så det er jo et pluss for denne. 

Anonymkode: 82651...2bd

  • Liker 1
Skrevet

Škoda er en formidabelt mye bedre bil som AB over sier. Men om du vil ha moderne teknologi og noe som kjører bra til samme pris, sjekk ut Kia EV6 istdf. Ellers kommer Hyundai Ioniq 5 snart som N-versjon.

Anonymkode: f68af...324

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Var jeg deg ville jeg prøvd begge to, og sett hvem av dem jeg likte best. ID'n er billigere, så det er jo et pluss for denne. 

Anonymkode: 82651...2bd

vi har prøvd begge 2 i dag og er fortsatt litt i tvil. Liker begge på hver sin måte... Jeg liker nok best skoda`n mens mannen heller mest mot GTX :ler: 
Er bedre kampanje på skoda`n nå, så den blir billigere. (Fått tilbud på begge) med ganske likt utstyr.

Anonymkode: 0aa45...0ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt begge to, og liker Enyaq desidert  best.

Enyaq er flere klasser over ID på interiør. ID er veldig spartansk innvendig, med masse pianolakk på de mest håpløse steder, som f.eks dørhåndtakene innvendig. Men Topsport-setene til ID er veldig gode. Enyaq har fysiske knapper som snarveier på menyen og på rattet, isteden for disse haptiske knappene til ID. Dette er spesielt irriterende på rattet. Jeg liker heller ikke girvelgeren til ID. 

ID er mer flytende langs veien. Enyaq er mer presis og kanskje litt mer stiv, på godt og vondt. Jeg liker den bedre langs veien. Enyaq'en har om enda bedre matrix-lys. 

Jeg opplever hjelpesystemene som Lane Assistent og nødbrems på Enyaq som litt mer sivilisert. Lane Assistent på ID, var helt grusom å kjøre med, og måtte slåes av hver gang jeg skulle ut å kjøre. ID'n var også ekstremt "hysterisk" på nødbremsen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger den hugg inn bremsene for ingen grunn når jeg f.eks skulle rygge inn i garasjen. Det har aldri skjedd med Enyaq'en. Lane Assisten er også helt levelig i Enyaq'en så sant man ikke skal kjøre på smale svingete landeveier. 

Enyaq har mulighet for å gradere regenereringen 3 hakk med padler på rattet i tillegg til B-modus. ID har kun B-modus på girvelgeren.

Enyaq har også keyless på alle dører, i motsetning til bare på fordørene på ID. 

Var jeg deg ville jeg prøvd begge to, og sett hvem av dem jeg likte best. ID'n er billigere, så det er jo et pluss for denne. 

Anonymkode: 82651...2bd

Har du forresten hatt begge om vinteren? hvem sitter best på veien? (svingete/glatt etc)

Anonymkode: 0aa45...0ab

Skrevet

Da ville jeg i samme slengen prøvekjørt en Q4 50 quattro.

Anonymkode: 915a1...f9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 19.29):

Har du forresten hatt begge om vinteren? hvem sitter best på veien? (svingete/glatt etc)

Anonymkode: 0aa45...0ab

Ja, har hatt begge på vinteren. Begge er gode vinterbiler. Kommer seg godt frem, og er stødige å kjøre på glatta. Jeg opplever Skoda'n som litt mer leken. Jeg kjører mye på svingete glatte vinterveier, og har følt meg veldig  trygg i begge bilene. Det er ikke der forskjellene ligger.  

Anonymkode: 82651...2bd

Skrevet

Hva koster de (penger)

Anonymkode: 01b18...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 23.03):

Ja, har hatt begge på vinteren. Begge er gode vinterbiler. Kommer seg godt frem, og er stødige å kjøre på glatta. Jeg opplever Skoda'n som litt mer leken. Jeg kjører mye på svingete glatte vinterveier, og har følt meg veldig  trygg i begge bilene. Det er ikke der forskjellene ligger.  

Anonymkode: 82651...2bd

vi følte at skoda`n slapp litt lettere i rundkjøringene blant annet. Men det kan jo skyldes kjøremodus, dekk osv.  Vi endte dog opp med GTX da mannen synes at den så freshest ut av dem og hakket bedre å sitte i. 

Anonymkode: 0aa45...0ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 23.42):

Hva koster de (penger)

Anonymkode: 01b18...412

mye :ler: Totalprisen kommer jo helt ann på hvilke tilleggsutstyr du velger. Du kan gå inn å bygge bilene selv på nett og får da en ganske grei pris estimat. Vi fikk noe rabatt hos forhandler på GTX, mens skodan var satt ned mer. Kampanjeprisen var kun hos forhandler så den fikk vi ikke opp når vi bygde selv. Den går også ut i dag, men kommer sikkert flere kampanjer etterhvert.

Anonymkode: 0aa45...0ab

Skrevet

Har dere sjekket Model Y? Ca samme prisklasse. Har en del i vennekretsen som har kjøpt Skoda og byttet ut med Model Y etter en stund. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper dere sammenlikner firehjulstrekk med firehjulstrekk. Siden Enyaq kommer både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift, mens gtx-utgaven av id4 er en firehjulstrekker må jeg bare bemerke akkurat dette.  

Jeg har id selv, men har prøvd enyaq ved noen anledninger. Begge er bekvemme å kjøre, men jeg må si at jeg synes interiøret i Skodaen er mer forseggjort og at førermiljøet er noe bedre. Begge har relativt stor blindsone ved A-stolpene, dessverre. 

Anonymkode: c4191...590

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...