Gå til innhold

GPS / Hundepeiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver ikke med jakt, men lufter tanken med å skaffe GPS til hunden for ekstra trygghet på skogstur.

Abonnement er jeg ikke glad i, så det må være et engangskjøp. Viktigste er å kunne se posisjon til hunden. Ekstra fint bonus om den viser historikk. Er åpen for både håndholdt GPS og mobilapp (dersom appen ikke går på abonnement). Jeg har ikke sjekket særlig med dekning i skogen da jeg sjeldent går tur med mobilen på meg, men tror det ikke skal være et problem.

Lildog har jeg hørt mye negativt om, så de holder jeg meg unna.

Hvordan er Garmin Alpha? Hvilken type/modell? Er de kun egen GPS eller har de egen app også?

Takker på forhånd :) 

Anonymkode: 67999...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har garmin. Veldig dyr, men veldig fornøyd.

Anonymkode: 0a6bf...6a5

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også Garmin og er veldig fornøyd. Men du må kjøpe både gps, kart og hundepeiler så det koster jo en del… men finnes sikkert brukt :) 

Anonymkode: 6ddf5...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 16.33):

Har garmin. Veldig dyr, men veldig fornøyd.

Anonymkode: 0a6bf...6a5

AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 13.14):

Jeg har også Garmin og er veldig fornøyd. Men du må kjøpe både gps, kart og hundepeiler så det koster jo en del… men finnes sikkert brukt :) 

Anonymkode: 6ddf5...b93

Dyrt ja, men bra at det er verdt det da. Og er forhåpentligvis et etgangskjøp. Er det noen vesentlige forskjeller mellom de ulike typene? Ser at det er ulike navn på noen, men veit ikke om alle funker så og si likt?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs hvis du skal kjøpe brukt. 

Hørte jegere i familien snakke om en Garmin-modell som ikke kunne brukes fra 2025, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvilken det var, da ... 

Anonymkode: de199...b42

• Liker 2
Skrevet

Garmin er i en egne klasse når det gjelder kvalitet. Jeg ville valgt Alpha 50 fremfor Astro for å få knapper istedenfor trykkskjerm. Kjøp gjerne brukt, de varer evig og batterier kan byttes. Vi har for tiden 3 håndenheter/halsbånd i bruk eldre mellom 8 og 15 år gamle. Ikke hatt feil eller problemer på noen av dem, heller ikke byttet batterier på halsbåndene. Menysystemet til Garmin er dessverre laget av noen som strøk i logikk og brukervennlighet på IT-skolen, men det venner du deg til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vær obs hvis du skal kjøpe brukt. 

Hørte jegere i familien snakke om en Garmin-modell som ikke kunne brukes fra 2025, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvilken det var, da ... 

Anonymkode: de199...b42

Takk for info! :)  Skal holde øynene åpne og kritisk til kjøp dersom jeg vurderer brukt.

spinner skrev (8 timer siden):

Garmin er i en egne klasse når det gjelder kvalitet. Jeg ville valgt Alpha 50 fremfor Astro for å få knapper istedenfor trykkskjerm. Kjøp gjerne brukt, de varer evig og batterier kan byttes. Vi har for tiden 3 håndenheter/halsbånd i bruk eldre mellom 8 og 15 år gamle. Ikke hatt feil eller problemer på noen av dem, heller ikke byttet batterier på halsbåndene. Menysystemet til Garmin er dessverre laget av noen som strøk i logikk og brukervennlighet på IT-skolen, men det venner du deg til.

Da skal jeg holde meg til Alpha 50 for knappene! Trykkskjerm er ikke alltid så moro, hvertfall ikke når jeg skal traske på ujevn bakke, eller hvis det regner.

Får leke meg med menyen før den blir brukt på tur isåfall

Gjest jegerrinne
Skrevet

Jeg hatter garmin. Dårlig kart syns nå jeg🙈

Men elsker tracker🤣 

Men ska du gå for garmin så gå for alpha 300 sier gubben her.

Husk hvis du kjøper brukt av andre typer garmin at noen slutter noen å fungerer nå om litt

Skrevet

Hvor kommer det fra at de slutter å fungere? Jeg ser at de «grønne» ikke får oppdatert programvare, men kan ikke finne at noen skulle slutte å fungere. 

Skrevet

Vi har også garmin og er veldig fornøyde!

AnonymBruker
Skrevet

TS her med oppfølgingsspørsmål:

Hva slags halsbånd anbefales? Liker at T20 er justerbar dersom jeg får meg større eller mindre hund i framtida. Den blir vel ikke for stor/tung for en hund på mellom 10-15kg? Ellers vurderer jeg T5 / T5 mini.

Garmin Alpha 50 virker fin for meg. Planlegger ikke å kjøpe med en gang, hvertfall ikke nå som det nevnes at en type slutter å virke i 2025. Venter til jeg får mer info om hvilken type det blir :) 

Skrevet
jegerrinne skrev (2 timer siden):

Jeg hatter garmin. Dårlig kart syns nå jeg🙈

Men elsker tracker🤣 

Men ska du gå for garmin så gå for alpha 300 sier gubben her.

Husk hvis du kjøper brukt av andre typer garmin at noen slutter noen å fungerer nå om litt

Kart kan du velge. 
Lurer fortsatt på hva som slutter å virke. Dette er noe ingen jeg kjenner har fått med seg

Gjest jegerrinne
Skrevet
spinner skrev (24 minutter siden):

Kart kan du velge. 
Lurer fortsatt på hva som slutter å virke. Dette er noe ingen jeg kjenner har fått med seg

Fra 320 og nedover vil slutte å virke. Mens alpha vil bli.

Spørs på kart det. Mi  erfaring er at kartet på håndholdte får jeg ikke så detaljert som jeg får på tracker. Og så har jeg og hund som forsvinner fort unna som er ofte lenger wn hva garmin klarer innen rekke vide

Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)
spinner skrev (14 timer siden):

Hvor kommer det fra at de slutter å fungere? Jeg ser at de «grønne» ikke får oppdatert programvare, men kan ikke finne at noen skulle slutte å fungere. 

Ut fra mannen som driver mye med peiler er det alle under 320 serien. Alpha vil bli.

Er pga hvilke nettverk de fungerer på ut fra det han sier, derfor bør en ikke kjøpe eldre utgaver som er under 320 serie

Endret av jegerrinne
Skrevet
jegerrinne skrev (11 timer siden):

Ut fra mannen som driver mye med perler er det alle under 320 serien. Alpha vil bli.

Er pga hvilke nettverk de fungerer på ut fra det han sier, derfor bør en ikke kjøpe eldre utgaver som er under 320 serie

Kan fremdeles ikke finne at noen snakker om dette. Kanskje mest kjent i "perle" miljøet

Gjest jegerrinne
Skrevet
spinner skrev (29 minutter siden):

Kan fremdeles ikke finne at noen snakker om dette. Kanskje mest kjent i "perle" miljøet

Garmin 320 , 220 er ute av produksjon du får ikke bånd som passer mer. Mange bruker det enda, men ny band går ikke på disse og oppdateringer opphører. Og ved feil vil de heler ikke kunne repareres, så dumt å innvilgede da i brukt som ikke får gjort noe med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...