AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Hvordan henter man inn igjen forsinkelse? Er det nok å bestå de fagene man strøk i, i tillegg til de andre planlagte fagene, eller må man studere et halvår uten støtte ? Anonymkode: 1b557...b51
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Noen som vet? Anonymkode: 1b557...b51
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Hvis du har for mye forsinkelsespoeng for å få studielån må du studere og ta poeng for å kvitte deg med forsinkelsespoeng. Dvs studere et halvt år om det dekker opp. Må ikke ta samme fag som du strøk/droppa Anonymkode: eae2a...76d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du har for mye forsinkelsespoeng for å få studielån må du studere og ta poeng for å kvitte deg med forsinkelsespoeng. Dvs studere et halvt år om det dekker opp. Må ikke ta samme fag som du strøk/droppa Anonymkode: eae2a...76d Men kan man ta de fagene ved siden av andre fag, ha støtte fra Lånekassen og samtidig hente igjen forsinkelse ? Anonymkode: 1b557...b51
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du har for mye forsinkelsespoeng for å få studielån må du studere og ta poeng for å kvitte deg med forsinkelsespoeng. Dvs studere et halvt år om det dekker opp. Må ikke ta samme fag som du strøk/droppa Anonymkode: eae2a...76d Altså dersom man kun har noen få stp forsinkelse, kan man ta igjen dette ved å ta eksamen i det faget man strøk i? Anonymkode: 1b557...b51
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 For og " ta igjen" forsinkelse må du sitte igjen med like mange studiepoeng som du har fått støtte til. Hvis du ligger for mye bak ( mener det er 60? stp) vil du ikke få mere støtte før du har tatt igjen nok til at du havner under grensa igjen, dvs at du kan ta og bestå et fag ala 7,5 stp = fra 60 stp bak til 52,5 stp bak og dermed kvalifisere for videre støtte. Om du bare ligger noen få poeng bak, et fag eller to så har det lite praktisk betydning annet enn at du må være obs på det og dermed ta det igjen på et senere tidspunkt. ( ikke sikkert grensene jeg har oppgitt er korrekt, dobbelsjekk ved å Google lånekassen + forsinkelse) Anonymkode: 79037...086
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 Når du søker om lån/stipend så er dette reglene de ser på: Du kan få støtte til 480 studiepoeng totalt. Har du fått støtte til 480 studiepoeng, så kan du ikke få mer støtte. Du kan heller ikke være mer enn 60 stp forsinket. Da får du ikke utbetalt stipend/lån før den forsinkelsen er tatt inn igjen. Lånekassen her bryr seg bare om antall studiepoeng, og ikke hva fagene/emnene er i. F eks fikk du støtte til historie, kan du fint ta de igjen med å bestå studiepoeng i matematikk, norsk, barnevern eller what ever. Når du har hentet inn igjen nok poeng(dvs 60 stp eller mindre forsinket) så får du støtte igjen. Husk at du kan være forsinket med opptil 60 poeng uten at det får konsekvenser. Først når du er mer enn 60 stp forsinket får du ikke lån mer før du tar det igjen til 60 eller under. Det du får utbetalt er lån. Når du består studiepoeng, så vil 25% gjøres om til stipend, og 15% kan også gjøres om til stipend når du oppnår en grad. Dvs at 40% av lånet kan bli gjort om til stipend, men dette skjer først etter du har bestått studiepoeng og evt avlagt en grad(bachelor/master osv). Det er også regler mtp inntekt og formue. Ligger du over grensa, så vil ikke lånet gjøres om til stipend. Anonymkode: ce8b4...feb 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du søker om lån/stipend så er dette reglene de ser på: Du kan få støtte til 480 studiepoeng totalt. Har du fått støtte til 480 studiepoeng, så kan du ikke få mer støtte. Du kan heller ikke være mer enn 60 stp forsinket. Da får du ikke utbetalt stipend/lån før den forsinkelsen er tatt inn igjen. Lånekassen her bryr seg bare om antall studiepoeng, og ikke hva fagene/emnene er i. F eks fikk du støtte til historie, kan du fint ta de igjen med å bestå studiepoeng i matematikk, norsk, barnevern eller what ever. Når du har hentet inn igjen nok poeng(dvs 60 stp eller mindre forsinket) så får du støtte igjen. Husk at du kan være forsinket med opptil 60 poeng uten at det får konsekvenser. Først når du er mer enn 60 stp forsinket får du ikke lån mer før du tar det igjen til 60 eller under. Det du får utbetalt er lån. Når du består studiepoeng, så vil 25% gjøres om til stipend, og 15% kan også gjøres om til stipend når du oppnår en grad. Dvs at 40% av lånet kan bli gjort om til stipend, men dette skjer først etter du har bestått studiepoeng og evt avlagt en grad(bachelor/master osv). Det er også regler mtp inntekt og formue. Ligger du over grensa, så vil ikke lånet gjøres om til stipend. Anonymkode: ce8b4...feb Takk for svar. Men for å forklare bedre hva jeg lurer på; Dersom jeg har strøket i naturfag, kan jeg hente inn den forsinkelsen ved å ta naturfag eller må det være et helt annet fag?? Anonymkode: 1b557...b51
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Men for å forklare bedre hva jeg lurer på; Dersom jeg har strøket i naturfag, kan jeg hente inn den forsinkelsen ved å ta naturfag eller må det være et helt annet fag?? Anonymkode: 1b557...b51 Det kan være naturfag eller et hvilket som helst annet emne. Anonymkode: b36a2...afa
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Men for å forklare bedre hva jeg lurer på; Dersom jeg har strøket i naturfag, kan jeg hente inn den forsinkelsen ved å ta naturfag eller må det være et helt annet fag?? Anonymkode: 1b557...b51 Tenk studiepoeng, ikke fag. Det er varierende hvor mange poeng ulike fag gir. Lånekassen bryr seg ikke om fagene, de bryr seg om studiepoengmengde, når de ser på om du ligger bak. Anonymkode: 5c4d1...bfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå